Skärmen blinkar (blir svart och tänds igen) hela tiden.

Permalänk
Medlem

Skärmen blinkar (blir svart och tänds igen) hela tiden.

Problemet:
Det uppstod när jag kopplade in den andra skärmen till datorn.
Jag har 2 stycken skärmar inkopplade i datorn, en via hdmi-dvi och en via dvi-dvi.

Hur visar sig problemet:
Skärmen går igång och man kan använda den, men problemet är att den blinkar till och blir svart några sekunder för att sedan fungera igen. Den stänger inte av sig utan bilden blir bara helt svart. Jag har testat att byta plats på sladdarna, men "problemet" flyttade bara och blev då istället på den andra skärmen. Har även testat att koppla in skärmen i en annan dator och då fungerar den perfekt.

Mina Specs:
Skärm: Fujitsu 22" L22W-1 2 st
Operativsystem: Microsoft Windows 10 och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i5 7600K 3,8GHz
Processorkylare: Be Quiet! Pure Rock Slim
Moderkort: MSI H270 Gaming M3
Minne: 2x 4 GB Corsair Vengeance 2666MHz
Grafikkort: ASUS Geforce GTX 1050 Ti 4GB senaste drivrutinerna
Hårddisk: Toshiba 650 GB
Hårddisk: WD 300 GB
Hårddisk: WD 1 TB
Nätaggregat: EVGA 600W
Övrig kylning: 2x120mm insug och 1x120mm utblås i lådan
Temperaturer: 34C processor, system 33C.

Permalänk
Medlem
Skrivet av girlac:

Har även testat att koppla in skärmen i en annan dator och då fungerar den perfekt.

Använde du samma kabel också då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Använde du samma kabel också då?

Ja det gjorde jag, har inte haft möjlighet att testa med en ny kabel ännu. Men sladden jag använder nu, är helt ny den med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av girlac:

Ja det gjorde jag, har inte haft möjlighet att testa med en ny kabel ännu. Men sladden jag använder nu, är helt ny den med.

Skulle våga mig på att siga att det är porten på GPUn som spökar (iom att problemet byter skärm när du byter plats på kablarna och skärmen+kabel fungerar på en annan dator)

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av girlac:

Menar du att du testat med olika kablar, eller bara att kabeln är ny? Att den är ny har ju ingen betydelse, så att testa med en annan kabel är väl det första du bör göra om du inte redan gjort det. Om du redan testat med olika kablar så kan det som sagt vara grafikkortet som är trasigt, men dålig kabel är ett mycket vanligare problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Skulle våga mig på att siga att det är porten på GPUn som spökar (iom att problemet byter skärm när du byter plats på kablarna och skärmen+kabel fungerar på en annan dator)

Misstänkte något sådant, blir att reklamera grafikkortet då? Är ju inköpt i februari, så garanti borde det ju vara på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Menar du att du testat med olika kablar, eller bara att kabeln är ny?

Ja, jag menade att kabeln var ny som jag använder och jag har bara testat att byta plats på kablarna. Så får åka och byta ut dvi-dvi sladden till en annan och se om problemet löser sig. Men det borde ju inte vara fel på den iom att den fungerar när jag kopplar den till en annan dator.

Permalänk
Medlem

@girlac: Det bör du få på garantin, ja
EDIT: skulle din garanti inte gälla kan du fortfarande reklamera köpet inom tidsramen så det är upp till tillverkaren/återförsäljaren att bevisa att det är du som skulle ha tagit sönder produkten

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av girlac:

Men det borde ju inte vara fel på den iom att den fungerar när jag kopplar den till en annan dator.

Att skärmen tappar signalen då och då tyder på att det ligger precis på gränsen, så det kan mycket väl fungera bättre med ett annat grafikkort som hanterar signalerna lite annorlunda. Utan att veta vilka skärmar det handlar om eller längden på kabeln så kan jag bara gissa, men det är absolut inte något omöjligt beteende i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Att skärmen tappar signalen då och då tyder på att det ligger precis på gränsen, så det kan mycket väl fungera bättre med ett annat grafikkort som hanterar signalerna lite annorlunda. Utan att veta vilka skärmar det handlar om eller längden på kabeln så kan jag bara gissa, men det är absolut inte något omöjligt beteende i alla fall.

Båda skärmarna är Fujitsu 22" L22W-1 och kabeln är en dvi-dvi på 1,5 m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av girlac:

Problemet:
Det uppstod när jag kopplade in den andra skärmen till datorn.
Jag har 2 stycken skärmar inkopplade i datorn, en via hdmi-dvi och en via dvi-dvi.

Hur visar sig problemet:
Skärmen går igång och man kan använda den, men problemet är att den blinkar till och blir svart några sekunder för att sedan fungera igen. Den stänger inte av sig utan bilden blir bara helt svart. Jag har testat att byta plats på sladdarna, men "problemet" flyttade bara och blev då istället på den andra skärmen. Har även testat att koppla in skärmen i en annan dator och då fungerar den perfekt.

Mina Specs:
Operativsystem: Microsoft Windows 10 och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i5 7600K 3,8GHz
Processorkylare: Be Quiet! Pure Rock Slim
Moderkort: MSI H270 Gaming M3
Minne: 2x 4 GB Corsair Vengeance 2666MHz
Grafikkort: ASUS Geforce GTX 1050 Ti 4GB senaste drivrutinerna
Hårddisk: Toshiba 650 GB
Hårddisk: WD 300 GB
Hårddisk: WD 1 TB
Nätaggregat: EVGA 600W
Övrig kylning: 2x120mm insug och 1x120mm utblås i lådan
Temperaturer: 34C processor, system 33C.

Vilken skärm är det? Jag skulle nog testa med en ny kabel också för att utesluta problemet.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Vilken skärm är det? Jag skulle nog testa med en ny kabel också för att utesluta problemet.

Fujitsu 22" L22W-1 båda två. Ska åka iväg och köpa ny kabel och se om det funkar efter bytet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av girlac:

Båda skärmarna är Fujitsu 22" L22W-1 och kabeln är en dvi-dvi på 1,5 m.

Ok, då är ju problemet i alla fall inte att du ligger på gränsen till vad DVI klarar, men det kan ju så klart fortfarande vara en trasig kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Skrivet av perost:

Ok, då är ju problemet i alla fall inte att du ligger på gränsen till vad DVI klarar, men det kan ju så klart fortfarande vara en trasig kabel.

Var iväg och köpte ny kabel, verkar fungera nu iaf. Blir att lämna tillbaka den andra kabeln och gnälla lite ;).

Permalänk
Medlem
Skrivet av girlac:

Var iväg och köpte ny kabel, verkar fungera nu iaf. Blir att lämna tillbaka den andra kabeln och gnälla lite ;).

Håller tummarna! Skulle säga att det oftast är kabelns fel, inte ovanligt att kabeln som följer med kan vara defekt även den.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av girlac:

Låter som du gjort det mest vettiga.

Det är säkert en kombi av dåligt skärmad kabel och en port på kortet som inte riktigt orkar. Istället för att som på VGA bli störningar och flimmer, får man denna "svart bild och sen kommer den igen". Har detta problem på en arbetsdator också, men detta är pga jag måste omvandla från mini DP till HDMI, vilket den tydligen inte gillar (har testat olika kablar).

Vi hade ofta problem i början med tex laptops och HDMI på konferens delen också då signalen plötsligt försvann och kom igen, detta pga störningar. Delvis pga längden på 10-15m var ett problem så klart. Sedan vi skaffade ordentliga högkvalitetskablar dock, med inbyggd förstärkning så har detta problem totalt försvunnit. De bara fungerar... varje gång.

I kortare kablar ska det inte spela någon roll, men om du har störningar där kablarna ligger nära tex 230V eller en annan skärmkabel så kan de faktiskt bråka (med billiga, dåligt skärmade kablar).