Röststyrt höj- och sänkbart skrivbord, hjälp med okänd sladd

Permalänk
Medlem

Röststyrt höj- och sänkbart skrivbord, hjälp med okänd sladd

Tjena tjena,
Håller på med att göra mitt hem lite häftigare med röststyrning och en av sakerna som jag har bestämt att jag saknar är att kunna höja och sänka mitt elektriska skrivbord.

Mitt första problem på resan har dock redan dykt upp då jag inte vet vad det är för typ av sladd som ger bordet en signal om den ska åka upp eller ner. Sladden ser ut såhär. Hjälp skulle uppskattas och allmänna tips om någon har gjort något liknande :).

// Johnboll

Permalänk
Medlem

Du har möjligtvis inte någon liten låda under skrivbordet med text om vad det är för spänningar etc?
Har du en bordsmodell eller modell på själva anordningen?

Sladden är troligen inte något standardiserat utan bara en allmän kontakt de använt för sin applikation.

Skulle jag gissa är det någon form av feedback tillsammans med bara en vanlig elmotor, beror ju lite på vad du kopplar in i och vad som sitter bakom.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Rekordmedlem

Är det kabeln till strömbrytarna så är det nog bara en slutande kontakt för respektive riktning så ledarna i kabeln är en gemensam och upp och ner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Ferrat: Bra tips du gav.
Hittade gömt dessa två klistermärken under bordet. Hittade tack vare det manualen till bordet (köpte det begagnat) länk se sidan 20.

Så nu när jag vet vad för bord jag har och har manualen. Vad är det för typ av sladd som gör att bordet åker upp och ner? Jag vill sedan koppla denna sladd till någon typ av dator så den kan skicka pulser till bordet sen. Ledsen om jag låter dum men är inte alls kunnig inom elektroniklära, vill lära mig

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Hittade denna info om det kan ge något? Klistermärken under bordet. Hittade tack vare det manualen till bordet (köpte det begagnat) länk se sidan 20.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Johnboll:

@mrqaffe: Hittade denna info om det kan ge något? Klistermärken under bordet. Hittade tack vare det manualen till bordet (köpte det begagnat) länk se sidan 20.

Du behöver bygga en styrning som ersätter knapparna du kör bordet upp/ner med, troligen är det bara 2 slutande kontakter så det borde gå bra att ersätta dem med ett relä men det är väl bara ett mäta knappfunktionen och sedan pilla ihop en styrning med nån enkortsdator, du lär inte hitta nån färdig gör så här beskrivning utan får lösa det själv, ev kan det kanske bli enklare att bygga så man kan köra bordet mellan 2 förvalda höjder för jag tror röststyrning är väldigt obekvämt annars men att sätta in 2 positionsgivare som man låter bordet köra mellan bodrde inte vara så svårt och då kan man ju styra det via bara 2 kommandon, typ sitt /stå utan astt behöva upprepa kommandona eller försöka att manuellt stoppa rörelsen när bordet är i rätt höjd för det handlar ju oftast om millimeterpassning för att få ett bord på bekväm höj åtminstone i sittläget, när man står är det ju ofta lite mer flexibelt beroende på vad man gör vid skrivbordet, själv så kan jag nog variera mitt ståläge inom nån decimeter beroende på vad jag gör på skrivbordet så jag tror att åtminstone sittläget tjänar mycket på att ha en givare som synkar det mot stolen eftersom den är ju "fixerad" i mått när man justerat in den efter kroppens mått.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.