Permalänk

28500 brutto

Jobbar på fri teatergrupp, bästa jobbet.
Mycket eget ansvar, stor frihet, möjlighet att påverka mina arbetsuppgifter som är i sig sjukt varierande.
Det sämsta är dock lönen som i jämförelse med andra inom den fria kulturen är bra. Det finns en minimal eller ingen möjlighet till löneutveckling. Man kan inte heller få tillsvidareanställning utan det är endast visstid vilket är rätt vanligt inom kulturbranschen. Där jag är finns möjlighet att få hela året där anställningen förnyas varje år men jag väljer oftast att stämpla på sommaren. Med semesterersättning, a-kassa, inkomstförsäkring så tjänar jag faktiskt några tusenlappar på att vara arbetsfri vilket också innebär 1,5-2 månaders semester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Kom på en intressant fråga, vad har ni för mål med er lön? Jag har själv alltid satt upp mål som skall uppnås innan en viss ålder.

Jag kontrar med en följdfråga: finns det en nivå som är nog? Eller kommer den höjas för varje delmål som uppnåtts?

Då menar jag alltså inte att man aktivt börjar tacka nej till högre lön, utan snarare att man övergår till att bibehålla samma lön men med lägre krav på arbetsinsats. Korrelationen mellan prestation och lön tycker jag är intressant, eftersom det måttet varierar så mycket från person till person och var man befinner sig i livet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Jag kontrar med en följdfråga: finns det en nivå som är nog? Eller kommer den höjas för varje delmål som uppnåtts?

Då menar jag alltså inte att man aktivt börjar tacka nej till högre lön, utan snarare att man övergår till att bibehålla samma lön men med lägre krav på arbetsinsats. Korrelationen mellan prestation och lön tycker jag är intressant, eftersom det måttet varierar så mycket från person till person och var man befinner sig i livet.

Hoppar in med en tanke.

Jag har sedan jag varit liten alltid haft som mål att aldrig behöva säga nej till saker. Det innebär inte att jag vill jobba och slita mig fram till en 6 siffrig månadslön, för jag har inget i min livsstil som jag känner erfordrar det. Vad jag eftersträvar är en relation mellan lön och arbete som gör att jag inte behöver säga nej till ett spännande äventyr i Sarek, om någon polare vill dra dit.

I nuläget innebär det ett lönemål på typ 45 000 SEK i och med nästa höjning, samt att få behålla min nuvarande flex-situation där jag mer eller mindre kommer och går som jag vill. I framtiden, när jag och frun får barn, kommer det sannolikt innebära mer modesta löneökningar, men i utbyte mot ex (1) reducerad arbetstid, (2) krav på att få jobba mer från annan ort, (3) färre resor i jobbet, osv.

Lönearbete handlar om att byta tid mot pengar och ju äldre jag blir desto mer tid tror jag att jag kommer vilja ha. Vore jag tvingad att sätta en siffra skulle jag säga att jag skulle vilja ha 55 000 SEK/mån och jobba 75% inom 10 år.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Tycker aldrig det är nog nej, utan målet höjs hela tiden tillsammans med målet för hur mycket jag skall prestera. Däremot kommer jag ju inte jobba mer i timmar för det, just nu mäts jag bara på vad jag presterar och jag jobbar med saker jag tycker är genuint roligt. Så jag har helt enkelt friheten att bara jobba när jag faktiskt vill jobba så länge jag fortsätter prestera på en hög nivå. Den friheten samt valmöjligheten över vad jag gör lär jag inte ge upp för alla pengar i världen.

För mig är det inte prestation mot lön som är viktigt (mer än att högre prestation måste kompenseras mer), arbetstid mot lön är däremot viktigare och målet är hela tiden att jobba mindre men prestera mer.

Permalänk
Medlem

@cyklonen: och när du sen deklarerade fick du tillbaka dessa pengar..
Vad du tjänar en individuell månad är ganska menlöst att diskutera, man slår ut det på hela året när det deklareras.

Mycket därför man får mer tillbaka i snitt när man jobbar ojämn arbetstid. Är man sjuk eller arbetslös brukar det slå åt andra hållet (skuld).

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

@cyklonen: och när du sen deklarerade fick du tillbaka dessa pengar..
Vad du tjänar en individuell månad är ganska menlöst att diskutera, man slår ut det på hela året när det deklareras.

Mycket därför man får mer tillbaka i snitt när man jobbar ojämn arbetstid. Är man sjuk eller arbetslös brukar det slå åt andra hållet (skuld).

Citera gärna det du kommenterar. Jag har ingen aning vilket av mina inlägg du svarar på.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av serdyllon:

Jag kommer ihåg att jag läste en artikel om "Den perfekta lönen" för några år sedan. Man gjorde en undersökning för att se vilken Lön där folk var lyckligast.
Resultatet på den va ca 48-50k om jag kommer ihåg rätt. Man hade då tillräckligt bra lön för att kunna resa, köpa nya saker, bra mat, äta ute ofta etc. Men samtidigt så hade man tillräckligt "lite" för att inte få något storhetsvansinne och börja spendera stora summor pengar på allt möjligt som egentligen inte är nödvändigt. Men såklart är denna gräns personlig. Men iaf så var det flest i detta spann som var lyckliga med sin asituation inom jobb/privat. Så för tillfället har jag denna gräns som mål till jag fyller 35. Är just nu 26 och har ca 32k/mån

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperhorn:

Jag kommer ihåg att jag läste en artikel om "Den perfekta lönen" för några år sedan. Man gjorde en undersökning för att se vilken Lön där folk var lyckligast.
Resultatet på den va ca 48-50k om jag kommer ihåg rätt. Man hade då tillräckligt bra lön för att kunna resa, köpa nya saker, bra mat, äta ute ofta etc. Men samtidigt så hade man tillräckligt "lite" för att inte få något storhetsvansinne och börja spendera stora summor pengar på allt möjligt som egentligen inte är nödvändigt. Men såklart är denna gräns personlig. Men iaf så var det flest i detta spann som var lyckliga med sin asituation inom jobb/privat. Så för tillfället har jag denna gräns som mål till jag fyller 35. Är just nu 26 och har ca 32k/mån

Kan i praktiken vara mindre om man exempelvis inte bort i Sthlm och har boendekostnad på på bara 7-8k.

Borde vara angivet efter boendekostnad då det varierar stort i landet. Mat/TV/Nöjen osv håller en ganska jämn prisnivå.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperhorn:

Stämmer nog rätt bra, personligen hade jag strävat efter att jobba mindre tid när/om jag kommer till den nivån istället för mer pengar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv

Kul med lön på över 40k och så blir man arbetslös och ska ha A-kassa och man har samma ersättning som en person som har haft 25k i lön.

Permalänk
Medlem

@anon301768: Sen när blev 80% av 40k så lite?
Tjänar man en vettig lön är det livsviktigt att ha en bra A-kassa och inte förlita sig på basversionen som staten erbjuder

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Kul med lön på över 40k och så blir man arbetslös och ska ha A-kassa och man har samma ersättning som en person som har haft 25k i lön.

Inte riktigt så det fungerar. Tjänar man över gränsen så bör man ha en inkomstförsäkring om man inte är helt virrig och okunnig gällande försäkringar. Med en inkomstförsäkring så får du 80% av din faktiska lön, inte 80% av a-kassans pinsamt låga gräns

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Nu förvärvsarbeter jag inte längre, men då jag gjorde det hade jag en tilläggsförsäkring för c:a 50 kr i månaden via facket. Den garanterade upp till 90% inkomst vid arbetslöshet, men den är ju tidsbegränsad (oftast 1 år).

I så fall är det värre att sitta som t.ex. extern VD och inte ha förhandlat sig till ett tillräckligt starkt skydd i form av avgångsvederlag.

Permalänk
Inaktiv

Du kan som högst få 910 kronor per dag före skatt under de första 100 ersättningsdagarna. Om du har tjänat mer än 25 025 kronor per månad i genomsnitt under det senaste året, får du den högsta dagpenningen, alltså 910 kronor, under de första 100 ersättningsdagarna.

Tjänar du mer än 25 025 kronor per månad kan det vara en bra idé att skaffa en inkomstförsäkring. En inkomstförsäkring gör att du kan få mer ersättning än a-kassan betalar ut, och du kan även få ersättning längre än med a-kassa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Du kan som högst få 910 kronor per dag före skatt under de första 100 ersättningsdagarna. Om du har tjänat mer än 25 025 kronor per månad i genomsnitt under det senaste året, får du den högsta dagpenningen, alltså 910 kronor, under de första 100 ersättningsdagarna.

Tjänar du mer än 25 025 kronor per månad kan det vara en bra idé att skaffa en inkomstförsäkring. En inkomstförsäkring gör att du kan få mer ersättning än a-kassan betalar ut, och du kan även få ersättning längre än med a-kassa.

Det är ju precis vad vi tre ovan har sagt

En person som tjänar över gränsen är nog med största sannolikhet smart nog att skaffa en försäkring eller vara med i en a-kassa som har en högre gräns. Man ska alltid säkra sin framtid även om man har en trygg anställning.

Permalänk
Medlem

Har skummat igenom sidorna men hittade inget så jag bidrar med vad jag tjänar.

Arbetar som parkarbetare och får 31000:- brutto. 5v semester och friskvårdsbidrag på 2040:-

Inga andra förmåner.

Dock har jag tillgång till friskluft, daglig träning i princip så behöver ej gå på gym exempelvis.
Schyssta arbetskläder och skor. Telefon står arbetsgivaren för.
Skulle vara kul att veta vad andra parkarbetare tjänar här i landet. Om ni läser på detta forum dvs.

Men med tanke på hur fysiskt arbetet är så är lönen på tok för låg.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Loke6074:

Har skummat igenom sidorna men hittade inget så jag bidrar med vad jag tjänar.

Arbetar som parkarbetare och får 31000:- brutto. 5v semester och friskvårdsbidrag på 2040:-

Inga andra förmåner.

Dock har jag tillgång till friskluft, daglig träning i princip så behöver ej gå på gym exempelvis.
Schyssta arbetskläder och skor. Telefon står arbetsgivaren för.
Skulle vara kul att veta vad andra parkarbetare tjänar här i landet. Om ni läser på detta forum dvs.

Men med tanke på hur fysiskt arbetet är så är lönen på tok för låg.

Är hög lön, har jobbat som fastighetsskötare och gör i princip samma saker på sommaren, alltså sköta om grönområden med allt vad de gäller, hade bara 25k i månaden, jag var även elektriker, VVS kunnig och allt annat som har med fastigheter att göra, kass lön men de skiljer inte så mycket om man kollar runt vad liknande jobb ger, upp till 28k om de inte är privata som kan ge högre lön.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PsyCor:

Det är ju precis vad vi tre ovan har sagt

En person som tjänar över gränsen är nog med största sannolikhet smart nog att skaffa en försäkring eller vara med i en a-kassa som har en högre gräns. Man ska alltid säkra sin framtid även om man har en trygg anställning.

Man måste dock kolla krav, många extra försäkringar kräver att man varit medlem i minst 1 år innan man kan få ersättning och vissa får man inte vara över 55 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Inte riktigt så det fungerar. Tjänar man över gränsen så bör man ha en inkomstförsäkring om man inte är helt virrig och okunnig gällande försäkringar. Med en inkomstförsäkring så får du 80% av din faktiska lön, inte 80% av a-kassans pinsamt låga gräns

Nej man bör inte ha en inkomstförsäkring per default. De kan vara vettiga om man har en väldigt hög risk för att bli arbetslös alternativt har väldigt lite pengar sparat i kombination med en hyfsat stor risk att bli arbetslös, utöver detta behöver man också vara en av de som har svårt att få nytt jobb. För de allra flesta är inkomstförsäkringarna inte direkt bra eftersom man får ut rätt lite ur dem.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aktsu:

Nej man bör inte ha en inkomstförsäkring per default. De kan vara vettiga om man har en väldigt hög risk för att bli arbetslös alternativt har väldigt lite pengar sparat i kombination med en hyfsat stor risk att bli arbetslös, utöver detta behöver man också vara en av de som har svårt att få nytt jobb. För de allra flesta är inkomstförsäkringarna inte direkt bra eftersom man får ut rätt lite ur dem.

Om jag skulle ha en lön på 40k eller mer så skulle jag ha en sån försäkring, alla kan bli utan jobb och de är stor skillnad att ha ut 80-90% av din lön första 100 dagarna jämför med att inte ens få ut 50% av din lön vilket blir fallet om du blir utan jobb.

Har du inkomstförsäkring och tjänar 35k så har du ut nästa 6 tusen mer i månaden + din A-kassa.

Permalänk
Medlem

@Aktsu: Jag tycker nog alla som har en lön över gränsen där det skiljer åtminstone ett par tusen bör överväga. Tjänar man över 10000 kr mer så bör det vara standard.

Ett företag kan bli uppköpt och eller gå i konkurs. Och ja det finns andra försäkringar som kan kicka in då, men oavsett om man har en bra utbildning och mycket erfarenhet så kan det komma lågkonjunkturer som skapar en större andel högt utbildade arbetslösa som då slåss om samma jobb som kanske inte är lika många.

Att som för mig betala ett minimalt tillägg på min fackliga avgift för att få det var alla gånger värt det nu när jag i slutet på november lämnade mitt jobb efter 11.5 år på samma företag. Det ger ett antal tusenlappar extra i kassan just nu.

Permalänk
Medlem

@Aktsu: Beror väl lite på vad du betalar. Jag betalar 160 spänn för allt vilket är acceptabelt. Börjar det krypa iväg mot 500 spänn däremot är det en helt annan fråga.

Permalänk
Medlem

Du har ju fortfarande lön under uppsägningstiden, och de flesta som har hög lön har det antagligen för det är efterfrågan på deras kompetens, så bör kunna hitta nytt jobb under sin uppsägningstid.

Själv har jag dock ändå valt att vara med i a-kassa och fack med småbarn hemma och huslån att betala, men i normalfallet hade jag inte gjort det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

@Aktsu: Jag tycker nog alla som har en lön över gränsen där det skiljer åtminstone ett par tusen bör överväga. Tjänar man över 10000 kr mer så bör det vara standard.

Ett företag kan bli uppköpt och eller gå i konkurs. Och ja det finns andra försäkringar som kan kicka in då, men oavsett om man har en bra utbildning och mycket erfarenhet så kan det komma lågkonjunkturer som skapar en större andel högt utbildade arbetslösa som då slåss om samma jobb som kanske inte är lika många.

Att som för mig betala ett minimalt tillägg på min fackliga avgift för att få det var alla gånger värt det nu när jag i slutet på november lämnade mitt jobb efter 11.5 år på samma företag. Det ger ett antal tusenlappar extra i kassan just nu.

Har jobbat med att räkna både premier och reserver på inkomstförsäkringar och jag skulle inte ta i dem med tång just eftersom de ger väldigt lite tillbaka för de flesta. Tillhör man grupperna som inte har sparpengar, lätt att bli arbetslös och dessutom svårt att få jobb så visst men de allra flesta betalar för dem under många år och får sedan väldigt lite utbetalt om de mot förmodan behöver den.

Skrivet av Gainsgoblin:

@Aktsu: Beror väl lite på vad du betalar. Jag betalar 160 spänn för allt vilket är acceptabelt. Börjar det krypa iväg mot 500 spänn däremot är det en helt annan fråga.

Skulle inte ens betala 160 kr faktiskt pga det jag skrev ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Har jobbat med att räkna både premier och reserver på inkomstförsäkringar och jag skulle inte ta i dem med tång just eftersom de ger väldigt lite tillbaka för de flesta. Tillhör man grupperna som inte har sparpengar, lätt att bli arbetslös och dessutom svårt att få jobb så visst men de allra flesta betalar för dem under många år och får sedan väldigt lite utbetalt om de mot förmodan behöver den.

Skulle inte ens betala 160 kr faktiskt pga det jag skrev ovan.

Grundskyddet med inkomstförsäkring i 100 dagar ingår gratis i mitt fackliga medlemskap. Att lägga till extra för att få det täckt i 300 dagar kostade mig 79 kr i månaden. Vi pratar då alltså ersättningsdagar inte kalenderdagar.

Jag hade det tillägget i 2 år på ett ungefär. Vilket betyder att jag betalade säg 1896 kr (för två år). Om min arbetslöshet skulle sträcka sig längre än 100 ersättningsdagar så kommer jag ha "tjänat" på att ha den försäkringen på första utbetalningen.

Jag förstår inte hur du räknar om du säger att det ger "väldigt lite tillbaka för de flesta". Jag hade ingen speciellt hög lön. Men första gången den försäkringen betalar ut något så har det betalat hela kostnaden och mer därtill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Grundskyddet med inkomstförsäkring i 100 dagar ingår gratis i mitt fackliga medlemskap. Att lägga till extra för att få det täckt i 300 dagar kostade mig 79 kr i månaden. Vi pratar då alltså ersättningsdagar inte kalenderdagar.

Jag hade det tillägget i 2 år på ett ungefär. Vilket betyder att jag betalade säg 1896 kr (för två år). Om min arbetslöshet skulle sträcka sig längre än 100 ersättningsdagar så kommer jag ha "tjänat" på att ha den försäkringen på första utbetalningen.

Jag förstår inte hur du räknar om du säger att det ger "väldigt lite tillbaka för de flesta". Jag hade ingen speciellt hög lön. Men första gången den försäkringen betalar ut något så har det betalat hela kostnaden och mer därtill.

För det första så måste man betala för det fackliga medlemskapet till att börja med men det finns det ju folk som gör oavsett. Det ingår dock inte gratis i ditt fackliga medlemskap, utan man har helt enkelt höjt upp avgiften med kostnaden för försäkringen. På min tid handlade det om runt 100-150 kr/mån beroende på villkor, som gick direkt till försäkringsbolaget.

Om man kollade i skadestatistiken var det så att som vanligt med försäkringar så utnyttjar de allra flesta aldrig försäkringen, vissa personer utnyttjade den dock flera ggr. Och av de som utnyttjade den så var det oftast väldigt korta perioder. De flesta betalade helt enkelt hela sitt liv utan att behöva utnyttja den någonsin.

Rent generellt kan man säga att det bästa ekonomiskt (om man inte tillhör en riskgrupp) är att ha så få försäkringar som möjligt då man rent statistiskt går back på dem. Täck bara upp sådant som verkligen påverkar din ekonomi markant om skadan skulle inträffa, för det flesta är det hem, bil (om nyare), olycksfall/barn (eventuellt sjuk- och olycksfall istället) samt livförsäkring. Så jag skulle helt klart hellre använda sparpengar en period om jag blev arbetslös och letade nytt jobb.

Permalänk
Inaktiv

Man behöver inte betala eller vara med i ett fack, finns flera försäkringar där du endast behöver vara med i en A-Kassa.

Jag betalar över 500 i månaden i fackavgift och för de får jag drulleförsäkring, hemförsäkring m.m.

Skulle jag enbart vara med i A-kassan så kostar de 160 kr i månaden.

Permalänk
Medlem

@Aktsu: Absolut, generellt så är en försäkring något som du betalar mer för än vad du får tillbaka. Annars hade aldrig försäkringsbolag existerat och kunnat tjäna grova pengar.

Men när man väl 1 gång behövt nyttja en försäkring så är man glad att man haft den.

Med ditt resonemang så skulle man ju lika bra kunna skippa hemförsäkring, bilförsäkring (och bara köra trafik istället för helförsäkring) och så vidare. "Jag själv är ju säker i trafiken och jag har inte så mycket prylar som är värda mycket hemma."

Kruxet är ju att det är de yttre faktorerna som påverkar och när det väl skiter sig så kan det skita sig REJÄLT. Jag har sett det hända många gånger och är man inte försäkrad så är risken stor att du hamnar i problematik som är väldigt svår att ta sig ur.

Men nog om det, jag tror de flesta som tjänar över A-kassans låga gränser är smarta nog att själva fatta den typen av beslut. Körde en koll i barndomsgängets gruppchat och alla hade någon form av inkomstförsäkring då alla tjänar en bra bit över gränsen. Om vi är smarta eller bara extra försiktiga får väl visa sig någon gång om det skiter sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

@Aktsu: Absolut, generellt så är en försäkring något som du betalar mer för än vad du får tillbaka. Annars hade aldrig försäkringsbolag existerat och kunnat tjäna grova pengar.

Men när man väl 1 gång behövt nyttja en försäkring så är man glad att man haft den.

Med ditt resonemang så skulle man ju lika bra kunna skippa hemförsäkring, bilförsäkring (och bara köra trafik istället för helförsäkring) och så vidare. "Jag själv är ju säker i trafiken och jag har inte så mycket prylar som är värda mycket hemma."

Kruxet är ju att det är de yttre faktorerna som påverkar och när det väl skiter sig så kan det skita sig REJÄLT. Jag har sett det hända många gånger och är man inte försäkrad så är risken stor att du hamnar i problematik som är väldigt svår att ta sig ur.

Men nog om det, jag tror de flesta som tjänar över A-kassans låga gränser är smarta nog att själva fatta den typen av beslut. Körde en koll i barndomsgängets gruppchat och alla hade någon form av inkomstförsäkring då alla tjänar en bra bit över gränsen. Om vi är smarta eller bara extra försiktiga får väl visa sig någon gång om det skiter sig

Har varit under fundering att avsluta - men i detta läge med ekonomin efter corona är jag jäkligt glad att ha den kvar !

Permalänk
Hedersmedlem

*Tillbaka till topic *

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...