Ni som handlat genom företaget via amazon.se?

Permalänk
Medlem

Ni som handlat genom företaget via amazon.se?

Hej,

När man handlar från alla amazon sidor så har man möjlighet att registrera sitt VAT nr för att därmed betala direkt utan moms, och det har alltid fungerat smidigt på Tyska amazon och alla andra sidor.

Men nu till problemet. Svenska amazon kundtjänst, har ingen som helst aning om detta, utan de hänvisar till att det inte finns alls, och att de endast säljer till privat personer. Det var inte förrän jag bad de gå in under "hjälp" och skriva "moms", som de fattade att detta även skall gälla svenska amazon. Helt ärligt, har talat med 4 st olika medarbetare nu och alla är 16+ sommarjobbare, har ingen som helst koll på något alls.

Under "hjälp" står det kort " om köpet inte går igenom och man betalar normalpris, så kan man skicka in dokument till ett visst email med momsbevis samt order för att kräva tillbaka momsen". Men om det är samma snillar som svarar på mailet som de gör i telefonen så kommer jag aldrig få tillbaka något alls.
Jag börjar helt ärligt förstå varför det nästan bara är klagomål kring Svenska amazon, de har ingen större koll alls.

Har ni andra haft samma problem eller har ni fått igenom betalningen utan moms direkt vid Kassan?

Permalänk
Medlem

Fungerar det verkligen att som företag att handla utan moms från svenska företag? Jag trodde man var tvungen att redovisa in- och utgående moms och att skillnaden sedan hanteras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Fungerar det verkligen att som företag att handla utan moms från svenska företag? Jag trodde man var tvungen att redovisa in- och utgående moms och att skillnaden sedan hanteras.

Ja men du måste fortfarande redovisa allt i bokföringen annars får man större problem. Ja det fungerar, Apple gör samma sak, där man har möjlighet att betala utan moms.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Om du köper från ett svenskt företag ska företaget vara momsregistrerat i Sverige. Utländska företag ska ibland vara momsregistrerade i Sverige.

Köper ett svenskt företag från ett företag som är momsregistrerat i Sverige, och varan skickas från ett EU-land, ska det köpande företaget betala moms till det säljande företaget, som det säljande företaget betalar in till Skatteverket.

Köper ett svenskt företag från ett företag som inte är momsregistrerat i Sverige, och varan skickas från ett EU-land, ska det köpande företaget betala moms direkt till Skatteverket och det säljande företaget ska inte ta ut någon moms alls. Momsen redovisas i det köpande företagets momsdeklaration. Om det säljande företaget skulle ta ut moms i det land varan skickas från, ska det gå att få tillbaka den momsen på något sätt.

Köper ett svenskt företag något som skickas från ett land utanför EU, ska det köpande företaget betala moms vid införsel till Sverige. Skillnaden här är att privatpersoner betalar moms till Tullverket medan företag betalar till Skatteverket.

Oavsett hur momsen hanteras vid köpet ska in- och utgående moms redovisas i företagets momsdeklaration så att skillnaden kan beräknas.

Permalänk
Medlem

Skulle uppskatta om vi kunde hålla oss till frågeställningen snälla.

Permalänk
Medlem

dum fråga kanske men har ditt Amazon konto företagets momssedel?

Permalänk
Avstängd

Handlar varje vecka från amazon till företaget. betalar privat och lämnar kvitto som vanligt. Inga konstigheter.*

.de och .se.

Edit:

Sker det väldigt många köp eller höga summor? Annars behöver man inte krångla till det mer än så.

Permalänk
Föredetting

Du får tillbaka momsen i samband med momsredovisningen istället för att låta dem dra den direkt, helt enkelt. Du får ju momskvitto på ditt konto?

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jamalya:

Handlar varje vecka från amazon till företaget. betalar privat och lämnar kvitto som vanligt. Inga konstigheter.*

.de och .se.

Edit:

Sker det väldigt många köp eller höga summor? Annars behöver man inte krångla till det mer än så.

Får man kvitto där det står moms och pris som vanligt. Ungefär som när man handlar från en svensk site typ inet? Gärna så man kan skriva ut och skicka in lätt. Maxsumma blir runt 4500:- som privatperson om jag inte minns fel, om man ska kunna ta det som utlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Skulle uppskatta om vi kunde hålla oss till frågeställningen snälla.

Bara om du handlar över landsgränser i eu som det fungerar som du vill, d.v.s. omvänd momsredovisning. Amazon.se är en svensk handlare, så då betalar företag moms vid köpet precis som hos alla andra svenska handlare och så kvittad ingående/utgående moms precis som vanligt därefter.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklaz:

Maxsumma blir runt 4500:- som privatperson om jag inte minns fel, om man ska kunna ta det som utlägg.

Det största utlägg som jag gjort var på 150 tkr. Vad är det för gräns på 4500 kr du pratar om?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Det största utlägg som jag gjort var på 150 tkr. Vad är det för gräns på 4500 kr du pratar om?

Kvitton/Faktura som saknar företagsnamn kan vara på högst 4.000kr om du vill kunna dra av moms. Är det utlägg över 4.000kr så behöver företagsnamnet finnas med på kvittot/fakturan.

https://www.momsens.se/vad-ar-en-forenklad-faktura

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Kvitton/Faktura som saknar företagsnamn kan vara på högst 4.000kr om du vill kunna dra av moms. Är det utlägg över 4.000kr så behöver företagsnamnet finnas med på kvittot/fakturan.

https://www.momsens.se/vad-ar-en-forenklad-faktura

Då är jag med! Tack!

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk

Om varan säljs av Amazon och skickas från ett EU-land, tar Amazon ut svensk moms. Den borde företaget kunna göra avdrag för, men krävs det inte att man får ett skrivet kvitto om det är ett högt belopp? På kvittot anges Amazons momsregistreringsnummer, SE516412220101.

Om varan skickas från ett land utanför EU, tar Amazon ut svensk moms via IOSS-systemet. Inget momsregistreringsnummer anges på kvittot. Istället står det "Import-OSS" som momsregistreringsnummer (åtminstone om Amazon är säljaren). Moms betalad via IOSS-systemet kan väl inte företaget dra av i sin momsdeklaration? Tänk på att varor beställda på Amazon.se ibland kan skickas från Storbritannien och då blir det moms via IOSS-systemet.

Om varan säljs av någon annan än Amazon och skickas från ett EU-land och säljaren betalar in moms, ska du tänka på att säljaren kanske betalar moms i avsändarlandet istället för att betala moms i Sverige, så det kanske blir krångligare att dra av momsen eftersom den måste begäras tillbaka från det land där den betalades. Det är inte heller säkert att du får något kvitto vilket krånglar till bokföringen.

Ibland betalar inte säljaren in momsen själv utan den inbetalas av Amazon via OSS-systemet. Jag vet inte hur det påverkar saken för företaget. OSS-systemet ska användas i vissa situationer om varan skickas från ett land där säljaren inte bedriver någon verksamhet. Det inträffar ibland om säljaren låter Amazon skicka varan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jamalya:

.de och .se.

Edit:

(Medveten om att jag lyfter en gammal tråd, men känner att jag vill lägga till en sak här.)

De kvitton du får när du handlar från ex tyska Amazon, hur är momsen specificerad på dem?
Normalt när man handlar som privatperson inom EU betalar man moms i säljarens land, Tyskland i detta exempel.

Om det är så att momsen betalas i Tyskland (dvs tyskt momsnummer på kvittot) får du inte dra av ingående moms. Det man kan göra är att begära momsåterbetalning ifrån Tyskland, vilket kan göras via e-tjänst hos Skatteverket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scud:

Normalt när man handlar som privatperson inom EU betalar man moms i säljarens land, Tyskland i detta exempel.

Det normala nu är väl att man skall betala momsen som gäller i det landet där man bor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av scud:

(Medveten om att jag lyfter en gammal tråd, men känner att jag vill lägga till en sak här.)

De kvitton du får när du handlar från ex tyska Amazon, hur är momsen specificerad på dem?

Om det är så att momsen betalas i Tyskland (dvs tyskt momsnummer på kvittot) får du inte dra av ingående moms. Det man kan göra är att begära momsåterbetalning ifrån Tyskland, vilket kan göras via e-tjänst hos Skatteverket.

Det är svensk moms du betalar även på Amazon DE då Amazon säljer till ett värde över X antal tusen per år, kommer inte ihåg hur mycket gränsen är men om man säljer över X antal tusen så ska man betala moms där köparen bor

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det är svensk moms du betalar även på Amazon DE då Amazon säljer till ett värde över X antal tusen per år, kommer inte ihåg hur mycket gränsen är men om man säljer över X antal tusen så ska man betala moms där köparen bor

Jag tror att gränsen numera är borttagen vilket innebär att man skall betala momsen som gäller där man bor oavsett vilken omsättning som säljaren har till det landet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det normala nu är väl att man skall betala momsen som gäller i det landet där man bor?

Ja det stämmer nog, och då kommer kvittot ha ett svenskt momsnummer. Därav att det är viktigt vad som står på kvittot.
Vissa säljare på Amazon (alltså marketplace säljare) har inte momsnummer i Sverige utan i något annat EU land, ett sånt kvitto går inte att dra av ingående moms på för ett svenskt företag. Inte nog med det, du måste dessutom betala omvänd moms (unionsinternt förvärv) på hela beloppet, inklusive den utländska momsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag tror att gränsen numera är borttagen vilket innebär att man skall betala momsen som gäller där man bor oavsett vilken omsättning som säljaren har till det landet.

Jag kommer inte ihåg vad den lagen heter. Däremot kan jag inte minnas att den ändrats så hårt?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av scud:

Ja det stämmer nog, och då kommer kvittot ha ett svenskt momsnummer. Därav att det är viktigt vad som står på kvittot.
Vissa säljare på Amazon (alltså marketplace säljare) har inte momsnummer i Sverige utan i något annat EU land, ett sånt kvitto går inte att dra av ingående moms på för ett svenskt företag. Inte nog med det, du måste dessutom betala omvänd moms (unionsinternt förvärv) på hela beloppet, inklusive den utländska momsen.

Amazon Erbjuder nu möjligheten att registrera sitt momsregisteringsnummer så du kan köpa utan VAT så du istället bokför omvänd moms

Permalänk
Skrivet av scud:

Hej! Jag är verkligen förvirrad av ditt svar här, och det skulle vara bra om du kunde hjälpa mer.

Alla amazon-kvitton från återförsäljare skriver:
- Lokal moms har debiterats i destinationslandet och kommer att rapporteras via EU One Stop Shop (OSS) under det momsregistreringsnummer som anges på fakturan

eller

-Moms deklarerat av Amazon i leveranslandet

Såvitt jag förstår av ovanstående uttalanden, om kvittot är under 4500SEK kan du dra av momsen normalt som för alla andra butiker inom Sverige, eftersom säljaren har betalat skatten till Sverige och du begär att få tillbaka detta...

Stämmer detta eller missar jag något?

Permalänk
Skrivet av oesterlin:

Amazon Erbjuder nu möjligheten att registrera sitt momsregisteringsnummer så du kan köpa utan VAT så du istället bokför omvänd moms

VAAAAR?! Jag blir galen, hittar det inte nånstans!

chattade med kundtjänst, "hantera ditt momsnummer" heter det

https://www.amazon.se/gp/help/customer/display.html?nodeId=GS...

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Medlem

Skulle behöva köpa några saker via amazon.se som företag, så har jag förstått det rätt att jag lägger till VAT-nummer sedan får jag möjlighet att välja "omvänd moms" om köpet sker från annat EU-land, men om det är Amazon som hantera via sitt svenska momsnummer så kan jag ej välja och då är det bara att bokföra fakturan som om det vore en faktura från vilken inhemsk handlare som helst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av spexer:

Skulle behöva köpa några saker via amazon.se som företag, så har jag förstått det rätt att jag lägger till VAT-nummer sedan får jag möjlighet att välja "omvänd moms" om köpet sker från annat EU-land, men om det är Amazon som hantera via sitt svenska momsnummer så kan jag ej välja och då är det bara att bokföra fakturan som om det vore en faktura från vilken inhemsk handlare som helst?

Korrekt, blir ju vanlig moms på fakturan/kvittot som du hanterar som vanligt om det är amazon sverige som säljer.

Visa signatur

Amd o Apple