Permalänk

Bankkort för 2?

Hojhoj!

Tänkte för smidigheten skaffa ett till bankkort som jag tänkte att jag och sambon kan ha tillsammans samt föra över pengar till varje månad för att göra gemensamma köp. Tänkte tex att man skaffar ett ica-kort sen att man tar ett extra kort för att på så sätt ha 2 kort.

Handlar nästan enbart på Ica samt Citygross om det nu spelar någon roll. Har ni några tips? Båda har Nordea i dagsläget om det gör någon skillnad.

Mvh Kristoffer

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Avstängd

Jo det är ett ganska vanligt upplägg så det funkar. Ni skulle också kunna öppna ett gemensamt konto på er bank och ha varsitt kort kopplat till det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Funkar det inte bara att swisha över pengar till sambon när hon behöver, alt att hon swishar om du saknar pesetas?

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Hej, det funkar utmärkt. Kontakta Ica, går beställa via internet så får ni hem papper som ni skriver under och skickar in. Sedan får ni hem bankdosor, koder och sånt.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk

Swish funkar såklart men ändå skönt att ha något gemensamt för köpen man gör tillsammans. Tänker även då att man kan ha ett sparande tillsammans på så sätt. Och Ica känns ju vettigt då man ändå handlar där och kanske får lite bonus?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

@TheMuffinMan: Yes, man får bonus. Förut fick man hem kuponger som man fick försöka komma ihåg att ta med efter bästa förmåga, numera laddas bonusen direkt på kortet. När man betalar med det frågar de i kassan om man vill använda bonusen man har och dra av på köpet direkt. Det är väldigt bra tycker jag.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Vi kör på det upplägget du snackar om.
Vi försökte få ett nytt konto med två kopplade kort på nordea, men det gick inte...

Så vi körde genom ICA-banken istället då. Funkar perfekt.

Permalänk
Medlem

Jag och min sambo har det via Swedbank. Fungerar utan problem.

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMuffinMan:

Hojhoj!

Tänkte för smidigheten skaffa ett till bankkort som jag tänkte att jag och sambon kan ha tillsammans samt föra över pengar till varje månad för att göra gemensamma köp. Tänkte tex att man skaffar ett ica-kort sen att man tar ett extra kort för att på så sätt ha 2 kort.

Handlar nästan enbart på Ica samt Citygross om det nu spelar någon roll. Har ni några tips? Båda har Nordea i dagsläget om det gör någon skillnad.

Mvh Kristoffer

Jag och min sambo kör på Ica-banken för vår gemensamma ekonomi. De verkade vara enklast att ha att göra med och billigast (25 spänn / kort). Vi har olika banker i övrigt. Eftersom ni har samma så kolla med Nordea, det kanske är billigt att ta ett extra kort vardera.
I mitt fall ville jag ha en annan bank för att underlätta när det ska handlas - att slippa joddla med kort som ser nästan likadana ut är guld värt för en latmask som mig.

Sen att vi handlar i 99% av fallen på Ica bidrar nog, då de tre närmsta butikerna är Ica...

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Vi försökte få ett nytt konto med två kopplade kort på nordea, men det gick inte...

Samma här! gick till Nordea men de var helt ointresserade av att hjälpa oss om jag inte bytte bank till Nordea, som sambon då hade. Med ICA banken gick det smidigt, ansökte via nätet och fick sedan hämta ut varsitt kort.

Permalänk
Medlem

Vi gör som ni och har ett gemensamt "hushållskonto".

Och vi har det på ICA, där vi har knutit två kort till samma konto.

I övrigt har vi Länsförsäkringar bank båda två.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Vet inte ICA bankens villkor, men har funderat på liknande men om man skaffar vanligt ICA medlemskort, Hemköpskort, coopkort, så får man ju bonusen för respektive butik med det. hemköpsmedlemskortet går ju att koppla direkt till betalkortet. Sedan om man då betalar allt man handlar med Shell Mastercard så får man 1% återbäring på alla köp oavsett butik (ej konkurrerande bensinstationer och drivmedel), samt ytterligare 2% i ränta om man har 15k på det kontot. Det är inte mkt men om man har 1% på alla köp man gör ihop med medlemsförmånerna från respektive butik. Kanske tänker fel men en tanke iaf. Kortet är avgiftsfritt och betalar man hela summan och inte nyttjar krediten så ser jag inget problem med det, kan ju säkert bli en 500-1000lapp extra per år beroende på ens köpvanor.

Permalänk
Medlem

Jag och min sambo har ett ica konto (ett kort var) som vi lägger in pengar på varje månad. Men det funkar ju bara till just ica såvida man inte har ica banken. Annars har vi också ett servicekonto på swedbank som vi lägger in lika mycket pengar på varje månad, vilket går till räkningar och ibland har vi en buffert till annat som semesterresor osv. Förutom det har vi delad ekonomi.

Så det är ju ett alternativ som jag rekommenderar. Ett gemensamt ica konto och ett gemensamt servicekonto.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

@TheMuffinMan: Yes, man får bonus. Förut fick man hem kuponger som man fick försöka komma ihåg att ta med efter bästa förmåga, numera laddas bonusen direkt på kortet. När man betalar med det frågar de i kassan om man vill använda bonusen man har och dra av på köpet direkt. Det är väldigt bra tycker jag.

Det förvånar mig varje gång kassören frågar en... "du har en bonus check på 25/50kr", vill du utnyttja den. Själv har man knappt ens hunnit reagera på att man hade fått Icas tidning (där de förr låg).

Funderar nästan på att säga nej i typ... 3 mån och se vad de säger

Permalänk
Medlem

Jag och sambon har Coops betala före. Sjukt smidigt.

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5800X3D | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMuffinMan:

Hojhoj!

Mvh Kristoffer

Jag och sambon kör enligt det upplägget med ett konto på ica banken och varsitt kort där som vi sätter över pengar på varje månad för gemensamma utgifter, vi betalar allt gemensamt med det så handlar vi mat eller en ny tv så går det på det kontot, samma med restaurangbesök mm. smidigt sett att hålla koll på vem som betalar vad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det förvånar mig varje gång kassören frågar en... "du har en bonus check på 25/50kr", vill du utnyttja den. Själv har man knappt ens hunnit reagera på att man hade fått Icas tidning (där de förr låg).

Funderar nästan på att säga nej i typ... 3 mån och se vad de säger

Med tanke på att den gäller ca en månad så kommer den gå förlorad, inte så smart kanske. Tror inte heller att de säger nåt för de väntar sig bara att du utnyttjar den nästa gång du handlar i stället.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Med tanke på att den gäller ca en månad så kommer den gå förlorad, inte så smart kanske.

Då får du nog prata med ICA. De bonuscheckar som jag får gäller i 6 månader.

Permalänk
Medlem

ICA förstörde ju sitt bonussystem för ett tag sedan vilket gör att det blir väldigt dyrt att ha kort hos dem. Du får fortfarande bonus om du drar vanligt ICA-medlemskort, så du får räkna på hur mycket du handlar hos ICA för att det ska löna sig att ha bankkort.
Tror Coop är halva priset mot ICA om du ska ha extrakort annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Skrivet av twk:

Samma här! gick till Nordea men de var helt ointresserade av att hjälpa oss om jag inte bytte bank till Nordea, som sambon då hade. Med ICA banken gick det smidigt, ansökte via nätet och fick sedan hämta ut varsitt kort.

Då säger jag tvärtom, vi fixade det via Nordea hur lätt som helst, jag är Nordea-kund sedan innan, min sambo har annan bank, inga problem ö.h.t.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

ICA förstörde ju sitt bonussystem för ett tag sedan vilket gör att det blir väldigt dyrt att ha kort hos dem.

Värt att notera att COOP i princip gjorde samma sak.

Permalänk

Tog sin tid men nu är korten hemma och det blev Icabanken. En fråga till er som har detta. Vi har ju nu ett gemensamt konto, kan vi öppna ett till gemensamt konto på något sätt? Letar men hittar inte. Vi drar nämligen utomlands imorgon och vill bara ha lite pengar på det "vanliga" kontot sen kunna föra över smidigt. Tänker på skimming.

Mvh

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Vi kör forex för det. Kostar inte en spänn.
Varje månad gör båda en automatiskt överflyttning till forex, det använder vi som matpengar.
Eftersom vi äter i Helsingör varannan månad så är dessutom forexkortet perfekt eftersom de inte tar några extra avgifter.

Permalänk
Skrivet av Gwildor:

Vi kör forex för det. Kostar inte en spänn.
Varje månad gör båda en automatiskt överflyttning till forex, det använder vi som matpengar.
Eftersom vi äter i Helsingör varannan månad så är dessutom forexkortet perfekt eftersom de inte tar några extra avgifter.

Har redan skaffat Ica banken, men tack för tipset Se mitt senaste inlägg.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

@TheMuffinMan: Missade det Trevlig resa och god fortsättning!

Permalänk
Medlem

Det brukar bara vara att ringa in och säga att man vill ha si och så många konton, om det ska vara ett bankkort kopplat till det etc

Permalänk
Skrivet av MsSmith:

Det brukar bara vara att ringa in och säga att man vill ha si och så många konton, om det ska vara ett bankkort kopplat till det etc

Tackar! Dom skulle skicka en blankett.. Men det löste sig iaf. Allt ordnat, tack för hjälpen alla

Visa signatur

Citera!