Permalänk

Linux går långsamt på Chromebooken

Tjenare! Skolan köpte nyss in chromebooks till oss, det första jag gjorde var så klart att dra in Linux (cinnamon) på min dator med hjälp av Crouton. När jag kör i Chrome OS så flyter allt på perfekt, men när jag sedan switchar över till Linux, med Ctrl+Shift+Alt+Forward, så slöas allt ner REJÄLT. Det tar drygt 3 sekunder från det att jag håller muspekaren över en ikon tills det att ikonen lyses upp.

Chromebooken är en Samsung XE303C12.
Jag är inte särskilt insatt i ämnet då jag endast ägt den i 10 timmar i skrivande stund, men jag tror att den är av ARM-typ och inte intel. När jag surfade runt lite så märkte jag att ARM verkade vara betydligt vanligare att stöta på problem med när man kör Linux.

Vad tror ni, kan jag lösa problemet genom att ändra några få inställningar? Går det att lösa genom att byta Linux-version till kanske GNOME, Unity, etc. Eller är det så att min chromebookmodell är för dålig för att orka köra ett extra operativsystem överhuvudtaget?
Tacksam för svar

Edit: Använder raring patchen.

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk
Avstängd

Du kan säkert hitta en linuxversion som fungerar på den men knappast någon som är så krävande som Ubuntu med Unity. ARM-processorer är ju sjukt klena i jämförelse med typ allt från Intel, även Atom och dylikt. Archlinux kanske fungerar hyfsat då de har en guide för installation på just Chromebooks från Samsung: http://archlinuxarm.org/platforms/armv7/samsung/samsung-chrom...

Permalänk
Skrivet av snajk:

Du kan säkert hitta en linuxversion som fungerar på den men knappast någon som är så krävande som Ubuntu med Unity. ARM-processorer är ju sjukt klena i jämförelse med typ allt från Intel, även Atom och dylikt. Archlinux kanske fungerar hyfsat då de har en guide för installation på just Chromebooks från Samsung: http://archlinuxarm.org/platforms/armv7/samsung/samsung-chrom...

Jag drog in XFCE på den, verkar fungera felfritt än så länge!
Tack ändå

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.