Permalänk
Inaktiv

Kolla i CPU-Z under fliken som heter SPD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Kolla i CPU-Z under fliken som heter SPD.

Stämde bra att det var single rank. Antar att jag hade tur när jag köpte minne.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Surt, höll på att missa tåget jag med, Komplett fick inte sina CPU:r i tid, räddades av en beställning med expressfrakt från NoN i sista stund.

Nu gjorde jag samma sak igår kväll, avbokade på webhallen och körde NoN med expressfrakt, så kanske man har en cpu på tisdag iaf.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk
Medlem

Angående problemen med SMT vore det intressant att veta om man kan kringgå det genom att sätta manuellt affinity till enbart fysiska kärnor i de spel som uppvisar problemen eller om man måste stänga av SMT helt i uefi för att komma runt problemet (warhammer dx12 eller bf1 dx12)

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Från http://www.hardware.fr/articles/956-22/retour-sous-systeme-me...

Citat:

Is the problem insoluble? Probably not, several solutions are possible, such as an adaptation of the scheduler of Windows to limit the displacements of the threads out of the CCX, a little in the image of what was done to Bulldozer with the modules. One can imagine that AMD is working with Microsoft to implement a system of this type, even if the manufacturer could not confirm it.

Another change that could prove beneficial for games is the arrival of the "Game Mode" of Windows 10, one of the peculiarities of which is precisely there, to move the threads less. Other techniques of mitigation are possible and AMD should present several of them during a session at the GDC, we will talk about it again.

What portion of the gap will be caught by these patches, patches, and modifications? It is impossible to say and we must remain very careful about what the various developers will do or not. The reduced bandwidth between CCX and high latency will remain things that they will not evolve, at least not before a future revision of Zen.

Jag avvaktar lite till.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Hjälpsam

Kylaren verkar skapligt rejäl, en aluminiumklump på 430 gram.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Vet inte hur många timmar jag och andra lagt ner på att läsa och kolla videos om Ryzen. Skriver ner något personligt av vad jag fått fram:

Sammanfattning av Ryzen 1?00X för mindre insatta

Spelare kan välja den billigare I7 7770K men Rysen är också bra.
Streamare av spel kommer få mycket glädje av en Ryzen.
Ryzen blir varm och kräver en bra kylare vid load.
Sandy och Ivy Bridge ägare har stor glädje av att uppgradera till en Ryzen

Att Ryzen inte tar de snabbaste minnena är ingen prestandakatastrof och man kan vända på det genom att intala sig att man inte behöver köpa de dyraste minnena och kan lägga de pengarna på ett dyrare grafikkort, SSD om man vill.

För den som inte vill lägga mycket pengar på sin hobby, men vill köpa nytt, har stor glädje av att köpa Ryzen... senare i år. Eftersom moderkorten kommer passa kommande processorer kan man i sommar köpa "AMD Ryzen 3 1100 " 4 kärnor 4 trådar för 1500 kr och nästa år eller nästa uppgradera till en med 8 kärnor när folk som vill uppgradera tex sina 1700 till version 2 säljer version 1 billigare på tex Swecklocker marknad.

OBS - Inget av ovanstående är eget tyckande och kan vara felaktigt.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Ryzen består av två cluster (som kallas CCX) med fyra kärnor vardera. Varje CCX har ett eget L3 cacheminne, och hastigheten mellan dessa två L3 är begränsad (22Gbyte/s). Så det är viktigt att trådar som jobbar med samma data i första hand ligger på samma CCX för optimal prestanda. Windows behöver t ex patchas så att varje CCX betraktas som en seperat CPU vad gäller hur trådar allokeras.

Skrivet av Yoshman:

Har varit uppe i denna tråd just hur stor bandbredden är mellan CCX, så tack för den informationen!

För synkronisering är dock inte bandbredd det minsta viktigt, enda som spelar roll där är latensen mellan CCX. En vink om hur mycket latens mellan CCX påverkar spelprestanda lär vi få när de fyrkärniga modellerna (som jag utgår har en CCX) kommer ut.

Om latens mellan CCX är relativt hög kommer aldrig de 6- och 8-kärninga Ryzen modellerna kunna skala lika väl som de 4-kärninga och Core-serien i problem som kan använda många trådar men inte är "embarrassing parallel". Om så är fallet är det ett rätt stor minus på desktop.

Hur säkra är vi på siffran 22Gb/s? Någon som testat hur stort problem det innebär i praktiken?

Jag tänkte förut när Ryzens system med 2 CCX blev känt att detta borde bli en issue, men så tänkte jag att det gick ju att lösa med Core2Quad (Q6600 etc) som också bestod av 2 st 2-kärniga kluster med varsin LLC. Så det borde inte vara svårare att lösa med Ryzen, tänkte jag. Men det finns ju massor av aber i ett sådant antagande, inser jag såklart.

Jag vet inte om Windows nuförtiden är NUMA-aware, i så fall kunde Ryzen presentera sig som en CPU med två NUMA-noder, en per CCX. Alternativt att man själv tillåts specificera NUMA-arkitekturen. Det borde ge önskad anpassning av schemaläggaren utan att någon ny funktionalitet måste utvecklas från grunden.

EDIT: mitt lösningsförslag diskuteras visst:
https://forums.anandtech.com/threads/ryzen-strictly-technical...
(nån som testar längre ner i anand-tråden, verkar funka som väntat)

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Hur säkra är vi på siffran 22Gb/s? Någon som testat hur stort problem det innebär i praktiken?

Jag tänkte förut när Ryzens system med 2 CCX blev känt att detta borde bli en issue, men så tänkte jag att det gick ju att lösa med Core2Quad (Q6600 etc) som också bestod av 2 st 2-kärniga kluster med varsin LLC. Så det borde inte vara svårare att lösa med Ryzen, tänkte jag. Men det finns ju massor av aber i ett sådant antagande, inser jag såklart.

Jag vet inte om Windows nuförtiden är NUMA-aware, i så fall kunde Ryzen presentera sig som en CPU med två NUMA-noder, en per CCX. Alternativt att man själv tillåts specificera NUMA-arkitekturen. Det borde ge önskad anpassning av schemaläggaren utan att någon ny funktionalitet måste utvecklas från grunden.

Jag fick siffran 22 från tråden "Ryzen: strictly tecnical" på Anandtechs forum. Uppgiften har inte direkt ifrågasatts där iaf, men jag kan inte garantera att den stämmer.
Jag vet inte heller hur stor påverkan det gör.

Permalänk
Medlem

Jag vill se Ryzen i 4ghz och 1080 i SLI i 1440p mot 7700k med det samma och se. Då tar man bort skärmkort som flaskhals på en uplösning som är mer trolig än 720p.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av byerley:

Varför kör han D3D11 på Ryzen men D3D12 på 7700k?

Något annat jag tycker är konstigt är som på GTA när han springer till bilen.
PÅ Ryzen ser grafiken bättre ut och har högre gpuload men lägre fps.
Sen är det ofta att dom har liknande gpu load men ryzen har mycket sämre fps.
Det verkar som att det finns många barn sjukdomar eller har jag fel?

Förresten nu med ramminnen då det verkar som att dom har problem med 4 stickor. Ska man köra direkt
på typ 3200 med 16GB stickor typ eller ska man köra på exempelvis 2666 8gb stickor och börja med 16GB?
Lite osäker hur jag ska göra : S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Hur säkra är vi på siffran 22Gb/s? Någon som testat hur stort problem det innebär i praktiken?

Jag tänkte förut när Ryzens system med 2 CCX blev känt att detta borde bli en issue, men så tänkte jag att det gick ju att lösa med Core2Quad (Q6600 etc) som också bestod av 2 st 2-kärniga kluster med varsin LLC. Så det borde inte vara svårare att lösa med Ryzen, tänkte jag. Men det finns ju massor av aber i ett sådant antagande, inser jag såklart.

Jag vet inte om Windows nuförtiden är NUMA-aware, i så fall kunde Ryzen presentera sig som en CPU med två NUMA-noder, en per CCX. Alternativt att man själv tillåts specificera NUMA-arkitekturen. Det borde ge önskad anpassning av schemaläggaren utan att någon ny funktionalitet måste utvecklas från grunden.

Skrivet av teejee:

Jag fick siffran 22 från tråden "Ryzen: strictly tecnical" på Anandtechs forum. Uppgiften har inte direkt ifrågasatts där iaf, men jag kan inte garantera att den stämmer.
Jag vet inte heller hur stor påverkan det gör.

Angående virtuell plattform:

Från https://forums.anandtech.com/threads/ryzen-strictly-technical...

Citat:

zir_blazer said: ↑
Hi The Stilt, I just noticed you are still active, and, as usual, decided to ask you about some obscure features...

Do you know if AVIC (AMD counterpart to Intel APICv for APIC Virtualization, present in the HEDT platform since Ivy Bridge-E, but omitted entirely from consumer LGA 1155/1150/1151) is or will be present in all Ryzen parts? So far, thanks to a lscpu dump from the guy at Phoronix, I noticed that at least on the Ryzen 7 1800X the avic CPU Flag is present: http://openbenchmarking.org/system/1703021-RI-AMDZEN08075/Ryz... 7 1800X/lscpu

Other thing that I was interesed in is PCIe ACS (Access Control Services) support, both on Ryzen itself and the Chipset. It is a feature useful for PCI/VGA Passthrough on virtualized enviroments because it disables PCIe Peer-to-Peer data transfers and forces everything to go through the IOMMU, thus providing proper Device isolation (Else, its possible that due PCIe P2P they bypass it, which is not intended. Intel HEDT also has it, and again, its omitted on consumer Processors PCIe Controllers, although the consumer Chipsets do support it). Sadly, I have no idea how to specifically check support for ACS.
The usefulness of that would be to have an idea of how good the default IOMMU Grouping in Ryzen AM4 platform should be, for potential AM4 Passthrough users. More info here, if you're interesed: http://vfio.blogspot.com.ar/2014/08/iommu-groups-inside-and-o...

If you can also get lspci -vvv and lspci -tv output from Linux in Ryzen, it would be even better, to know the platform in detail. There are also some minor features like FLR (Function Level Reset) on Chipset Devices which could also be useful to know if they're present or not. It would add a lot of flexibility if those features are supported.
AVIC is supported on all Ryzen SKUs.

Most of the stuff is handled through the SMN in Ryzen (completely different to anything previous), so frankly I have no idea how the virtualization stuff will behave.
I would expect it to be a complete nightmare until everything is fully supported. Not only due how the functions are accessed on Zeppelin but because of all the security. Zeppelin is more secure than Fort Knox.

Unfortunately at the moment I have no energy to even think about looking anything *nix related. If you want an advice, I would suggest you wait the software stack (firmwares, microcodes) to mature, until you even try anything as specific and niche (on consumer side) as this.
#55 Thursday at 3:38 PM

Hmmm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Jag vill se Ryzen i 4ghz och 1080 i SLI i 1440p mot 7700k med det samma och se. Då tar man bort skärmkort som flaskhals på en uplösning som är mer trolig än 720p.

Jag skulle även vilja se tester med AMD gpuer.
Igår ville jag jämnföra ghost recond wildlands mellan amd gpu och nvidia gpu
då min vän fick sjukt mycket högre fps än mig, jag har amd han har nvidia.
Såg att spelet är verkligen gjort för nvidia.
Så jag fortsatte kolla på hans videos och något jag såg väldigt mycket var att
det såg ut som att NVIDIA kort drog mycket mer CPU än vad AMD gjorde
och i vissa fall hade AMD bättre fps än nvidia eller snarlik med mycket lägre cpu %.
exempel
For honor rx 480 mot gtx 1060
https://youtu.be/doyHegY46dk?t=38
sniper elite 4 dx11 480 mot 1060
https://youtu.be/4UpIde2CMNk?t=24
Resident evil 7 många olika gpuer.
https://youtu.be/i8V_ozojXtE?t=18
shadow of morder 480 mot 1060
https://youtu.be/sQyy62oCtwQ?t=50
far cry 4 480 mot 1060
https://youtu.be/sPLs65MZJaw?t=25
Han har många fler men detta är bara några exempel.
Undra om detta kanske skulle ändra något med AMD gpu på AMD kort?
Detta gäller dock inte i alla spel han testat ofc. Men jag tyckte det var intressant när jag såg det.

Permalänk
Medlem

Lite irriterande är att Gigabyte har drivrutriner för Windows 7 men inte Asus. Vet inte vad jag ska skaffa längre. Har Gigabyte struntat i vad MS har sagt? att inte ge support till äldre operativsystem?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Jag vill se Ryzen i 4ghz och 1080 i SLI i 1440p mot 7700k med det samma och se. Då tar man bort skärmkort som flaskhals på en uplösning som är mer trolig än 720p.

Så du vill se 720p*2 med GTX 1080*2? Ja det lär nog bli EXAKT samma resultat förutom i spel där SLI inte skalar. Hur tänkte du att det skulle bli en skillnad?

@Fatty: AMD är tyvärr fortfarande sämre på drawcalls vilket gör att CPUn används mindre då drivrutinerna inte lyckas kräma ur all prestanda om man ska sammanfatta det väldigt enkelt

Permalänk
Medlem

Är problemen med minnes klocken ett bios problem? Jag tänkte ersätta min i7-2600K maskin med en Ryzen och har beställt ett Asus Hero och en 1700 men inga minnen ännu. På min i7-5820K@4.5Ghz 1.22v så kör jag åtta stickor @3000Mhz utan problem. Så det känns lite trist om det inte går att klocka den nya uppsättningen mer än 4.1Ghz och 2600Mhz på minne. Hoppas att detta bara är bios problem som kommer att lösas under våren.

Permalänk
Medlem

Någon på X79 som tänkt uppgradera?
3930K tycker jag är fortfarande ett monster i flertrådat. En 8 kärnig Ryzen hade ju varit nice men då de klockar sådär har jag kanske mer nöje och besparing i att dra upp min egna lite högre i stället?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

@MarkSix: Hur högt är din 2600k maskin klockad? Skulle vara kul att se om du får någon förbättring i spel. Ingen verkar ha med en klockad 2600k i benchmarks så får bara höfta på resultaten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@MarkSix: Hur högt är din 2600k maskin klockad? Skulle vara kul att se om du får någon förbättring i spel. Ingen verkar ha med en klockad 2600k i benchmarks så får bara höfta på resultaten.

kör den i 4.6Ghz, byter inte för att behovet finns utan för att testa nytt, dessutom spelar jag inte på den maskinen

Permalänk
Medlem

Som mig då, misstänker att det skulle bli enormt liten skillnad om ens någon att byta till Ryzen för mig även om jag vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Jag vill se Ryzen i 4ghz och 1080 i SLI i 1440p mot 7700k med det samma och se. Då tar man bort skärmkort som flaskhals på en uplösning som är mer trolig än 720p.

Skrivet av Gainsgoblin:

Så du vill se 720p*2 med GTX 1080*2? Ja det lär nog bli EXAKT samma resultat förutom i spel där SLI inte skalar. Hur tänkte du att det skulle bli en skillnad?

Så du tror att 720p*2 = 1440p? Hur tänkte du där egentligen?

För övrigt har jag för mig att JayzTwoCents sa att hans test (när det kommer) ska vara med Titan XP i SLI, men att han inte kommer göra några benchmark-jämförelser mot Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Så du vill se 720p*2 med GTX 1080*2? Ja det lär nog bli EXAKT samma resultat förutom i spel där SLI inte skalar. Hur tänkte du att det skulle bli en skillnad?

@Fatty: AMD är tyvärr fortfarande sämre på drawcalls vilket gör att CPUn används mindre då drivrutinerna inte lyckas kräma ur all prestanda om man ska sammanfatta det väldigt enkelt

Vad fan är det du försöker att få folk till att tro jag har sagt?

Jag vill se Ryzen i 4ghz och 1080 i SLI i 1440p

Hur får du det till att jag vill se 720p?
Åk till specsavers istället för att spela allan.

Skall man ha fram flaskhals på cpu i 1440p eller 4k är det SLI eller Crossfire som gäller. Det är allmänvetande.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

ursäkta jag är sen. Här kommer min test av Ryzen 1800X. Jag har fått den stabil på 4025 mhz och 2667 mhz minne. Tempen är runt 60-70 grader i load. Runt 45 grader i idle.

bonus bild på mitt gamla system. 4820K på 4.2 ghz.

Jag märkte att systemet tokhänger sig när jag kör den i 2933 mhz minne. Får stanna på 2667 innan bios uppdateringar osv.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Nvm jag som är korkad just nu. Mängden pixlar ökar inte linjärt men min poäng kvarstår. Det är ganska poänglöst då det enda man gör är att få fram en GPU bottleneck eller samma resultat som 720p

Permalänk
Medlem

@Gainsgoblin: Det är dock 4x pixlar mot för 720p, vilket kan ge en flaskhals

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Nvm jag som är korkad just nu. Mängden pixlar ökar inte linjärt men min poäng kvarstår. Det är ganska poänglöst då det enda man gör är att få fram en GPU bottleneck eller samma resultat som 720p

Nu får du ge dig va?

Om en del spel ger upp till 80-90% mer prestanda i SLI mot ett kort i 1440p eller allra helst 4k, klart det tar bort gpu som flaskhals?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

ursäkta jag är sen. Här kommer min test av Ryzen 1800X. Jag har fått den stabil på 4025 mhz och 2667 mhz minne. Tempen är runt 60-70 grader i load. Runt 45 grader i idle.

http://i.imgur.com/ONOt8cz.jpg

http://i.imgur.com/xr02TTX.png

http://i.imgur.com/1zWHLmg.png

http://i.imgur.com/oxHESIN.png

http://i.imgur.com/RZg6Wle.png

http://i.imgur.com/Lajgr8s.png

http://i.imgur.com/zR0c2bU.png

http://i.imgur.com/Cy6SQNq.png

http://i.imgur.com/fKN5sht.png

bonus bild på mitt gamla system. 4820K på 4.2 ghz.

Jag märkte att systemet tokhänger sig när jag kör den i 2933 mhz minne. Får stanna på 2667 innan bios uppdateringar osv.

Ser fint ut, spontant kanske lite hög vcore men det kanske så Ryzen är. Har du testat att jobba med baseclock?

Permalänk
Hjälpsam

Byggde ihop min, skulle starta, helt jävla dött, nätagget gick inte i gång, skall testa med ett äldre men orkar inte mer i dag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

ursäkta jag är sen. Här kommer min test av Ryzen 1800X. Jag har fått den stabil på 4025 mhz och 2667 mhz minne. Tempen är runt 60-70 grader i load. Runt 45 grader i idle.

http://i.imgur.com/ONOt8cz.jpg

http://i.imgur.com/xr02TTX.png

http://i.imgur.com/1zWHLmg.png

http://i.imgur.com/oxHESIN.png

http://i.imgur.com/RZg6Wle.png

http://i.imgur.com/Lajgr8s.png

http://i.imgur.com/zR0c2bU.png

http://i.imgur.com/Cy6SQNq.png

http://i.imgur.com/fKN5sht.png

bonus bild på mitt gamla system. 4820K på 4.2 ghz.

Jag märkte att systemet tokhänger sig när jag kör den i 2933 mhz minne. Får stanna på 2667 innan bios uppdateringar osv.

Vilket powerhouse!

Har du någon gång kört stream till twitch och sånt?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz