OpenVPN på Asus N66U, Problem från andra wifi men ok över 4g

Permalänk

OpenVPN på Asus N66U, Problem från andra wifi men ok över 4g

Hej,
Vill komma åt mitt hemnätverk utifrån via den inbyggda VPN Servern i routern.
Har appen openvpn i mobilen och det fungerar utmärkt över 4g men befinner jag mig inom ett annat nätverk (wifi) så fungerar det ej.
Krockar det på något sätt med det andra nätverket kanske?

Såhär ser mina inställningar ut:

VPN Inställningar

WAN Inställninar

Visa signatur

Seasonic Focus GX 850w || Ryzen 5 5600X || Asus rog strix X570-F || 4x8GB Spectrix D60G DDR4 3600MHZ || 1TB Samsung Pro NVMe || 500GB Samsung Pro NVMe || ASUS ROG Ryujin AURA RGB 360mm || Asus geforce 3060Ti Tuf || Corsair Carbide 275R Airflow White

Permalänk
Medlem
Skrivet av robertr81:

Hej,
Vill komma åt mitt hemnätverk utifrån via den inbyggda VPN Servern i routern.
Har appen openvpn i mobilen och det fungerar utmärkt över 4g men befinner jag mig inom ett annat nätverk (wifi) så fungerar det ej.
Krockar det på något sätt med det andra nätverket kanske?

Såhär ser mina inställningar ut:

VPN Inställningar
http://s14.postimg.org/ez7aqeg9t/vpn.jpg

WAN Inställninar
http://s1.postimg.org/6wy04rkj3/vpn1.jpg

När du skriver "Har appen openvpn i mobilen och det fungerar utmärkt över 4g men befinner jag mig inom ett annat nätverk (wifi) så fungerar det ej."

Är det ditt WiFi hemma du testar med?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk

Nej jag testar från ett helt annat nät

Visa signatur

Seasonic Focus GX 850w || Ryzen 5 5600X || Asus rog strix X570-F || 4x8GB Spectrix D60G DDR4 3600MHZ || 1TB Samsung Pro NVMe || 500GB Samsung Pro NVMe || ASUS ROG Ryujin AURA RGB 360mm || Asus geforce 3060Ti Tuf || Corsair Carbide 275R Airflow White

Permalänk
Medlem
Skrivet av robertr81:

Nej jag testar från ett helt annat nät

Har du en dynamisk IP adress?

När du testar med telefonen, testade du att ansluta den till Wifi?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk

Ja, DHCP från comhem

Visa signatur

Seasonic Focus GX 850w || Ryzen 5 5600X || Asus rog strix X570-F || 4x8GB Spectrix D60G DDR4 3600MHZ || 1TB Samsung Pro NVMe || 500GB Samsung Pro NVMe || ASUS ROG Ryujin AURA RGB 360mm || Asus geforce 3060Ti Tuf || Corsair Carbide 275R Airflow White

Permalänk
Medlem

Den andra routern (som du testar från) behöver nog ha passthrough för vpn påslaget, när du kör via 4G får du en publik ip-adress och sitter inte bakom NAT.

Förslagsvis sätt en dator i en bryggad router eller ta bort routern och kör sas på ett publikt ip utan NAT för att se det hela.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

Känns inte hållbart om jag måste konfigurera varje nätverk man kommer till så att mitt vpn ska fungera. Måste finnas en lösning?

Visa signatur

Seasonic Focus GX 850w || Ryzen 5 5600X || Asus rog strix X570-F || 4x8GB Spectrix D60G DDR4 3600MHZ || 1TB Samsung Pro NVMe || 500GB Samsung Pro NVMe || ASUS ROG Ryujin AURA RGB 360mm || Asus geforce 3060Ti Tuf || Corsair Carbide 275R Airflow White

Permalänk
Medlem
Skrivet av robertr81:

Känns inte hållbart om jag måste konfigurera varje nätverk man kommer till så att mitt vpn ska fungera. Måste finnas en lösning?

Vad menar du? Du kan inte förvänta dig att alla routrar släpper igenom allt?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av robertr81:

Känns inte hållbart om jag måste konfigurera varje nätverk man kommer till så att mitt vpn ska fungera. Måste finnas en lösning?

Nej, du får givetvis lösa detta på ett annat sätt. Ponera att du vill komma åt din filserver eller kanske din mediaserver hemma från ett annat nätverk. Självklart blir du då utlämnad till att skaffa en brandvägg med vpn-klientvara (watchguard/citrix osv som har egna vpn-klienter man får köra med) eller börja skapa brandväggsreglera som släpper igenom den trafiken från internet och börja säkra upp resurserna hemma hårdare eller hitta någon annan autentiseringsmetod som typ SMS/kodgrejer med klientprogram på din enhet.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T