ni som byter telefon ofta, måste jag byta abonnemang med ny telefon eller vadå?

Permalänk
Medlem

ni som byter telefon ofta, måste jag byta abonnemang med ny telefon eller vadå?

Jag har haft min gamla telefon i 4-5år så dags att byta fick en massa tips i min förra telefon tråd men frågan är nu som sagt måste jag byta abonnemang?

jag har för tillfället telenor med 4gb surf men går jag in på deras sida så finns det inte som något alternativ om jag skulle byta telefon därifrån och jag tyckte det här "telenor change" verkade så bra men blir ju skit dyrt om jag måste delbetala och skaffa nytt abonnemang för det..

sen kollade jag också tele2 pga deras kampanj för att byta in den gamla telefonen och få rabatt men där måste jag också byta abonnemang till något av deras för att få byta in min gamla telefon, det har jag inte något intresse av i dagsläget jag är nöjd med min 4gb surf för 250kr eller vad jag betalar.. runt det i alla fall.

så har jag några andra alternativ då annat än att bara köpa en telefon rakt av från någon annan butik och bara byta simkort?

varför måste alla operatörer göra det så krångligt och besvärligt hela tiden.. jesus christ vad jag blir trött på företag.

EDIT: och stämmer verkligen det här? jag gick in på tele2 och kollade vad dom skulle värdera min iphone 5 som och det står "bästa möjliga värdering 2300kr + 2000kr rabatt" så jag kan få en galaxy s8 för 3000kr? skämtar dom eller? hur mycket får jag realistiskt sett om jag skulle byta in min telefon?

edit2: om någon här har tele2, jag blev precis intresserad pga deras abonnemang är t.om billigare än det jag har..

hur är täckningen för er som bor några mil utanför stockholm och för er mycket längre upp i landet? frågar för jag bor i stockholms län nu men flytt norrut är på agendan.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Om du väljer att byta operatör är du mig veterligen tvungen att teckna ett mobilabonnemang samtidigt som du köper den nya telefonen. Med Telenor Change så verkar det som att du kan behålla ditt nuvarande abonnemang och bara delbetala den nya telefonen, enligt:
https://www.telenor.se/tjanster/change/

Angående Tele2s täckning så kan du få ett hum från deras täckningskarta:
https://www.tele2.se/tackning/tackningskarta#!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

Jag har haft min gamla telefon i 4-5år så dags att byta fick en massa tips i min förra telefon tråd men frågan är nu som sagt måste jag byta abonnemang?

jag har för tillfället telenor med 4gb surf men går jag in på deras sida så finns det inte som något alternativ om jag skulle byta telefon därifrån och jag tyckte det här "telenor change" verkade så bra men blir ju skit dyrt om jag måste delbetala och skaffa nytt abonnemang för det..

sen kollade jag också tele2 pga deras kampanj för att byta in den gamla telefonen och få rabatt men där måste jag också byta abonnemang till något av deras för att få byta in min gamla telefon, det har jag inte något intresse av i dagsläget jag är nöjd med min 4gb surf för 250kr eller vad jag betalar.. runt det i alla fall.

så har jag några andra alternativ då annat än att bara köpa en telefon rakt av från någon annan butik och bara byta simkort?

varför måste alla operatörer göra det så krångligt och besvärligt hela tiden.. jesus christ vad jag blir trött på företag.

EDIT: och stämmer verkligen det här? jag gick in på tele2 och kollade vad dom skulle värdera min iphone 5 som och det står "bästa möjliga värdering 2300kr + 2000kr rabatt" så jag kan få en galaxy s8 för 3000kr? skämtar dom eller? hur mycket får jag realistiskt sett om jag skulle byta in min telefon?

edit2: om någon här har tele2, jag blev precis intresserad pga deras abonnemang är t.om billigare än det jag har..

hur är täckningen för er som bor några mil utanför stockholm och för er mycket längre upp i landet? frågar för jag bor i stockholms län nu men flytt norrut är på agendan.

Att ha ett löpande abonnemang hos Telenor, Telia, Tele2 och 3 är ofta en extremt dålig idé med vissa undantag (b.la. de gamla fri surf-abben etc). Vore jag du så skulle jag snabbt som attans byta till en "dotteroperatör". I ditt fall om du är nöjd med Telenors täckning och i övrigt så borde Vimla (som ägs av Telenor) vara ett betydligt bättre och billigare alternativ. Att byta abonnemang/operatör är även det busenkelt, bara beställa hos en ny operatör och välja att ditt nummer skall flyttas och så sköts allt flytten av nya operatören och i samband med den så sägs även den gamla operatören upp.

När du väl flyttat numret så kan du bara köpa en valfri telefon och sätta simkortet i den och köra. Det bästa av allt är då att du får en låg månadskostnad samtidigt som du inte binder dig till något. I många fall sparar du även pengar på att köpa abonnemang och mobil separat.

Att byta in telefonen med Telenor Change och liknande brukar även det vara en rätt dålig ide. Normalt sätt får du mer pengar att sälja en telefon på blocket är min erfarenhet när jag kollat på olika exempel. Men visst förekommer de fall där det kan vara lönsamt, det gäller dock att kolla alla villkor. En vanlig grej är att "bästa möjliga värdering" i princip innebär en oanvänd telefon, minsta repa så faller ersättningen och ännu mer ifall det är flera repor eller andra "defekter".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

Tele2 och Telenor har samma 2G- och 4G-täckning då de delar mobilnät i hela Sverige. Så täckningen i de näten kommer vara identisk.

På 3G så skiljer de sig dock genom att Tele2 delar nät med Telia. Medan Telenor har eget mobilnät i storstäderna och delar med Tre utanför storstäderna.

Permalänk
Skrivet av Kethsi:

det är ingen ide "byta" in en telefon du får oftast bara några hundra kronor för äldre telefoner. ha den telefonen som en backup om nånting skiter sig, vattenskada, etc. då har du nånting som går att använda direkt.

du får ju 4GB surf med Comviq fastpris..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av eThor:

Om du väljer att byta operatör är du mig veterligen tvungen att teckna ett mobilabonnemang samtidigt som du köper den nya telefonen. Med Telenor Change så verkar det som att du kan behålla ditt nuvarande abonnemang och bara delbetala den nya telefonen, enligt:
https://www.telenor.se/tjanster/change/

Angående Tele2s täckning så kan du få ett hum från deras täckningskarta:

jo jag vet men saken är bara att jag inte har någon vidare lust att delbetala en telefon som jag har råd att betala rakt av och oftast brukar det kosta mer att delbetala saker än att bara köpa dom.

och jo visst jag är medveten om att jag måste byta abonnemang jag skrev det någonstans i mitt yrande igår men tele2 står det att det är inga bindningstider och det kostar 50kr mindre för 1gb mer surf än vad jag har idag så tyckte det verkade som ett lovande erbjudande men sen är ju frågan vad dom skulle ta för min telefon också om jag byter in den.. hemsidans värdering var otroligt optimistisk och jag har svårt att tro att dom skulle ge mig 2k för en iphone 5 även om den fungerar relativt bra.

Skrivet av Cr0wN:

Att ha ett löpande abonnemang hos Telenor, Telia, Tele2 och 3 är ofta en extremt dålig idé med vissa undantag (b.la. de gamla fri surf-abben etc). Vore jag du så skulle jag snabbt som attans byta till en "dotteroperatör". I ditt fall om du är nöjd med Telenors täckning och i övrigt så borde Vimla (som ägs av Telenor) vara ett betydligt bättre och billigare alternativ. Se denna jämförelse av mobilabonnemang och scrolla ner om du vill läsa om Vimla och de andra operatörer. Att byta abonnemang/operatör är även det busenkelt, bara beställa hos en ny operatör och välja att ditt nummer skall flyttas och så sköts allt flytten av nya operatören och i samband med den så sägs även den gamla operatören upp.

När du väl flyttat numret så kan du bara köpa en valfri telefon och sätta simkortet i den och köra. Det bästa av allt är då att du får en låg månadskostnad samtidigt som du inte binder dig till något. I många fall sparar du även pengar på att köpa abonnemang och mobil separat.

Att byta in telefonen med Telenor Change och liknande brukar även det vara en rätt dålig ide. Normalt sätt får du mer pengar att sälja en telefon på blocket är min erfarenhet när jag kollat på olika exempel. Men visst förekommer de fall där det kan vara lönsamt, det gäller dock att kolla alla villkor. En vanlig grej är att "bästa möjliga värdering" i princip innebär en oanvänd telefon, minsta repa så faller ersättningen och ännu mer ifall det är flera repor eller andra "defekter".

varför är det så mycket billigare med t.ex vimlas abonnemang då? försöker telenor konkurrera ut sig själva eller vadå? och sen blir man ju lite skeptisk när man kollar på deras hemsida som ser lite amatör gjord ut och dessutom finns det inga telefonnummer till vimla, visst dom funkar säkert lika bra som alla andra men så länge dom inte ens kan lägga upp riktiga kontaktuppgifter och ha en seriös hemsida så måste jag nog säga att jag tar en av de redan etablerade operatörerna.

ja förstår att jag får antagligen inte mer än kanske 500kr för min telefon men det hade jag skulle nog inte få mer om jag säljer den på blocket heller om den ens blir såld dvs. och som jag förstår det så ska man få åtminstonde 2000kr rabatt om man byter in telefonen och värdet av sin gamla telefon blir bara en bonus eller har jag missförstått det hela?

Skrivet av Grönahunden:

det är ingen ide "byta" in en telefon du får oftast bara några hundra kronor för äldre telefoner. ha den telefonen som en backup om nånting skiter sig, vattenskada, etc. då har du nånting som går att använda direkt.

du får ju 4GB surf med Comviq fastpris..

jo visst jag misstänker att det inte blir mycket pengar för min telefon men som jag förstod det på deras hemsida så får man 2k rabatt och sen värdet av sin gamla telefon som extra rabatt eller är jag ute o cyklar?

comviq har haft dåligt rykte genom åren för att inte ha särskilt bra täckning om man inte är i stora städer och det är jag sällan, har det ändrats eller är dom fortfarande usla på täckningen?

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Om du byter operatör, kan du fortfarande behålla ditt telefonnummer.. om det känns viktigt.
Har jag gjort ett par gånger.

Billigast är att köpa telefonen kontant och sedan välja valfritt abonnemang eller behålla det du har, om du är nöjd med det.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

Tele2 kan sänka priser när man säger upp abb. Comviq är överlag billigast nu 195kr med 15gb surf - skaffa "abbonemag" på det och köp telefonerna kontant eller avbetalning.
Köpt mina telefoner kontant senaste åren för jag betalar 339kr för 50gb Surf, inte en chans att jag byter ut abonnemanget även om jag får en telefon för 100kr extra... och aldrig samma surf igen.

Norr ut fungerar det rätt dåligt fyi, beror helt på hur högt.
Fyll i denna och se:

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

jo jag vet men saken är bara att jag inte har någon vidare lust att delbetala en telefon som jag har råd att betala rakt av och oftast brukar det kosta mer att delbetala saker än att bara köpa dom.

och jo visst jag är medveten om att jag måste byta abonnemang jag skrev det någonstans i mitt yrande igår men tele2 står det att det är inga bindningstider och det kostar 50kr mindre för 1gb mer surf än vad jag har idag så tyckte det verkade som ett lovande erbjudande men sen är ju frågan vad dom skulle ta för min telefon också om jag byter in den.. hemsidans värdering var otroligt optimistisk och jag har svårt att tro att dom skulle ge mig 2k för en iphone 5 även om den fungerar relativt bra.
varför är det så mycket billigare med t.ex vimlas abonnemang då? försöker telenor konkurrera ut sig själva eller vadå? och sen blir man ju lite skeptisk när man kollar på deras hemsida som ser lite amatör gjord ut och dessutom finns det inga telefonnummer till vimla, visst dom funkar säkert lika bra som alla andra men så länge dom inte ens kan lägga upp riktiga kontaktuppgifter och ha en seriös hemsida så måste jag nog säga att jag tar en av de redan etablerade operatörerna.

ja förstår att jag får antagligen inte mer än kanske 500kr för min telefon men det hade jag skulle nog inte få mer om jag säljer den på blocket heller om den ens blir såld dvs. och som jag förstår det så ska man få åtminstonde 2000kr rabatt om man byter in telefonen och värdet av sin gamla telefon blir bara en bonus eller har jag missförstått det hela?
jo visst jag misstänker att det inte blir mycket pengar för min telefon men som jag förstod det på deras hemsida så får man 2k rabatt och sen värdet av sin gamla telefon som extra rabatt eller är jag ute o cyklar?

comviq har haft dåligt rykte genom åren för att inte ha särskilt bra täckning om man inte är i stora städer och det är jag sällan, har det ändrats eller är dom fortfarande usla på täckningen?

Anledningen till att de mindre mobiloperatörerna är billigare med samma nät är oftast pga att de har dragit ner på service. Om du är en person som väldigt sällan är i kontakt med din operatör kan det vara en bra idé att överväga en annan.

Om du sedan jämför mellan olika mobilabonnemang så är oftast de mindre mobiloperatörerna billigare, men då oftast med sämre support. Du skrev att du för närvarande har Telenor, då kan Vimla vara ett alternativ. Telias nät brukar annars vinna olika tester gällande bäst nät, och då kan du titta på Fello eller Halebop som använder deras nät.

Skrivet av DaBone:

Om du byter operatör, kan du fortfarande behålla ditt telefonnummer.. om det känns viktigt.
Har jag gjort ett par gånger.

Billigast är att köpa telefonen kontant och sedan välja valfritt abonnemang eller behålla det du har, om du är nöjd med det.

Det är inte alltid billigast att köpa telefonen kontant, utan många operatörer subventionerar priset på telefonen för att knyta nya kunder.

Permalänk
Medlem

Värt att tänka på när man pratar om dotteroperatörerna är att de har betydligt mycket sämre support. De är dock väldigt mycket mer prisvärda om man inte behöver supporten.

Personligen så köper jag mina telefoner kontant, vill inte låsa upp mig på avbetalningar och dylikt.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

Comviq har blivit väldigt bra i sin täckning över landet.
Har de själv och även i skogarna så hänger de med riktigt bra innan handsken är kastad.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Köp ett abonnemang från typ fello eller något och köp mobilen kontant. Har du inte råd med mobilerna som säljs i sverige kan du köpa en Xiaomi.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av eThor:

Det är inte alltid billigast att köpa telefonen kontant, utan många operatörer subventionerar priset på telefonen för att knyta nya kunder. Ta t.ex. billigast pris för iPhone 8 med abonnemang: 418*24 = 10032 kr . Kostnad för mobilabonnemanget utan telefon: 145*24 = 3480 kr, billigast pris för iPhone 8 enligt prisjakt: 7979 kr. 10032 - (7979 + 3480) = - 1427 (= Du sparar 1427 kr jämfört med att köpa separat).

Okej, men oftast... Sen att Apple släpper en ganska ointressant telefon, som de ändå måste prångla ut på något sätt är ju en annan sak.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av eThor:

Om du sedan jämför mellan olika mobilabonnemang så är oftast de mindre mobiloperatörerna billigare, men då oftast med sämre support. Du skrev att du för närvarande har Telenor, då kan Vimla vara ett alternativ.

Det är inte alltid billigast att köpa telefonen kontant, utan många operatörer subventionerar priset på telefonen för att knyta nya kunder.

Jag vet inte om jag håller med dig alls där. Jag har varit igenom de flesta småoperatörerna genom åren och har nu haft Vimla i 2 år. Jag skulle vilja hävda att supporten generellt håller högre kvalité hos de mindre "operatörerna". Däremot är oftast öppentider och kontaktvägar mer begränsade. Men att få saker lösta brukar gå betydligt snabbare än hos de större operatörerna är min bild.

Tar man de mindre operatörerna som Vimla, Fello och MyBeat så är ju de även i topp på kundnöjdhet på tjänster som trustpilot/smartson. TS tycks ju vara nöjd med Telenor i övrigt och då är ju Vimla ett alternativ som egentligen bara innebär ett billigare pris och allt annat i princip samma som hos Telenor.

När det kommer till att operatörer subventionerar telefoner så stämmer det och skall man köpa på releasedag så kan det vara en god ide. Men väntar man tills priserna börjar falla på telefonerna så märker man snabbt att operatörerna ofta inte hänger med i att sänka priserna och då är det oftast billigare att köpa telefon och abonnemang separat. Den största fördelen är dock att man slipper vara bunden, på 24 månader så kan det ju komma betydligt billigare och bättre abonnemang än det man annars sitter fast i och betalar dyrt för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

...

Både ja och nej. Man försöker erbjuda abonnemang till större målgrupper genom att ha Vimla utöver Telenor. För de som vill ha ett billigt abonnemang och obundet så har man Vimla. För de som hellre tar ett dyrare och kan få hjälp via telefon och butik så har man Telenor. Lika så för de som vill ha en ny telefon. Så man vänder sig till olika personer beroende på behov.

Om allt har fungerat bra hos Telenor för dig och du inte vill binda ditt abonnemang så är Vimla därav ett bra val för dig. Mobilnätet och täckningen är ju identisk bara att priset blir lägre. Har du inte haft några problem med Telenor i övrigt så lär du inte få det med Vimla heller. I båda fallen så går ju pengarna till Telenor Sverige AB.

...

Comviq är Tele2 "dotteroperatör" precis som Vimla är Telenors "dotteroperatör" så det jag skrev innan med vilka som delar nät gäller även Comviq. Dvs du kommer ha identisk täckning med Comviq som med Telenor på 2G och 4G.