Köpa ny dator! Tips och råd önskas!

Permalänk
Medlem

Köpa ny dator! Tips och råd önskas!

Hej!

Har tänkt att köpa en ny speldator. Datorn kommer användas till spel och surfande på internet. Jag har slängt ihop en på inet som jag skulle vilja ha lite råd/tips på om den ser bra ut eller om den är helt ute och cyklar.

Jag använder inets tjänst där de bygger ihop datorn eftersom jag inte har någon erfarenhet av datorbyggande och vågar inte chansa på att bygga själv när jag köper en sådan dyr dator. Kan dessutom tillägga att jag har skärm, mus och tangentbord.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3598430/2013-07-14

Tips och råd önskas!

Permalänk
Hjälpsam

Har du ingen nytta av dom extrem många anslutningarna på moderkortet tycker jag ASUS Z87-A eller MSI Z87-G45 GAMING är bättre val. . .MSI kortet särskilt
16Gb minne lär inte behövas, hade tagit dom pengarna du sparar där o laggt på bättre PSU
Du får 3st fläktar till FD R4 o jag tycker det räcker

Så mitt förslag: http://www.inet.se/kundvagn/visa/3598668/2013-07-14

Permalänk
Medlem
Skrivet av thli72:

Har du ingen nytta av dom extrem många anslutningarna på moderkortet tycker jag ASUS Z87-A eller MSI Z87-G45 GAMING är bättre val. . .MSI kortet särskilt
16Gb minne lär inte behövas, hade tagit dom pengarna du sparar där o laggt på bättre PSU
Du får 3st fläktar till FD R4 o jag tycker det räcker

Så mitt förslag: http://www.inet.se/kundvagn/visa/3598668/2013-07-14

Tack för dina råd. Har bytt ner mig till 8 GB ram och skaffa en bättre PSU med 80+ Gold. Även tagit bort fläktar så jag har tre stycken totalt.

Dock så undrar jag hur viktigt det är med moderkorten och hur stor påverkan det har på spel och prestanda...

Permalänk
Lego Master
Skrivet av whatiol:

Tack för dina råd. Har bytt ner mig till 8 GB ram och skaffa en bättre PSU med 80+ Gold. Även tagit bort fläktar så jag har tre stycken totalt.

Dock så undrar jag hur viktigt det är med moderkorten och hur stor påverkan det har på spel och prestanda...

Viss skillnad kan det ha, speciellt vad gäller SLI/CF-byggen och vad du har för hastighet på PCIe-slottarna. I övrigt gäller det mest att hålla sig undan från det billigaste möget, och eftersom du har en upplåst Intel-processor så ska du ha Z87-chipset för att kunna överklocka ordentligt. Ungefär så. Resten är mest flashigt lullull/bling/swag eller vad du nu vill kalla det. En del moderkort kommer med bättre övervakningsmjukvara för temperatur, fläktar osv, nätverksövervakning för prioritering av spel (meningslöst om du har mer än din dator i nätverket) osv. Mycket av detta går att hitta som separat mjukvara, så ta ett moderkort som har de funktioner du är ute efter, om det så är inbyggt Wifi, extra PCIe-slots, rejäl chipsetkylning, extra plats för massiva tornkylare eller whatnot.

Jag valde själv mitt Sabertooth-MB på grund av dess utseende, inbyggda fläktar och rejäla komponenter.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield