Permalänk
Medlem

Värdeminskning på GPU?

God vår på er.

Lång historia kort: den här våren har varit allt annat än smidig med elektroniska inköp, och nu sitter man i en tråkig sits för andra gången.

Har agerat mellanhand åt en ung släkting och köpt två stycken EVGA 2080, som jag antar skulle bryggas. Dessa anlände alltså hos mig och skulle sen vidare till denne. Varför man inte valt andra alternativ är oklart, då denna person var klistrad på sitt val och vägrade ändra sig trots uppmaning. Snäll som jag är ställde jag upp.

Nu har jag haft dessa i en vecka och får blandade signaler. Ena stunden ska man ned till mig för att hämta det (det är ingen kort resa) och andra så vill man att jag kommer upp. Sen försöker man tydligen lösa det via ytterligare en annan aktör, för att dagen efter få veta via en annan släkting att det förslaget inte funkar. En annan dag är man osäker på om korten ska behållas överhuvudtaget. En jäkla soppa.

Vad jag förstår gäller 14 dagar på ångerrätten efter mottagande. Min fråga här är alltså hur kraftig värdeminskningen ser ut om man nu drar ut på det så pass att ångerrätten löper ut och man blir tvungen att sälja den? Vad jag förstår inkluderar båda dessa kort även tillgång till Anthem, Battlefield V, och Metro: Exodus, samt har tre års produktgaranti. Marknadsvärdet i Sverige ligger på cirka 8500-9000kr, vilket är ungefär vad som gavs per enhet

Tacksam för tips på lösningar, tankar kring pris, och diskussion. Jag avväger just nu att bara skicka tillbaka grejerna och ta smällen i relationen. Garanterat är detta sista gången jag agerar mellanhand för stora summor.

Permalänk

ett par tusen värdeminskning får man nog räkna med även om de är helt nya oöppnade då man tappar rätten till butiksgaranti som andrahandsägare om inte butiken godtar det på good will.

Du har bara tillverkarens garanti kvar vilket kan göra ett garantiärende krångligt och ev långdraget att utföra då du kommer troligen få skicka dem utomlands på felsökning och där med även ligga ute med postmords postavgifter tills man fått garantiärendet godkänt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Skydda dig själv och använd ångerrätten om du kan!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Hedersmedlem

@Yonie: I din sits hade jag gett köparen ett ultimatum: "hämta korten innan helgen är slut eller så använder jag ångerrätten och skickar tillbaks dem på måndag". Det är en enorm summa pengar att ligga ute med och jag hade inte varit bekväm med att göra det i den här sitsen. Ska du sälja korten på begagnatmarknaden får du räkna med 25-30% förlust även på helt nya och oöppnade komponenter, annars köper många hellre splitter nytt från en riktig återförsäljare med garanti och allt annat det innebär.

Observera att 14 dagars ångerrätt gäller vid distansköp. Är korten oöppnade och du köpte i butik har du förmodligen istället öppet köp som många kedjor har i 30 dagar, kolla upp det där du köpte korten.

Permalänk
Medlem

Skicka tillbaka dem. Inte ditt problem.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Som @Andreaz1 säger, ställ ett ultimatum. Jag hade nöjt mig med att få pengarna av släktingen men det är upp till dig. Det låter som att din unga släktingen behöver en läxa i hur världen funkar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Yonie: Säg åt din släkting att antingen för han över hela summan för korten redan ikväll eller också skickar du tillbaka korten. Har han inte redan idag pengarna på kontot så kommer han ändå inte kunna lösa ut korten inom överskådlig framtid. Då sitter du på Svarte Petter. Och då gör du förmodligen honom en tjänst om du skickar tillbaka korten istället för att han köper något som han egentligen inte har pengar till.

Permalänk
Avstängd

I det här fallet hade jag skickat tillbacka dem omgående.. vem vill stå med två grafikkort man ej har någon nytta av? sen kan man ju fråga sig vad det är för jäkla stil av en släkting och göra på det här viset?? Creed till dig som ställer upp!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Jag håller med flertalet tidigare postare. Ställ ultimatum. Släktingen ska hämta och betala korten alt. endast betala dem innan utsatt datum. Annars returnerar du korten på ångerrätten.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

En sak som jag lärt mig efter några liknande situationer:

Ligg inte ute med pengar åt andra.

Detta är något som på ett eller annat sätt kommer att orsaka problem. Vill någon låta dig agera som mellanhand - ta betalt i FÖRHAND.

I detta fall tycker jag som ovan att du borde lämna tillbaka kortet på ångerrätten. Inte alls svårt att köpa själv och få det hemskickat via Posten - Inet, Webhallen, NetOnNet, Komplett m.fl. har ju t.o.m. fri frakt.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Skicka tillbaka korten direkt, vill släktingen ha dom så kan denna köpa dom själv och inte hålla på att bråka med dig.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Jag hade personligen skickat tillbaks dem på fläcken vid minsta tecken på velande, fan heller att man riskerar en smäll på flera tusen för att någon inte kan bestämma sig. Vill du vara överdrivet schysst kan du ge honom tills ikväll att betala för korten - på den fronten är avståndet ingen ursäkt - sedan kan han komma och hämta dem när han vill. Annars skicka tillbaks.

Sen kan man ju fråga sig vad tusan din släkting håller på med, i min värld är det något av en hederssak att stå vid sina ord i sådana frågor. Skulle personligen tycka det var ytterligt ohyfsat och pinsamt att be någon att agera mellanhand för ett inköp, och sedan ångra mig. Att vela runt är än värre.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Offtopic och du kanske inte vill svara men varför behövdes ens en mellanhand? Med klarna etc kan ju de flesta köpa saker dem egentligen inte har råd med Och sitter man fast i klistret såpass att klarna inte vill låta dig handla så hade jag aldrig ens tänkt tanken att ställa upp som mellanhand

Som alla andra, returnera kortet ASAP. Det enda som din släkting defacto förlorar är 2-3 dagar i leveranstid? Personen kan ju samma dag som du skickar tillbaka beställa ett par till, till sin egen adress!

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem

Tack för uppmaningar och insikt, gott folk. Efter ett samtal till en 'berörd part' är jag mindre orolig för den ekonomiska biten. Tanken var väl att man ville låta detta vara hands-off, för att se hur man sköter ansvar, men det har ju gått som det gått.

Goda nyheter är alltså att det finns en borgenär. Så jag kommer inte skicka korten åter än så länge.

@Jejk0b: Du vet när man försöker hitta ett svar, men hela situationen är så udda att man bara kan rycka på axlarna? Ungefär på den nivån av rationalitet och logik är det. Jag tror det handlar om att man tror sig vara skitsmart och spar pengar.

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

ett par tusen värdeminskning får man nog räkna med även om de är helt nya oöppnade då man tappar rätten till butiksgaranti som andrahandsägare om inte butiken godtar det på good will.

Du har bara tillverkarens garanti kvar vilket kan göra ett garantiärende krångligt och ev långdraget att utföra då du kommer troligen få skicka dem utomlands på felsökning och där med även ligga ute med postmords postavgifter tills man fått garantiärendet godkänt.

Garantiavtalet gäller mellan den första köparen och återförsäljaren, inte tillverkaren. Tillverkaren har ingen skyldighet att ta emot garantiärenden men kan göra det på good will.

Permalänk
Medlem

@galenmyra: EVGA tar emot garantiärenden efter att produkten registrerats och faktura/kvitto presenterats till deras databas. Mig veterligen är processen möjligen liknande för MSI?

Permalänk
Medlem

Jag skulle skicka tillbaka ändå. Varför kan dom inte beställa hem själv?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk

@Yonie: MSI och Sapphire har jag väldigt bra erfarenhet av, dom är väldigt hjälpsamma och troligtvis är de flesta leverantörer det så länge man har inköpskvitto, men det är även de flesta återförsäljare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Jag skulle skicka tillbaka ändå. Varför kan dom inte beställa hem själv?

Skulle jag med, men ångerrätten hann löpa ut.

På ett sätt tror jag det är nyttigt också. Folk får lära sig.

Skrivet av galenmyra:

@Yonie: MSI och Sapphire har jag väldigt bra erfarenhet av, dom är väldigt hjälpsamma och troligtvis är de flesta leverantörer det så länge man har inköpskvitto, men det är även de flesta återförsäljare.

Då fortsätter MSI vara en av de mest övertygande GPU-tillverkarna i min värld. Både deras kvalitet och andrahandsgaranti är fenomenala poster i min värld, liksom EVGA överlag--med några undantag. Palit, Asus, och Gigabyte får kliva in på andraplats; jag såg något foruminlägg från en britt som fick vänta 6 veckor(!) på sitt RMA-ärende hos Palit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Skulle jag med, men ångerrätten hann löpa ut.

På ett sätt tror jag det är nyttigt också. Folk får lära sig.

Då fortsätter MSI vara en av de mest övertygande GPU-tillverkarna i min värld. Både deras kvalitet och andrahandsgaranti är fenomenala poster i min värld, liksom EVGA överlag--med några undantag. Palit, Asus, och Gigabyte får kliva in på andraplats; jag såg något foruminlägg från en britt som fick vänta 6 veckor(!) på sitt RMA-ärende hos Palit.

Hur har det gått nu då? Har du fått pengar för korten, har korten hämtats?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

@Yonie: Palit är ju budget märke så det förvånar mig inte.

Jag använde faktiskt precis MSI supporten när jag begärde ett VBIOS för ett 5 år gammal grafikkort. Fick filen samma dag. Otroligt snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Hur har det gått nu då? Har du fått pengar för korten, har korten hämtats?

Jag har mitt på det torra, tackar som frågar. Det blev lite mer fram och tillbaka och beslutet togs att korten inte kommer hamna hos deras "rättmätiga" ägare, utan jag säljer dem vidare, tar en liten provision, och skickar resten till borgenären. Finns i marknaden, bland annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av galenmyra:

Garantiavtalet gäller mellan den första köparen och återförsäljaren, inte tillverkaren. Tillverkaren har ingen skyldighet att ta emot garantiärenden men kan göra det på good will.

Fast det är tillverkaren som lämnar garanti för produkten, inte återförsäljaren (finns återförsäljare som även lämnar egen garanti utöver tillverkarens där tillverkarens går i första hand).

Återförsäljaren är inte ansvarig för garantin som tillverkaren ger och kan inte ändra dess villkor då dom bara är mellanhänder.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte X570 AORUS ULTRA - Noctua NH-D15 - ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING OC - Corsair Vengeance LPX Black 32GB / 3200Mhz / - Corsair RM1000i - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Samsung 870 EVO 2TB - Samsung 850 EVO 500GB - Fractal Design Define S - Acer X34 GS" / 34" - Logitech G502 - Varmilo VA88M RGBK PBT White LED [MX Black]

Permalänk

@Whiskey89: Tillverkaren kan hur som helst kräva att garantiärendet hanteras genom återförsäljaren. jag har varit med om tillverkare som vägrat att direkt ta emot garantiärenden och hänvisat till återförsäljaren.

Permalänk
Rekordmedlem

Garantier kan ha precis vilka villkor som helst och man behöver inte heller ge en garanti, allt som har med garantier att göra är helt frivilligt och man får som kund acceptera de villkor som ges.

Man har däremot reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen och dess miniminivå regleras av lagen.

Blanda inte ihop garanti med reklamationsrätt för det ena är ett helt frivilligt avtal och det andra en tvingande lag som inte går att avtala bort.
Det blir därför i praktiken meningslöst att erbjuda sämre villkor i en garanti än det som krävs av lagen, tänk också på att lagen inte gäller om man inte handlar från en butik, begagnatköp mellan privatpersoner faller i stället under Köplagen.

Konsumentköplag (1990:932)
1 § Denna lag gäller köp av lösa saker som en näringsidkare säljer till en konsument.
Avtalsvillkor som avviker från lagen
3 § Avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i denna lag är till nackdel för köparen är utan verkan mot denne
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av galenmyra:

@Whiskey89: Tillverkaren kan hur som helst kräva att garantiärendet hanteras genom återförsäljaren. jag har varit med om tillverkare som vägrat att direkt ta emot garantiärenden och hänvisat till återförsäljaren.

Det skrev jag ingen om, svarade på din tidigare kommentar om att garantin är mellan köpare/återförsäljare och inte tillverkare vilket kan missuppfattas.
Allt som oftast så finns det avtal mellan återförsäljare/leverantör/tillverkare om vem som ska ha hand om kundkontakten vilket är vanligast att den uppgiften hamnar hos återförsäljaren för det förenklar för kunden.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte X570 AORUS ULTRA - Noctua NH-D15 - ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING OC - Corsair Vengeance LPX Black 32GB / 3200Mhz / - Corsair RM1000i - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Samsung 870 EVO 2TB - Samsung 850 EVO 500GB - Fractal Design Define S - Acer X34 GS" / 34" - Logitech G502 - Varmilo VA88M RGBK PBT White LED [MX Black]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Goda nyheter är alltså att det finns en borgenär. Så jag kommer inte skicka korten åter än så länge.

Borgenär i detta fallet är du. Fordringsägare.
Borgensman är nog vad du söker efter.

Skönt att du inte behövde kasta pengarna i sjön.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Borgenär i detta fallet är du. Fordringsägare.
Borgensman är nog vad du söker efter.

Skönt att du inte behövde kasta pengarna i sjön.

Tack för rättelsen. Jag kan härmed aldrig hävda till SweClockers att jag varit kåkfarare.