Google presenterar Android TV

Permalänk
Melding Plague

Google presenterar Android TV

Kampen om vardagsrummen hettar till när Google presenterar nya Android TV, som ska dyka upp i både fristående mediaspelare och i kommande tv-apparater.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Discokungen

Jääääääävlar vad snyggt GUI. Äntligen någon som kan göra ett enkelt och smidigt interface.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk

Är det bara jag som är förvånad över att man inte implementerat Android i tv-apparater tidigare?

Permalänk
Medlem

Var det någon som förstod ifall det var TV-apparater som skulle ha inbyggt Android TV eller om det var en box? Eller bägge delarna? Vore ju smart ifall de kunde göra en box av något slag så man kunde göra om sin vanliga tv till en Android TV

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Var det någon som förstod ifall det var TV-apparater som skulle ha inbyggt Android TV eller om det var en box? Eller bägge delarna? Vore ju smart ifall de kunde göra en box av något slag så man kunde göra om sin vanliga tv till en Android TV

Både och som jag förstår det.. Blir ju guld detta, love my CC.. Detta blir ännu bättre

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Är det bara jag som är förvånad över att man inte implementerat Android i tv-apparater tidigare?

Det var väl det de gjorde med Google TV som inte fick så stort genomslag?

Skrivet av vompen:

Var det någon som förstod ifall det var TV-apparater som skulle ha inbyggt Android TV eller om det var en box? Eller bägge delarna? Vore ju smart ifall de kunde göra en box av något slag så man kunde göra om sin vanliga tv till en Android TV

Som jag förstod det kommer TV apparater ha det inbyggt och det kommer säljas fristående lådor också.

Razer skulle lansera en som skulle vara som en spelkonsol vilket lät lite spännande.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd

Jag kollar inte på TV.

Det känns så dött.
Det finns inget innehåll, och det är reklam hela tiden.
Varje minut jag kollar på Tv, så känner jag hur hjärnan ruttnar och jag bara blir dummare och dummare.
Jag känner mig inte underhållen när jag kollar på TV.

Dom få enstaka gångerna då ibland när jag kollar på TV så är det kanske någon dokumentär på Discovery Channel.

Permalänk
Medlem

Det här är grymt bra nyheter.

Raspberry pi är extremt långsam och krånglig att installera (för vanliga konsumenter då) , google tv stickan kräver mobiler,
datorer eller plattor och om man vill betala för en bra lösning för tv*n måste man i princip bygga en egen eller köpa någon annan dyr lösning.

Förhoppningsvis blir dessa android tv lådor relativt billiga och får stöd för alla streamingstjänster!

Visa signatur

″Citerare får flera poolare″

Permalänk
Discokungen
Skrivet av rektor:

Jag kollar inte på TV.

Det känns så dött.
Det finns inget innehåll, och det är reklam hela tiden.
Varje minut jag kollar på Tv, så känner jag hur hjärnan ruttnar och jag bara blir dummare och dummare.
Jag känner mig inte underhållen när jag kollar på TV.

Dom få enstaka gångerna då ibland när jag kollar på TV så är det kanske någon dokumentär på Discovery Channel.

Det är ju därför man ska ha sånt här? Netflix, Plex osv. Allt on demand!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

så känner jag hur hjärnan ruttnar och jag bara blir dummare och dummare.

Precis så känner jag också med 90% av alla spel på marknaden.

Permalänk
Medlem

Hoppas nu att alla leverantörer hoppar på detta så som Netflix, Viaplay och inte minst HBO Nordic så skulle denna Google tv box kunna bli riktigt bra, saknas någon är den inte aktuell alls.
Är så trött på att ha flera plattformar för att kunna se på alla tjänster så här har google ett gyllene läge att kunna samla tjänsterna hos sig.

Permalänk
Medlem

-"Vi var för tidiga med en TV som körde Android när vi släppte Google TV... Vad gör vi?"
-"Vi släpper det igen, jobbar lite till på det och kallar det Android TV"

Roliga är att jag visste innan att detta skulle komma

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Discokungen
Skrivet av inquam:

-"Vi var för tidiga med en TV som körde Android när vi släppte Google TV... Vad gör vi?"
-"Vi släpper det igen, jobbar lite till på det och kallar det Android TV"

Roliga är att jag visste innan att detta skulle komma

Verkar ju som att det är mer genomtänkt, lite den skillnaden.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flamso:

Det är ju därför man ska ha sånt här? Netflix, Plex osv. Allt on demand!

Känns inte som man vill betala för något som man ändå nästan aldrig använder.

Skrivet av Naxos:

Precis så känner jag också med 90% av alla spel på marknaden.

Jo, jag vet. Så kan jag också känna.
Senaste som jag gillade var Portal 2.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av rektor:

Känns inte som man vill betala för något som man ändå nästan aldrig använder.

Det är därför man inte gör det! TV-licensen är inte så relevant när man aldrig använder det.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Skrivet av vompen:

Var det någon som förstod ifall det var TV-apparater som skulle ha inbyggt Android TV eller om det var en box? Eller bägge delarna? Vore ju smart ifall de kunde göra en box av något slag så man kunde göra om sin vanliga tv till en Android TV

"som ska dyka upp i både fristående mediaspelare och i kommande tv-apparater."

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 4770k @ 4.2GHz w/ Noctua NH-U14S (NF-A15x2 @900RPM) | GPU: RTX 2070 | MB: Asus Z87-DELUXE | RAM: 16GB Corsair Vengance 1600MHz | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | PSU: Corsair AX 760W | Chassi: Fractal Design Define XL R2 | OS-disk: Samsung 850 pro 256GB | Media-disk: Samsung 850 pro 1TB | Lurar: Sennheiser HD 660S & Sennheiser IE 80 | Mikrofon: Samson C01U

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Naxos:

Precis så känner jag också med 90% av alla spel på marknaden.

Det är väl inget konstigt att du känner så? Är så med all form av underhållning.
Du gillar förmodligen inte 90% av all musik, film eller böcker heller, så varför skulle det vara annorlunda med spel?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nightcrawler:

Hoppas nu att alla leverantörer hoppar på detta så som Netflix, Viaplay och inte minst HBO Nordic så skulle denna Google tv box kunna bli riktigt bra, saknas någon är den inte aktuell alls.
Är så trött på att ha flera plattformar för att kunna se på alla tjänster så här har google ett gyllene läge att kunna samla tjänsterna hos sig.

Alla de du nämnde har ju android-appar redan. Android TV kör android.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Inte en dag för tidigt. Dagens "Smart-TV"-apparater är ju hemska. Långsamma, på många sätt låsta och inte minst buggiga...
Jag måste starta om min TV om den varit på länge, och jag vill köra en film via DLNA. Annars får jag osynk på ljud, hackig bild eller att den helt enkelt hänger sig...

Uselt.

Säger inte att Android-TV kommer bli bättre, men möjligheterna till anpassning kanske blir betydligt större och apparna är väl beprövade med färre buggar än de som skapats för en enskild TV-tillverkare. De tillverkare som inte hoppar på tåget kommer troligtvis bli frånåkta rätt snabbt.

Visa signatur

*Har en dator. Den är okej, men inte värd att skryta över... ;)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av iBigs:

Inte en dag för tidigt. Dagens "Smart-TV"-apparater är ju hemska. Långsamma, på många sätt låsta och inte minst buggiga...
Jag måste starta om min TV om den varit på länge, och jag vill köra en film via DLNA. Annars får jag osynk på ljud, hackig bild eller att den helt enkelt hänger sig...

Uselt.

Säger inte att Android-TV kommer bli bättre, men möjligheterna till anpassning kanske blir betydligt större och apparna är väl beprövade med färre buggar än de som skapats för en enskild TV-tillverkare. De tillverkare som inte hoppar på tåget kommer troligtvis bli frånåkta rätt snabbt.

Och i min patetiskt enkla värld är en TV en TV och ska inte göra mer än att återge bild, så jag tycker tvärt emot dig att denna nyhet är helt värdelös

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Bara jag som blir förvirrad av alla olika tjänster? Det är för mkt och inget fungerar med varandra. Skulle vilja ha någonting enhetligt som inte krånglar. Kommer nog ta lång tid innan de släpper någonting som kan ersätta en bra HTPC.

Nu ska de lixom ha massa android spel i detta, och appar från playstore som inte kommer va anpassade efter stora skärmar, massa saker kommer krångla som vanligt. Jag är för gammal och trött för att hålla på att krångla med sånt, Det ska bara funka.

Jag gillar inte konceptet med inbyggda tjänster i hårdvara som ska hålla länge, typ en TV. Den kanske man ska ha i 4-10år. Kommer den fortästta få senaste android? NEJ Är det säkert att netflix, spotify + massa annat kommer fortsätta fungera? NEJ.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av iBigs:

Inte en dag för tidigt. Dagens "Smart-TV"-apparater är ju hemska. Långsamma, på många sätt låsta och inte minst buggiga...
Jag måste starta om min TV om den varit på länge, och jag vill köra en film via DLNA. Annars får jag osynk på ljud, hackig bild eller att den helt enkelt hänger sig...

Uselt.

Säger inte att Android-TV kommer bli bättre, men möjligheterna till anpassning kanske blir betydligt större och apparna är väl beprövade med färre buggar än de som skapats för en enskild TV-tillverkare. De tillverkare som inte hoppar på tåget kommer troligtvis bli frånåkta rätt snabbt.

Skrivet av Da´Russian Stallion:

Bara jag som blir förvirrad av alla olika tjänster? Det är för mkt och inget fungerar med varandra. Skulle vilja ha någonting enhetligt som inte krånglar. Kommer nog ta lång tid innan de släpper någonting som kan ersätta en bra HTPC.

Nu ska de lixom ha massa android spel i detta, och appar från playstore som inte kommer va anpassade efter stora skärmar, massa saker kommer krångla som vanligt. Jag är för gammal och trött för att hålla på att krångla med sånt, Det ska bara funka.

Jag gillar inte konceptet med inbyggda tjänster i hårdvara som ska hålla länge, typ en TV. Den kanske man ska ha i 4-10år. Kommer den fortästta få senaste android? NEJ Är det säkert att netflix, spotify + massa annat kommer fortsätta fungera? NEJ.

Köp en raspberry PI och antingen montera den inuti eller bakpå, min ligger inuti kåpan. Köp en 30cm hdmi & en usb kabel från bayen för 15:-/st. och låt TV'n driva den via usb. Styr mediacenter "of choice" med fjärren, lär nog komma en community dist baserat på Andriod-TV så småningom med ska du se. Bästa 350 kronors uppgraderingen av sin TV om du frågar mig och fortsättningsvis alltid uppgraderingsbar/bytbar med ett nytt minneskort för några tior. Har du inget nätverk till TV'n är det en no brainer.. DLNA suger kaskelottballar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Jääääääävlar vad snyggt GUI. Äntligen någon som kan göra ett enkelt och smidigt interface.

Du har bevisligen inte sett Plex mediacenter? Detta är typ en kopia av plex...

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Och i min patetiskt enkla värld är en TV en TV och ska inte göra mer än att återge bild, så jag tycker tvärt emot dig att denna nyhet är helt värdelös

Alla är vi olika

Visa signatur

*Har en dator. Den är okej, men inte värd att skryta över... ;)

Permalänk
Medlem

Hoppas att det har stöd för 24P, 60 fps låsningen som i princip alla av de billigare mediaspelarna har är ett no no för mig.

Visa signatur

Tänker inte skryta om alla mina prylar, så det får bli att framföra faktan att jag lagar godare köttbullar än dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Bara jag som blir förvirrad av alla olika tjänster? Det är för mkt och inget fungerar med varandra. Skulle vilja ha någonting enhetligt som inte krånglar. Kommer nog ta lång tid innan de släpper någonting som kan ersätta en bra HTPC.

Nu ska de lixom ha massa android spel i detta, och appar från playstore som inte kommer va anpassade efter stora skärmar, massa saker kommer krångla som vanligt. Jag är för gammal och trött för att hålla på att krångla med sånt, Det ska bara funka.

Jag gillar inte konceptet med inbyggda tjänster i hårdvara som ska hålla länge, typ en TV. Den kanske man ska ha i 4-10år. Kommer den fortästta få senaste android? NEJ Är det säkert att netflix, spotify + massa annat kommer fortsätta fungera? NEJ.

Jag har med haft htpc i år och dar, och för min del kan min fjärrkontroll innehålla en på/av knapp, en hdmi kabel upp till TV'n så har du allt allt allt, utan några kompromisser, har än inte sett nåt någon smart tv klarar som inte en htpc fixar, ohh nu kan du koppla ett tangentbord till din TV! Jaha, har kunnat det till datorn sen evigheter... Känns som att dom återuppfinner saker som redan funnits i alla tider, och detta är ok om dom kommer till nya plattformar, som till exempel mobiler, men till TV'n har men kunnat det länge

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sedman:

Du har bevisligen inte sett Plex mediacenter? Detta är typ en kopia av plex...

Haha, nu överdriver du allt. Plex är helt värdelöst out of the box. XBMC däremot funkar väl bra och ser faktiskt ok ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Haha, nu överdriver du allt. Plex är helt värdelöst out of the box. XBMC däremot funkar väl bra och ser faktiskt ok ut.

Nu överdriver du

Plex kan vara lite lirigt att få igång pga att den vill ha en vissa mappstruktur, men när man väl är uppe och rullar så är det riktigt schyst!

Med risk för att göra bort mig så har jag aldrig sett ett XBMC med liknande finish som plex (dvs med covers och musikintron direkt i menyn etc.)

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Och i min patetiskt enkla värld är en TV en TV och ska inte göra mer än att återge bild, så jag tycker tvärt emot dig att denna nyhet är helt värdelös

Själv önskar jag att TV-tillverkarna tänkte mer modulärt. Att köparna fick välja vilken funktionalitet de som ska inkluderas.
Jag skulle t.ex. välja bort inbyggda högtalare, smart-TV och TV-mottagare. Jag vill endast ha en riktigt stor skärm med bra bild som klarar 3D.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mackanj:

Själv önskar jag att TV-tillverkarna tänkte mer modulärt. Att köparna fick välja vilken funktionalitet de som ska inkluderas.
Jag skulle t.ex. välja bort inbyggda högtalare, smart-TV och TV-mottagare. Jag vill endast ha en riktigt stor skärm med bra bild som klarar 3D.

Tar du bort TV-mottagare så är det ingen TV längre, så varför skulle TV-tillverkarna vilja bry sig om det när det redan finns skärmtillverkare?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.