Permalänk
Medlem

Ciscoswitchar- hjälp med kommando

Hej, finns det några ciscoexperter här? Jag har själv CCNA, men är långt ifrån någon expert.

Det är så att jag håller på att göra en patchlista på jobbet för att hålla koll på vilka uttag som sitter i vilken port och vilket VLAN portarna är i.

För att få reda på VLANen så kör man ju bara

show interfaces status

så ser man port efter port och deras VLAN.
Men jag vill även notera vilket Voice-VLAN portarna är i. Finns det något liknande kommando som show interfaces status, fast som visar Voice-VLANet på portarna också? Jag orkar inte kolla port för port utan vill få fram en lista på alla portar och deras Voice-VLAN om möjligt.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Du kan inte laborera lite med att pipe'a ut relevant information från dina show-kommandon?

Något i stil med detta:

show interfaces switchport | include Name|Voice

show running-config | include interface GigabitEthernet|switchport voice vlan

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Tack, tur att det går att fråga andra. Det där borde varit en självklarthet, men jag var insnöad på att använda ett specifikt "eget" kommando.

Det där funkade fint tack

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Tack, tur att det går att fråga andra. Det där borde varit en självklarthet, men jag var insnöad på att använda ett specifikt "eget" kommando.

Det där funkade fint tack

Lätt hänt Dra en sväng på Google och kika på pipe-variationer så kan du säkert hitta många tips och trix som man inte tänker på till vardags. I kombination med regexp så kan man göra rätt mycket.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

show vlan brief? den vissar väl assignade portar för vlanet också

Permalänk
Medlem
Skrivet av vicevire:

show vlan brief? den vissar väl assignade portar för vlanet också

Inte riktigt lika lätt att arbeta med. Kör man t.ex. Show interfaces status eller t.ex. "show interfaces switchport | include Name|Voice" som simonw tipsade om så listas allt på ett smidigt sätt som man kan kopiera och klista in i en exelfil t.ex.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna använda python skript i samband med paramiko som ansluter till hårdvaran via ssh och ta ut den info du behöver. Det skulle underlätta ditt arbete med beror såklart på hur många switchar du måste kolla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Du skulle kunna använda python skript i samband med paramiko som ansluter till hårdvaran via ssh och ta ut den info du behöver. Det skulle underlätta ditt arbete med beror såklart på hur många switchar du måste kolla.

Har redan fått ut det jag behöver med ovan kommando.

Handlade om 9st 48 portars switchar där 3 och 3 är stackade + 2st Catalyst Core switchar med 3 blad vardera i sig.
Fick snabbt ut det jag behövde faktiskt, bara kopiera och klistra.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580