Tävling Pricerunner Monsterbygget PC 2022

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenan:

Står där man skriver in motivering att det inte kommer skickas något bekräftelsemail. Är med när man skickar in motiveringen.

Jag kan uppenbarligen inte läsa

Visa signatur

Tro på mig

Permalänk
Medlem

Är helt hundra på chassi, gpu, cpu, ram, psu. Mobo är troligtvis helt rätt då de andra i den "storleken" är mycket dyrare.
Lagring är jag relativt säker på, men är helt lost på AIO, den länk jag hitta i denna tråden funkar ej heller.
Provat byta ssd/aio och hamnar antingen strax under eller över senaste skrivna pris. D:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krilon:

Är helt hundra på chassi, gpu, cpu, ram, psu. Mobo är troligtvis helt rätt då de andra i den "storleken" är mycket dyrare.
Lagring är jag relativt säker på, men är helt lost på AIO, den länk jag hitta i denna tråden funkar ej heller.
Provat byta ssd/aio och hamnar antingen strax under eller över senaste skrivna pris. D:

Kolla på bilden igen, eller ah jag menar länken...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanzooon:

Kolla på bilden igen, eller ah jag menar länken...

Oh, jag såg nu hahahaha.....EDIT klaaaaaar, trodde jag aldrig skulle hitta allt men lyckades med alla utom AIO "blind" xD

att jag klarade av utmaningen
Permalänk

Tjena!
Hade du kanske kunnat skicka alla rätta komponenter till tävlingen på pricerunner ?
Är inte så tekniskt lagd och lyckas inte lista ut det trots jag suttit här i 4timmar och försökt ?
Mvh Anton P

Permalänk
Medlem
Skrivet av antonp123:

Tjena!
Hade du kanske kunnat skicka alla rätta komponenter till tävlingen på pricerunner ?
Är inte så tekniskt lagd och lyckas inte lista ut det trots jag suttit här i 4timmar och försökt ?
Mvh Anton P

Lugnt. Man behöver inte va så tekniskt lagd. Med ledtrådarna här gäller det mest att inte vara lat.

Permalänk

Har suttit i timmar och försökt lista ut vad "10.06.2022 WFUWIWT KQPSEMY PAQTC LH850 IRJC PSE YLXM MLICCTZK 2HQ" betyder. Har någon några tips?

Permalänk
Vive la liberté!
Skrivet av David Rehn:

Har suttit i timmar och försökt lista ut vad "10.06.2022 WFUWIWT KQPSEMY PAQTC LH850 IRJC PSE YLXM MLICCTZK 2HQ" betyder. Har någon några tips?

Det är ett chiffer, siffrorna är inte chiffrerade. Blankstegen är där de ska vara även i produkten det gäller
MLICCTZK ska vara MLICCTZX

Permalänk
Medlem

Trethiumus cipher för SSD

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Hmm, ligger på 54 646 kr och är väl i princip 100 % på allt utom chassit! Får inte upp någon pop-up trots ctrl+F5 samt ta bort/lägga till. Någon som vill ge ett tips via PM om jag skickar en lista på det jag har?

Permalänk
Skrivet av Haddoq:

Lugnt. Man behöver inte va så tekniskt lagd. Med ledtrådarna här gäller det mest att inte vara lat.

Kan skicka listan jag har för tror jag e jäkligt när.
Har som sagt försökt i timmar men kan inget alls om datordelar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Kolla på roteringschiffer.

Vad fasen är ett roteringschiffer?

Visa signatur

Stationär; |Chassi: Fratal Design Define 7 (Ljudisolerad & Gunmetal) | MB: ASUS Prime X670-P WIFI | CPU: RyZen 9 7900X | RAM: 64GB DDR5 Kingston Fury (5600hz) | GPU: RX6700 XT | Lagring: 2x2TB M.2 NVMe, 1TB M.2 & 12TB HDD | Display: Phillips 24" HD (Pivot) & Samsung 27" UHD (165hz) | OS: unRaid 6.12.4 | Virtuell Maskin: Programmering (Win10Pro) Spel (Win11Pro), Allmänt Bruk (Fedora 39, ArcoLinux, Ubuntu 23.10) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Querzion:

Vad fasen är ett roteringschiffer?

Du "roterar" alfabetet, d.v.s. en bokstav blir en annan (men alltid samma) https://sv.wikipedia.org/wiki/Caesarchiffer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Querzion:

Vad fasen är ett roteringschiffer?

Gooogla. Tävlingen handlar ju ändå om att tillämpa sin hjärna.

Permalänk
Skrivet av Zogun:

Hmm, ligger på 54 646 kr och är väl i princip 100 % på allt utom chassit! Får inte upp någon pop-up trots ctrl+F5 samt ta bort/lägga till. Någon som vill ge ett tips via PM om jag skickar en lista på det jag har?

Chassit är i princip givet gratis här i tråden. "Ett thermaltake i prisklassen 1900-2100". Kolla även på bilden från intervjun med Filip, hunden faller på plats direkt så vida du kollar igenom bilderna på rätt chassi. Chassit är en väldigt tydlig "kärna" i detta bygget..... Tror jag sagt för mycket redan!

Visa signatur

i9 9900KF | Aorus 3080Ti | 32GB 3200Mhz | 3x CQ32G1 | Oculus Rift
Simucube DD | CSP v3's | 8020 aluminium sim-rig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fradiccus:

Chassit är i princip givet gratis här i tråden. "Ett thermaltake i prisklassen 1900-2100". Kolla även på bilden från intervjun med Filip, hunden faller på plats direkt så vida du kollar igenom bilderna på rätt chassi. Chassit är en väldigt tydlig "kärna" i detta bygget..... Tror jag sagt för mycket redan!

Där satt den! Kunde svurit på att jag redan hade testat det chassit. Tack, nu kan jag gå och lägga mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Nu vet jag inte vad du plockat ihop men jag misstänker att du ska ta en lite dyrare SSD för att justera chassipriset en aning

Gällande chassit så finns det ledtrådar tidigare i tråden om prisuppgift 1800-2100. Om du själv tänker drömbygget, vilket chassi? Lita på det och leta hund

Jag hittade chassit med hunden, men... Grafen för moderkortet jag hittade var ett E-ATX och Chassit är ATX.. "/ How will that work?

Visa signatur

Stationär; |Chassi: Fratal Design Define 7 (Ljudisolerad & Gunmetal) | MB: ASUS Prime X670-P WIFI | CPU: RyZen 9 7900X | RAM: 64GB DDR5 Kingston Fury (5600hz) | GPU: RX6700 XT | Lagring: 2x2TB M.2 NVMe, 1TB M.2 & 12TB HDD | Display: Phillips 24" HD (Pivot) & Samsung 27" UHD (165hz) | OS: unRaid 6.12.4 | Virtuell Maskin: Programmering (Win10Pro) Spel (Win11Pro), Allmänt Bruk (Fedora 39, ArcoLinux, Ubuntu 23.10) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Querzion:

Jag hittade chassit med hunden, men... Grafen för moderkortet jag hittade var ett E-ATX och Chassit är ATX.. "/ How will that work?

Står på en av intervjusidorna att de upptäckt att det vart fel med en del. Men att priset kommer vra en fungerande dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av antonp123:

Kan skicka listan jag har för tror jag e jäkligt när.
Har som sagt försökt i timmar men kan inget alls om datordelar

Tjenare. läste detta i förbigående och ville mest be om ursäkt för att jag kunde uppfattas som dryg. Missade delen med försökt i 4 timmar.

Iaf.. hoppas du hittade rätt, annars.. sätt dig ner och strukturerat gå genom det du inte hittat. Ta och samla alla tips kring de olika delarna som saknas och när du kommer tillbaks till datorn, så försök gå genom dem med färskt perspektiv och ögon. Förhoppningsvis ser du något som du inte gjorde när du var inne på något av de spåren som inte tog dig frammåt.

Egentligen behöver du mest hitta 7 delar..s en kan man ungefärgissa sig fram till just vilken av den sista delen det var.

Permalänk
Medlem

YES!

Jag är inte den snabbaste, den hoppade äntligen igång 00:29, tror jag började klockan 14:xx och senare dök jag upp här och läste lite olika kommentarer. Som hjälpte mig hitta lite ledtrådar som var nödvändiga. Jag tror jag la i chassit 15 gånger för att vara ärlig, jag är dock nojjig över det hela. Moderkortet är klassat som E-ATX och Chassit är klassat som ATX. Hur går det ihop?

Visa signatur

Stationär; |Chassi: Fratal Design Define 7 (Ljudisolerad & Gunmetal) | MB: ASUS Prime X670-P WIFI | CPU: RyZen 9 7900X | RAM: 64GB DDR5 Kingston Fury (5600hz) | GPU: RX6700 XT | Lagring: 2x2TB M.2 NVMe, 1TB M.2 & 12TB HDD | Display: Phillips 24" HD (Pivot) & Samsung 27" UHD (165hz) | OS: unRaid 6.12.4 | Virtuell Maskin: Programmering (Win10Pro) Spel (Win11Pro), Allmänt Bruk (Fedora 39, ArcoLinux, Ubuntu 23.10) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Querzion:

Jag är inte den snabbaste, den hoppade äntligen igång 00:29, tror jag började klockan 14:xx och senare dök jag upp här och läste lite olika kommentarer. Som hjälpte mig hitta lite ledtrådar som var nödvändiga. Jag tror jag la i chassit 15 gånger för att vara ärlig, jag är dock nojjig över det hela. Moderkortet är klassat som E-ATX och Chassit är klassat som ATX. Hur går det ihop?

<Uppladdad bildlänk>

Fick dock inte trycka på 'skicka motivering'... Laddade om sidan och rutan försvann, betyder det att jag är med eller inte? Confused AF.

Visa signatur

Stationär; |Chassi: Fratal Design Define 7 (Ljudisolerad & Gunmetal) | MB: ASUS Prime X670-P WIFI | CPU: RyZen 9 7900X | RAM: 64GB DDR5 Kingston Fury (5600hz) | GPU: RX6700 XT | Lagring: 2x2TB M.2 NVMe, 1TB M.2 & 12TB HDD | Display: Phillips 24" HD (Pivot) & Samsung 27" UHD (165hz) | OS: unRaid 6.12.4 | Virtuell Maskin: Programmering (Win10Pro) Spel (Win11Pro), Allmänt Bruk (Fedora 39, ArcoLinux, Ubuntu 23.10) |

Permalänk
Medlem

Drygt att man måste skriva 100 tecken precis innan man ens får skicka iväg motiveringen.

Visa signatur

Stationär; |Chassi: Fratal Design Define 7 (Ljudisolerad & Gunmetal) | MB: ASUS Prime X670-P WIFI | CPU: RyZen 9 7900X | RAM: 64GB DDR5 Kingston Fury (5600hz) | GPU: RX6700 XT | Lagring: 2x2TB M.2 NVMe, 1TB M.2 & 12TB HDD | Display: Phillips 24" HD (Pivot) & Samsung 27" UHD (165hz) | OS: unRaid 6.12.4 | Virtuell Maskin: Programmering (Win10Pro) Spel (Win11Pro), Allmänt Bruk (Fedora 39, ArcoLinux, Ubuntu 23.10) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Querzion:

Fick dock inte trycka på 'skicka motivering'... Laddade om sidan och rutan försvann, betyder det att jag är med eller inte? Confused AF.

Du borde få upp den igen om du tar bort en komponent och lägger till den igen, samma som om man glömt mata in adressuppgifter. (Gissar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pecken:

Ni som lyckats. Fick ni bekräftelsemail efter att ha skrivit motivering? Jag fick inget iaf.

Stod att man inte skulle få något sådant. Jag såg en VOTE_RECEIVED eller något i det hållet efter att jag skickat en 100 symboler lång motivering. Funkar för mig som bekräftelse.

Visa signatur

Stationär; |Chassi: Fratal Design Define 7 (Ljudisolerad & Gunmetal) | MB: ASUS Prime X670-P WIFI | CPU: RyZen 9 7900X | RAM: 64GB DDR5 Kingston Fury (5600hz) | GPU: RX6700 XT | Lagring: 2x2TB M.2 NVMe, 1TB M.2 & 12TB HDD | Display: Phillips 24" HD (Pivot) & Samsung 27" UHD (165hz) | OS: unRaid 6.12.4 | Virtuell Maskin: Programmering (Win10Pro) Spel (Win11Pro), Allmänt Bruk (Fedora 39, ArcoLinux, Ubuntu 23.10) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zogun:

Du "roterar" alfabetet, d.v.s. en bokstav blir en annan (men alltid samma) https://sv.wikipedia.org/wiki/Caesarchiffer

Tackar. Det var första gången jag kom i kontakt med kryptografi faktiskt, men då kan man lära sig grunden för att skapa ett eget. ;P

Visa signatur

Stationär; |Chassi: Fratal Design Define 7 (Ljudisolerad & Gunmetal) | MB: ASUS Prime X670-P WIFI | CPU: RyZen 9 7900X | RAM: 64GB DDR5 Kingston Fury (5600hz) | GPU: RX6700 XT | Lagring: 2x2TB M.2 NVMe, 1TB M.2 & 12TB HDD | Display: Phillips 24" HD (Pivot) & Samsung 27" UHD (165hz) | OS: unRaid 6.12.4 | Virtuell Maskin: Programmering (Win10Pro) Spel (Win11Pro), Allmänt Bruk (Fedora 39, ArcoLinux, Ubuntu 23.10) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Gooogla. Tävlingen handlar ju ändå om att tillämpa sin hjärna.

Jag sökte, det gav inte med sig alls och skiffer/chiffer för mig är lager, som i stacking. Skiffersten, så det tog lite tid att ens tänka 'rätt'.

Visa signatur

Stationär; |Chassi: Fratal Design Define 7 (Ljudisolerad & Gunmetal) | MB: ASUS Prime X670-P WIFI | CPU: RyZen 9 7900X | RAM: 64GB DDR5 Kingston Fury (5600hz) | GPU: RX6700 XT | Lagring: 2x2TB M.2 NVMe, 1TB M.2 & 12TB HDD | Display: Phillips 24" HD (Pivot) & Samsung 27" UHD (165hz) | OS: unRaid 6.12.4 | Virtuell Maskin: Programmering (Win10Pro) Spel (Win11Pro), Allmänt Bruk (Fedora 39, ArcoLinux, Ubuntu 23.10) |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Querzion:

Jag sökte, det gav inte med sig alls och skiffer/chiffer för mig är lager, som i stacking. Skiffersten, så det tog lite tid att ens tänka 'rätt'.
<Uppladdad bildlänk>

Problemet är att du använder DDG. Googla så får du mycket bättre resultat. Prova engelska med. Alltså rotation chiffer

Permalänk
Skrivet av anon334363:

Problemet är att du använder DDG. Googla så får du mycket bättre resultat. Prova engelska med. Alltså rotation chiffer

Tror ni övertänker det hela.

Siffrorna stämmer i de kodade tecknen (om ni scrollar bland inläggen) och ANTALET bokstäver överrensstämmer bara med meningen i beskrivningen för en modell om ni hänger med på vad jag menar.

Ni behöver inte avkoda först.

Satt själv och matade in den där jäkla kartan i nån Steganografi/Base64 avkodar sida och scrollade efter "hemliga" tecken bland en miljard andra rappakalja tecken i 4h 🙄

Men håller med övriga, jäkligt kul skattjakt ändå. Precis lagom nivå

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jimpalainen:

Tror ni övertänker det hela.

Siffrorna stämmer i de kodade tecknen (om ni scrollar bland inläggen) och ANTALET bokstäver överrensstämmer bara med meningen i beskrivningen för en modell om ni hänger med på vad jag menar.

Ni behöver inte avkoda först.

Satt själv och matade in den där jäkla kartan i nån Steganografi/Base64 avkodar sida och scrollade efter "hemliga" tecken bland en miljard andra rappakalja tecken i 4h 🙄

Men håller med övriga, jäkligt kul skattjakt ändå. Precis lagom nivå

Nej det är ett legit chiffer. Jag skrev en dekoder för meddelandet i php, chiffret kan man säga baseras på rot13 med modifikationer

Permalänk
Medlem

Jag har hittat chassit, men fick vi någon förklaring till hur man ska hitta den med hjälp av ledtrådarna? Känns som om att det lättaste var att bygga allt annat och sen gissa sig fram vilket känns märkligt.