Permalänk
Medlem

Inkoppling av ESD-armband

Hej på er!

Jag ska snart bygga en dator åt min kompis som är i behov av en ny. Jag byggde min egen dator för ett år sedan, och använde inte ett ESD-armband, utan tog i chassit lite då och då. Det är så att man får med ett sådant armband nu med hans moderkorts- och proccesorbundle och jag har lite frågor kring hur jag ska använda det. Vissa säger att man helt enkelt ska fästa det vid chassit. Jag sökte runt lite och hittade en video kring detta av Linus Sebastian (https://www.youtube.com/watch?v=jQRIzgEVsjI), han säger att man kan fästa det på nätaggregatet när det är inkopplat men avstängt. Är det ett säkert sätt? Kan det skada komponenter om det är avstängt? Jag är inte så lärd inom elektricitet än, och hjälp skulle uppskattas. Vad är det säkraste och bästa sättet att koppla in ett ESD-armband helt enkelt?

Permalänk
Medlem

jag brukar sätta ESD-bandet i chassit men vet inte om det är rätt eller fel. Linus sätter ju den i nätagget chassit och det bored ju vara samma som det vanliga chassit eftersom det sitter i hop med skruvar ju. men jag vet inte jag gissar bara.

Permalänk
Medlem

Vad jag har läst av folk här så ska det sitta i en aluminium/metall bit på chassit

Permalänk
Medlem

Ena sidan på armen eller på smalbenet, ifall du vill ha dina armar fria, sen andra sidan på chassit. De va jag brukar göra i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

Vad jag har läst av folk här så ska det sitta i en aluminium/metall bit på chassit

Lyssna på Exeo, han vet hur man skall göra.
Distanserna som sitter monterade i chassit har direktkontakt med plåten. Du vill också ha kontakt med plåten då du chassit och moderkortet skall ha samma potential.
Hitta en ofärgad skruv och montera den i ett hål där det inte finns färg. Använd amrbandet under hela monteringen. Även grafikkort och annat kan skadas om du inte använder armband.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Så det gör alltså ingen skillnad om jag kopplar in nätaggregatet (avstängt) och sedan fäster armbandet vid det?

Permalänk
Medlem

Jo det gör skillnad. Armbandet skall fästas mellan dig och chassit eftersom du vill att det du tar i ska ha samma potential som du och chassit har.
Det handlar inte om att jorda sig utan att utjämna eventuella skillnader i potentialen mellan dig och sakerna du ska sätta in i datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av six_dice:

Jo det gör skillnad. Armbandet skall fästas mellan dig och chassit eftersom du vill att det du tar i ska ha samma potential som du och chassit har.
Det handlar inte om att jorda sig utan att utjämna eventuella skillnader i potentialen mellan dig och sakerna du ska sätta in i datorn.

Tack, då vet jag exakt!

Permalänk
Medlem

Jag har läst lite elektronik på högskolenivå så har vag en aning om vad jag pratar om. Så länge armbandet sitter på en "gemensam noll punkt" så spelar det ingen roll vart du sätter det. Alltså: sätt det på en chassipunkt med nätagg inkopplat (OBS FUNKAR BARA I JORDAT UTTAG!). Personligen så brukar jag inte använda ESD-armband utan jag håller eller lutar mig mot chassit hela tiden. Alternativt sitter på golvet med ESD-armbandet runt ankeln. Grejen är att så länge jordpunkten i chassit inte ligger onormalt högt (dvs ta i ett element eller annan jordat punkt medans du håller i chassit) så borde du vara safe.

Lycka till!

PS. ESD-skador kan vara bland det jävligaste man kan få, de kan vara riktigt jobiga att hitta och bara uttra sig på de mest konstiga ställen. Så var försiktig och tänk dig för. Stå gärna barfota på golvet (gammalt tips jag fick från min elektrolärare på gymnasiet).DS

Visa signatur

L-ARV: Ryzen R9 5950X, 64Gb@3600, 500Gb + 1Tb nvme, RX 6800XT, MO-RA 420 OS: Nobara
LAN-Burken: Ryzen R7 5600G, 16Gb@3200, RX 6600XT, OS: Garuda
Kotten: PineBook Pro, OS: Manjaro_ARM
Macbook PRO 13 (2015) OS: Manjaro SWAY

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozze666:

Jag har läst lite elektronik på högskolenivå så har vag en aning om vad jag pratar om. Så länge armbandet sitter på en "gemensam noll punkt" så spelar det ingen roll vart du sätter det. Alltså: sätt det på en chassipunkt med nätagg inkopplat (OBS FUNKAR BARA I JORDAT UTTAG!). Personligen så brukar jag inte använda ESD-armband utan jag håller eller lutar mig mot chassit hela tiden. Alternativt sitter på golvet med ESD-armbandet runt ankeln. Grejen är att så länge jordpunkten i chassit inte ligger onormalt högt (dvs ta i ett element eller annan jordat punkt medans du håller i chassit) så borde du vara safe.

Lycka till!

PS. ESD-skador kan vara bland det jävligaste man kan få, de kan vara riktigt jobiga att hitta och bara uttra sig på de mest konstiga ställen. Så var försiktig och tänk dig för. Stå gärna barfota på golvet (gammalt tips jag fick från min elektrolärare på gymnasiet).DS

Okej! Lite delade svar här. Så det gör alltså absolut ingenting om jag bara kopplar in armbandet i chassit, men det är inte fel att göra det andra heller? Har jag förstått allt rätt? Jag är inte alls haj på det här, och alla svarar olika. Man får ändå med ett ESD-armband, så jag vill använda det och använda det rätt.

Permalänk
Medlem

Varför inte läsa Swecklockers egna artikel i ämnet?
http://www.sweclockers.com/artikel/18813-esd-eller-elektrosta...

Trevlig läsning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av six_dice:

Varför inte läsa Swecklockers egna artikel i ämnet?
http://www.sweclockers.com/artikel/18813-esd-eller-elektrosta...

Trevlig läsning...

Jag har ändå inget speciellt för mig, så varför inte? Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hudo:

Okej! Lite delade svar här. Så det gör alltså absolut ingenting om jag bara kopplar in armbandet i chassit, men det är inte fel att göra det andra heller? Har jag förstått allt rätt? Jag är inte alls haj på det här, och alla svarar olika. Man får ändå med ett ESD-armband, så jag vill använda det och använda det rätt.

Spelar inte så stor roll så långe både armbandet och chassit är kopplat till samma jordpunkt
Det är det Linus gör med att han kopplar armbandet i nätagget och en jordad sladd in i väggen. Allt blir "samma jord", det är huvudsaken

Tjoa om det är nått du inte förstår

Visa signatur

L-ARV: Ryzen R9 5950X, 64Gb@3600, 500Gb + 1Tb nvme, RX 6800XT, MO-RA 420 OS: Nobara
LAN-Burken: Ryzen R7 5600G, 16Gb@3200, RX 6600XT, OS: Garuda
Kotten: PineBook Pro, OS: Manjaro_ARM
Macbook PRO 13 (2015) OS: Manjaro SWAY

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Nozze666:

Spelar inte så stor roll så långe både armbandet och chassit är kopplat till samma jordpunkt
Det är det Linus gör med att han kopplar armbandet i nätagget och en jordad sladd in i väggen. Allt blir "samma jord", det är huvudsaken

Tjoa om det är nått du inte förstår

Om du läst lite elektronik borde du veta att den gemensamma nollpotentialen inte behöver vara jord i väggen. Det enda relevanta för att undvika ESD är att du inte har någon potentialskillnad mellan dig och datorn. Sen kan båda ligga och flyta 10 kV över jordledaren i vägguttaget. Det spelar ingen som helst roll så länge du och chassit inte har någon potentialskillnad.

Rent generellt är det dumt att låta datorn vara inkopplad i väggen när man pillar. Är nätagget korrekt byggt så bryter strömbrytaren på baksidan fas och nolla medan jordledaren går direkt till nätaggets chassi som i sin tur förbinder det med resten av datorns chassi. Då betyder det i princip att det enda du gör är att begränsar var du kan arbeta eftersom du har en sladd i vägen. En sladd som gör exakt noll nytta. Har du otur så är delar av nätagget fortfarande spänningssatta vilket kan bli tråkigt. En bra tumregel är att aldrig någonsin ha strömsladden inkopplad när man pillar med elektronik om det inte krävs för felsökning. Det ger bara onödiga risker och ger exakt inga fördelar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Om du läst lite elektronik borde du veta att den gemensamma nollpotentialen inte behöver vara jord i väggen. Det enda relevanta för att undvika ESD är att du inte har någon potentialskillnad mellan dig och datorn. Sen kan båda ligga och flyta 10 kV över jordledaren i vägguttaget. Det spelar ingen som helst roll så länge du och chassit inte har någon potentialskillnad.

Rent generellt är det dumt att låta datorn vara inkopplad i väggen när man pillar. Är nätagget korrekt byggt så bryter strömbrytaren på baksidan fas och nolla medan jordledaren går direkt till nätaggets chassi som i sin tur förbinder det med resten av datorns chassi. Då betyder det i princip att det enda du gör är att begränsar var du kan arbeta eftersom du har en sladd i vägen. En sladd som gör exakt noll nytta. Har du otur så är delar av nätagget fortfarande spänningssatta vilket kan bli tråkigt. En bra tumregel är att aldrig någonsin ha strömsladden inkopplad när man pillar med elektronik om det inte krävs för felsökning. Det ger bara onödiga risker och ger exakt inga fördelar.

Tjena!
Hade du läst mitt förra inlägg så sa jag det. Dock så skulle inte jag rekomender att plocka ett moderkort utr kartong om du ligger 10kV över nolla när du bara jordar mot chassit som inte är kopplat mot nått.

Ha det gött

Visa signatur

L-ARV: Ryzen R9 5950X, 64Gb@3600, 500Gb + 1Tb nvme, RX 6800XT, MO-RA 420 OS: Nobara
LAN-Burken: Ryzen R7 5600G, 16Gb@3200, RX 6600XT, OS: Garuda
Kotten: PineBook Pro, OS: Manjaro_ARM
Macbook PRO 13 (2015) OS: Manjaro SWAY

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozze666:

Tjena!
Hade du läst mitt förra inlägg så sa jag det. Dock så skulle inte jag rekomender att plocka ett moderkort utr kartong om du ligger 10kV över nolla när du bara jordar mot chassit som inte är kopplat mot nått.

Ha det gött

Du har inte läst Sweclockers artikel i ämnet ser jag, gör det är mitt tips.

Permalänk
Medlem

Nu har jag en mer klar bild, tack så mycket för alla svar och för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Allt är redan behandlat i tidigare trådar och artiklar här på swec. Men jag tänker ändå passa på att påpeka att det inte finns ngn anledning öht att blanda in vägguttag och element i det hela.

ESD-armbandet ska kopplas till chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozze666:

Tjena!
Hade du läst mitt förra inlägg så sa jag det. Dock så skulle inte jag rekomender att plocka ett moderkort utr kartong om du ligger 10kV över nolla när du bara jordar mot chassit som inte är kopplat mot nått.

Ha det gött

Varför är inte det att rekommendera? Du sitter ju förhoppningsvis inte och sticker en spik i ett vägguttag/central när du skall montera en dator, vad har då nollan för relevans i sammanhanget? Du jordar dig mot chassit eftersom det är där du tänkt montera dina kort och komponenter.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Allt är redan behandlat i tidigare trådar och artiklar här på swec. Men jag tänker ändå passa på att påpeka att det inte finns ngn anledning öht att blanda in vägguttag och element i det hela.

ESD-armbandet ska kopplas till chassit.

Tack! Jag har kommit fram till detta också nu.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nozze666:

Tjena!
Hade du läst mitt förra inlägg så sa jag det. Dock så skulle inte jag rekomender att plocka ett moderkort utr kartong om du ligger 10kV över nolla när du bara jordar mot chassit som inte är kopplat mot nått.

Ha det gött

Utveckla gärna. Varför ska man inte plocka ut moderkortet då? Vilken potential har moderkortet? Hur vet du det? Vad hade det hjälpt om chassit var kopplat mot något?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Nozze666:

Tjena!
Hade du läst mitt förra inlägg så sa jag det. Dock så skulle inte jag rekomender att plocka ett moderkort utr kartong om du ligger 10kV över nolla när du bara jordar mot chassit som inte är kopplat mot nått.

Ha det gött

Om du och chassit båda ligger 10 kV över skyddsjord kommer ganska exakt ingenting hända om du inte pillar på ett vägguttag eller ett element för då kommer du få lite ont i fingret. Blanda inte in vägguttaget när det inte behövs. Då har vi inte ens gått in på problemet med att sladdar kan agera antenner och ställa till med lite oreda vid ESD.

Håll det så enkelt som möjligt. Det vill säga dra ut ALLA sladdar ur datorn om de inte verkligen behövs, koppla in ESD-armbandet på lämplig metalldel i chassit. Svårare än så är det inte. Allt prat om jord och vägguttag får bara folk att bli förvirrade och hitta på massa egna, potentiellt livsfarliga lösningar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozze666:

Tjena!
Hade du läst mitt förra inlägg så sa jag det. Dock så skulle inte jag rekomender att plocka ett moderkort utr kartong om du ligger 10kV över nolla när du bara jordar mot chassit som inte är kopplat mot nått.

Ha det gött

Du har en hel del att lära dig om ESD ser jag....
Läs det Zotamedu skriver minst 10-20 gånger och glöm allt annat konstigt du har fått för dig så blir det bra..

Visa signatur

Medlem #14