Försäkringsfråga, dator som slutat fungera

Permalänk

Försäkringsfråga, dator som slutat fungera

Min bärbara dator gick sönder för ett tag sen och som tur hade man försäkring på det hela. Nu skulle jag bara behöva lämna in datorn någonstans så jag kunde få skriftligt varför den gick sönder då det var detta försäkringsbolaget vill veta. Kom nu dit två dagar senare till Alina för det var där jag lämnade in, och frågade va felet va och bad om en underskrift från dem. De berättade att moderkortet va sönder men de sa aldrig någon bra anledning till att säga varför den gick sönder, försökte självklart be om en men de sa bara att de inte kunde berätta någon. Kan gissa på överhettning då det va en hp och jag satt med den i sängen innan den gick sönder. Men nu kommer jag inte få pengar från försäkringen på grund av Alina. Är det verkligen så svårt att kolla upp orsak och kan dem inte ens ta en gissning för att vara snälla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av endosavenros:

Min bärbara dator gick sönder för ett tag sen och som tur hade man försäkring på det hela. Nu skulle jag bara behöva lämna in datorn någonstans så jag kunde få skriftligt varför den gick sönder då det var detta försäkringsbolaget vill veta. Kom nu dit två dagar senare till Alina för det var där jag lämnade in, och frågade va felet va och bad om en underskrift från dem. De berättade att moderkortet va sönder men de sa aldrig någon bra anledning till att säga varför den gick sönder, försökte självklart be om en men de sa bara att de inte kunde berätta någon. Kan gissa på överhettning då det va en hp och jag satt med den i sängen innan den gick sönder. Men nu kommer jag inte få pengar från försäkringen på grund av Alina. Är det verkligen så svårt att kolla upp orsak och kan dem inte ens ta en gissning för att vara snälla?

Varför skulle du inte få en ny datorn bara för att de inte uppger en anledning? Du har gjort som försäkringsbolaget sa.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Skrivet av sj6:

Varför skulle du inte få en ny datorn bara för att de inte uppger en anledning? Du har gjort som försäkringsbolaget sa.

Försäkringsbolaget vill ha en skriftlig anledning till varför gick sönder. För datorn gick sönder på så sätt att den bara stod där på bordet, när jag sen öppna den va den paj. Försäkringsbolaget vill se till att det inte bara är en produkt som går sönder med tiden

Permalänk
Medlem

Överhettning är ju ett alternativ om det är en HP framförallt ur deras DV serie.

Men somsagt dom på alina kan ju styrka att det är moderkortet som gått sönder i datorn och det kan du få en underskrift på och det ska ju egentligen räcka.
Men dom kan ju inte säga varför eller hur de gick sönder för de kunde varit slump eller en liten strömpeak eller vad som helst och att felsöka sig fram till något sådant kan ju ta en hel del med tid.
Är hyfsat enkelt få reda på vilken komponent som gör att datorn inte fungerar men ska man sen felsöka vad felet e med den komponenten kan de kosta lite tid och därmed också pengar att få gjort.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk

Tänker försöka säga till Alina att det här med överhettning kan vara ett problem och att jag faktiskt hade hittat något grått stoft på processorn som en del av er på swe trodde va damm, men som jag tog bort innan jag lämnade in den. Kan ju helt enkelt varit en kortslutning

Permalänk
Medlem

Konstigt att säljaren motarbetar dig. Jag trodde Försäkringsbolagets pengar går till säljaren i och med att du får en ersättningprodukt från dem.

När min brors laptop gick sönder blev han mer eller mindre uppmuntrad av säljaren att välja det dyraste alternativet i prisklassen som ersättning.

Visa signatur

| CPU : TR1950X | GPU :Powercolor RX6800 | PSU : EVGA Supernova G3 750W | MOBO : MSI X399 GAMING PRO CARBON AC | RAM : 32GB 3200mhz GSkill | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av endosavenros:

haha trodde det stog aina

Permalänk
Medlem

Köpte du försäkring till din dator hos Alina Systems eller är detta ett enskilt bolag? Dessutom ska väl garantin gälla i denna situationen? Jag köpte en laptop från Alina Systems och datorn gick sönder efter 6 månader. Det tog mig 4 månader av ringande och åter ringande till Alina men tillslut gav dom mig ett tillgodokvitto vilket jag är glad för. Det jag vill komma fram till är att om du köpt försäkring från Alina ska de stå för felsökningen och reparation(om det är möjligt). Annars förmodar jag det enskilda bolaget täcker felsökningen. Hur som helst ska du inte stå för någon kostnad om jag är med på noterna. Dock kan det kosta dig tid eftersom Alina är förbaskat knepiga i vissa lägen.

Visa signatur

Macbook Pro Retina 16 - late 2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av endosavenros:

Har mycket svårt att tro att försäkringsbolaget vill veta exakt orsak till att datorn gick sönder, det räcker garanterat med ett intyg från alina som säger att moderkortet är trasigt. Exakt vad som gör att en komponent är i princip omöjligt att veta så länge det inte är uppenbar fysisk åverkan. Antagligen är försäkringsbolaget bara ute efter att utesluta fysisk åverkan eller uppenbara handhavandefel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbe134:

Köpte du försäkring till din dator hos Alina Systems eller är detta ett enskilt bolag? Dessutom ska väl garantin gälla i denna situationen? Jag köpte en laptop från Alina Systems och datorn gick sönder efter 6 månader. Det tog mig 4 månader av ringande och åter ringande till Alina men tillslut gav dom mig ett tillgodokvitto vilket jag är glad för. Det jag vill komma fram till är att om du köpt försäkring från Alina ska de stå för felsökningen och reparation(om det är möjligt). Annars förmodar jag det enskilda bolaget täcker felsökningen. Hur som helst ska du inte stå för någon kostnad om jag är med på noterna. Dock kan det kosta dig tid eftersom Alina är förbaskat knepiga i vissa lägen.

Rent tekniskt så har väl alina rätt att till att börja med försöka åtgärda felet (laga datorn) och om inte det går att erbjuda dig en likvärdig ersättningsprodukt? Finns väl inget som säger att du har rätt att få pengarna tillbaka eller tillgodokvitto?

Permalänk
Skrivet av tobbe134:

Nej försäkringen gäller via Folksam och tyvärr så var det bara ett år garanti på den

Skrivet av Frispel:

Har mycket svårt att tro att försäkringsbolaget vill veta exakt orsak till att datorn gick sönder, det räcker garanterat med ett intyg från alina som säger att moderkortet är trasigt. Exakt vad som gör att en komponent är i princip omöjligt att veta så länge det inte är uppenbar fysisk åverkan. Antagligen är försäkringsbolaget bara ute efter att utesluta fysisk åverkan eller uppenbara handhavandefel.

Ja precis tycker också det borde räcka med att säga att moderkortet är trasigt, om dem bara visste att det kan vara svårt med det här med bärbara datorer. men då kan försäkringsbolaget dock tro att det är en skada som hänt pga att den är utsliten och sånt vill dem inte betala för

Permalänk
Medlem

Försäkringsbolaget vill ju självklart veta om det är ett giltigt försäkringsärende, för att det ska vara detta så måste en olycka av något slag ligga till grund för felet. Försäkringsbolaget vill ju självklart inte ersätta åldersrelaterade eller slitagerelaterade fel eftersom det inte är vad försäkringar är till för, till det har man garanti under garantitiden, vilket Folksam inte erbjuder. Är din garanti slut så får du bekosta reparation själv eller köpa ny dator.

Hur skulle det se ut om försäkringsbolag täckte garantifel och slitage också? "Nä, min dator från 1998 får ingen bild längre, bara för Folksam att hosta upp då, och växellådan har rasat på min Volkswagen från 1983, ajaj, dyrt för Folksam."

Permalänk
Medlem
Skrivet av endosavenros:

Nej försäkringen gäller via Folksam och tyvärr så var det bara ett år garanti på den

Ja precis tycker också det borde räcka med att säga att moderkortet är trasigt, om dem bara visste att det kan vara svårt med det här med bärbara datorer. men då kan försäkringsbolaget dock tro att det är en skada som hänt pga att den är utsliten och sånt vill dem inte betala för

Nu vet jag inte vad det är för typ av försäkring och hur gammal datorn är, men även om den skulle vara utsliten så bör väl det gå på försäkringen? Kan mycket väl vara så att de bara vill få bekräftat att den faktiskt är trasig och att du inte håller på med försäkringsbedrägeri.

Jag antar att det är någon form av extra försäkring som säljs i samband med att man köper datorn?

Permalänk
Medlem

Ja du, hur ska alina kunna veta hur det har gått sönder? De kan ju enbart konstatera ATT det är trasigt. De kan ju förmoda att det är pga överhettning. Men om det orsakats pga. undermåttlig kylning eller att någon helt enkelt blockerat lufttillförseln(haft den i sängen) är ju väldigt svårt att svara på. Här är ju en väldig gråzon. Frågan är om du ens kommer få ut något alls.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Det har inte skett någon olycka, så vad ska försäkringen täcka? Saker går sönder ibland, om garantin har gått ut när det händer så får man köpa nytt.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av endosavenros:

Är det verkligen så svårt att kolla upp orsak och kan dem sic inte ens ta en gissning för att vara snälla?

Hur skall Alina/deras verkstad kunna veta hur datorn gick sönder? Mig veterligen har de ingen tidsmaskin eller spåkula de kan använda men du har säkert bättre koll på det än mig. De har konstaterat att moderkortet är defekt, men de vet ej hur felet uppstår eftersom datorn uppenbarligen inte utsatts för någon skada. Generellt (men det får du kolla i försäkringsvillkoren) gäller en försäkring olyckor som händer med datorn, du spiller öl på den eller tappar den i golvet. Därför vill försäkringsbolaget veta vad som har hänt, och det är inte Alina som skall berätta det utan DU. Det Alina i ett sådant fall bistår med är en skriftlig felsökning där det konstateras att datorn är defekt och vad som är trasigt. Resten är upp till dig själv.
Skulle Alina hitta på något bra som passar dig skulle de begå ett brott, det tror jag knappast de är beredde att göra bara för att du skall bli glad.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Reklamationsrätten gäller ju visserligen i tre år, men det ligger i det här läget på dig som kund att bevisa att felet är ett fabrikationsfel och inte på grund av slitage/handhavandefel.

Det kan nog bli rätt svårt om du inte hittar en verkstad verkligen som anstränger sig ordentligt. Det finns säkert dokumentation för vilka fel som kan ligga till grund för reklamation dock.

Visa signatur

| CPU : TR1950X | GPU :Powercolor RX6800 | PSU : EVGA Supernova G3 750W | MOBO : MSI X399 GAMING PRO CARBON AC | RAM : 32GB 3200mhz GSkill | Asus MG279Q |

Permalänk

Har en vän som inte direkt är något datorgeni, han fick dock en egen datorverkstad av alina där han skille "laga" och undersöka datorer, trots att han inte har någon utbildning eller erfarenhet.. Så mitt förtroende för det företaget är inte stort c:

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrisragnar:

Har en vän som inte direkt är något datorgeni, han fick dock en egen datorverkstad av alina där han skille "laga" och undersöka datorer, trots att han inte har någon utbildning eller erfarenhet.. Så mitt förtroende för det företaget är inte stort c:

Du har en "vän". Han fick en "datorverkstad".

Han skulle "undersöka datorer".

Mitt förtroende för dig är inte stort. Det är noll.

Permalänk

men jag hittade ju annars något grått stoft som en liten klump på processor "piggarna" efter att jag öppnade upp datorn precis efter att jag märkt att den va trasig och innan jag alltså lämnade in den, någon här trodde att det var damm. Om jag nu skulle nämna detta för Alina, tror ni dem skulle lyssna på detta och dra en annan slutsats? typ kortslutning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av endosavenros:

men jag hittade ju annars något grått stoft som en liten klump på processor "piggarna" efter att jag öppnade upp datorn precis efter att jag märkt att den va trasig och innan jag alltså lämnade in den, någon här trodde att det var damm. Om jag nu skulle nämna detta för Alina, tror ni dem skulle lyssna på detta och dra en annan slutsats? typ kortslutning?

Dom kan inte dra någon slutsats alls av det.
Alina har konstaterat att det är moderkortet som är trasig, ta det pappret som säger det och skicka till
ditt försäkringsbolag och se sen vad som händer? Om det är någon mera fråga som dom vill ha svar på
så kanske du om ringa Alina och få sina svar där.

Man behöver inte se kortslutning, om jag inte är ute och cyklar kan det finns strömbegränsningar på moderkortet,
men det är jag inte 100% säker på. Och med dessa så behöver inte kortet "rent fysiskt" vara trasigt.

Visa signatur

Äger en sån där PC sak men en KNAPP på?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av endosavenros:

Att du, som uppenbarligen inte är särskilt kompetent på området, öppnat datorn, plockat ut processorn och pillat runt förbättrar garanterat inte dina chanser.
Tror du på fullt allvar att ditt försäkringsbolag skulle stå för en skada om du själv medvetet orsakat den?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har du själv ingen som helst uppfattning om hur detta hände? Om du inte har en skadehändelse känns det väldigt osannolikt att det har hänt något med datorn som faktiskt omfattas av försäkringen... Lite beroende på villkoren på försäkringen iofs.

Permalänk
Medlem

Som sagt. Felet är inte ett fall för försäkringsbolaget. Om du fortsätter försöka göra det till ett försäkringsärende så slutar det i bedrägeri.

Permalänk
Antielefant

***Trådtitel redigerad***
§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

Det sagt är det inte en försäkringsfråga om en dator "bara dör", lika lite som det är en försäkringsfråga om din bil helt plötsligt inte startar en dag.
I princip det enda fallet där datorn täcks av försäkringen vid annat än direkt olycka (tapp, vatten etc) är om åskan slagit ner i den. Damm, överhettning, konstruktionsfel, slitage - alla dessa saker går utanför försäkringen och hamnar på eventuell garanti, vilken som du redan sagt redan är slut.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

***Trådtitel redigerad***
§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

Det sagt är det inte en försäkringsfråga om en dator "bara dör", lika lite som det är en försäkringsfråga om din bil helt plötsligt inte startar en dag.
I princip det enda fallet där datorn täcks av försäkringen vid annat än direkt olycka (tapp, vatten etc) är om åskan slagit ner i den. Damm, överhettning, konstruktionsfel, slitage - alla dessa saker går utanför försäkringen och hamnar på eventuell garanti, vilken som du redan sagt redan är slut.

När min telefon dog sa dom på elgiganten att jag skulle köra över den med bilen, gjorde det och fick en ny på försäkringen. Men det gäller att man har "drulle"

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, Nintendo 3DS moddat
Ringa: iPhone 13 Pro

Permalänk
Antielefant
Skrivet av SimpanDirr:

När min telefon dog sa dom på elgiganten att jag skulle köra över den med bilen, gjorde det och fick en ny på försäkringen. Men det gäller att man har "drulle"

I och för sig intressant att en säljare på Elgiganten rekommenderar aktivt försäkringsbedrägeri, men i övrigt inget som bör rekommenderas eftersom det trots allt är ett straffbart lagbrott.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av SimpanDirr:

Vilken idiot!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Det är typiskt sånt här man bara blir så förjävla trött på. Det höjer ju i slutändan bara premien man betalar för alla andra.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotfuzz08:

Det är typiskt sånt här man bara blir så förjävla trött på. Det höjer ju i slutändan bara premien man betalar för alla andra.

Kanske så, men det är ju en jäkligt skev försäkring som täcker drulle aka 'överkörd av bil', men inte att telefonen bara hux flux av 'oidentifierat' problem slutar fungera?