Snabbtitt på Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Nice! Ser bra ut. Tacksam för denna trevliga genomgången.

Permalänk
Medlem

Förstår fortfarande inte varför detta interface används i vanlig dator med tangentbord och mus...

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk

Tycker det ser bra ut.
Man kan även ställa in så att den bara visar program (istället för tiles) när man trycker på start.
Så kommer mitt upplägg att bli.
Sedan finns det inte så mkt mer man kan sakna från 7an, ifall man frågar mig.

Visa signatur

Live now! Die later!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Jag förstår fortfarande inte poängen med modern UI på annat än enheter med touchskärmar, men det är trevligt att de gör det lite mer användbart för datorer. Frågan är när de kommer göra det helt anpassat för vanliga datorer.

I videon använder han dock en "vanlig" dator men med pekskärm, vilket troligen är vad de flesta av oss kommer att ha inom 3-4 år.

Kan inte säga att jag tycker det ser särskilt bekvämt ut. Blir ett väldigt vevande med händer och armar när skärmen är så pass stor, t.ex. för att svepa från höger till vänster över hela skärmen. Blir en helt annan sak på en liten surfplatta där hela pekskärmen är ungefär lika stor som en vanlig musmatta. Sen är det det där med att hålla en 27" pekskärm ren från smuts och fingeravtryck..

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk

Windows 8 fick mig att spy regnbågar, 8.1 diggar jag som fan, de fixade de sista pusselbitarna!

Visa signatur

Signatures are stupid.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DanneJanne:

Fan att RDP-funktionen mot datorn är borta på billiga versionen. Jag använder det myycket.

Ja, det blir ju Pro-versionen som gäller där, precis som för Windows 8. Har dock för mig att samma var för Windows 7, att "Home" eller vad den hette inte hade RDP-server?

Här är en bra länk för att jämföra versioner, förövrigt: https://www.microsoft.com/en-us/windows/enterprise/products-a...

Permalänk
Medlem
Skrivet av meastro:

Någon som fått ner det ännu via windows update, eller är det prick kl 13.00 det ska släppas?

"torsdagen den 17 oktober klockan 13:00" - Klockan har inte slagit 13:00 än.

Permalänk
Medlem

Videon visar för mig hur hela pekskärmshysterins brister gör sig synliga. Tillverkarna må skaka på huvudet och följa med i Microsofts idé, för tillfället. Och även om några kommer skaffa sådana datorer, de kommer i slutändan sitta med musen när de tröttnar på att sträcka på armen. Idén är, hur vissa än vill försköna det, dålig på traditionella maskiner och även all-in-ones som kommer framöver.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Emil, man behöver inte gå till skrivbordet för att välja om man ska ha samma bakgrundsbild på skrivbordet som i Metro.

1. Öppna Metro.
2. Öppna Charms och tryck Settings, sen Personalize
3. Från bakgrundsvalen som kommer upp väljer man sin skrivbordsbakgrundsbild

Permalänk
Medlem

Jag har, sedan dess release, varit rätt mycket emot Win8 då jag har tyckt att det verkar som att man förlorar så pass mycket av Win7's funktioner. Men den största anledningen till varför jag har hållt mig borta är för att jag har fått för mig att det finns MASSOR av kompatibilitetsproblem med program, spel, drivers, etc. Om jag skulle fixa Win8.1 idag, skulle jag då bryta ihop ikväll över att en del saker inte fungerar? Haha

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem

Tack, nu blev jag sugen på att slänga ut Windows 7 och in med 8.1

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Windows 8.1 + Start8 = Windows 7, enda man saknar är Gadgets men går väl att lösa det också.

Visa signatur

GAMING
G60SD OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090 XLR8|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|OLED77S90C|HT-A9M2

Permalänk
Medlem

Ska bli skönt med en 8.1 RTM i datorn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cwittler:

Öh? Start knapp sen bara skriva, är tom. snabbare än förut..

Utveckla gärna för jag vet inte vad du svarade på.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Allt som allt: Microsoft kan fortfarande ta W8 och köra upp nånstans där solen inte skiner...

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Inaktiv

Det blir till att installera uppdateringen på laptopen för att se vad de gjort med eländet, sedan blir det troligen att installera Ubuntu 13.10 och troligen Ubuntu Touch på min Nexus 4 istället. Ubuntu 13.10 ska släppas under dagen för övrigt.

Huvuddatorn får köra Windows 7 även i fortsättningen, samt dualbootning av troligen Ubuntu. Det ska dock bli intressant att se om det ger några fördelar med Win8 för BF4, är skillnaderna tillräckligt stora kanske det blir en installation enbart för det spelet.

Permalänk
Inaktiv

För den som vill komplettera sin information om Windows 8.1 efter Emils fina videogenomgång så kan man kolla in nedanstående länk författad av Koroush Ghazi om man har tid, kan engelska och druckit sitt kaffe.

http://www.tweakguides.com/Windows81_1.html

Permalänk
Inaktiv

Ärligt talat är jag rätt okej med Windows 8, men det som absolut känns lockande med 8.1 är att man kan starta direkt i skrivbordsläge.

Permalänk
Medlem

Hatar verkligen helskärmsapparna som win8 försöker tvinga på en. Till expempel skypeappen behöva switcha till skypehelskärm hela jävla tiden från olika program. Vem fan vill köra den? Laddar hellre ner den riktiga skypeklienten. Ja och så här är det med varenda skitapp MS har.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

NFS client verkar bara finnas i win 8 enterprise. Någon som vet om det blir ändring på det i 8.1?

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

I videon använder han dock en "vanlig" dator men med pekskärm, vilket troligen är vad de flesta av oss kommer att ha inom 3-4 år.

Kan inte säga att jag tycker det ser särskilt bekvämt ut. Blir ett väldigt vevande med händer och armar när skärmen är så pass stor, t.ex. för att svepa från höger till vänster över hela skärmen. Blir en helt annan sak på en liten surfplatta där hela pekskärmen är ungefär lika stor som en vanlig musmatta. Sen är det det där med att hålla en 27" pekskärm ren från smuts och fingeravtryck..

Ergonomin att jobba 8 timmar om dagen med en pekskärm måste vara superbra.

Permalänk
Medlem

Dom måste separera portabla enheter från stationära enheter..

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem

När presentationen görs på en 27 tums touch skärm så säger det väl rätt mycket vad denna skiten är till för. Inte är det för oss som sitter på kontoret och JOBBAR med viktigare saker än att surfa Aftonbladet. Start8 förblir!

Visa signatur

Detta är min e-penis. Håll tillgodo: 8=====o

Permalänk
Medlem

Trodde FärjanHåkan hade ensamrätt på uttrycket "Inga konstigheter".

Visa signatur

| Z790 Formula | 14900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00 | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck | Simagic Alpha U |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk

Jonas skype-bild är ju king!

Permalänk

Som tidigare nämnts: Windows 8.1 + start8 = bästa operativsystemet jag kört. Beter sig i princip som Windows 7, men med en hel del små förbättringar.

Permalänk
Medlem

Börjar känna mig mer sugen på att byta. Gillar verkligen grejen med att kunna ha twitter öppet när man surfar... Dock känns fortf hela win 8 smått meningslöst om man använder mus+tangentbord och inte har någon pekskärm.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fantastiskt! Windows 8 verkar bli ännu bättre.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

go

Tycker att det är synda att inte detta var w8 o inte en uppdatering... men gratis är gott så tycker man kan ge lite kredd till ms som ändå försöker och lyssnar på kritik. 38 min kvar!

Permalänk

Windows 8 var ett nytt och modigt steg. Det var ett förändrat operativsystem jämfört med tidigare versioner av Windows. Det var nytänkande. Tyvärr var det för nytänkande för många som bara ville ha Windows 7. Och en del av de nya tankarna var dåliga. Med Windows 8.1 verkar det som att Microsoft fixat de dåliga tankarna, men det hjälper ju inte mot folk som bara vill ha Windows 7. Det enda jag fortfarande är tveksam till är att Modern UI ska vara fullskärm. I övrigt är ju problemen att appar/program fortfarande inte verkar vara tillräckligt utvecklade för att det ska funka bra, men det är ju egentligen inte ett fel med operativsystemet (även om det såklart påverkar viljan att skaffa operativsystemet).

Jag slutade i princip använda startmenyn i Windows 7 tack vare att man bara kan lägga de program man använder mest i task bar. De få gånger jag "använder" startmenyn är med kommandot "win->[text]->enter" för att starta program som inte ligger på min task bar. Och tyvärr fortfarande av någon anledning när jag ska stänga av datorn, man tycker ju att jag bara borde kunna lära mig att använda "win->pil höger->enter" (som visserligen också använder sig av startmenyn) istället för att klicka runt i startmenyn. Tack vare uppdateringen i 8.1 funkar ju nu "win->[text]->enter" igen och att stänga av datorn verkar ju också gå att göra på hyfsat smidiga sätt. Att vilja ha tillbaka klassiska startmenyn ser jag ingen poäng med, men att ha startmenyn i helskärm känns också rätt fel. Ge mig första raden i Win7-startmenyn (sökruta och avstängningsknapp) så är jag nöjd.

Jag funderar på att kanske installera 8.1 (som jag får från MSDNAA) ändå på min dator, men känner mig osäker på hur smidig övergången från Windows 7 är sett till sparade program och data och framförallt hur smidig en eventuell tillbakagång till 7 om jag ångrar mig skulle vara. Någon som har ett svar på dessa frågor?