Nån som gjort osteotomi eller knäplastik??

Permalänk
Medlem

Nån som gjort osteotomi eller knäplastik??

Sry.. Tråden är felplacerad så mod får gärna fixa detta.

Tjena alla.
Snabb historik.
2001 var jag på min första skidsemester. 3:e dagen så valde jag att åka i en "svart backe"
Gick skitbra hela förmiddagen. Eftermiddagen blev jag påkörd från sidan vilket resulterade i att jag fick en "vridskada" på knät.

Åkte in till närmsta vårdcentral som kollade benet och konstaterade att det var svullet. Ingen röntgen eller liknande gjordes.
Lämnade v-centralen efter ca 4 timmar med helgipsat ben.
Detta gick jag med i 6 veckor och sedan var det sjukgymnastik i några veckor.

Efter några månader började mitt knä "vika" sig vilket resulterade i att jag låg som en padda på marken. Uppsökte sjukhus etc.. Men dem gjorde aldrig någon rejäl undersökning och jag skickades hem med diverse tabletter.

Åren gick och mitt knä "vek" sig titt som tätt..2008 var jag inne på sjukan igen då knät var stort som en fotboll. Man tömde då det på diverse @#%+*<€ och sa att jag skulle komma tillbaka någon vecka senare för magnetröntgen. Sagt och gjort så åkte jag in och man konstaterade att man skulle göra en titthålsoperation" för man såg förändringar i mitt knä.

Titthålsoperationen visade att främre korsbandet var helt av..
Tog ytterligare någon månad sen var jag inne och dem transplanterade nytt korsband.

Efter det så hade jag ändå problem med att mitt knä inte var stabilt...
Man gjorde 2010 en ny titthålsoperation och jag fick till svar att ALLT stod rätt till.
Jaha.. Bara acceptera läget och leva med skiten.

Men 2014 började med att jag fick sluta köra bil då det gjorde ont så jag nästan började lipa.
Bara att uppsöka läkare.. Samma sak,, magnetröntgen, titthål = Allt ser bra ut.
I helvete tänkte jag och valde att åka in till ett annat sjukhus.

Här började man med magnetröntgen och en sk tryckröntgen där jag belastade mitt knä.
Oj då. Nu visade det sig att jag har 0 brosk kvar i knät= Artros. Svåra förslitningsskador, kobent på det skade benet och ledband samt någon "kanal" som var trasigt.
Inte fan är det konstigt att jag haft ont i mitt knä.
Den nya läkaren såg även att man i min journal hade skrivit vid undersökningen i början av 2014 att korsbandet såg "slappt" ut. Här valde jag att få alla mina journaler utskrivna
Då dem sa till mig att allt såg bra ut.. Up Yours era jävla nötter.
Läkaren nämnde för mig att jag skulle kontakta patientnämnden och även patientförsäkringen vilket jag gjort och det är ett ramaskri om allt detta.

Osteotomi verkar ju även vara en skum operation. Antingen "öppen" eller "stängd"
Är det en öppen så sätts en extern fixation som man själv ska skruva på då & då
Är det en stängd så sätter dem en platta och annat hittepå..

Min nya läkare sa att man bör göra en ny titthålsoperation 31/10 och att vi sedan baserat på hur allt är antingen göra osteotomi eller full knäplastik.
Är det någon som gjort något utav dessa? Knäplastik görs vanligen hos folk runt 55 års åldern pga rehabtid etc. Men gör man osteotomi så får man sannerligen inom 10-15
År göra knäplastik också?

Som jag själv ser det så bör jag väll försöka få till en full knäplastik direkt istället för osteotomi eller vad säger ni?

Ursäkta att inlägget och "historiken" inte blev så kort som jag hoppats på:)

Edit Det bör tilläggas att jag är 30 år gammal.
Svart på vitt att mitt knä är dubbelt så gammalt och väldigt dåligt knä

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk

Välkommen till klubben, har trasig knä sen 20år tillbaka, är 36 idag.
Jag har helt enkelt försökt leva med det, knä fan kan hoppa ur led ibland och har kräkts ett par gånger av smärtan.
Nära att bli inburad i fyllecell av snutarna när jag låg på marken och kräktes.
Jag skulle ha blivit opererad några månader efter svullnaden gått ner, men det blev inget av det, ser bra ut sa dom.
Idag är det för sent för operation.
Men kan fungera normalt dom flesta dagarna, gör det ont så får jag ta min amerikanare med automat för att kunna köra bil.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Välkommen till klubben, har trasig knä sen 20år tillbaka, är 36 idag.
Jag har helt enkelt försökt leva med det, knä fan kan hoppa ur led ibland och har kräkts ett par gånger av smärtan.
Nära att bli inburad i fyllecell av snutarna när jag låg på marken och kräktes.
Jag skulle ha blivit opererad några månader efter svullnaden gått ner, men det blev inget av det, ser bra ut sa dom.
Idag är det för sent för operation.
Men kan fungera normalt dom flesta dagarna, gör det ont så får jag ta min amerikanare med automat för att kunna köra bil.

Vill inte vara med i klubben;)
Att kräkas av smärta har jag gjort 1 gång och det var när det hände (olyckan)
Har du varit inne på mrt eller så? Vad sägs det att du har för fel?
Tragiskt att man blir så påverkad när det strular.. Käkar du medicin mot smärtan?
Äter själv "modifierade alvedon" 665mg tror jag det är samt morfinliknande piller som heter oxikodon. Klarar mig inte utan dessa alls.
Tur du har jänk;) Klarar dock inte gasa alls i nuläget.. Så man ligger antingen i soffan eller sängen.. Tack gode Gud för att vi investerade i höj/sänkbar säng;)

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Skrivet av SSGS:

Vill inte vara med i klubben;)
Att kräkas av smärta har jag gjort 1 gång och det var när det hände (olyckan)
Har du varit inne på mrt eller så? Vad sägs det att du har för fel?
Tragiskt att man blir så påverkad när det strular.. Käkar du medicin mot smärtan?
Äter själv "modifierade alvedon" 665mg tror jag det är samt morfinliknande piller som heter oxikodon. Klarar mig inte utan dessa alls.
Tur du har jänk;) Klarar dock inte gasa alls i nuläget.. Så man ligger antingen i soffan eller sängen.. Tack gode Gud för att vi investerade i höj/sänkbar säng;)

Värsta klubben.
Jag tappade förtroendet för läkarkonsten efter bollandet mellan olika "experter", gick på vanliga röntgen och det gav ingenting, vi ser en liten skada som borde läka med tiden sa läkarna.
Visst smärtan har gett sig med tiden, men det är nog för min diabetes typ 1 som gör att jag inte känner av det så mycket längre, men jag köper storpack med något receptfritt av en jobbarkompis som köper det från Tyskland, måste kolla vad det heter.

Sist jag var hos läkaren om knäet så sa läkaren att skadan är så pass litet så operation är inte aktuell, diabetes förhindrar det lite också.

Men synbara fel är att jag kan dra knät ur led sittandes på stol, låter som man knäcker 50 knogar på samma gång, inte smärtsamt, lindrar smärtan en stund ibland som tur är.
Sen när jag står upp kan benet vika sig bakåt lite för mycket och låsa sig där, ca 20° vinkel.

Men det är tur att det bara är vänster knä, så jag klarar mig utan koppling i bilen.

Jag har klarat mig rätt så bra med endast en kraftig knä stöd, den är riktigt seg jäkel som kräver mycket tungd för att knät ska böja normalt, tufft att gå med men går åtminstone.
Vet inte vart jag fick den från, men tror att det är för tyngdlyftare.

Visa signatur

Kebabrulle

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Värsta klubben.
Jag tappade förtroendet för läkarkonsten efter bollandet mellan olika "experter", gick på vanliga röntgen och det gav ingenting, vi ser en liten skada som borde läka med tiden sa läkarna.
Visst smärtan har gett sig med tiden, men det är nog för min diabetes typ 1 som gör att jag inte känner av det så mycket längre, men jag köper storpack med något receptfritt av en jobbarkompis som köper det från Tyskland, måste kolla vad det heter.

Sist jag var hos läkaren om knäet så sa läkaren att skadan är så pass litet så operation är inte aktuell, diabetes förhindrar det lite också.

Men synbara fel är att jag kan dra knät ur led sittandes på stol, låter som man knäcker 50 knogar på samma gång, inte smärtsamt, lindrar smärtan en stund ibland som tur är.
Sen när jag står upp kan benet vika sig bakåt lite för mycket och låsa sig där, ca 20° vinkel.

Men det är tur att det bara är vänster knä, så jag klarar mig utan koppling i bilen.

Jag har klarat mig rätt så bra med endast en kraftig knä stöd, den är riktigt seg jäkel som kräver mycket tungd för att knät ska böja normalt, tufft att gå med men går åtminstone.

Fan jag märker att det här tär på livskvaliteten alltså. Kl är 04.17 och jag har krängt morfin piller men har ändå så helvetes ont.
Man blir mörkrädd hur illa läkarvården är ibland. Nåväl. Gjort vinkelmätning på benet vilket visade sig behövligt. inte mycket som stod rätt till i benet. Har med en sån där stöd historia.
Den sitter runt vaden och låret och förhindrar att benet ska vika sig. Dock skär den fan in låret när jag får med den;)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Väldigt mycket affekt i första inlägget...

Att man gipsar 6v utan att ens ta röntgen är oerhört märkligt, i synnerhet när man inte ens har utfört en röntgen. (Vanliga ledbands- korsbands-. och meniskskador tränar majoriteten bort på ett par månader och då ska man givetvis inte ha helbensgips)

Jag hade börjat med en osteotomi. Mindre ingrepp och som kan skjuta upp knäplastiken med, enligt dig själv, 10-15 år, och då ligger du närmare den åldersgrupp som vanligen får knäplastiker.
Går till på det sätt att man sågar ur en kil på skenbenets övre del för att få till en bättre vinkel i knäleden, vilket motverkar effekten som din kobenthet har orsakat ledytorna. Plattosteotomi är att föredra framför externfixerade då du slipper ägna dig åt skruvande, man slipper plocka bort fixationen sen, mindre infektionsrisk etc etc
Anledningen är att en knäplastik inte är menat att hålla en livstid för, utan de har en livslängd då komponenterna slits (mellan metalldelarna i lårbenet oc underbenet sitter en plastbit som del i leden och denna slits).
Funkar inte osteotomin så har man då iaf försökt och då kan man alltid göra en plastik senare. Däremot kan man inte göra tvärtom.

Det är dock märkligt hur man via artroskopierna missade en artros som kräver operation, denna undersökning är ju bättre än belastande röntgenbilder, likaså MR.

Hoppas det löser sig för dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Värsta klubben.

Knäluxationer är ett av de allvarligaste ortopediska åkommorna som leder till grava skador, i många fall amputation av underbenet pga kärlskador som är relaterade till just knäledsluxationer och jag är övertygad om att du inte har besvär med knäluxation.

Däremot så låter det mer som att det är din knäskål som hoppar ur led och som du själv kan trycka tillbaka.

Permalänk

Patellaluxation som CSM101 skriver om i slutet är iofs ett helvete det med. Jag har drabbats av det ett par gånger och gör ont som tusan. Efter senaste tillfället har jag problem med konstant svullnad under patella som ökar i omfattning vid löpning. Träffade läkare igår så nu väntar MR. Får se om de kan fastställa något.

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Skrivet av CSM101:

Knäluxationer är ett av de allvarligaste ortopediska åkommorna som leder till grava skador, i många fall amputation av underbenet pga kärlskador som är relaterade till just knäledsluxationer och jag är övertygad om att du inte har besvär med knäluxation.

Däremot så låter det mer som att det är din knäskål som hoppar ur led och som du själv kan trycka tillbaka.

Stämmer mer på sista stycket, för benet har jag kvar.

Visa signatur

Kebabrulle

Permalänk
Medlem

Hur har det gått med era knän?

Permalänk
Medlem

Jag är ingen av ovanstående men för 10 år sedan lite drygt så började mina knäskålar dra snett och skava mot brosket, 5 år senare låret och krossade höger knäskål. Inget av det är särskilt trevligt och jag skyr numer höga höjder och vadpress. Men förutom jag inte går i trappor vid mer än minus 10 så är det mest att jag är stel efter bilkörning men det har nog mer med ålder att göra än knäna eller den halva golfklubban jag har i lårbenet.

Jag säger det mest för att man oftast hör hur problemen hänger kvar men för mig så har de praktiskt taget löst sig.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Hur har det gått med era knän?

Permalänk
Medlem

Aldrig osteotomi.
Idag är jag klar. Två nya knäproteser.
Det finns bra FB grupp där man pratar om knäplastik.
Vi ses där.

https://www.facebook.com/groups/1765750433464427/permalink/20...