Följ Black Week på SweClockers

Rekommenderar ni hörlursförstärkare till Fidelio X2HR?

Permalänk
Medlem

Rekommenderar ni hörlursförstärkare till Fidelio X2HR?

Hej!

Jag slog till på ett par Fidelio X2HR nu när de såldes för ~680 kr.

Ni som är ljudfantaster, märker ni någon skillnad om ni kör en amp?

Jag såg att Inet hade en rea på Epos GSX 1000 för 1250, men är det värt dubbla pengarna för hörlurarna att skaffa en förstärkare?

Det som verkade bra med den specifikt var att den har mic/högtalar/hörlurarutgång. Eftersom det är usb så har det fördelen att jag byta emellan datorerna med min usbswitch utan att behöva flytta sladden.

Vad säger ni? Märker man skillnad på ljudet och är det värt det priset?

edit: Värt att nämna är att jag inte fått hem dem än och har inte ägt några sådanna här fina hifi lurar förut

Permalänk
Medlem

Det blir skillnad men tror inte du kommer bli helt överväldigad av skillnanden och för pengen är det troligen inte värt det.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Vad som är prisvärt eller ej bero på så mycket. Ens ekonomiska situation, ens krav, vilka hörlurar man har osv.
Kostnaden åt sidan så tycker jag absolut största skillnaden är när man skaffar sig en hörlursförstärkare med crossfeed till exempel en holographic audio ear one:
https://www.holographicaudio.com/produkter/headphone-amp-ear-...

Permalänk
Medlem

Fick hem mina lurar idag, och det är en klar förbättring jämfört med mina QC35ii iaf. Det räcker nog som det är just nu, så får jag fundera senare om jag vill ha dac.

Störta skälet att ha en dac för mig just nu är att slippa flytta sladden hela tiden, men det är ett ilandsproblem.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av aradove:

Fick hem mina lurar idag, och det är en klar förbättring jämfört med mina QC35ii iaf. Det räcker nog som det är just nu, så får jag fundera senare om jag vill ha dac.

Störta skälet att ha en dac för mig just nu är att slippa flytta sladden hela tiden, men det är ett ilandsproblem.

Flytta sladden? Hur menar du?

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Flytta sladden? Hur menar du?

Jag har en usb switch, men ingen 3.5 mm switch.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av aradove:

Jag har en usb switch, men ingen 3.5 mm switch.

Stationär dator? Ljudkort eller moderkortsaudio?

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Stationär dator? Ljudkort eller moderkortsaudio?

Den ena är laptop och den andra är stationär med integrerat ljudkort.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av aradove:

Den ena är laptop och den andra är stationär med integrerat ljudkort.

Hmm ok. En 3.5mm switch kan påverka ljudkvallan dock. Testat hörlurarna bak resp fram på den stationära? Den bra hörlursförstärkaren i moderkortet sitter bara på en av utgångarna, oftast front audio men inte alltid.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag är intresserad av ljud/musik och märker ingen större skillnad på DAC/AMP vs laptop/mobil. Man kan spela högre volym (smärtsamt högt).
Olika hörlurar är däremot skillnaden på ljud enorm.

Främsta anledningen med en bra DAC/AMP är att man kan spela högre volym med lite luftigare ljudbild och man kan välja in/utgångar som passar ens egna behov.
Det tillkommer dock andra saker som att olika DAC:ar färgar ljudet på olika sätt. Det är liksom en hel djungel med outforskade kombinationer och tyckande.

Som tidigare nämnts är det en skillnad, knappast överväldigande.

I nischen med gamingprodukter gissar jag grovt att det mest är en trend och tillför inget bra utan bara mer "trams"-funktioner.

Visa signatur

[Stationär] i7 13700K, RTX3080Ti
[Laptop] i7 11800H Liquid metal, RTX3070 Liquid metal
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro, Audeze Maxwell

Permalänk

Jag fick också hem mina lurar (dt 770 pro 80ohm) idag och har samma fråga. Har en Asus u7 mkII idag, men den är extremt buggig. Nu vet jag inte hur det fungerar men vill kunna ställa en EQ, helst med profiler för musik, spelande osv..
Vad ska man ha? En polare som har DT1990Pro har en förstärkare, men han kan ju bara höja o sänka, inte ställa in ljudet, så vill jag inte ha det

Permalänk
Medlem

På den tiden när jag körde Fidelio X1 och X2 så köpte jag en ODAC/O2 och nog blev det bättre ljud. Mer kontrollerat på något vis.
Men värt 2000kr? Njae. Bara om du verkligen är ute efter ännu bättre ljud.
Om du tycker ljudet är bra och du inte har några problem med ljudnivån så kan du skippa.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

På den tiden när jag körde Fidelio X1 och X2 så köpte jag en ODAC/O2 och nog blev det bättre ljud. Mer kontrollerat på något vis.
Men värt 2000kr? Njae. Bara om du verkligen är ute efter ännu bättre ljud.
Om du tycker ljudet är bra och du inte har några problem med ljudnivån så kan du skippa.

Ljudnivån är bra, jag vill absolut inte spela högre än vad jag kan göra nu med båda datorerna.

Permalänk
Fyndjägare

Till mina X2 gör förstärkaren skillnad med min kedja. Tidal /Spotify -> Diverser DACar -> Förstärkare. Men det beror på vilken förstärkare, på många solid state är det svårt höra skillnad, X2 är inte så avslöjande som vissa andra hörlurar och dom skalar inte så mycket uppåt med bättre DAC och AMP. Men kopplar jag in THX 789 är det större skillnad, den svullna basen försvinner. Kopplar jag diverse rörförstärkare är det också större skillnad.

Min åsikt är att Epos GSX1000 är ett blinkande ljudkort med medioker hörlursförstärkare. Tycker du kan testa med Apples 95kr dongle. Det är både DAC/AMP, har mer effekt än GSX1000 och förmodligen bättre ljud. Kan sannolikt låta bättre än ditt mobo och laptop ljud också. Men tänk på att skit in-> skit ut. Lågupplöst eller dåliga inspelningar försvårar när man vill höra skillnader.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Till mina X2 gör förstärkaren skillnad med min kedja. Tidal /Spotify -> Diverser DACar -> Förstärkare. Men det beror på vilken förstärkare, på många solid state är det svårt höra skillnad, X2 är inte så avslöjande som vissa andra hörlurar och dom skalar inte så mycket uppåt med bättre DAC och AMP. Men kopplar jag in THX 789 är det större skillnad, den svullna basen försvinner. Kopplar jag diverse rörförstärkare är det också större skillnad.

Min åsikt är att Epos GSX1000 är ett blinkande ljudkort med medioker hörlursförstärkare. Tycker du kan testa med Apples 95kr dongle. Det är både DAC/AMP, har mer effekt än GSX1000 och förmodligen bättre ljud. Kan sannolikt låta bättre än ditt mobo och laptop ljud också. Men tänk på att skit in-> skit ut. Lågupplöst eller dåliga inspelningar försvårar när man vill höra skillnader.

Som du säger skit in skit ut. Kanske behöver man flac för att verkligen höra skillnad. Jag installerade en equalizer och justerade frekvenser ca 1-2 dB upp mer åt det hållet jag gillar och det låter verkligen bra nu tycker jag.

Jag lyssnar mest på spotify, och deras very high settings motsvarar 320kbit/s så det får nog duga för mig

edit: som du sa så verkar apples billiga DAC/AMP vara ganska bra för vad den är. Får prova det om jag får lust någon gång.

Permalänk
Medlem

Skulle vilja säga att det beror helt och hållet på hur stort intresse du har för ljud!

Jag har personer inom familjen som är musikproducenter, så för mig
blev musik & ljud ett självklart intresse!

Har själv följande hörlurar:

* Philips Fidelio X2HR
* Philips Fidelio X3
* Beyerdynamic DT770 250 Ohm
* Bowers & Wilkins P7
* Bowers & Wilkins PX
* Övriga 'billigare' fabrikat.

Jag kör med både förstärkare till datorn samt bärbar DAC/AMP och håller mig mycket till FLAC-filer.

Fidelio X2HR har redan en väldigt fin ljudbild direkt ur kartong!

Dvs, är det verkligen värt att lägga några tusen extra, om du bara ska ha hörlurarna
framför datorn för "alldagligt" syfte?

Provlyssna först, vill du fortfarande ha den där mikroskopiska, men märkbara skillnaden...kika på en AMP

Lycka till och grattis till en väldigt bra deal!

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av SnowgubbeN:

Skulle vilja säga att det beror helt och hållet på hur stort intresse du har för ljud!

Jag har personer inom familjen som är musikproducenter, så för mig
blev musik & ljud ett självklart intresse!

Har själv följande hörlurar:

* Philips Fidelio X2HR
* Philips Fidelio X3
* Beyerdynamic DT770 250 Ohm
* Bowers & Wilkins P7
* Bowers & Wilkins PX
* Övriga 'billigare' fabrikat.

Jag kör med både förstärkare till datorn samt bärbar DAC/AMP och håller mig mycket till FLAC-filer.

Fidelio X2HR har redan en väldigt fin ljudbild direkt ur kartong!

Dvs, är det verkligen värt att lägga några tusen extra, om du bara ska ha hörlurarna
framför datorn för "alldagligt" syfte?

Provlyssna först, vill du fortfarande ha den där mikroskopiska, men märkbara skillnaden...kika på en AMP

Lycka till och grattis till en väldigt bra deal!

Tja man vilka DAC/AMP har du? Alltid intressant att veta vilka kombinationer
Av DAC/AMP/hörlurar man är nöjd med

Visa signatur