Permalänk

En dum fråga kanske men vart finner jag keycaps, är sugen på att byta keycaps på mitt Deltaco k440 till caps som är "gripande" eller hur jag ska förklara helst Nordic layout

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

Permalänk
Skrivet av Powerjimmy:

En dum fråga kanske men vart finner jag keycaps, är sugen på att byta keycaps på mitt Deltaco k440 till caps som är "gripande" eller hur jag ska förklara helst Nordic layout

Störst utbud har maxgaming.se

Men vill du ha vitt så är detta det bästa sättet som finns att köpa från butik i Sverige
KBnordic keycaps

Permalänk
Medlem

Söker ett tangetbord till barns kusin som fyllt arton. Han vill ha ett TKL-tangentbord och jag tänker mig nåt typ i tusenkronorsklassen. Har någon nå tips på nåt som är bra och som kanske är på bra pris just nu?

Visa signatur

Följ mig på Youtube Följ Teknikstrul på Youtube
Mina uppgifter för frakt:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Söker ett tangetbord till barns kusin som fyllt arton. Han vill ha ett TKL-tangentbord och jag tänker mig nåt typ i tusenkronorsklassen. Har någon nå tips på nåt som är bra och som kanske är på bra pris just nu?

Keychron eller varmilo hade jag rekommenderat

Varmilo MA88M Moonlight EC Daisy

https://www.inet.se/produkt/6102250/varmilo-ma88m-moonlight-e... (dessa kan du hitta som fyndvara, på rea eller begagnat för 1000 eller mindre)

Riktigt bra pbt keycaps. Finns med EC eller normala MX switches.

Keychron K8 Wireless RGB Hot-Swap Red

https://www.inet.se/produkt/6102268/keychron-k8-wireless-rgb-...

Abs keycaps så inte lika hög kvalité som varmilo keycapsen. Har dock usb-c, hot swap och bluetooth.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Powerjimmy:

En dum fråga kanske men vart finner jag keycaps, är sugen på att byta keycaps på mitt Deltaco k440 till caps som är "gripande" eller hur jag ska förklara helst Nordic layout

Var få tag på ISO Nordic keycaps?

Permalänk
Medlem

Då var tangentbordet färdigbyggt!

GMMK Pro
Glorious Panda (lubed + filmed)
Keychron keycaps

Låter och känns helt fantastiskt förutom enter och backspace stabs som är sjukt överlubed, får byta ut dom senare.

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwhatsup:

Låter och känns helt fantastiskt förutom enter och backspace stabs som är sjukt överlubed, får byta ut dom senare.

Tvätta av dem med topsar när de är "uppe". Sen trycker du ner dem ett par gånger för att ta fram smörj från nere, och torkar bort igen etc tills det är lagom. Och grattis till tangentbordet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwhatsup:

https://i.imgur.com/On8zE2G.jpeg

Då var tangentbordet färdigbyggt!

GMMK Pro
Glorious Panda (lubed + filmed)
Keychron keycaps

Låter och känns helt fantastiskt förutom enter och backspace stabs som är sjukt överlubed, får byta ut dom senare.

Snyggt! Ja mina stabs på mitt Gmmk pro var katastrofala också. Dock bytte jag ut dem mot Durock v2 som ja lubeade med 205g0 och holee mod, nu är det en dröm
Grattis till ett grymt tangentbord!

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Star Wars

Hej.
Testa vår lasergravyr på jobbet Blev helt okej, kanske inte helt rätt placerat men nu vet jag att det fungerar.
Ska beställa helt blanka keycaps och göra mitt eget Star Wars tema.
Skriv gärna hur ni tycker att det blev positivt/negativt. Jäklar så fort det gick att bränna detta, tryckte på start och innan tummen lämnat knappen va det klart

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Skrivet av Mangee75:

Skriv gärna hur ni tycker att det blev positivt/negativt

Rätt intressant för brädor med aviga storlekar på keycaps då enda alternativet kan vara blanka. Hur fungerar det på annat än vitt, typ svart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BirdPeople:

Rätt intressant för brädor med aviga storlekar på keycaps då enda alternativet kan vara blanka. Hur fungerar det på annat än vitt, typ svart?

Testa att gravera på svart idag och det blev sådär, inte lika klart som på vitt. Han som kör maskinen sa att man kan laser gravera i färg också, så när han kommer tillbaka från semestern ska jag testa detta på svarta keycaps.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Testa att gravera på svart idag och det blev sådär, inte lika klart som på vitt. Han som kör maskinen sa att man kan laser gravera i färg också, så när han kommer tillbaka från semestern ska jag testa detta på svarta keycaps.

Det kanske inte riktigt är sånt som ditt jobb sysslar med, men vad tror du det skulle kosta att få ett set lasergraverat om man har en uppsättning blanka keycaps?

Permalänk
Medlem

Hej.
Jag kan inte svara på detta då jag är svetsare och bara kör lite hemarbete i graveringsmaskinen. Vad hade du tänkt dig för stil på bokstäverna och siffrorna?
Jag kan ju alltid höra vad han tar för det.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Hej.
Jag kan inte svara på detta då jag är svetsare och bara kör lite hemarbete i graveringsmaskinen. Vad hade du tänkt dig för stil på bokstäverna och siffrorna?
Jag kan ju alltid höra vad han tar för det.

Ingen speciell stil ö.h.t, bara bokstäver på alphas och siffror typ. Inga tangenter större än 1U

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Ingen speciell stil ö.h.t, bara bokstäver på alphas och siffror typ. Inga tangenter större än 1U

PM

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Hejhej!

Ska bygga mitt första custom. Har ett svart Tofu 65 case, Zelios V2 switches och ska beställa PCB och en mässings plate. Ska nog också fixa skum för både PCB och plate.

Jag funderar på vad för verktyg jag borde införskaffa? Har ifixit skruvmejslar, pincett. Tänker på switchöppnare, lube, penslar etc? Några tips på vilka som är prisvärda?

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [LG Ultragear 27GP850 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Skrivet av bluppblupp:

Hejhej!

Ska bygga mitt första custom. Har ett svart Tofu 65 case, Zelios V2 switches och ska beställa PCB och en mässings plate. Ska nog också fixa skum för både PCB och plate.

Jag funderar på vad för verktyg jag borde införskaffa? Har ifixit skruvmejslar, pincett. Tänker på switchöppnare, lube, penslar etc? Några tips på vilka som är prisvärda?

smord.store hittar du den billigaste öppnaren. Han har nog det mesta du behöver annars så har kbnordic.se och maxgaming.se resten.

Vet inte vad de tar för switch-puller på de ställena, men denna är bra och till bra pris. https://www.electrokit.com/produkt/dil-utdragare-low-cost/

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluppblupp:

Hejhej!

Ska bygga mitt första custom. Har ett svart Tofu 65 case, Zelios V2 switches och ska beställa PCB och en mässings plate. Ska nog också fixa skum för både PCB och plate.

Jag funderar på vad för verktyg jag borde införskaffa? Har ifixit skruvmejslar, pincett. Tänker på switchöppnare, lube, penslar etc? Några tips på vilka som är prisvärda?

Denna har jag och är riktigt nöjd.
https://www.maxgaming.se/sv/lube/krytox-205g0-switch-lubrican...
Som pensel fungerar vilken som bara den är smal och liten, men även detta finns på maxgaming.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

@StuntmanMike
Har hört att man inte behöver eller ska sätta in switchfilm på box switchar? Stämmer detta?

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Skrivet av Mangee75:

@StuntmanMike
Har hört att man inte behöver eller ska sätta in switchfilm på box switchar? Stämmer detta?

Jag har nog hört detta också men inget jag har koll på då jag inte har använt Kailh Box.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Jag har nog hört detta också men inget jag har koll på då jag inte har använt Kailh Box.

Okej, jag får gräva vidare i detta.
Mvh Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mangee75:

@StuntmanMike
Har hört att man inte behöver eller ska sätta in switchfilm på box switchar? Stämmer detta?

Enligt min ÅSIKT så behöver man inte sätta "film" på någon brytare: i en blindtest kommer du aldrig nå över 50-55% märkbarhet ... om ens det (enligt min åsikt!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Enligt min ÅSIKT så behöver man inte sätta "film" på någon brytare: i en blindtest kommer du aldrig nå över 50-55% märkbarhet ... om ens det (enligt min åsikt!)

Okej , bra att veta 👍🏻
Hur är det med switch pads? Är det något som du har testat?
Mvh Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mangee75:

Okej , bra att veta 👍🏻
Hur är det med switch pads? Är det något som du har testat?
Mvh Mange

Vad är "switchpads"?

Fritt översatt (enligt mig) blir det Brytarkuddar... någon form av dämpning i brytaren?

Edit: ok, gogglade "switchpads": verkar vara ngn form av dämpning mellan brytare och pcb: Tror nog att det är vettigare/billigare att köpa "foam" från t.ex. biltema (eller ta ngt begagnat packmtrl/musmatta) och lägga mellan pcb och plåten (se ngt av mina gallerier),
f.ö. , inte för att jag är kinkig... men det är jag (tydligen)... så tror jag minsann att jag var en av de tidigare nördarna som valde att lägga dämpning mellan PCB och "plåt": på "min tid" kunde man inte köpa sådant "prefabricerat"!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Vad är "switchpads"?

Fritt översatt (enligt mig) blir det Brytarkuddar... någon form av dämpning i brytaren?

Edit: ok, gogglade "switchpads": verkar vara ngn form av dämpning mellan brytare och pcb: Tror nog att det är vettigare/billigare att köpa "foam" från t.ex. biltema (eller ta ngt begagnat packmtrl/musmatta) och lägga mellan pcb och plåten (se ngt av mina gallerier),
f.ö. , inte för att jag är kinkig... men det är jag (tydligen)... så tror jag minsann att jag var en av de tidigare nördarna som valde att lägga dämpning mellan PCB och "plåt": på "min tid" kunde man inte köpa sådant "prefabricerat"!

Man kan inte veta allt 😁
Ska testa sådana och se om det blir någon skillnad 👍🏻
Tack för svaret/ Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Skrivet av Mangee75:

@StuntmanMike
Har hört att man inte behöver eller ska sätta in switchfilm på box switchar? Stämmer detta?

För att alla ska få ett svar så är svaret - Nej, de går inte att filma. (för andra brytare, se fellions svar)

Boxen i en Kailh Box brytare är i vägen för att kunna filma.

Permalänk

yep testade filma mina box red med tx film..gick inte helt fel form.. kanske finns film som passar dock ..inget jag kollat upp.. dem var värda smörja allafall..

Permalänk
Medlem

Hej,
Jag har har haft otroliga problem med att knapptryckningar registreras flera gånger när jag kör över bluetooth.
Problemet har uppstått med flera tangentbord från tillverkaren cooler master och har försvunnit när jag istället väljer att köra över usb, jag har testat att uppdatera firmware men det hjälper inte.
Är detta ett vanligt förekommande problem?

Marknaden för trådlösa mekaniska low profile tangentbord är tyvärr ganska begränsad och jag börjar bli rätt frustrerad över att ha denna typen av problem.

Någon som vet vad man kan göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Enligt min ÅSIKT så behöver man inte sätta "film" på någon brytare: i en blindtest kommer du aldrig nå över 50-55% märkbarhet ... om ens det (enligt min åsikt!)

Jag märkte skillnad på mina Zilents V2 men det var för att de började glappa som fan efter att jag öppnat dem en gång. Inte alla, men vissa, och det gjorde att ljudet mellan tangenter skiljde sig vilket blev störigt. På andra brytare har jag inte märkt någon skillnad, och jag har inte gjort det på de senaste brytare jag köpt. Så med största sannolikhet är det ingenting man måste göra, men i de fallen där de hade hjälpt så hjälper de en hel del.

Permalänk
Medlem

Funderar lite grann på att göra ett Tofu med https://kbnordic.se/tbdelar/pcb/nordic60-hotswap-pcb-isoansi....

Men hittar inte ett enda ord här om den pcb:n. Är det nån som har nån input?