Nån som gjort osteotomi eller knäplastik??
Sry.. Tråden är felplacerad så mod får gärna fixa detta.
Tjena alla.
Snabb historik.
2001 var jag på min första skidsemester. 3:e dagen så valde jag att åka i en "svart backe"
Gick skitbra hela förmiddagen. Eftermiddagen blev jag påkörd från sidan vilket resulterade i att jag fick en "vridskada" på knät.
Åkte in till närmsta vårdcentral som kollade benet och konstaterade att det var svullet. Ingen röntgen eller liknande gjordes.
Lämnade v-centralen efter ca 4 timmar med helgipsat ben.
Detta gick jag med i 6 veckor och sedan var det sjukgymnastik i några veckor.
Efter några månader började mitt knä "vika" sig vilket resulterade i att jag låg som en padda på marken. Uppsökte sjukhus etc.. Men dem gjorde aldrig någon rejäl undersökning och jag skickades hem med diverse tabletter.
Åren gick och mitt knä "vek" sig titt som tätt..2008 var jag inne på sjukan igen då knät var stort som en fotboll. Man tömde då det på diverse @#%+*<€ och sa att jag skulle komma tillbaka någon vecka senare för magnetröntgen. Sagt och gjort så åkte jag in och man konstaterade att man skulle göra en titthålsoperation" för man såg förändringar i mitt knä.
Titthålsoperationen visade att främre korsbandet var helt av..
Tog ytterligare någon månad sen var jag inne och dem transplanterade nytt korsband.
Efter det så hade jag ändå problem med att mitt knä inte var stabilt...
Man gjorde 2010 en ny titthålsoperation och jag fick till svar att ALLT stod rätt till.
Jaha.. Bara acceptera läget och leva med skiten.
Men 2014 började med att jag fick sluta köra bil då det gjorde ont så jag nästan började lipa.
Bara att uppsöka läkare.. Samma sak,, magnetröntgen, titthål = Allt ser bra ut.
I helvete tänkte jag och valde att åka in till ett annat sjukhus.
Här började man med magnetröntgen och en sk tryckröntgen där jag belastade mitt knä.
Oj då. Nu visade det sig att jag har 0 brosk kvar i knät= Artros. Svåra förslitningsskador, kobent på det skade benet och ledband samt någon "kanal" som var trasigt.
Inte fan är det konstigt att jag haft ont i mitt knä.
Den nya läkaren såg även att man i min journal hade skrivit vid undersökningen i början av 2014 att korsbandet såg "slappt" ut. Här valde jag att få alla mina journaler utskrivna
Då dem sa till mig att allt såg bra ut.. Up Yours era jävla nötter.
Läkaren nämnde för mig att jag skulle kontakta patientnämnden och även patientförsäkringen vilket jag gjort och det är ett ramaskri om allt detta.
Osteotomi verkar ju även vara en skum operation. Antingen "öppen" eller "stängd"
Är det en öppen så sätts en extern fixation som man själv ska skruva på då & då
Är det en stängd så sätter dem en platta och annat hittepå..
Min nya läkare sa att man bör göra en ny titthålsoperation 31/10 och att vi sedan baserat på hur allt är antingen göra osteotomi eller full knäplastik.
Är det någon som gjort något utav dessa? Knäplastik görs vanligen hos folk runt 55 års åldern pga rehabtid etc. Men gör man osteotomi så får man sannerligen inom 10-15
År göra knäplastik också?
Som jag själv ser det så bör jag väll försöka få till en full knäplastik direkt istället för osteotomi eller vad säger ni?
Ursäkta att inlägget och "historiken" inte blev så kort som jag hoppats på:)
Edit Det bör tilläggas att jag är 30 år gammal.
Svart på vitt att mitt knä är dubbelt så gammalt och väldigt dåligt knä
Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.