Var och hur ska man spara sina pengar?

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Santander Consumer Bank för vanligt räntesparande. Just nu 0.8% på deras buffertkonto (fria uttag + insättningsgaranti).

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Crystal Light|Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem

Ett ISK hos t.ex Avanza och en liten portfölj utav lågavgiftsfonder kanske?

http://blogg.avanza.se/hemberg/2015/11/03/putsar-pa-enkla-fon...

Har inte stenkoll på detta men det verkar iaf som om att ISK är överlägset ett vanligt sparkonto på banken.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av eMannen:

Kan rekommendera Santander Consumer Bank för vanligt räntesparande. Just nu 0.8% på deras buffertkonto (fria uttag + insättningsgaranti).

Hmm, det där är bättre än Hoist spar ser jag nu!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

Ett ISK hos t.ex Avanza och en liten portfölj utav lågavgiftsfonder kanske?

http://blogg.avanza.se/hemberg/2015/11/03/putsar-pa-enkla-fon...

Har inte stenkoll på detta men det verkar iaf som om att ISK är överlägset ett vanligt sparkonto på banken.

Så länge räntan är låg är det bästa valet!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bara en liten fundering även om vi har kass ränta här i Sverige, hur är det med utländska banker ?
Idag med internet borde världen vara mer global än någonsin..
Så finns det något annat land som är stabilt och har bättre räntor ??
Eller skulle det kosta någon avgift att flytta pengar fram och tillbaka så det inte blir värt det ??

Permalänk
Medlem

@Alpha77: Finns massor av länder där räntan är hög, ofta så har de dock hög inflation också så pengarnas värde minskar även fast du får mer. Sen så måste du tänka på valutaskillnader som kan uppstå, det är en risk i det, lite som aktier...

Och sist men inte minst så är det tveksamt om banker kommer att låta dig öppna konto om du inte bor i det landet, möjligen kan du komma runt det men det kan vara lite lurigt.

Permalänk
Medlem

Helt värdelöst att spara. Gå ut med nåns hund eller rensa rabatter/skotta snö så får du ju ut flera tusen i månaden. Att spara t.o.m. så mycket som 300 000:- med <1% ränta blir inte många kronor i månaden för tiden du lägger på att hålla koll på aktier, fonder o.s.v.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, RTX 3060 Ti

Permalänk
Medlem

Tänkte ta tag i detta idag och flytta över till Avanza, men såg att jag förlorat 30k på allemans fonderna, så blir nog att vänta ett tag tills de går upp igen.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Tänkte ta tag i detta idag och flytta över till Avanza, men såg att jag förlorat 30k på allemans fonderna, så blir nog att vänta ett tag tills de går upp igen.

Famous last words. Det klassiska folk gör: "Nu har det gått ner lite, jag väntar tills det går upp" .. Börsen går ner ännu mer: "Shit nu har det gått ner massor, jag säljer!" ... Börsen går upp. Folk köper tillbaks. Alltid samma visa

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av eMannen:

Svea direkt har just nu 0,7% men kommer få 0,85 slutet mars. Kan vara intressant.

Permalänk

Jag följde tipsen här, med lite ändringar:
https://rikatillsammans.se/2014/11/22/de-basta-indexfonderna-...

Avanza som gäller för mig i alla fall, och indexfonder, gärna gratis eller låg avgift.

Kör dessa fonder på mitt långsiktiga sparande

AMF Aktiefond Europa
8,0 %
AVANZA ZERO
13,0 %
DNB Global Indeks
25,0 %
Didner & Gerge Aktiefond
15,0 %
SPP Aktiefond USA
13,0 %
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
13,0 %
Swedbank Robur Access Asien
13,0 %

Möjligt är det lite starkt på scandinavien men jag hade svårt att välja mellan Avanza Zero och Spiltan. =] De är inte exakt innehav utan de lever lite olika liv ändå.

Buffert och sådant har jag på vanligt bankkonto bara.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 - SuperNOVA 750 G2 750w - KFA2 GeForce RTX 3080 SG - G.Skill Flare X Black DDR4 3400mhz CL14 - Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk Max - Samsung 850 Series EVO 500gb - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Acer 27" Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Eftersom du är så pass ung och börserna är ganska ostabila + ligger ganska högt även om de tappat en del på sistone så hade jag hittat ett par bolag att satsa en del av pengarna i istället för indexfonder.

Kika på Gatabher/Apthahem exempelvis. Satsa kanske 50-100k istället för alltihopa. Läs på ordentligt bara innan du investerar någonstans.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Själv har jag väl typ kört All-in på Avanza Zero - folk överlag tenderar att underskatta vilken inverkan avgifter har på långsiktigt sparande och mitt totala ointresse för aktier gör det nog till ett klokt val. Dock, det jag "tjänat" mest på är bostad utan tvekan, iaf sett till vad jag skulle få om jag sålde den just nu. Och det bara för att jag köpt en och själv bor i den, dvs högst oförtjänt. Räknade ut för nån månad sedan att jag, som det ser ut nu, tjänat mer på min bostad än vad jag tjänat på att jobba senaste 5 åren iaf, och då tjänar jag ändå rätt bra.

Men det är klart, där jag bor så kostar det väl iaf ett par millar att ge sig in på bostadsmarknaden så att handla för egna pengar här är väl inte direkt för alla. Och att låna för att spekulera på bostäder vete tusan om jag skulle rekommendera för denna prisutveckling kan väl inte fortsätta i all evighet...det var iof samma sak som min pappa sa när han flyttade till Stockholm för 50 år sen För den som ändå vill spekulera i bostäder (fastigheter) så finns säkert många regioner i Sverige där insatserna är lägre och uppgångarna närmaste 10 åren kommer vara större än de i storstäderna (i %).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

vet inte om det finns någon bättre alternativ för att få pengar men iaf,

Själv har jag köpt en bostadsrätts lägenhet för ca 400k och har hyrt ut den i andra hand och får in ca 2k i handen efter utgifterna. Med simpel matte får jag ut ca 24k per år. Du får 1,5% max om du sparar allt i en sparkonto, med simpel matte får du ut ca 6k per år.

Själva bostaden har ökat 30k i värde sedan jag köpte den.

Hur fungerar detta egentligen? Jag hade nämligen samma plan, köpa en bostad i mindre kommun för cirka 200k kontant med låg avgift. Och sedan hyra ut den med dubbla hyran (Hade fortfarande varit billigt sett till andra hyreslägenheter) Hyr du ut svart eller hur lyckas du ta ut med 24k med vinst per år? Trodde det inte var lagligt. Jag hade för mig att man fick ta markandsvärde = (400 000 * 0.03) / 12 = 1000 kronor + hyra.

edit: som svar till TS, jag hade fonder + aktier. Dock kände jag att i bästa fall går börsen upp 1-9% detta året, men kan gå ner som en fet pannkaka så jag sålde av alla fonder. Jag satsar istället på tillväxtbolag som förmodligen står emot en börskrasch mycket bättre - de kommer iaf återhämta sig snabbare..

Sen tror jag även på Unlimited Travel Group, 11% direktavkastning i dagsläget. Satsar på hög utdelning 40-60% av deras nettovinst.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Beror hur stort intresse man har. Tycker man ekonomi är roligt kan det vara motiverande att direktspara i aktier vilket jag gör. Min portfölj:

Amhult 2 B
Atlas Copco B
Castellum
Handelsbanken A
Hennes & Mauritz B
Industrivärden C
Investor A
Mekonomen
Ratos B
Tele2 B
TeliaSonera
Länsförsäkringar Global Index
Länsförsäkringar Tillväxt index

Tycker man inte det är spännande att greja med aktier går det att nå precis lika bra, eller t.o.m. bättre, resultat med två billiga indexfonder, förslagsvis en gratis Sverigefond och en billig Globalfond:

Avanza Zero (Gratis)
Länsförsäkringar Global Index (Avgift 0,2%)

Vad man def. inte ska göra är att köpa storbankernas produkter som marknadsförs av deras rådgivare. Bättre att köpa en bankaktie än att vara kund.

Permalänk
Skäggig legend

Jag har runt 150k på sparkontot och tredubbelt i fonder i dagsläget. Köpte lgh och belånade halva eftersom det är så galet billigt att låna, känner att det är roligare att få lite utdelning, nu i mars 9k

Delar på boendekostnader med sambon så vi bor galet billigt. Att bara spara i rena pengar är inte så värt tyvärr. Placeringskonton finns ju annars är alltid fonder/aktier

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 16GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
Server:
5600G - 16GB - 24TB - Plex

Permalänk
Medlem

ISK hos Nordnet och sedan nordnets superfonder, dvs. avgiftsfria indexfonder riktade mot Sverige, Norge, Danmark och Finland. Dyra globalfonder eller fonder riktade mot vissa regioner tycker jag är onödigt då en stor del av bolagen på de nordiska börserna redan är exponerade mot den globala marknaden. Kryddar gör jag med gruvbolag inom ädelmetall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Callister:

Jag följde tipsen här, med lite ändringar:
https://rikatillsammans.se/2014/11/22/de-basta-indexfonderna-...

Avanza som gäller för mig i alla fall, och indexfonder, gärna gratis eller låg avgift.

Kör dessa fonder på mitt långsiktiga sparande

AMF Aktiefond Europa
8,0 %
AVANZA ZERO
13,0 %
DNB Global Indeks
25,0 %
Didner & Gerge Aktiefond
15,0 %
SPP Aktiefond USA
13,0 %
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
13,0 %
Swedbank Robur Access Asien
13,0 %

Möjligt är det lite starkt på scandinavien men jag hade svårt att välja mellan Avanza Zero och Spiltan. =] De är inte exakt innehav utan de lever lite olika liv ändå.

Buffert och sådant har jag på vanligt bankkonto bara.

Jag sparar snarlikt långsiktigt på ISK-konton.

Avanza zero
spiltan aktiefond investmentbolag
spiltan räntefond Sverige
spp aktiefond global A
spp aktiefond japan
spp aktiefond usa

Ett bra tips är att alltid ta fonder som inte kostar så mycket i avgifter.
75% aktier 25% fonder kör jag i mitt långsikta tänk.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Silcan:

Jag har investerat rätt mycket i guldgruvbolag, då jag tror guldet kommer gå upp och gynnas vid krash. Men inget är säkert, jag har ögat på det flera ggr om dagen.

Vet inte om det är en så bra idé. Guld fluktuerar en del och har ju tappat typ 33% sedan toppen vid slutet av 2011: http://goldprice.org/gold-price-history.html

Permalänk
Medlem

@snajk:

Guldet har brutit head and shoulder nertrenden så det kan vara en indikator på att botten är nått och nu går det upp, men man vet aldrig. Säljer såklart om det bara visar sig vara en dead cat bounch.

Permalänk
Medlem

Vill man köra lägre risk och extremt lätt för sig så kan man köpa DNB Global Indeks 50% och en ränte fond resterande 50%, sen ett par gånger om året fördelar man om så det håller 50/50 mellan dom. Hög risk 75/25 om man vill det, eller låg 25/75.

Permalänk
Medlem

Okej, jag har inget jätteintersse av att sätta mig in i det hela, men på vad jag kan utläsa från svaren här i tråden verkar det bättre att köpa index fonder från mindre banker, t ex Avanza Zero i dagsläget, om jag nu vill göra det lätt för mig. Eller åtminstone sätta in mellan 50-75% på dem och sätta resten på SPP global.

Börjat läsa rätt mycket på https://rikatillsammans.se/ väldigt intressant!

Men blir som sagt att vänta ett tag med det, har inte råd att tappa 30k på mina nuvarande fonder.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Silcan:

@snajk:

Guldet har brutit head and shoulder nertrenden så det kan vara en indikator på att botten är nått och nu går det upp, men man vet aldrig. Säljer såklart om det bara visar sig vara en dead cat bounch.

Tja, ser man på längre sikt så har guld stigit i värde sedan början av 2000-talet men de senaste tre åren har det ju pekat ganska tydligt neråt. Är det en head and shoulder-trend så är vi ju i uppgången på den "högra axeln" nu och då kommer det att dippa neråt snart igen. Samtidigt så är guld lite speciellt och det är svårt att applicera ekonomiska teorier som gäller (i den mån några sådana teorier gäller) för exempelvis aktiemarknaden på guld då guld exempelvis har en tendens att gå upp när resten av ekonomin krisar, men inte alltid, och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Jag sparar snarlikt långsiktigt på ISK-konton.

Avanza zero
spiltan aktiefond investmentbolag
spiltan räntefond Sverige
spp aktiefond global A
spp aktiefond japan
spp aktiefond usa

Ett bra tips är att alltid ta fonder som inte kostar så mycket i avgifter.
75% aktier 25% fonder kör jag i mitt långsikta tänk.

Av nyfikenhet, vad har du i avkastning per år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nanae:

Att investera i en halvrutten lägenhet/radhus/hus med potential, renovera som hobbyprojekt, och sedan sälja har visat sig vara en högst rolig och förtjänstfull affär.

Jag är inte utbildad byggare på någon front överhuvudtaget, men med Google och logiskt tänkande kommer man väldigt långt. Köpte en lägenhet som verkligen såg ut som kriget och renoverade den för 30.000kr under en period på 3 månader, köpte det mesta på byggmax billigt. Tog dit professionella fackmän när jag var klar bara för att få ett godkännande på allt som gjorts, vilket inte var några problem alls. Ville vara säker.

Sålde iväg skiten för en vinst på 280.000kr.

Alltid ett alternativ.

Notera dock att jag själv är radhusägare och har mekat/fixat i x antal år, så en viss erfarenhet hade jag såklart i bagaget.

Så jag är safe om jag köpt en lgh och renoverat den? Dock mera pengar lagt än vad du har. Men jag bor ju här också. Inga lån tagna och bor här under studenten

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk

Uppdaterat sparandet lite eftersom https://rikatillsammans.se/2016/01/25/basta-indexfonderna-och... uppdaterates

Så nu är det:

Pension, drog ned lite på Sverige jämfört med tidigare:
AMF Aktiefond Europa 8,0 %
AMF Räntefond Lång 15,0 %
AVANZA ZERO 13,0 %
DNB Global Indeks 25,0 %
SPP Aktiefond USA 13,0 %
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 13,0 %
Swedbank Robur Access Asien 13,0 %

Barnen:
AMF Räntefond Lång 25,0 %
DNB Global Indeks 50,0 %
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 25,0 %

Ovanstående är på Avanza

Sen har vi sparande på LF bara för att vi skulle bli guld kund (20% rabatt på alla försäkringar):
AMF Räntefond Lång 30,0%
Danske Invest Global Index 50,0%
Didner & George Aktiefond Sverige 20,0%

Övrigt sparande ligger på vanligt konto, inte vågat lägga dem på någon räntefond eller så; kontantinsats hus, hushållsbuffer, bilbuffer, semesterkassa ..

Jag orkar inte hålla på flytta runt pengarna, även fast det vore bra ibland när man känner att det är på gång nedåt, så jag fortsätter bara spara. Det är ju billigare med andelar när det är på väg nedåt också.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 - SuperNOVA 750 G2 750w - KFA2 GeForce RTX 3080 SG - G.Skill Flare X Black DDR4 3400mhz CL14 - Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk Max - Samsung 850 Series EVO 500gb - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Acer 27" Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Tittar ofta på rikatilsammans.se själv.

Just nu kör jag 50/50 på Spiltan och Avanza Zero. 5.77% i avkastning så långt. Var uppe i 8% en stund i april om jag kommer ihåg väl.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Skrivet av zeleni:

Tittar ofta på rikatilsammans.se själv.

Just nu kör jag 50/50 på Spiltan och Avanza Zero. 5.77% i avkastning så långt. Var uppe i 8% en stund i april om jag kommer ihåg väl.

Jag körde också just dem två rätt länge, men det blir ju att man ligger rätt tungt på skandinavien. Om man ska välja bara 1 fond så är väl rekommendationen att köra en global index fond, danske invest global index eller dnb global indeks.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Callister:

Man skiter jo lite i det, så länge avkastningen är bättre än SBAB, som ligger på 0.6% nu.
Man har 300k där också, men jag är lite rädd att binda dom pengarna någonstans.
Vi skall köpa hus snart också, så behöver lite extra cash tänker jag

FOM oktober så har vi ca 75k netto att rutta med varje månad. Tänker nog att det blir mycket amortering nästa 3-4 år, ca 30k/mnd. Dom senaste 4 år var det mycket mamma/pappa ledighet, vi levde nästan på ett lön bara. Det är en ganska bra form för sparande.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Jag har själv tittat på https://www.marginalen.se/privat/konto/fastrantekontot/ , för att sammanfatta: Minst 50000 bundet i 7 år ger en ränta på 3% (effektiv 2,76%). Statlig insättningsgaranti.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.