hur många Cat6 får plats i 20mm flexslang?

Permalänk

hur många Cat6 får plats i 20mm flexslang?

jag har Googlat i någon timme nu, men nästan alla trådar handlar om VP-rör

jag har mellan våningarna inbyggt i en vägg en 20mm flex slang, max 2 meter lång.
Kan jag pressa i 3st Cat6 (24 AWG)?

//
egna efterforskningar och teorier
jag tror att kabeln är 6mm (annan liknande/likadan verkar vara det)
jag försökte hitta hur man räknar tjockleken på 3st intilliggande kablar, tror att 3st blir x2,154 gånger tjockare än 1 kabel (6mmx2,154=12,924mm)
hittade att innermåtten på en 20mm flexslang (vet inte om det är samma på min) är 14,1mm
i böjar blir det antagligen trängre? men det bör vara möjligt att med våld pressa in 3st även om det bara är rekommenderat att ha två st?
//

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Medlem

det går bra. kör på

Permalänk
Medlem

du behöver nog inte ens dragtråd ens men om du använder dig av det så fäst 1 eller 2 i dragträden och tejpa den 3e tight en 10-20 cm bakom. Om det kärvar så ha en som spänner kablarna i samtidigt som du drar.(gäller all kabeldragning i rör)

lycka till // Magnus

Permalänk
Skrivet av Blommen75:

det går bra. kör på

tack, bra då kan jag ha 2st bort till min TV ifall det behövs i framtiden (ska ändå ha en 8p Switch där)

Skrivet av Blommen75:

du behöver nog inte ens dragtråd ens men om du använder dig av det så fäst 1 eller 2 i dragträden och tejpa den 3e tight en 10-20 cm bakom. Om det kärvar så ha en som spänner kablarna i samtidigt som du drar.(gäller all kabeldragning i rör)

lycka till // Magnus

jag har bara en 305m rulle så hade tänkt köra en i taget om det går, men det är klart kan ju höfta på hur lång jag behöver och sen använda spillet till patch kablar bland annat

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Medlem

Du får i 4st vanliga cat6 utp i en 20mm flexslang, så 3st är inga problem men beroende på hur långt det är så kommer du behöva en dragtråd

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cordinator:

tack, bra då kan jag ha 2st bort till min TV ifall det behövs i framtiden (ska ändå ha en 8p Switch där)
jag har bara en 305m rulle så hade tänkt köra en i taget om det går, men det är klart kan ju höfta på hur lång jag behöver och sen använda spillet till patch kablar bland annat

Är väl bara att dra i ett snöre och sen mäta det för att se hur långa kablar du behöver

Permalänk
Medlem

@57josa: Håller med, mät upp hur långa kablar du behöver. Mycket lättare att dra alla på en gång istället för en och en, mindre risk att de snärjer sig i röret och stoppar helt då.
Sen är ju inte heller flexrör roliga att dra i så var beredd med glidmedel för att underlätta. Flytande tvål, diskmedel eller annat som smörjer.

Permalänk
Rekordmedlem

I praktiken kan det också vara svårt att dra om slangen har många böjar så det handlar inte bara om att kablaget ska rymmas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Som föregående säger du kommer ev få öppna upp varenda doslock på vägen och köra sträckan i intervaller annars om det är långt du ska är de nästan garanti på att de kommer tvärnypa nånstans pga många krökar på slangen som gör att de kärvar.

Bästa sättet brukar vara att dra igenom till första dosa dra ut så de räcker till resten av vägen köra fram till nästa dosa dra fram all tråd ur dosan och fortsätta så tills man är framme.

Brukar va ett rent helvete att få fram en srtäcka på 10-20m eller längre i ett svep.

Men om du nu vet att flexslangen är max 2m så klipp till stumpar på rätt längd å kör igenom alla 3 i ett kör.

Ä inte så svårt att räkna när man vet längden på röret.

Typ rörlängden plus 0.5-1m kopplingsmån i varje ände för att va på den säkra sidan. Det värsta som händer är då att du kommer få skrota 40- 70cm kabel eller som du sa göra patchkabel av stumparna.

Är iaf så jag brukar göra när ja drar el i rör och använda spillet som kopplingstrådar mellan dosor om det är dubbeldosor nånstans för dubbla uttag eller uttag och strömbrytare så man får minimalt med spill då kunder sällan vill betala för kabelspill ändå.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av 57josa:

Är väl bara att dra i ett snöre och sen mäta det för att se hur långa kablar du behöver

tänkte inte sätta uttagen direkt i taket utan dra vidare direkt till där jag vill ha uttagen, så blir väl till att ta fram tumstocken.
kommer ta till lite extra vilket inte gör något då detta är i början av husets kabeldragning, kommer ha 24p patchpanel, en 24p switch, en på 16p och en på 8p

Skrivet av Rouge of Darkness:

Som föregående säger du kommer ev få öppna upp varenda doslock på vägen och köra sträckan i intervaller annars om det är långt du ska är de nästan garanti på att de kommer tvärnypa nånstans pga många krökar på slangen som gör att de kärvar.

Bästa sättet brukar vara att dra igenom till första dosa dra ut så de räcker till resten av vägen köra fram till nästa dosa dra fram all tråd ur dosan och fortsätta så tills man är framme.

Brukar va ett rent helvete att få fram en srtäcka på 10-20m eller längre i ett svep.

Men om du nu vet att flexslangen är max 2m så klipp till stumpar på rätt längd å kör igenom alla 3 i ett kör.

Ä inte så svårt att räkna när man vet längden på röret.

Typ rörlängden plus 0.5-1m kopplingsmån i varje ände för att va på den säkra sidan. Det värsta som händer är då att du kommer få skrota 40- 70cm kabel eller som du sa göra patchkabel av stumparna.

Är iaf så jag brukar göra när ja drar el i rör och använda spillet som kopplingstrådar mellan dosor om det är dubbeldosor nånstans för dubbla uttag eller uttag och strömbrytare så man får minimalt med spill då kunder sällan vill betala för kabelspill ändå.

finns inga doslock, är enbart en flexslang som går rakt ner från taket in i vardagsrummet, andra ändan är i kattvinden där den går en kort sträcka innan slangen tittar ut, kanske bara är en meter slang totalt (elektriker som borrade och drog denna samtidigt som han borrade och drog fram el till värmepumpen som vi satte in i vardagsrummet

Skrivet av DwarF:

Du får i 4st vanliga cat6 utp i en 20mm flexslang, så 3st är inga problem men beroende på hur långt det är så kommer du behöva en dragtråd

låter nästan för bra för att vara sant, om mina uppgifter stämmer så blir 4st av mina CAT6 14,484mm tjockt och slangen har troligtvis en innerdiameter på 14,1mm, går säkert med en tunnare typ CAT5E kabel. men jag kan ju testa om det går, är ju en så kort sträcka

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Beror helt på vilket märke på kabeln, de är olika tjocka oavsett AWG.
Däremot, om du har möjlighet att lägga VP-rör så är det större innerdiameter. Slang kan vara ett helvete att dra i om den inte är ordentligt klamrad.

Permalänk
Skrivet av kallabaz:

Beror helt på vilket märke på kabeln, de är olika tjocka oavsett AWG.
Däremot, om du har möjlighet att lägga VP-rör så är det större innerdiameter. Slang kan vara ett helvete att dra i om den inte är ordentligt klamrad.

flexslangen är nog inte klamrad någonstans, enda är att en regel är lite urjackad på ett ställe

tyvärr är det inte möjligt att dra VP-rör då väggen måste rivas för det (om man inte borrar ett fult hål genom laminatgolvet som kommer ut längre ut i vardagsrumstaket (fult).
jag hade inga rör hemma då och flexsslang var det som elektrikern hade. Tur att det blev 20mm i alla fall, var nära på att det hade blivit 16mm flex, samma som han drog för elen.

jag har köpt så att jag har olika diameter hemma för framtida behov, köpte bland annat 32mm PP-rör som jag tänkte köra ut från ena väggen på mitt "serverrum" där jag tänkte dra 10st CAT6 (alternativt två 20mm VP ovanpå varandra, är lite osäker på vad som blir bäst)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Cordinator: tips, köp glidslem för kabel genomdragning så du inte skadar kabeln samt gör det att det blir lättare att byta den i framtiden, ett annat tips är att du kollar så verkligen kabeln klarar 10gig om det är det du är ute efter, tex kat6 kabel från kjell är absolut inte garanterad att klara 10gig, (står till och med på flera av deras kablar att dom bara är för 1gig/s,
Om du googlar på tester för cat6 kommer du finna att väldigt många kablar/uttag/kontakter inte ens klarar cat5e standard.
Jag beställde sist nu skärmad cat6a kabel/uttag/paneler från en tysk säljare efter tröttnat på att få dåligt matrial från svenska butiker.

Men till din fråga; ja du kommer få i dom om du inte har en alltför slapp slang med skärpa böjar.
se till att du har en polare som matar kabel så du inte knäcker den när du drar (blir lätt öglor som viker sig om man inte är två)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av aragon:

@Cordinator: tips, köp glidslem för kabel genomdragning så du inte skadar kabeln samt gör det att det blir lättare att byta den i framtiden, ett annat tips är att du kollar så verkligen kabeln klarar 10gig om det är det du är ute efter, tex kat6 kabel från kjell är absolut inte garanterad att klara 10gig, (står till och med på flera av deras kablar att dom bara är för 1gig/s,
Om du googlar på tester för cat6 kommer du finna att väldigt många kablar/uttag/kontakter inte ens klarar cat5e standard.
Jag beställde sist nu skärmad cat6a kabel/uttag/paneler från en tysk säljare efter tröttnat på att få dåligt matrial från svenska butiker.

Men till din fråga; ja du kommer få i dom om du inte har en alltför slapp slang med skärpa böjar.
se till att du har en polare som matar kabel så du inte knäcker den när du drar (blir lätt öglor som viker sig om man inte är två)

jag har kanske gjort ett misstag när jag köpte, hittade ingen annan prisvärd i vitt när jag köpte.
står 250MHz 24AWG
så det är väl risk för att den bara klarar 1Gbit? (det är dock korta avstånd, under 10 meter, så då fungerar det kanske med 10Gbit ändå?)

jag köpte också från Tyskland, länken till den som jag köpte fungerar inte, men denna är från samma säljare med samma namn och bild
https://www.ebay.com/itm/CAT-6-Installationskabel-4x2xAWG24-1...

det verkar mest som att dom bättre kablarna är i färgstarka färger, orange bland annat (eller mycket dyrare), och det skulle se skit ut då jag kommer klamra en del utanpåliggande i bland annat vardagsrummet.
har du någon länk till någon annan kabel som du rekommenderar i vitt, gärna 305m till bra pris

nu är just denna genomdragning som tråden handlar om ner till vardagsrummet där enda överskådliga användningen som jag kan tänka mig är till vardagsrummets TV (och tillhörande utrustning) och för det lär 1Gbit räcka väldigt många år framöver.

mitt fiber kommer komma in precis bakom mitt server rack så där kommer det vara löjligt lätt att i framtiden byta kablar om det behövs, annan dragning kommer ske i kabelkanal längs golvlisterna så det blir också lätt att byta, drygt att göra om dosorna dock.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Cordinator:

jag har kanske gjort ett misstag när jag köpte, hittade ingen annan prisvärd i vitt när jag köpte.
står 250MHz 24AWG
så det är väl risk för att den bara klarar 1Gbit? (det är dock korta avstånd, under 10 meter, så då fungerar det kanske med 10Gbit ändå?)

jag köpte också från Tyskland, länken till den som jag köpte fungerar inte, men denna är från samma säljare med samma namn och bild

det verkar mest som att dom bättre kablarna är i färgstarka färger, orange bland annat (eller mycket dyrare), och det skulle se skit ut då jag kommer klamra en del utanpåliggande i bland annat vardagsrummet.
har du någon länk till någon annan kabel som du rekommenderar i vitt, gärna 305m till bra pris

nu är just denna genomdragning som tråden handlar om ner till vardagsrummet där enda överskådliga användningen som jag kan tänka mig är till vardagsrummets TV (och tillhörande utrustning) och för det lär 1Gbit räcka väldigt många år framöver.

mitt fiber kommer komma in precis bakom mitt server rack så där kommer det vara löjligt lätt att i framtiden byta kablar om det behövs, annan dragning kommer ske i kabelkanal längs golvlisterna så det blir också lätt att byta, drygt att göra om dosorna dock.

Om kabeln är som den ska och korrekt installerad så ska den klara 10 Gbit över 55m.
Maximum length
When used for 10/100/1000BASE-T, the maximum allowed length of a Cat 6 cable is up to 100 meters (328 ft). This consists of 90 meters (295 ft) of solid "horizontal" cabling between the patch panel and the wall jack, plus 5 meters (16 ft) of stranded patch cable between each jack and the attached device.[7] For 10GBASE-T, an unshielded Cat 6 cable should not exceed 55 meters.

https://en.wikipedia.org/wiki/Category_6_cable

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Cordinator: jag kan tyvärr inte hjälpa dig att hitta en billig kat6 som garanterat klarar 10gig då jag själv bara hittat kat6 som inte klarat det.
bytt alla kablar hemma 4 gånger samt 2 gånger halva huset tills jag bytte till den sista nu, jag trodde jag hade bra hastighet och att det var övrig hårdvara som stoppade men ack så fel jag hade, ska du inte köra 10gig nät eller absolut inte har som krav på minst 10gig kan du absolut använda den du skaffat,
dom kat6 jag använt har hastigheten varierat med allt från 1-5gb/s även vid korta sträckor, det dom alla haft gemensamt har varit att hastigheten har fluktuerat vid flytt av stora filer. 2 sista gångerna hade jag killar ute med kabel verifierare för att få det bekräftat att kablarna/uttagen var defekta så det inte var själva installationen som var fel (mäter upp exakt vad kablarna klarar) Samma sak med uttagen, testat många uttag och moduler, både billigare och dyra som lexcom.
personligen har jag nu gått ifrån moduler och paneler och kör kör nu i stället patchboxar och uttag med punchdown, jag jag vet att många föredrar lösa moduler för det är smidigt men jag tycker det blir mycket mer robust och sitter bättre samt jag slipper strulet med
att moduler släpper från panelen eller att jordningen inte blir riktigt bra.

jag kan säga vad jag köpte sist och som nu utan problem håller rätt hastigheter, 1 enda längd hade jag crosstalk i sig och då var det jag som klantat till det i uttaget genom att tvinnat upp två par lite för mycket. (den höll dock fortfarande 10gigs hastighet)
Obs att jag kör s/ftp och inte u/utp, det finns många myter om s/ftp dock har det visat sig efter mycket läsande och frågande att det är just myter och dom flesta upprepar bara vad någon annan trott sig veta, tex myten om antenn effekt mm. man får tydligen bättre skydd av en s/ftp även om man inte ansluter jorden alls, huruvida det ger någon fördel i en villa låter jag vara osagt men det beror väl lite på vad du har i villan mm jag valde det dels för det inte finns någon direkt nackdel att dra det i en villa mer än priset och att det är lite bökigare vid installation, samt vet vi inte hur det kommer se ut i framtiden där vi kanske ska använda samma kablar fast då behöver skyddet. tänker att det är bättre att ha det en inte, även om man inte ansluter jorden, (jag har dock anslutit jorden)

https://www.ebay.com/itm/Network-outlet-Cat-6A-500MHz-2-Port-...

https://www.ebay.com/itm/EQUIP-Cat-6A-S-FTP-Installationskabe...

https://www.ebay.com/itm/19-Patchpanel-Cat-6A-500MHz-24-Port-...

samt dessa i media luckor runt om i huset.

https://www.ebay.com/itm/Patchpanel-Cat-6A-8-Port-1HE-RJ45-ge...

som patchkabel körde jag nu på denna, och den håller det den ska. (ska beställa 100meter till)

https://www.ebay.com/itm/InLine-Patchkabel-Cat-6A-S-FTP-PiMf-...

och dessa rj45:

https://www.ebay.com/itm/50x-RJ45-Connector-Cat6a-Cat7-RJ45-p...

observera att det är pilligare att montera dessa rj45 vs vanliga, man måste vara väldigt noga så man får raka kablar och monterar den guidade plastbiten på rätt avstånd. fast med tanke på det låga priset kan det få vara lite pilligt så länge dom klarar att leverera.
har bara fått crosstalk på en jag monterat och det gjordes slarvigt. det finns garanterat bättre rj45 med bättre passform då dom är på gränsen för stora för kabeln, men dom som är exakt gjorda för den kabel kostar typ 100 gånger mer och jag ska göra ca 90-100st patch kablar , dvs behövde jag minst 200 huvud

anledningen till att jag gör egna patchkablar är för det är samma problem med många av dom färdiga, tex köpte jag svindyra kat6, kat6a och kat7 sist där flera var helt oförmögna att hålla stabila anslutningar och bara någon % inte led av crosstalk/hastighets problem eller att rj45 huvudet inte fick en bra kontakt.

Tyvärr kommer du få problem att få i 2st av installations kabel jag använder i 20mm flexrör, (går om du har ett rakt rör som inte har skarpa böjar och är uppspänt med mycket glidslem.

I ditt fall hade jag kollat om inte den leverantören har samma i u/utp, det borde passa röret och vara billigare. rekommenderar att du skickar ett mail till dom och frågar vad dom har som klarar det du är ute efter att göra, dom är mycket hjälpsamma och trevliga.

men som sagt ovan text är om du absolut vill vara säker på att få minst 10gb/s stabilt har du inte samma anala krav som jag har så tycker jag nog du kan köra på det du har.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Jag skulle verkligen inte rekommendera glidslem då det innehåller bla etylcellulosa vilket gör det rätt sannolikt att det så småningom börjar växa trevliga saker i resterna av det=lukta illa och kan "äta" på kablarna.
Det elektriker brukar använda är silikonbaserade kabelsmörjmedel, de innehåller inte några organiska komponenter som kan fungera som näring för bakterier och annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

Jag skulle verkligen inte rekommendera glidslem då det innehåller bla etylcellulosa vilket gör det rätt sannolikt att det så småningom börjar växa trevliga saker i resterna av det=lukta illa och kan "äta" på kablarna.
Det elektriker brukar använda är silikonbaserade kabelsmörjmedel, de innehåller inte några organiska komponenter som kan fungera som näring för bakterier och annat.

Annars lärde jag mig knepet från en elektriker att vanligt potatismjöl skulle fungera. Provade när jag skulle dra två bångliga EK-kablar. Dammsugare i ena sidan på röret och häll i potatismjöl i andra. Fungera kanon. När man är klar så kör man lite mer dammsugare så suger man ut större delen

Till TS: tänk på att det är skillnad på tjockleken på en STP/FTP- och en UTP-kabel.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Skrivet av Cordinator:

står 250MHz 24AWG

Köpte www.kjell.com/39853 och drog från fiberfördelaren upp, över hela vinden, ner i källaren, ca 30 meter i VP-rör och får i princip aldrig under 940 mbit upp eller ner när jag kör bredbandskollen. Uppkopplingen är owint 1000/1000.

Kontakterna köpte jag billigt från kina, tror jag gav under 10 kr för 50 kontakter.

Drog kabel tillbaka upp över vinden och placerade ut 2 accesspunker i taket på bottenplan och hastigheten håller i sig.

I min erfarenhet så hade skärmad kabel varit helt onödigt och jag kommer antagligen inte få andvändning för min hastighet på väldigt länge.

Jag var sjkut nojig över resultatet inna jag fått igång allt men jag är mer än nöjd med resultaten och jag var länge inne på att köpa riktigt kabel från en installatör bara för att säkerställa att jag skulle få bästa resultat.

Edit: 3 kablar av denna i samma 20mm rör är inga problem.

Permalänk
Medlem

@Krippa75: du tänker nog på något annat glidslem Det jag talar om är gjort särskilt för kabelgenomföring.
(förmodligen talar vi om samma sak men olika fabrikat har olika namn)

Edit kollade namnet på på min nya flaska och där har man döpt om det till smörjmedel för kabel.
Sedan skulle jag undvika silikonbaserat medel för nätverkskabel. har för mig det kan orsak en hel del strul efter ett par år.
Är dock länge sedan jag läste på om det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@aragon: Så är det nog. Har dock aldrig hört ordet glidslem användas i detta sammanhang.

Permalänk
Medlem

@mithaniel: fast nu talar vi väl om 10gig inte 1gig........
kabeln du länkar till säger dom själva inte är rekommenderad för mer än 1gig

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jättekonstigt att kjell rekommenderar den där kabeln till max 1Gbit/s då de säljer den som cat6. Grejar den inte 10Gbit/s är den ju per definition inte cat6.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

Jättekonstigt att kjell rekommenderar den där kabeln till max 1Gbit/s då de säljer den som cat6. Grejar den inte 10Gbit/s är den ju per definition inte cat6.

CAT6A är det väl som gäller för 10g vid 100m. Är inte detsamma som CAT6

Permalänk
Skrivet av mithaniel:

Köpte www.kjell.com/39853 och drog från fiberfördelaren upp, över hela vinden, ner i källaren, ca 30 meter i VP-rör och får i princip aldrig under 940 mbit upp eller ner när jag kör bredbandskollen. Uppkopplingen är owint 1000/1000.

Kontakterna köpte jag billigt från kina, tror jag gav under 10 kr för 50 kontakter.

Drog kabel tillbaka upp över vinden och placerade ut 2 accesspunker i taket på bottenplan och hastigheten håller i sig.

I min erfarenhet så hade skärmad kabel varit helt onödigt och jag kommer antagligen inte få andvändning för min hastighet på väldigt länge.

Jag var sjkut nojig över resultatet inna jag fått igång allt men jag är mer än nöjd med resultaten och jag var länge inne på att köpa riktigt kabel från en installatör bara för att säkerställa att jag skulle få bästa resultat.

Edit: 3 kablar av denna i samma 20mm rör är inga problem.

det där är ju ingen installationskabel, dessutom nästan lika mycket pengar för 100meter som jag betalade för 305meter.
för enbart gigabit kan man ju nästan använda vilken skit som helst.
har för mig att vår gamla 15-20 år Cat5 (ej E) levererar Gigabit hastighet i föräldrarnas hus, ligger i VP rör på runt 10 meter

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Krippa75: som jag skrev högre upp i tråden är det en övervägande del av kat6 som inte ens klarar cat5e standard
Kjell la till texten att dom inte rekommenderar mer än 1 gig på dom flesta av sina kablar efter dom fått bekosta omdragning hemma hos mig när vi mätt upp kablarna. (vet inte om det är orsaken men texten lades till några veckor efter dom verifierat det jag sa)

Visa signatur

Permalänk

jag testade precis med 3st Cat7, näst intill omöjligt, fick in dom 10cm och då var jag nästan svettig av allt pressande

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Cordinator:

det där är ju ingen installationskabel, dessutom nästan lika mycket pengar för 100meter som jag betalade för 305meter.
för enbart gigabit kan man ju nästan använda vilken skit som helst.
har för mig att vår gamla 15-20 år Cat5 (ej E) levererar Gigabit hastighet i föräldrarnas hus, ligger i VP rör på runt 10 meter

Sorry, missade att du skulle ha 10 gbit

Permalänk
Medlem

Hoppas det är okej att jag kapar tråden och slänger ut frågan...

I mitt fall har jag bara 16mm rör i väggarna. Att dra två cat6 kablar (oskärmade) genom dessa är en pers...

Så till min fråga. Allt man läser om dessa kablar och de egenskaper de ska ha. Är det någon som någonsin skalat av all jäkla "isolering" och bara kört de färggranna trådarna genom rören? Tom att de kört flera tex cat6 kablar fast bara de åtta olika ledarna för sig?

Skulle vara sjukt intressant att se hur detta eventuellt skulle påverka kapaciteten om än alls?

Teorier är en sak men är det någon som faktiskt gett sig på detta?

Visa signatur

Intel Core™ 2 Quad Q9650 ,Asus P5Q Deluxe, ,Corsair Dominator TWIN2X PC8500C5D 8GB DDR2,Sapphire Radeon HD 4890 1GB GDDR5,Tagan 1000W

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ingvor:

Hoppas det är okej att jag kapar tråden och slänger ut frågan...

I mitt fall har jag bara 16mm rör i väggarna. Att dra två cat6 kablar (oskärmade) genom dessa är en pers...

Så till min fråga. Allt man läser om dessa kablar och de egenskaper de ska ha. Är det någon som någonsin skalat av all jäkla "isolering" och bara kört de färggranna trådarna genom rören? Tom att de kört flera tex cat6 kablar fast bara de åtta olika ledarna för sig?

Skulle vara sjukt intressant att se hur detta eventuellt skulle påverka kapaciteten om än alls?

Teorier är en sak men är det någon som faktiskt gett sig på detta?

I det läget är det liten chans att det funkar för 10 Gbit men det kan kanske funka för 1 Gbit på kortare avstånd, det är partvinningen och måtten mellan kablarna som är det viktiga och utan måttfixering går det inte bra eller fort nån längre sträcka.
Om du inte kan dra kablaget som du vill så gör det så bra det går, varför inte en 10 Gbitlänk för en trunk via en ensam 6-7, kabel trunken kan du ju fördela som multiplar av 1 Gbitlänkar också så att du kan få 10 gib verklig kapacitet i trunken eller har du verkligen tänkt att köra full kapacitet på multipla 10 Gbit länkar ?

Visa signatur