Permalänk
Medlem

Tillräcklig PSU effekt?

Hejsan hoppsan!

Sitter och planerar på lite byten av komponenter i datorn, och funderar stark på att skaffa ett Define R5 i vitt och vill då ha så många vita komponenter i datorn som möjligt. Dock när det kommer till PSU så verkar det vara lite snålt på marknaden, så jag tänkte köra på ett Fractal Design Tesla R2 650W i vitt. Dock är jag lite osäker på om det kommer att vara tillräckligt för mitt system.

Har för närvarande, och kommer att ha kvar min i5 4690K som just nu är kvar på 3.5GHz, men överklocking i framtiden är inte en omöjlighet. 16gb DDR3 RAM, 1 SSD och 2 hårddiskar samt ett Gigabyte G1 Gaming R9 380. Har planerat på att förmodligen skaffa mig ett till 380 för Crossfire.

Har kollat runt på ett par hemsidor som räknar ut hur mycket kraft ens system drar, och det verkar som att detta system skulle klaras av att köra på ett 650w nätagg med en användning av cirka 620w under load.

Skulle vilja ha ett 800w Newton nätagg egentligen, dock verkar inte den vita versionen tillverkas längre.
Kommer detta system funka ordentligt? Bör jag kika runt efter ett kraftigare, vitt nätagg på begagnat-marknaden? Har ni några andra förslag på tillräckliga nätaggregat som inte kostar en fantasisumma?

Permalänk
Medlem

Hittade detta: http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/114162-nzxt_p...

Dock har jag aldrig använt några av NZXTs produkter, så jag vet inte hur bra dom egentligen är. Har hört bra saker om deras chassin, dock! Detta 750w borde vara tillräckligt, prislappen är väl överkomlig mer eller mindre, och fläktskyddet bör man väl kunna måla om om man är lite händig (eller hittar nån stackars sate som vet vad dom håller på med). Plus att det är 100% modulärt, så jag slipper de svart/röda kablarna som sätter fast i de flesta modulära nätagg.

Fast vad för kablar följer med egentligen? Ser på produktsidan att 2st PCI-E strömkablar medföljer, och jag antar att en 24 pin strömsladd hänger med (förhoppningsvis). Resten kan jag nog rycka från mitt nuvarande nätagg tills jag byggt upp budget igen för att skaffa en uppsättning vita sladdar för att få det som jag vill.

Permalänk
Medlem

några 620w kommer du inte upp i med en sådan dator, inte ens nära. säg hälften så är det mer rimligt.

edit: missade att du skulle ha två st r9 380, då blir det naturligtvis högre.

Permalänk
Skrivet av TheYardbird:

Hejsan hoppsan!

Sitter och planerar på lite byten av komponenter i datorn, och funderar stark på att skaffa ett Define R5 i vitt och vill då ha så många vita komponenter i datorn som möjligt. Dock när det kommer till PSU så verkar det vara lite snålt på marknaden, så jag tänkte köra på ett Fractal Design Tesla R2 650W i vitt. Dock är jag lite osäker på om det kommer att vara tillräckligt för mitt system.

Har för närvarande, och kommer att ha kvar min i5 4690K som just nu är kvar på 3.5GHz, men överklocking i framtiden är inte en omöjlighet. 16gb DDR3 RAM, 1 SSD och 2 hårddiskar samt ett Gigabyte G1 Gaming R9 380. Har planerat på att förmodligen skaffa mig ett till 380 för Crossfire.

Har kollat runt på ett par hemsidor som räknar ut hur mycket kraft ens system drar, och det verkar som att detta system skulle klaras av att köra på ett 650w nätagg med en användning av cirka 620w under load.

Skulle vilja ha ett 800w Newton nätagg egentligen, dock verkar inte den vita versionen tillverkas längre.
Kommer detta system funka ordentligt? Bör jag kika runt efter ett kraftigare, vitt nätagg på begagnat-marknaden? Har ni några andra förslag på tillräckliga nätaggregat som inte kostar en fantasisumma?

har du läst i något test eller nån forumtråd ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheYardbird:

Hittade detta: http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/114162-nzxt_p...

Dock har jag aldrig använt några av NZXTs produkter, så jag vet inte hur bra dom egentligen är. Har hört bra saker om deras chassin, dock! Detta 750w borde vara tillräckligt, prislappen är väl överkomlig mer eller mindre, och fläktskyddet bör man väl kunna måla om om man är lite händig (eller hittar nån stackars sate som vet vad dom håller på med). Plus att det är 100% modulärt, så jag slipper de svart/röda kablarna som sätter fast i de flesta modulära nätagg.

Fast vad för kablar följer med egentligen? Ser på produktsidan att 2st PCI-E strömkablar medföljer, och jag antar att en 24 pin strömsladd hänger med (förhoppningsvis). Resten kan jag nog rycka från mitt nuvarande nätagg tills jag byggt upp budget igen för att skaffa en uppsättning vita sladdar för att få det som jag vill.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1868920

Ge din dator en belöning, gå in på produktsidan och övertygas.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

några 620w kommer du inte upp i med en sådan dator, inte ens nära. säg hälften så är det mer rimligt.

edit: missade att du skulle ha två st r9 380, då blir det naturligtvis högre.

Yeah, det är inte ett måste egentligen, kan mycket väl bli ett helt nytt kort under nästa år om tillverkarna släpper några nya intressanta kort.

Skrivet av Grönahunden:

har du läst i något test eller nån forumtråd ?

Har läst runt lite, ja. Dock har jag inte hittat något svar på hur mycket effekt man bör ha "över", kan inte tänka mig att ett 650w nätagg är så bra att ha i ett system som drar kanske 640w i load eller så.

Skrivet av Lifooz:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1868920

Ge din dator en belöning, gå in på produktsidan och övertygas.
/Lifooz

Riktigt fint nätagg, dock i fel färg. Ett svart nätagg skulle väl inte ta kål på mig egentligen. Men personligen tror jag att det skulle se mycket bättre ut med ett nätagg i vitt. Jag är en såndär som stör sig mycket på detaljer som egentligen inte spelar någon roll, haha

Permalänk
Skrivet av TheYardbird:

Riktigt fint nätagg, dock i fel färg. Ett svart nätagg skulle väl inte ta kål på mig egentligen. Men personligen tror jag att det skulle se mycket bättre ut med ett nätagg i vitt. Jag är en såndär som stör sig mycket på detaljer som egentligen inte spelar någon roll, haha

köp ett nätagg ex: EVGA G2
köp vit dekorplast täck metallplåten med plast, givetvis inte i in/uttag för luften men gör du det snyggt så har det kostat 90kr. behöver du lämna in nätagget på garanti = riv bort plasten.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Grönahunden: Bra tänk! Kan väl inte vara så jättesvårt att få till det lagom snyggt med plasten. Tror du att ett 750w räcker? Kollar man priserna på helmodulära aggregat så är nog 750w runt det högsta priset jag kan betala, har andra grejer som kostar pengar varje månad också

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheYardbird:

Hittade detta: http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/114162-nzxt_p...

Dock har jag aldrig använt några av NZXTs produkter, så jag vet inte hur bra dom egentligen är. Har hört bra saker om deras chassin, dock! Detta 750w borde vara tillräckligt, prislappen är väl överkomlig mer eller mindre, och fläktskyddet bör man väl kunna måla om om man är lite händig (eller hittar nån stackars sate som vet vad dom håller på med). Plus att det är 100% modulärt, så jag slipper de svart/röda kablarna som sätter fast i de flesta modulära nätagg.

Fast vad för kablar följer med egentligen? Ser på produktsidan att 2st PCI-E strömkablar medföljer, och jag antar att en 24 pin strömsladd hänger med (förhoppningsvis). Resten kan jag nog rycka från mitt nuvarande nätagg tills jag byggt upp budget igen för att skaffa en uppsättning vita sladdar för att få det som jag vill.

Modulära kablar är INTE standardiserade.
Att flytta kablar mellan olika agg lär (med största sannolikhet) resultera i bränd elektronik.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Modulära kablar är INTE standardiserade.
Att flytta kablar mellan olika agg lär (med största sannolikhet) resultera i bränd elektronik.

Aah, se där! Då får jag ta och välja nätagg utefter vad för kits med sleevade kablar som finns att få tag på utan att behöva göra arbetet själv eller importera eller nåt sånt bökigt.