Permalänk
Skrivet av Sweedland:

Det där var ett bra tips. Mycket att grotta i. Jag använder mestadels Opera. Den hade också så man kunde byta device alltså hur ser sidan ut på en biltelefon typ Galaxy S5 eller iPhone. DET är MYCKET nödvändigt för mig att använda mig av!

Bra tips av @iXam Samma verktyg finns även i Opera (högerklicka och välj Inspect Element). Network-fliken är bra för att analysera de anrop som görs till diverse webbservrar när du laddar en sida.

Du kan se här fälten som jag tidigare nämnde i exempelanropen ovan. Kolla också under Params-fliken där du ser vilken data som skickas till webbservern, både i form av querystrings och i bodyn (form data tror jag dom kallar det).

Finns också verktyg som t.ex. cURL som används för att göra HTTP requests via terminalen. Det är nog lite overkill än så länge men kan presentera requests och response på ett bra sätt. Vid ett anrop mot denna tråd, https://www.sweclockers.com/forum/trad/1584734-hur-fungerar-en-form-i-php, så får man följande svar (detta ska alltså vara samma anrop som görs mot webbservern som när du klickar på länken till denna tråd):

➜ ~ curl -vsIXGET https://www.sweclockers.com/forum/trad/1584734-hur-fungerar-en-form-i-php > /dev/null (...) > GET /forum/trad/1584734-hur-fungerar-en-form-i-php HTTP/2 > Host: www.sweclockers.com > User-Agent: curl/7.64.1 > Accept: */* > (...) < HTTP/2 200 < server: nginx < date: Tue, 28 Jan 2020 08:39:57 GMT < content-type: text/html; charset=UTF-8 < vary: Accept-Encoding < vary: Accept-Encoding, Accept-Encoding, X-Session < pragma: Cache < cache-control: max-age=300, no-store, must-revalidate < expires: Tue, 28 Jan 2020 09:44:57 +0100 < content-language: sv-SE, sv, en < x-varnish: 587673449 < age: 0 < via: 1.1 varnish (Varnish/5.2) < x-cache: MISS < accept-ranges: bytes < strict-transport-security: max-age=63072000; includeSubdomains < x-frame-options: DENY < x-content-type-options: nosniff < x-xss-protection: 1; mode=block < (...Här skulle response bodyn finnas, oftast en massa HTML-kod...)

Rader som börjar med > är den data som skickas TILL servern i requesten och rader som börjar med < är alltså det man får FRÅN servern i responsen. Det är mer eller mindre samma info som finns i skärmdumpen ovan, fast lite simplare visualiserat.

Permalänk

Det där sistnämnda var ju matnyttigt. Överhuvudtaget är högerklicka, granska, ett bra verktyg. Kan hitta en del info och dessutom tokigheter...

Permalänk

Titta på den här länken.
w3schools
Länkade direkt till deras php-del.
Där hittar du nyttiga tips om både formulär, session m.m och hur du ska validera och filtera data du tar emot från formulär.

Permalänk
Skrivet av TheBigOak:

Titta på den här länken.
w3schools
Länkade direkt till deras php-del.
Där hittar du nyttiga tips om både formulär, session m.m och hur du ska validera och filtera data du tar emot från formulär.

Jag använder denna site med flera andra. De är klart bra när det gäller detaljerna. Tyvärr brukar jag missa grunderna när jag ger mig in i nåt som måste fungera inom kort. Man går aldrig "Grundkurs 1". Jag fick mycket matnyttig information i denna tråd och senaste veckans jobb funkade mycket bättre.