Microsoft Surface Pro 2 vs Dell Venue 11 Pro

Permalänk
Medlem

Ingen hdmi på lenovo miix 2! Trots vad som först annonserats.

http://www.wpcentral.com/lenovo-ideatab-miix2-unboxing-and-im...

Då är det bara dom 2 tjocka 8-tummarna som har hdmi. Tråkigt.

Permalänk
Medlem

sweclockers har testat SP2. http://www.sweclockers.com/recension/17864-microsoft-surface-...
batteritiden är enligt mig godkänd helt klart. När dessutom power cover kommer kan det bli riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Verkar som det kommer dröja ytterligare till Dell VP 11 kommer börja säljas. 13 December anger Amazon mfl. Januari i Sverige.

Samtidigt velar jag mellan om jag helst skulle vilja ha en hybrid eller liten laptop, dvs om jag vill ha en renodlad laptop eller om jag har någon extra nytta av att kunna använda tablet.

Vet bara att jag vill ha en liten snabb mobil enhet som helst har passiv kylning.

Laptops med Bay Trail-M är tydligen på G, dock är ju frågan när dom verkligen kommer. Verkar gå trögt att få ut produkter

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Dell Tablet Keyboard - Mobile 130 Dollar i USA
Dell Tablet Keyboard - Mobile 2149,00 kr i Sverige

Ska kolla om jag kan köpa några i USA och behålla en av dom

http://accessories.us.dell.com/sna/productdetail.aspx?c=us&l=...
http://accessories.euro.dell.com/sna/products/Tillbeh%C3%B6r_...

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Dell Tablet Keyboard - Mobile 130 Dollar i USA
Dell Tablet Keyboard - Mobile 2149,00 kr i Sverige

Ska kolla om jag kan köpa några i USA och behålla en av dom

http://accessories.us.dell.com/sna/productdetail.aspx?c=us&l=...
http://accessories.euro.dell.com/sna/products/Tillbeh%C3%B6r_...

Fy farao vad dyrt. Vilken stor "växlingskurs" dom använt. Brukar räkna 10x men det där var extremt. Undra vad själva enheterna kommer kosta i Sverige. Bäst för Dell att kvalitén är riktigt bra....

Lite lustigt också att tangentbordet är silver på den svenska sidan.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Ingen hdmi på lenovo miix 2! Trots vad som först annonserats.

http://www.wpcentral.com/lenovo-ideatab-miix2-unboxing-and-im...

Då är det bara dom 2 tjocka 8-tummarna som har hdmi. Tråkigt.

Grävt lite och Dell VP 8 skall tydligen gå att ansluta till extern TV/skärm mha Displaylink Adaptor, denna bör t ex funka. Ingen extern ström behövs. Vet inte om det finns några andra nackdelar med denna jmf med MHL.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Grävt lite och Dell VP 8 skall tydligen gå att ansluta till extern TV/skärm mha Displaylink Adaptor, denna bör t ex funka. Ingen extern ström behövs. Vet inte om det finns några andra nackdelar med denna jmf med MHL.

yes sån funkar också, men som sagt, alla usb-lösningar = externt grafikkort. I den du länkade till sitter DisplayLink DL-195 Chipset (http://www.displaylink.com/technology/displaylink_hardware.ph...) och hittar ingen info om hårdvaruaccellerering. Att skicka hög upplösning för att visa dokument/text kräver inte mycket men vill man kunna kolla hd-video på youtube eller spela lär det inte funka. Citat från ett amazonomdöme: "I would not use this device to run a TV to watch videos, or to play games through... the lag is far too noticeable in those situations)."

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Dell Tablet Keyboard - Mobile 130 Dollar i USA
Dell Tablet Keyboard - Mobile 2149,00 kr i Sverige

Hah, galet. 1000kr extra för åäö? Får hoppas det ändras och de kommer med någon form av rabatt inför december.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Grävt lite och Dell VP 8 skall tydligen gå att ansluta till extern TV/skärm mha Displaylink Adaptor, denna bör t ex funka. Ingen extern ström behövs. Vet inte om det finns några andra nackdelar med denna jmf med MHL.

Detta låter helt ok. Köper jag en Venue 8 kommer jag inte ha den för spel och TV på vanlig skärm ändå, mest för att kunna arbeta med dokument och annat. 90% av tiden lär den vara som tablet enbart.

När det gäller Venue 11 så är det laptopläge före tablet. Men priser på tangentbord etc gör en lite orolig. Kommer dockan också kosta över 2k? Då får man snegla på en SP2 eller någon form av ultrabook igen.

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur Dells digitizer står sig mot SP2 och dess Wacomdigitizer för pennan? Jag har tänkt att använda datorn för att bland annat anteckna och jag ritar idag mycket figurer, kretsscheman och ekvationer så en exakt digitizer är önskvärt. 1024 känslighetsnivåer är inte nödvändigt men jag har sett lite videor på Venue 8 och dess digitizer och den verkar inte helt topp. Använder de exakt samma till Venue 11 tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

yes sån funkar också, men som sagt, alla usb-lösningar = externt grafikkort. I den du länkade till sitter DisplayLink DL-195 Chipset (http://www.displaylink.com/technology/displaylink_hardware.ph...) och hittar ingen info om hårdvaruaccellerering. Att skicka hög upplösning för att visa dokument/text kräver inte mycket men vill man kunna kolla hd-video på youtube eller spela lär det inte funka. Citat från ett amazonomdöme: "I would not use this device to run a TV to watch videos, or to play games through... the lag is far too noticeable in those situations)."

Ajdå inte bra. Trist att dom inte kunde klämma in en HDMI, hade gjort valet lättare

Skrivet av Erzian:

Hah, galet. 1000kr extra för åäö? Får hoppas det ändras och de kommer med någon form av rabatt inför december.

Ja det är galet dyrt och med den växlingskursen så kan man börja undra vad VP11 kommer ligga på.

Skrivet av Erzian:

Detta låter helt ok. Köper jag en Venue 8 kommer jag inte ha den för spel och TV på vanlig skärm ändå, mest för att kunna arbeta med dokument och annat. 90% av tiden lär den vara som tablet enbart.

När det gäller Venue 11 så är det laptopläge före tablet. Men priser på tangentbord etc gör en lite orolig. Kommer dockan också kosta över 2k? Då får man snegla på en SP2 eller någon form av ultrabook igen.

Problemet är att jag skulle behöva något för att kunna visa film på TVn. Men det kanske funkar bra att koppla TV-n till den stationära som sekundär skärm eller att streama till Blueray-spelaren.

Tycker VP11 och VP8 är ett svårt val. Samtidigt så vet jag inte om jag känner för att lägga för mycket pengar när det inte är 64-bit och med 2 GB RAM. Funkar säkerligen bra på VP8 för lite enklare uppgifter och surf. VP8 verkar förövrigt vara galet snabb och rapp. Finns videos på youtube där dom visar lite multitasking och browsing, word, Civ5 och annat. Grymt snabb som sagt.

Ha en sån på fickan är ju lite kittlande....

Eftersom jag är desperat efter något mobilt, så hade ju en lösning varit att köpa VP8 och sen vänta till att köpa något större när dom får ordning på 64-bit och minst 4 GB RAM.

Undra när VP8 kommer till Sverige....

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Jag ser att man kan beställa olika plattor i usa och tyskland, vänta tills börjar av december så har vi nog alla svar!

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem

ASUS Transformer Book Trio är på ingång i Sverige nu också, http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=transformer%20trio

Typ samma koncept fast den har dels en CPU (atom) i själva tableten för att köra android och dels en i5:a eller i7:a i tangentbordsdockan för att köra windows 8. Dvs två OS för samma enhet, fast egentligen är det dockan som är windows-datorn för den ska gå att ansluta till extern skärm också. Konceptet är kul men för mig inte intressant eftersom jag är sugen på att börja köra windows 8 även för tablet-användning. 11,6"-skärm också så för stor för mig. Skulle dessutom aldrig köpa en dyr Asusprodukt.

Permalänk
Medlem

Dell Venue Pro 11 med i3 760 Euro i Tyskland. Borde väl kunna bli 5500:- i Sverige för Z3770, om man räknar valutan som 10:1.

Läste något om runt 20 November för VP8 i Tyskland. Får se om det stämmer.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Har kollat upp hur det ligger till med Dell Venue Pro 11 med en representant från Dell i USA.

Samtliga modeller är utan fläkt och ventilation, dvs helt passivt kylda. Både Atom och Pentium/i3/i5.

Kollade faktiskt med två olika då jag glömde att fråga att den inte har någon ventilation första gången jag frågade.

Stämmer detta så blir det en Pentium/i3/i5 för mig. Då får jag 4 GB RAM och 64 bit. Med andra ord så får jag allt jag vill ha. Blir spännande att se Reviews på denna. 16 December börjar dom levereras och 24 Jan 2014 är det internationell release enligt Dell.

Hoppas bara att detta stämmer, men misstänkte detta då jag inte kunnat se några ventilationshål på dom bilder och videos jag sett.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Har kollat upp hur det ligger till med Dell Venue Pro 11 med en representant från Dell i USA.

Samtliga modeller är utan fläkt och ventilation, dvs helt passivt kylda. Både Atom och Pentium/i3/i5.

Kollade faktiskt med två olika då jag glömde att fråga att den inte har någon ventilation första gången jag frågade.

Stämmer detta så blir det en Pentium/i3/i5 för mig. Då får jag 4 GB RAM och 64 bit. Med andra ord så får jag allt jag vill ha. Blir spännande att se Reviews på denna. 16 December börjar dom levereras och 24 Jan 2014 är det internationell release enligt Dell.

Hoppas bara att detta stämmer, men misstänkte detta då jag inte kunnat se några ventilationshål på dom bilder och videos jag sett.

Låter bra att den är passiv...Så nu är det bara att vänta på releasen.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Låte

Låter bra att den är passiv...Så nu är det bara att vänta på releasen.

Skrev detta på ett forum och fick mothugg direkt av en. Kollade därför upp det ytterligare en gång med Dell. Fortfarande helt passivt kylda enligt Dell och han var helt säker på sin sak.

Antingen är dom på Dell okunniga eller så är en del personer extremt tjockskalliga

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Här finns Tyska priserna på Venue 11 pro...
alla konfigurationer nedan:

http://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/4102152_-...

Kraftfullaste: http://mtx-computer.de/de/dell-venue-11-pro-konfigurierbar-ca...

Enligt killen i chatten skickar dom till Sverige
Frakten kostar 20Euro

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Här finns Tyska priserna på Venue 11 pro...
alla konfigurationer nedan:

http://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/4102152_-...

Kraftfullaste: http://mtx-computer.de/de/dell-venue-11-pro-konfigurierbar-ca...

Enligt killen i chatten skickar dom till Sverige
Frakten kostar 20Euro

Fan är alltid nojjig med att beställa dyrare elektronik via postorder, jag utgår alltid från att saker är defekta (har fått reklamera sjukt mycket prylar genom åren) så det känns som en stor risk att beställa från tyskland ifall man det förekommer defekter. LCD-tillverkningen har verkligen gått ner sig senaste åren så jag vill enkelt kunna nyttja öppet köp om det förekommer bleeding eller döda pixlar.

På tal om Dell så har min favoritrecensent utvärderat venue 8an. Ska kolla den nu.

Permalänk
Medlem

Har ni sett denna?

https://www.youtube.com/watch?v=nT6kVLZ54fo&feature=youtube_g...

Klåpare till kameraman men bra demo. tangentbordsdockan ser verkligen bra ut. 80% mer batteri och rejäl touchpad. Desktopdockan kommer förmodligen va hälften så dyr som den till SP2 och jag har planerat att ha 2 så det är ju en rejäl besparing. Det är ju fan att Man ska behöva vänta till januari när man redan kan köpa en Surface.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kommer troligen köpa en Dell VP 11 men utan dockning och tillhörande tangentbord. Tycker helt enkelt att dom är för dyra för vad man får. Kunde egentligen tänkt mig en VP8 men utan HDMI så faller den bort.

Hade jag haft något mobilt för Windows så hade jag säkert kunnat vänta men varit i behov av och letat i över två år nu. Så börjar bli desperat

Finns dom som fått VP11 med Bay Trail nu och dom få omdömen som finns hittills är väldigt positiva. Dock verkar en del ha haft lite problem med WIFI och Connected Standby. Har dock inte undersökt det närmare, men det bör ju inte gälla alla eftersom det är ett fåtal som klagar på detta. Troligen en drivrutins fråga.

Skall bli intressant när det kommer omdömmen och reviews på löpande band.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Dessutom tycker jag det är svårt att motivera priserna när man ser vad förra årets ultrabooks går för just nu. Inga monsterspecar men finns t ex en fujitsu med i3:a som kostar 2990.

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Dessutom tycker jag det är svårt att motivera priserna när man ser vad förra årets ultrabooks går för just nu. Inga monsterspecar men finns t ex en fujitsu med i3:a som kostar 2990.

Å andra sidan så får man anta att kvalitén är betydligt högre och att Dell ger mer premium känsla. Man kan ju hoppas i alla fall Sen lär ju inte datorer i den prisklassen ha mer än HDD. Något dom definitivt inte har är 1080p

Kan definitivt tänka mig en VP11, kan ju använda den som surfplatta, koppla till extern skärm och köra som desktop eller använda ett bluetooth tangentbord/mus och ha med på resande fot. Men tangentbordet blir lite väl saftigt för dom begränsningar som finns med RAM tycker jag...

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

såg att den här är på ingång nu också, rätt ok pris, dock kampanj. Denna har ju hdmi och är enligt mig snyggare än Acer w4. http://www.dustinhome.se/product/5010756542/toshiba-encore-at...

Permalänk
Medlem

Första review av venue 11 pro.
http://www.amazon.com/Dell-Tablet-Keyboard-Mobile-13Q41/produ...

Detta låter mindre roligt: UPDATE new problem: Unfortunately it looks like it is having charging problems, perhaps similar to what afflicted some DVP8 owners. I am using the standard Dell cable and plug that came with the tablet, but when plugged in, Windows says "plugged in, not charging". Even a reboot does not fix this, but it is not a huge issue because by putting it sleep and waking it up, it triggers the charging.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Dell Venue 8 och 11 går nu att beställa hos Dell, dock bara med Atom CPU och "färdigkonfigurerade" med 2gb ram och 64gb ram.
Skall kolla med Dell i morgon när resterande kommer in.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deejay_Alive:

Dell Venue 8 och 11 går nu att beställa hos Dell, dock bara med Atom CPU och "färdigkonfigurerade" med 2gb ram och 64gb ram.
Skall kolla med Dell i morgon när resterande kommer in.

Hos Dell.se eller? Har bara telefonen nu, men kan inte hitta den.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Hos Dell.se eller? Har bara telefonen nu, men kan inte hitta den.

Nej, det ligger inte officiellt, bara i deras kanal som vi återförsäljare har tillgång till.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deejay_Alive:

Nej, det ligger inte officiellt, bara i deras kanal som vi återförsäljare har tillgång till.

Okej. Kan du avslöja vad priset på VP11 med Bay Trail kommer ligga på i Sverige?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Okej. Kan du avslöja vad priset på VP11 med Bay Trail kommer ligga på i Sverige?

Det enda jag kan se just nu är:

Dell Venue 8 Pro;
Intel Atom Z3740D , 2gb ram, 64gb ssd - 2999kr

Dell Venue 11 Pro;
Intel Atom Z3770, 2gb ram, 64gb ssd - 5049kr

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro