Permalänk
Medlem

Liten speldator

Jag börjar bli less på mitt stora klumpiga chassi som p.g.a. sin storlek måste stå på golvet där fläktarna mer än gärna suger åt sig allt damm de hittat längs golvet.

Jag skulle vilja ha en liten, men kraftfull dator att ställa på bordet. Tänk NUC fast lite större så att man får plats med ett riktigt PCI-e grafikkort och därmed kan spela det mesta.

Har ni några tips på nåt sånt?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Bejje: Kolla på en Node 304 och se om den är lagom stor. Har en själv och är riktigt nöjd.
Går bra att göra kompetenta maskiner i den

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Som ovanstående skrev så spana in node 304.
Kör samma och är sjukt nöjd. Förvånadsvärt lätt att bygga i också så länge man tänker igenom det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Node 304 / Mobo: ASUS Z87I-PRO mITX / CPU: i5 4670k Haswell @ 4,3 Ghz / CPU-kylare: Noctua NH-9UB SE2 / GPU: Gigabyte r9 280x Windforce / RAM: A-Data 16GB CL9 1600MHz / PSU: Silverstone Strider ST65F-G 650W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Om du tänker köra AIO vattenkylare är Corsair 250 d mycket bra. Fint fönster i toppen med

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2867032

Kör med det, hade Node 304 innan. Core V1 är lite högre och bredare men lite mindre djupt, samt betydligt enklare att bygga i. Mycket nöjd med bytet.

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

@Bejje: Kolla på en Node 304 och se om den är lagom stor. Har en själv och är riktigt nöjd.
Går bra att göra kompetenta maskiner i den

http://www.overclock.net/content/type/61/id/1398137/flags/LL

Skrivet av Blorr:

Som ovanstående skrev så spana in node 304.
Kör samma och är sjukt nöjd. Förvånadsvärt lätt att bygga i också så länge man tänker igenom det

Skickades från m.sweclockers.com

Ser fint ut. Får man plats med ett fullstort grafikkort däri? Har för stunden inte tänkt att slänga ut allt för mycket pengar så vill återanvända allt jag kan, som t.ex. grafikkortet som är ett Radeon 280X.

Skulle också gärna ha ett typ barebone system där allt nästan är klart som Chassi, PSU, Moderkort och sen kunna komplettera med minnen, CPU och GPU. Ja samt hårddisk och sånt då.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av laudanum:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2867032

Kör med det, hade Node 304 innan. Core V1 är lite högre och bredare men lite mindre djupt, samt betydligt enklare att bygga i. Mycket nöjd med bytet.

Den ser väldigt luftig ut och utan filter, d.v.s dammråttans bästa vän samt att den lär låta en del utan isolering?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Yes så länge du inte kör för stor psu så har du 31 cm tillgodo har jag för mig. Finns filter till alla fläktar och ljudmässigt är det inga större problem så länge du har tysta komponenter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Node 304 / Mobo: ASUS Z87I-PRO mITX / CPU: i5 4670k Haswell @ 4,3 Ghz / CPU-kylare: Noctua NH-9UB SE2 / GPU: Gigabyte r9 280x Windforce / RAM: A-Data 16GB CL9 1600MHz / PSU: Silverstone Strider ST65F-G 650W 80+ Gold

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Bejje:

Ser fint ut. Får man plats med ett fullstort grafikkort däri? Har för stunden inte tänkt att slänga ut allt för mycket pengar så vill återanvända allt jag kan, som t.ex. grafikkortet som är ett Radeon 280X.

Skulle också gärna ha ett typ barebone system där allt nästan är klart som Chassi, PSU, Moderkort och sen kunna komplettera med minnen, CPU och GPU. Ja samt hårddisk och sånt då.

Som ovanstående skrev så är där förvånansvärt mycket plats. Grafikkort upp till 310mm om man tar bort en hårddiskvagga, 160 hög kylare.
Nackdelen är att nätagget inte ska vara längre än 140-150mm om du kör modulärt, 160 ickemodulärt.
Jag körde ickemodulärt och det blir en del jobb att gömma kablar snyggt men det går. Välj om möjligt modulärt

Tänk även på att kolla om kylaren behöver LP (low profile) minnen samt att moderkortets cpu-socket gärna inte ska vara placerad för nära PCI. Här körde jag med Asus z87I-PRO som (i mitt tycke) har socketen perfekt placerad

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Den ser väldigt luftig ut och utan filter, d.v.s dammråttans bästa vän samt att den lär låta en del utan isolering?

Filter sitter i fronten så inget problem för mig iaf. Ljudmässigt märkte jag ingen skillnad, har iofs rätt tysta komponenter, grafikkortet märks lite vid krävande spel. Max gpu-längd är ca 280mm så alla kort passar inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Medlem

Ser ut som att det kan bli Node 304. Den ser rätt bra ut på bordet i bilden som NordhNet la upp Plus att det är fractal design vilket jag gillar Så tack för tipset. Ska dock int köpa något än på några veckor, så har någon annan vad de anser är ett ännu bättre tips, så kom gärna med mer förslag

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580