Köpa våg man kan väga tunga och stora saker på?

Permalänk
Inaktiv

Köpa våg man kan väga tunga och stora saker på?

Om man ska skicka något skrymmande och relativt tungt tex en hårddisk så räcker ju inte direkt köksvågen till att väga med. Vi snackar inte flera ton utan uppemot 15-20kg kanske och vågen ska relativt stor men inte större än 1m per sida för att få plats med stora saker.

Tack på förhand!

Permalänk
Rekordmedlem

En vanlig personvåg är inte så dyr och borde fungera bra, de finn ofta att få tag på begagnade på secondhandbutiker för nån tjuga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om det du ska väga är för tungt och stort för din köksvåg så kör med knepet man använder för att väga småbarn och husdjur. Dvs kliv upp själv på din vanliga våg och väg dig, sen plockar du upp det du vill väga och gör samma sak igen. Räkna ut skillnaden Personvågar brukar nämligen vara rätt dåligt kalibrerade för lägre vikter

Det måste för övrigt vara en rätt liten köksvåg du har om den inte kan väga en hårddisk?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

Japp, jag gör som ovan. Väger mig själv med grejen. Funkar bra.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem

En vanlig bagagevåg typ biltema för 100kr borde ju göra jobbet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

En vanlig personvåg är inte så dyr och borde fungera bra, de finn ofta att få tag på begagnade på secondhandbutiker för nån tjuga.

Nja de är fortfarande för små och för oprecisa på låga vikter.

Skrivet av Starric:

Om det du ska väga är för tungt och stort för din köksvåg så kör med knepet man använder för att väga småbarn och husdjur. Dvs kliv upp själv på din vanliga våg och väg dig, sen plockar du upp det du vill väga och gör samma sak igen. Räkna ut skillnaden Personvågar brukar nämligen vara rätt dåligt kalibrerade för lägre vikter

Det måste för övrigt vara en rätt liten köksvåg du har om den inte kan väga en hårddisk?

Jo jag kan använda köksvågen men jag vill ha en mer precis som också kan väga brev och annat.

Skrivet av Bemushroomed:

Japp, jag gör som ovan. Väger mig själv med grejen. Funkar bra.

Skrivet av mickloh:

En vanlig bagagevåg typ biltema för 100kr borde ju göra jobbet.

Kan man väga riktigt tunga saker på den uppemot 15kg?

Permalänk
Medlem

@anon114264: En bagagevåg klarar väl i alla fall 20-30kg, den måste oavsett kunna se om det är övervikt eller ej på vanliga flyg och det beror ju på vad för flygbolag och vad för biljett du har hur mycket det får väga. En sådan kommer dock knappast vara finkalibrerad för brev, för det måste du ha en brevvåg och de klarar inte höga vikter.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Om man ska skicka något skrymmande och relativt tungt tex en hårddisk så räcker ju inte direkt köksvågen till att väga med. Vi snackar inte flera ton utan uppemot 15-20kg kanske och vågen ska relativt stor men inte större än 1m per sida för att få plats med stora saker.

Tack på förhand!

Jag har en sådan här:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2540580
Klarar 20 kg med noggrannhet på 1 gram.
Har "minnesfunktion" så om du lägger ett stort paket på vågen så att du inte ser vad som står på displayen så står det kvar efter att du lyft bort paketet.
Har AAA batterier.
Kostar 389:- så lite dyr. Men bra. Men vågarna som klarar lite mer kostar uppåt 400.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Jag har en sådan här:
Har "minnesfunktion" så om du lägger ett stort paket på vågen så att du inte ser vad som står på displayen så står det kvar efter att du lyft bort paketet.
Har AAA batterier.
Kostar 389:- så lite dyr. Men bra. Men vågarna som klarar lite mer kostar uppåt 400.

ska man kunna väga både saker upp till 20 kg och brev på samma våg så tror jag inte man kan komma indan med nått billigare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Imaculent:

Jag har en sådan här:
Har AAA batterier.

Tack för tipset men det är alldeles för litet. Jag behöver en våg där jag kan lägga tunga saker som kräver stora kartonger. Saker man måste skicka med bussgods för att det är så dyrt att skicka med Posten tex.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon114264:

Tack för tipset men det är alldeles för litet. Jag behöver en våg där jag kan lägga tunga saker som kräver stora kartonger. Saker man måste skicka med bussgods för att det är så dyrt att skicka med Posten tex.

Kanske lägga något under paketet så att det höjs upp om detta nu måste hända? Detta är ingen vetenskap direkt...

Men visst, man kan lägga flera tusen kronor för att kunna väga större paket, men återigen får det vara en väldigt fin våg för att visa väldigt noggrant. Det jag gör vid större paket är att använda en tuppaware burk som gör att ytan som paketet vilar på är hyffsat stor.

Permalänk
Rekordmedlem

Du vill alltså ha en våg med industrikvalitet till Ebaypris, de finns inte men
http://www.tillquist.se/industrivagar/bankvagar-och-paketvaga...
http://www.vetek.se/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

http://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/verktyg/matinstr... (eller motsvarande)

Sen köper du en tillräckligt stor kartong, slår lite snören runt den som du kan fästa bagagevågen i och sen kan du väga allt du orkar lyfta.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Hedersmedlem

Kanske något sånt här då som har en separat display: http://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/verktyg/matinstr...

Vågarna blir inte jättemycket större än 20-30cm om du inte är beredd att betala multum för det verkar det som. Det går ju att balansera paketen på vågen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Men du skrev ju 15-20 kg och det klarar den där...

Permalänk

Vill du kunna väga tunga och lätta saker med precisions så är en paketvåg det bästa

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Imaculent:

Men du skrev ju 15-20 kg och det klarar den där...

Jo jo men jag menar större fysiskt. Går ju inte se något när man lägger en stor kartong på den

Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Vill du kunna väga tunga och lätta saker med precisions så är en paketvåg det bästa

Okej var kan man köpa sådana?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Jo jo men jag menar större fysiskt. Går ju inte se något när man lägger en stor kartong på den

Du kan ju ha våg med wifi/blåtand eller lös display

Min badrumsvåg lägger vikt, puls och fett % på internet.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Men den är 220 × 300 mm så inte direkt liten. En stor kartong kan stå på den utan problem.
Och vad behöver du se? Den där är gjord för paket så vikten sparas på displayen även efter du tagit bort kartongen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon114264:

Det går ju även att få ut viktdata via kabel så du kan montera displayer var du vill....
www.tillquist.se

Visa signatur

Permalänk
Medlem

"Badrumsvåg/Personvåg" eller en bagagevåg borde funka, och finns ofta i var hem.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Sök lite på paketvåg , t.ex. Dymo S50 (löstagbar display, upp till 50kg)
Sen är inte alltid dessa paketvågar bra på att väga brev, då behöver du en separat brevvåg, finns från typ 200kr.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: ASUS TUF Gaming B650M-Plus RAM: Kingston Fury Beast 6000MHz 64GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: Samsung 49" Odyssey G9 240 Hz Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MadFred:

Sök lite på paketvåg , t.ex. Dymo S50 (löstagbar display, upp till 50kg)
Sen är inte alltid dessa paketvågar bra på att väga brev, då behöver du en separat brevvåg, finns från typ 200kr.

Tack men den verkar inte ha fått så bra omdömme på Amazon. Behövs bredvågar egentligen? Om jag nu oftast väger saker uppemåt 5kg så kanske de inte är så bra?