Permalänk
Medlem

Nätagregat dött?

Hej, igår när jag satt vid datorn så vart skärmen svart och det lät som att datorn startade om. Väntade ett tag tills jag bestämde mig för att stänga av datorn manuellt, knappen funkade dock inte så fick bli att dra ut strömkabeln. Nu startar dock inte datorn alls (inte ett ljud). Har testat att koppla ut alla "onödiga" komponenter för o försöka hitta felet, men fortfarande ingenting.

Antar att nätagregatet har dött men ville kolla här ifall nån har någon annan teori.

Byggde datorn själv för ca 1 år sedan och har aldrig haft något problem tidigare. Kommer tyvärr inte ihåg alla komponenter men om det är någon särskild ni behöver veta kan jag nog ta reda på det.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Se om du kan låna ett nätaggregat av en vän eller någon som bor i närheten.

Är du lite händig med multimeter kan du testa detta.
Koppla ur alla kablar ur nätaggregatet förutom 230 kabeln.
Sätt i bygelkontakten i 20/24pin startar det då så mät vad du får för spänningar ur nätagget med en multimeter.
Fick du inte med en bygelkontakt kan du bygla själv. Brukar vara grön till jord som är svart ibland är alla kablar svarta då får du kika på bilder vilka det gäller.

Om du inte vågar dig på att mäta kan du ju i alla fall se om nätaggregatet startar upp på detta viset.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Tack för snabbt svar!

Tänkte dra över till min far imorn då jag ska ha ett gammalt nätaggregat där dock så är det nog bara 300w eller något liknande (det jag haft nu ligger på 550w), så kanske för klent?

Äger ingen multimeter men tror nog min far borde ha det me.
Så jag hör av mig imorn o berättar hur det gått.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att du också tog bor grafikkortet, mus, tangentbord, kringutrustning, USB kablar, USB prylar, alla diskar, DVD och kablarna till dom som allihopa också är kända för att kunna blockera starten.

Exakt vad är det för 550W och 300W nätagg?
Är nätaggen jätte gamla?
Vad är det för grafikkort?

Få liv i datorn först. Bild och Windows testar du senare. Du kan också låna ett enklare grafikkort som ditt 300W nätagg klarar men koppla bort det nätagget när du testat klart.

Grafikkortet ställer till mest problem för nätagg. Ju bättre grafikkort desto viktigare är det att INTE stirra sig blind på antal watt. Finns värdelösa budget och skärp nätagg som inte klarar bra grafikkort oavsett hur höga siffror det står på klisterlappen. Ditt andra nätagg kan vara ett sådant eftersom den bara är på 300W och troligen är jätte gammal.

Permalänk
Medlem

Får man fråga vad det var för nätagg?

Visa signatur

Chassi:Define R6 Moderkort:ASUS B450 STRIX Processor:Ryzen 3600Ram: 16GB vengeance 3600MhzHårddiskar: 256 GB SSD 850 PROGrafikkort GTX 1070ti

Skärm: XL2411Z
Zowie EC2-A
HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Har nu testat med polarens nätaggregat (750w nitro 85+) och plockat bort allt utom moderkort, processor och kylare. Blinkar till en lampa i moderkortet när va kopplar på strömmen men sen slocknar det direkt. Hittar inte heller någon bränskada eller liknande. Funderar på kortslutning någonstans?

Intel core i5 4460
MSI Z97-G55 sli

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Man bruka behöva 1 minne också. Testa 1 minne i taget i alla platser. Testa nästa minne på samma sätt innan du testar med flera i olika kombinationer.

Kopplar ur alla kablarna som går från chassit till moderkortet. Dom är också kända för att orsaka felet. Power sw kabeln som startar datorn bör du också ta bort. Den kan ersättas med en skruvmejsel som du rör metall piggarna på moderkortet. På det sättet kan man testa om power kabeln/knappen var trasig eller satt på felplats (nybyggda datorer).

Om du misstänker kortslutning så plockar du ur allt ur chassit och sätter ihop dom utanför. Lägg moderkortet på en kartong eller annats som inte leder ström. Lättare att felsöka när chassit inte är i vägen.

Om du fixar den så långt att du vill testar grafikkort också så ska du vara uppmärksam på att bakplåten på den går en bit nedanför moderkortet så lägg den sidan vid kanten av kartongen så den har fritt utrymme nedåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Man bruka behöva 1 minne också. Testa 1 minne i taget i alla platser. Testa nästa minne på samma sätt innan du testar med flera i olika kombinationer.

Kopplar ur alla kablarna som går från chassit till moderkortet. Dom är också kända för att orsaka felet. Power sw kabeln som startar datorn bör du också ta bort. Den kan ersättas med en skruvmejsel som du rör metall piggarna på moderkortet. På det sättet kan man testa om power kabeln/knappen var trasig eller satt på felplats (nybyggda datorer).

Om du misstänker kortslutning så plockar du ur allt ur chassit och sätter ihop dom utanför. Lägg moderkortet på en kartong eller annats som inte leder ström. Lättare att felsöka när chassit inte är i vägen.

Om du fixar den så långt att du vill testar grafikkort också så ska du vara uppmärksam på att bakplåten på den går en bit nedanför moderkortet så lägg den sidan vid kanten av kartongen så den har fritt utrymme nedåt.

Har nu testat att flytta runt minnena och kopplat ur sladdarna som du sa. Inga förbättringar, men medan jag testade märkte jag att en lampa på moderkortet började lysa när jag höll in start knappen ett tag (tror det är power led eller vad den heter). Så moderkortet får ju ström iallafall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Inte kortslutit nåt? Inget kretskort som tar i chassit? Ingen skruv som ligger emot elektroniken oskyddat?

Visa signatur

''Playstation 4 got the power of ultra-end PC's for years to come''

-Andrew Wilson

Permalänk
Medlem

Problemet löst, var moderkortet som strulade.
Tack för alla svar

Skickades från m.sweclockers.com