Nu har djävulen blivit religiös (Jag vill (nog) köpa en MAC-dator)

Permalänk
Avstängd

Nu har djävulen blivit religiös (Jag vill (nog) köpa en MAC-dator)

God söndag på er.

Tror jag har fått hjärnblödning eller något. Jag har fått för mig att jag vill köpa någon sorts Mac.

Primärt för att fler och fler kunder kör på dessa och jag skulle vilja kunna reda ut deras mer obskyra problem utan att behöva ockupera deras maskiner hela tiden.
Enbart det räcker inte riktigt för att motivera ett köp så jag undrar vad mer jag kan "behöva" en sådan maskin till.

Sysslar mest med nätverksinfrastruktur och virtualisering. Finns det några fördelar på virtualiseringsfronten när man kör med en m1?

Spelar inte och är estetiskt totalt handikappad så dessa områden betyder noll för mig.

Funderar på en mac mini, men dessa verkar bara gå att få med 16GB minne?

Motivera mig.

Rubrik
Permalänk
Vila i frid
Skrivet av BMac:

Finns det några fördelar på virtualiseringsfronten när man kör med en m1?

Du får mindre pengar över till annan miljöpåverkande konsumption.

Permalänk

Jag rekommenderar istället macbook air. I princip samma pris och mn får en komplett laptop.

Men du skrev att du jobbar med Nätverksinfrastruktur och virtualisering. Hur kommer då Apple in i bilden?
Appledatorer är för mig mest enkla klienter, dessa klienter kanske har superbra verktyg för att arbete med nätverk och plattformar som azure, aws, exsi etc. Det är mycket möjligt det är så och man därför vill ha macos för vissa kunder har detta.
Men hårdvaran som driver detta os kan i princip vara hur slö som helt, det enda krav är såklart att den orkar driva macos. Jag skulle tro att om man inte kör ett skit på en macbook m1, mer än enbart program/verktyg för att styra en server så räcker 16Gb ram alldeles utmärkt. Ja, vcenter i webbläsare är tungdriven. Men i dagens mått på en ny dator så räknar man det ej ens som en last.

Permalänk
Medlem

Macarna med M1-cpu är första generationens "lowend"-cpu och samma sak som sitter i en ipad. Därav bara 16gb ram.
CPU-prestandan däremot kan man ju se i benchmarks är klart över vad man normalt behöver men skulle inte rekommendera en dator med bara 16GB RAM till den datorvane. Dessa förväntas M1 bytas ut väldigt snart dessutom.
Det är vad man kan säga lite taskig timing för den plattformen då den släpptes för 1.5år sedan.

M1 Pro/Max/Ultra är klart nyare plattformar från samma generation med mer kapacitet.
Men vill du inte gå all in på en Macbook Pro 14" till exempel, invänta en uppdaterad Mac Mini eller Macbook Air.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hasenfrasen:

Du får mindre pengar över till annan miljöpåverkande konsumption.

Det kan ju ses som ett plus i min bok. Att reta upp en miljöaktivist är alltid roligt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag rekommenderar istället macbook air. I princip samma pris och mn får en komplett laptop.

Men du skrev att du jobbar med Nätverksinfrastruktur och virtualisering. Hur kommer då Apple in i bilden?
Appledatorer är för mig mest enkla klienter, dessa klienter kanske har superbra verktyg för att arbete med nätverk och plattformar som azure, aws, exsi etc. Det är mycket möjligt det är så och man därför vill ha macos för vissa kunder har detta.
Men hårdvaran som driver detta os kan i princip vara hur slö som helt, det enda krav är såklart att den orkar driva macos. Jag skulle tro att om man inte kör ett skit på en macbook m1, mer än enbart program/verktyg för att styra en server så räcker 16Gb ram alldeles utmärkt. Ja, vcenter i webbläsare är tungdriven. Men i dagens mått på en ny dator så räknar man det ej ens som en last.

Apple kommer in i bilden såtillvida att jag inte har någon mac alls, men massor av pcburkar i olika smaker och former och "villhöver" börjar växa sig starkare.

Permalänk
Avstängd

Apples bärbara är ju trevliga på många sätt förutom punkten de har fallit på ett bra tag nu. De kräver ett helt knippe kablar och adaptrar för att kunna kopplas in i fält. Främst RJ-45.
Den sjukan är ju även på väg med stormsteg till pcburkar dessvärre.

Permalänk
Skrivet av BMac:

Apple kommer in i bilden såtillvida att jag inte har någon mac alls, men massor av pcburkar i olika smaker och former och "villhöver" börjar växa sig starkare.

Förstår inte riktigt vad du menar. Om du syftar på att du själv vill bli bättre på macos såvisst. Men då kan du köra på i princip vilken hårdvara som helst. Jag skulle idag hoppa över alla äldre macar som inte har nya arm cpuer. Det är ingen större mening i arbetslivet att lära sig äldre macsystem. Det är lite tråkigt med mac att de är så dyra att hyra vm av. Annars kan man skippa hårdvaran hyra en vm och lira runt.
Nå jag själv skulle kunna tänka mig en billig macbook air 15" som kanske kommer om ett år.

Skrivet av BMac:

Apples bärbara är ju trevliga på många sätt förutom punkten de har fallit på ett bra tag nu. De kräver ett helt knippe kablar och adaptrar för att kunna kopplas in i fält. Främst RJ-45.

RJ-45 är förlegat. Det har pratas om ersättare och det finns några. Men i praktiken så kommer det inte komma någon ersättare till laptops den närmsta tiden då majoriteten klarar sig utan. Så att den försvinner får man bara acceptera.
Så det blir att ta fram någon av ens idongles. Tur att det är så billigt att anställa assistenter som bär runt ens hårdvara idag.
-Jag behöver ej X i min laptop/mobil/surfplatta hör jag jämnt folk säga. För jag har en assistent som överallt bär mig sig en stor extern bättre version av X åt mig. -Framförallt hör man detta inom mobiler då folk säger spelprestanda/kamera är oviktig och separata enheter är bättre.

Permalänk
Medlem

Tänk på att det är lite struligt att virtualisera saker på en M1(som är ARM baserad). Du kan t.ex. inte köra vanligt windows, utan enbart windows för arm(virtualiserat). Inget Boot camp

// Lazze

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tea42BBS:

Tänk på att det är lite struligt att virtualisera saker på en M1(som är ARM baserad). Du kan t.ex. inte köra vanligt windows, utan enbart windows för arm(virtualiserat). Inget Boot camp

// Lazze

Det är jag medveten om.

Dock minns jag en gång i fornhistorien då jag testade att dra in en virtuell windows xp x86 i någon virtualisering på en powerpc-mac.
Det gick inte snabbt, men det gick skitslött
Kanske kommer det någon bättre modern version till arm?

Permalänk
Skrivet av BMac:

Det är jag medveten om.

Dock minns jag en gång i fornhistorien då jag testade att dra in en virtuell windows xp x86 i någon virtualisering på en powerpc-mac.
Det gick inte snabbt, men det gick skitslött
Kanske kommer det någon bättre modern version till arm?

Det finns windows till arm och den är lite Meh.

Det stora med Windows är dens enorma programutbud i x86 versionen. Om man tar bort denna fördel så varför köra Windows? -Argument Windows medföljde datorn, drivrutiner fungerar bra osv. Visst, de argument köper jag. Men om man nu redan har MacOs i botten som fungerar bra, varför ska man då köra windows ovanpå om det inte är för att köra vissa program?

Angående vitalisering så går det alltid diskutera när det slog igenom. Jag påstår kring vanliga användare runt 2008. Då kunde man köra Windows Vista och sedan Windows Xp virtuellt ovanpå. Hade man 4GB ram så gick det ofta acceptabelt.

Historisk kring macOS så har emulering/vitalisering av Windows varit viktig. Men för varje år som går så blir allt fler lösningar plattsformsoberende webblösningar. Och man börjar idag komma till ett skede att en stor skara kan köra macOs utan problem att de saknar något, skulle iofs kunna vara ett spel.

Vill man ändå köra Windows så kan man ta till lösningar som att fjärrstyra en dator och det känns ofta vettigast. Inte hålla på och installera samma program på x antal maskiner, utan lägg in det på en och så genom olika tekniker så fjärrstyr man den.

Det jag är lite fundersam på är vad vitalisering och macos kommer in i din bild? Jag skulle gissa att de som främst idag kör något virtuellt i macOS är linuxnördar som vill köra linux. Men frågan är där varför inte bara sätta upp en terminalserver med linux som man fjärrstyr? Det finns hur många fördelar som helst med att använda terminalservrar istället för lokalt.
Ofta är lokalt en lösning för det är billigare eller att man vill programmera hårdvara lokalt genom usb. Men det finns ju tekniker att dela usb porten över internet som usb-anywhere.
-Rätt balt att man på sin egen dator kan starta ett program och det ser ut att programmet ligger lokalt, när programmet körs på en server i ett annat land. Och när man stoppar i usb kabeln till den enhet som man ska uppdatera, så ser det i ens program ut precis som vanligt.

Permalänk
Skrivet av BMac:

God söndag på er.

Tror jag har fått hjärnblödning eller något. Jag har fått för mig att jag vill köpa någon sorts Mac.

Primärt för att fler och fler kunder kör på dessa och jag skulle vilja kunna reda ut deras mer obskyra problem utan att behöva ockupera deras maskiner hela tiden.
Enbart det räcker inte riktigt för att motivera ett köp så jag undrar vad mer jag kan "behöva" en sådan maskin till.

Sysslar mest med nätverksinfrastruktur och virtualisering. Finns det några fördelar på virtualiseringsfronten när man kör med en m1?

Spelar inte och är estetiskt totalt handikappad så dessa områden betyder noll för mig.

Funderar på en mac mini, men dessa verkar bara gå att få med 16GB minne?

Motivera mig.

Lite beroende på vad du menar med "nätverksinfrastruktur och virtualisering" kan en Mac vara ett fantastiskt verktyg, eftersom du får en komplett Unix som är intrimmad för hårdvaran den går på.
Gillar du tanken på att köra Linux men drar dig lite för risken att behöva pilla på operativsystemet när du egentligen bara vill göra ditt jobb, så är en Mac perfekt.

I tillägg är det inga problem att virtualisera moderna Linuxdistributioner (ARM-versionerna av dem) med gratisverktyget UTM eller med det företagssupporterade och välfungerande Parallells. När jag körde Intel-Mac var VMware Fusion ett givet alternativ eftersom det interagerade med vCenter om man hade det behovet, men den firman verkar vara lite långsammare på bollen här, då hela deras verksamhet hittills - eller åtminstone de delar av den som tjänar pengar - bygger på x86.

16 GB minne är (fortfarande) inte så lite, med mindre än att du vet med dig att du behöver mer. Jag var relativt ofta uppe och nosade på den gränsen med min Mac på jobbet, så när jag köpte ny dator gick jag upp några hack i pris och köpte en med 32 GB. 14" MacBook Pro är ett totalt monster, och det är osannolikt att du i normalt bruk kommer att slå i taket med en sådan. Men vill du nödvändigtvis ha en stationär dator ligger valet idag i praktiken mellan en Mini, som börjar på 13000 spänn om du vill ha en vettig konfiguration, eller en Studio som börjar strax norr om 25', med 32 GB minne och 512 GB lagring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Hel knippe vet jag inte. Själv har jag en USB-C-dongle med Nätverk, USB3, USB-C, HDMI och SD-kortläsare.
Tar ingen plats i väskan och är smidig att koppla in i någon av de fyra USB-C utgångarna vid behov.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Musikälskare

Välkommen in i värmen / sekten min broder 😉

Jag har två stycken Macbook Pro's med M1-cpu, en 14"are till jobbet (programmering) och en 16" till hemmet (Youtube osv, samt mindre programmering ibland), rekommenderar dom verkligen! Apple ligger på en helt annan nivå när det kommer till kvalitet och användarvänlighet, du kommer inte bli besviken imo

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Studion är en riktigt trevlig. sskin. Kostar en aning, men man får mycket för pengarna.
Har precis fått min Studio, basmodellen fast med 1TB lagring istället för 512GB. D.v.s M1 Max, 32GB Ram, 24 core GPU och 1TB lagring.
Lär jag klara mig på ett tag 🙂

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Motivera mig.

Arbetsdator, det är inte många fakturerade timmar det... så varför funderar du ens? Köp och lär dig, du ser ju själv en potential i att vara lite mer bekant med plattformen!

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Varför inte köra en hackintosh först hemma på en av dina alla pc burkar, gillar du det så gå köp en MAC, men imho, enda anledningen folk köper MAC är för (enbart) otroligt specifika (estetiska) program för musik & bild... Allt annat är "Hej jag vill ha en mac för grannen har en"

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Varför inte köra en hackintosh först hemma på en av dina alla pc burkar, gillar du det så gå köp en MAC, men imho, enda anledningen folk köper MAC är för (enbart) otroligt specifika (estetiska) program för musik & bild... Allt annat är "Hej jag vill ha en mac för grannen har en"

Enda anledningen till att jag skulle vilja ha en PC med Windows är om jag spelar spel på datorn. Och det gör jag inte.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Dylika kommentarer kommer bara från nån som inte använt Mac mer än testat en stund. Den taktila känslan, kvaliten i hårdvaran, batteritid på bärbart o.s.v. kommer ingen PC-tillverkare upp till. Bara testa använda trackpad:en på en bärbar mac och jämför med valfri PC, ingen är i närheten, fortfarande! Ja, jag är genuint förvånad att ingen PC-tillverkare satsar lite på kvalite, Microsoft är de som jag tycker kommer närmast med sina Surface-produkter i dagsläget, men fortfarande underlägset.

Sen kan man tycka vad man vill om operativsystemet.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Skrivet av Niivpzi:

Din o är inte så h. 😆

Orsaken att många gillar Mac och andra Appleprylar är kombinationen hög kvalitetskänsla på hårdvaran och eftertanke och elegans i mjukvaran, och att båda dessa element utvecklas tillsammans. Ditt förslag är lite som att säga till någon som vill köpa Porsche att provköra en Subaru istället, för att se om de gillar sportbilskänslan.

Att köra hackintosh kan vara ett sätt att se om man gillar operativsystemet, men på det mesta av gängse hårdvara är det om jag får döma av min egen upplevelse, som visserligen är några år gammal, en ganska taskig och skakig upplevelse med mindre än att din hårdvara är i princip identisk med vad du hittar i en Mac-modell.

Ytterligare en sak du missar med en hackintosh är hur systemet och applikationerna upplevs på en modern Apple Silicon-baserad dator.

Ur ett nördperspektiv utanför musik/bild/videoproduktion och kvalitetsupplevelsen, är en påtaglig orsak att köra Mac att man har en fullfjädrad Unix under huven, så du har en dator man oerhört sällan behöver meka med om man inte vill göra just det, men om du skulle känna för det har du fortfarande alla möjligheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Du har ju verkligen ingen koll överhuvudtaget.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

That did not make any sense.