Permalänk
Medlem

Köpa lithiumjonbatteri (18650)

Jag behöver fler volt till en liten robotbil och har snöat in mig på att köra två 18650 i serie för ~7.4V. Frågan är bara vilka batterier jag ska köpa. Eftersom dom kommer vara kopplade direkt till motorn behöver jag någon form av skydd som stoppar den från att dra för mycket kräm. Några alternativ:

  1. Kjell eller Classe med inbyggd skyddskrets. Jag gissar på att dessa är av bra kvalité. 260-300kr för 2st.

  2. Reservbatteri från Clas Ohlson. Även dessa ska jag tro är äkta och hyfsat pålitliga. Oklart vid vilken spänning de stänger av. Nackdelen är att de går upp till 4.3V vilket gör att man förlorar lite kapacitet om man kör med en vanlig laddare. 195kr för 2st.

  3. DX, FastTech eller AliExpress. Ytterst oklart om det är kopior eller original. Själva skyddskretsen är också varierande. Den på AliExpress verkar stoppa vid 2.5V, jämfört med 2.75V för den från DX och 2.8V för den från Kjell. 2.5V känns spontant för lågt. 85-125kr för 2st.

  4. Kungen av budgetbatteri. Ser ut att vara original och ett rätt ok batteri. 100kr för 2st.

  5. Köpa batterier utan skydd och använda en extern krets. Något i stil med denna och kanske två av dessa. Tyvärr verkar även den kretsen stoppa vid 2.5V. 110kr för låda och 2st batterier.

Någon som har tips eller egna erfarenheter? Det lutar nästan åt 2st samsung från Clas. Det vore trevligt att minimera risken att elda ner huset.

Permalänk
Avstängd

sätt en säkring bara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

sätt en säkring bara?

Det behövs skydd för att inte ladda ur det för mycket. Om det går under 2-3V (beroende på batteri) är det ingen bra idé att försöka ladda upp det igen.

Permalänk
Medlem

@grovlimpa:

Jag kör med 3st https://fyndiq.se/product/1375184-18650-boruit-4000mah-2-pack... till min ficklampa och dom fungerar hur bra som helst

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Jag köpte två såna här till min e-cigg.
http://m.gearbest.com/batteries/pp_241348.html?wid=21

Fungerat bra och har rätt kapacitet enligt min Opus laddare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Varför köper du bara inte ett 2S 7.4V Lipo batteri som man använder i radistyrda billar/quadcopters som har inbyggd skyddskrets? Tar mindre plats om mer kräm.

Annars om du verkligen måste ha 18650, så köp ett laptop batteri då de innehåller 6-8 sådana.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har hamnat i ungefär samma situation och behöver nog 4 st 18650 och de ska fungera bra även vid -10C, jag har hört gott om LG HG2 cellerna, datablad här > https://www.imrbatteries.com/content/lg_INR18650HG2.pdf
Är det nån som använt såna eller vet om nån modell som fungerar bra utomhus på vintern ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.