Kinnarps 9000 v 8000 och ev livslängd

Permalänk
Medlem

Kinnarps 9000 v 8000 och ev livslängd

Hej tänkte ev köpa en av dessa stolar men jag ser att just 9000 verkar inte vara ''slitstarka'' baserat på trådarna här i forumet.

Tänkte kolla om någon har praktisk erfarenhet av kanske båda stolar som kan ge lite perspektiv på saken, samtidigt tips om hur lätta dessa är att laga/beställa reservdelar med.

Permalänk
Inaktiv

Var på Kinnarps utställningslokal och tittade på deras stolar förra sommaren, den 9000-stol de hade ute för demo borde de slängt bort för länge sen, så sleten och dann såg den ut. Dess skick var som att den åkt runt på olika mässor och konferenser i 10 år typ; reglagen var sladdriga och funkade dåligt, och hela stolen var slapp och skramlade plastigt. Gav ett skitdåligt intryck måste sägas, hade inte velat ha en Kinnarp 9000 ens om någon kastade den efter mig efter den titten. Dyr var den också.

Hade valt en annan stol om jag ska vara ärlig, Kinnarp hade andra, nyare och modernare modeller som kändes som de höll betydligt högre kvalitet, men de är ju alla ganska så dyra och inte får du så värst lång garanti heller (5 år vill jag minnas.) Sitter istället i en Secret Lab Titan XL nu som är cirkus halva priset mot en Kinnarp, och du får 5 år garanti på den här också (om du gör gratisreklam på sociala media åt dem, annars 3 år.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Var på Kinnarps utställningslokal och tittade på deras stolar förra sommaren, den 9000-stol de hade ute för demo borde de slängt bort för länge sen, så sleten och dann såg den ut. Dess skick var som att den åkt runt på olika mässor och konferenser i 10 år typ; reglagen var sladdriga och funkade dåligt, och hela stolen var slapp och skramlade plastigt. Gav ett skitdåligt intryck måste sägas, hade inte velat ha en Kinnarp 9000 ens om någon kastade den efter mig efter den titten. Dyr var den också.

Hade valt en annan stol om jag ska vara ärlig, Kinnarp hade andra, nyare och modernare modeller som kändes som de höll betydligt högre kvalitet, men de är ju alla ganska så dyra och inte får du så värst lång garanti heller (5 år vill jag minnas.) Sitter istället i en Secret Lab Titan XL nu som är cirkus halva priset mot en Kinnarp, och du får 5 år garanti på den här också (om du gör gratisreklam på sociala media åt dem, annars 3 år.)

Jo just 9000 verkar ha ett negativt itnryck , däremot ser jag bara eloge för 8000.

Jag vill transitionera ifrån gamingstolar om jag ska vara helt ärlig

Permalänk
Medlem

Har haft bägge (olika jobb), röstar nog på 8000 om man ska ha en ren skrivbordsstol för att jobba vid dator, 9000 känns som en märklig kompromiss.

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Buulaa:

Jag vill transitionera ifrån gamingstolar om jag ska vara helt ärlig

Den här är faktiskt inte dum alls dock. Trycker inte ihop axelpartiet så skumt som en del gamingstolar kan göra, och är generellt sett riktigt rejält byggd med massor av metall (den väger ju nästan 40 kilo, så...) Dynorna är dessutom skönt mjuka också och den har bra svankstöd med justeringsmöjligheter i både djup och höjd, så att det är en gamingstol betyder inte att komforten är kass.

Faktakorrigering...
Permalänk
Medlem

Slutade up med en 8000, måste dock varna folk över att det finns en ideal vikt/längd för sittande person.

Jag är 180 och ca 82+ kg det är verkligen på håret att jag passar in på stolen, specifikt längden.

Jag skulle säga att den är designad för folk mellan 175-178cm som mest för maximal comfort då jag har lite längd över nackstödet på med maximal utdragning av höjden med mekanismen.

Funkar för mig men i framtiden blir dog ner en mer anpassad variant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

Slutade up med en 8000, måste dock varna folk över att det finns en ideal vikt/längd för sittande person.

Jag är 180 och ca 82+ kg det är verkligen på håret att jag passar in på stolen, specifikt längden.

Jag skulle säga att den är designad för folk mellan 175-178cm som mest för maximal comfort då jag har lite längd över nackstödet på med maximal utdragning av höjden med mekanismen.

Funkar för mig men i framtiden blir dog ner en mer anpassad variant

Jag är 195cm och väger ca 1,5Buulaa, och ryggstöd/nackstöd funkar prima för mig. Köpte du en med det korta ryggstödet?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Jag är 195cm och väger ca 1,5Buulaa, och ryggstöd/nackstöd funkar prima för mig. Köpte du en med det korta ryggstödet?

Jag antar det för jag är 180 och det skulle behövas någon cm.

Jag är en aning orolig över passformen blir om jag råkar bli lite mer vältränad i framtiden framtiden, tror inte dynan är så pass lämplig skulle man nå över 85kg heller.

Permalänk
Medlem

https://www.sweclockers.com/forum/56-tangentbord-moss-och-ovr...
(Handkontroller, möss, tangentbord, stolar med mera.)

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

Jag antar det för jag är 180 och det skulle behövas någon cm.

Jag är en aning orolig över passformen blir om jag råkar bli lite mer vältränad i framtiden framtiden, tror inte dynan är så pass lämplig skulle man nå över 85kg heller.

Om du kan få huvudstödet upp till bakhuvudet borde det funka bra oavsett hur vältränad du är. Jag är rätt bred mellan axlarna och tycker inte det var något problem med de två stolar jag haft i alla fall. Sittdynan är definitivt bättre än flera andra jag suttit i (givet samtliga nog är på billigare stolar).

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz