Lågtryck på grafikkortsmarknaden – största tappet sedan 2009

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

Men...enligt folk här på Swec så tjänar alla i Sverige 50k+ och allt handlar om "prioriteringar"....

Rent ut sagt så behöver man inte tjäna 50k+ för att köpa ett 4090, beror ju lite på ens.... hmm... prioriteringar ... och hur mycket man sparar.

Köp ett 4090. Sälj det två år senare och köp ett 5090... Sälj det två år senare och köp ett 6090... osv, behöver ju inte bli mycket dyrare än betala för ett större tv-paket om man då istället skulle ... prioritera ... att titta på sport. Eller några krogbesök i månaden om man nu ... prioriterar ... det.

Problemet är mer att ha pengar sparade så att man inte får för sig att köpa det första kortet på avbetalning. Men att kunna spara undan pengar löser man ju genom att ... prioritera ... saker...

Permalänk
Medlem

Ja senast jag uppgraderade GPU varje år var några år sedan. Hade inte mitt 1080TI gått sönder inom garantiperioden så hade jag haft ett sådant fortfarande, men jag fick ett 2080 på garantin 3070 blir nästa steg troligen npgon gång nästa eller nästnästa år.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

33% på GPUer.
https://csimarket.com/stocks/segments.php?code=NVDA

(nvm, gammla siffror, enl låsta länkar ligger det närmare 60% 2022...., Ska länka så för jag hinner)

AMD har 9.6%....

Är väll inte så konstigt med tanke på att amd ligger ett steg under i pris jämfört med nvidia om man bortser från rt

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Är väll inte så konstigt med tanke på att amd ligger ett steg under i pris jämfört med nvidia om man bortser från rt

En 30 till 60% marginal, samtidigt som konkurrenten har 9% påvisar rätt tydligt att;

1. Gamers vill ha två till FPS i CS:GO, istället för att "ibland" ta det lite sämre kortet för att försöka behålla konkurransen så att vi inte...
2. ...hamnar där vi är just nu, där AMD helt enkelt börjar tappa konkurranskraften. Detta är inte en situation någon vill sitta i, för då blir det som det blir nu med konsument GPUer för 30.000kr

För att inte ens tala om att Nvidias riktiga pengar görs på Compute & Networking -> Det finns MASSVIS med marginal för att sänka priser för GPUer, om det hade funnits ett incitament för det.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

En 30 till 60% marginal, samtidigt som konkurrenten har 9% påvisar rätt tydligt att;

1. Gamers vill ha två till FPS i CS:GO, istället för att "ibland" ta det lite sämre kortet för att försöka behålla konkurransen så att vi inte...
2. ...hamnar där vi är just nu, där AMD helt enkelt börjar tappa konkurranskraften. Detta är inte en situation någon vill sitta i, för då blir det som det blir nu med konsument GPUer för 30.000kr

För att inte ens tala om att Nvidias riktiga pengar görs på Compute & Networking -> Det finns MASSVIS med marginal för att sänka priser för GPUer, om det hade funnits ett incitament för det.

Fast ditt första där är bara fel ju? Vill man ha fps idag så antingen vill man köra spel med rt eller så köper man amd.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Lågtryck...ja, vad kan det bero på?

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

En bättre utveckling på marknaden hade nog varit ifall de släppt hysterin med att trycka upp effektiviteten någon procent varje år med en "ny generation" och istället tillfredsställt efterfrågan på 3000-serien som var en riktigt bra uppgradering till ett riktigt bra pris inledningsvis. Jag köpte mitt 3080 till (vad som nu känns löjligt lite) runda 7900 kr.

För konsumenterna hade det nog blivit bättre ifall de tillfredsställde efterfrågan på dem innan det gick ut med nästa gen till dubbla priserna.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Klart det blir lågtryck på korten, priserna skenar och vi går in i en lågkonjuktur.
Tror inte många är beredda att utöka sina lån för att köpa ett kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det var bra tider men på den tiden så åldrades grafikkorten sämre också och att upplösingarna på skärmarna snabbt ökade, många gick från 1280x1024 till 1680x1050 till 1920x1200. Crysis såg till att många kort blev gamla på ett år. Grafikkort håller bättre idag.

Definitivt! Men om man vänder på det betyder det också att man idag behöver betala mer för något man inte behöver lika mycket

Jag har fortfarande aldrig lirat Crysis, trots att jag alltid tänkt göra det någon dag

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Känns dock som att grafikkort åldras betydligt bättre nu än för 10 år sedan.

Ett GTX 680 köpt 2012 var mer eller mindre skrot 2017.
Ett GTX 780 Ti köpt 2013 var mer eller mindre skrot 2018.

Ett RTX 2080 Ti köpt 2018 lär funka ypperligt 2023.
Ett RTX 3090 köpt 2020 lär funka ypperligt 2025.

Det beror ju lite på vad för krav man har.
Ska man tvunget ha det bästa hela tiden är man ju fast i karusellen att man hela tiden får köpa det dyraste så fort något nytt kommer.

Är man villig att kompromissa med upplösning och inställningar så verkar det som att GTX 660 klarar de flesta spel från 2020 och tidigare.
Då spel från andra halvan av 2010-talet så kanske det är närmare minimum nivå än rekommenderat. Men ändå körbart.
Har länge varit många spel som haft GTX 660 som deras minimum nivå och ofta går det att köra på någonting något snäpp under officiellt minimum om budgeten är skral och entusiasmen för att överhuvudtaget kunna spela spelen är stor.
GTX 680 borde väl åtminstone stå sig lite bättre än ett 660.
Även om skillnaden på sent 2010 tal och nu inpå 2020 tal kanske inte är jättestor?
För även om 680 var high end för sin tid så är det ändå samma generation som 660 som är föråldrad.

Men spel från 2022 och framåt så finns det troligtvis spel som inte ens skulle starta på ett GTX 660 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Det va just den meningen i slutet som jag också fastnade på.

"Jon Peddie spår att leveranserna fortsätter minska under årets fjärde kvartal, men att det inte nödvändigtvis innebär totalt mörker. Analytikern menar att genomsnittspriserna (ASP) kommer öka samtidigt som tillgängligheten är fortsatt god, vilket fortsatt bäddar för en lika god jul."

Detta tolkar jag som att det är "God Jul" för tillverkarna som kommer höja marginalerna för att täcka upp för minskad försäljning så för konsumenterna kommer det bara bli sämre.
Har svårt att se detta fungera när det redan verkar som marknaden är mättad på Superdyra Highend kort nu när 4080 inte ens säljer som förväntat.

Ja det är onekligen svårnavigerat.
Tuff ekonomi för konsumenter som håller hårdare i plånboken.
Tillverkare/ÅF säljer färre produkter. Både ÅF och tillverkare har kostnader och krav på att gå med vinst. Dom behöver "mer eller mindre" hålla kvar eller öka sina marginaler.

Många som inte förstår att det inte bara är att sänka pris hur som helst.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Inte direkt förvånande, för många ökar nu levnadskostnaderna rejält med skenande inflation, energipriser och höjda räntor, att då punga ut för ett grafikkort som kostar mellan +16k bort mot ~30k om man egentligen inte behöver sådant känns nog i de flestas plånböcker även om man har rätt gott ställt, speciellt om andra komponenter också ska inhandlas. Vissa kommer naturligtvis ha råd och andra behöver köpa nytt om gamla inte funkar längre men inte springer man till butiken glad i hågen om man har typ bättre kort från förra generationen och allt funkar som det ska.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Det beror ju lite på vad för krav man har.
Ska man tvunget ha det bästa hela tiden är man ju fast i karusellen att man hela tiden får köpa det dyraste så fort något nytt kommer.

Är man villig att kompromissa med upplösning och inställningar så verkar det som att GTX 660 klarar de flesta spel från 2020 och tidigare.
Då spel från andra halvan av 2010-talet så kanske det är närmare minimum nivå än rekommenderat. Men ändå körbart.
Har länge varit många spel som haft GTX 660 som deras minimum nivå och ofta går det att köra på någonting något snäpp under officiellt minimum om budgeten är skral och entusiasmen för att överhuvudtaget kunna spela spelen är stor.
GTX 680 borde väl åtminstone stå sig lite bättre än ett 660.
Även om skillnaden på sent 2010 tal och nu inpå 2020 tal kanske inte är jättestor?
För även om 680 var high end för sin tid så är det ändå samma generation som 660 som är föråldrad.

Men spel från 2022 och framåt så finns det troligtvis spel som inte ens skulle starta på ett GTX 660 ?

Sen beror det ju på vilken typ av spel man spelar också. Spelar man bara lättdrivna spel (indie, retro, pvp o.s.v.) så blir det ju billigare med grafikkort och man klarar sig längre på en modell helt klart. Men vill man kunna spela nyare tungdrivna singel player spel (AAA) så krävs det ett biffigare grafikkort. Mitt 980ti i min nuvarande burk skulle nog nästan dö om jag försökte att köra spel som Cyberpunk 2077 el.dyl.

Permalänk
Medlem

Så länge priserna är som de är kommer även äldre/långsammare grafikkort fortsätta hålla länge. Spelutvecklarna vill sälja så mycket som möjligt, så de inriktar sig på minsta gemensamma nämnare. Ingen mening att lägga en massa resurser på att utveckla för något som bara 0,1% av köparna har. Man kanske slänger med något dåligt optimerat "Super Ultra Psycho" grafikläge som knappt gör någon skillnad men kapar FPS, bara för att göra de köparna (och Nvidia) nöjda.

Sen är vi mitt inne i en konsolgeneration som motsvarar ungefär 2700X och 6600XT, så det dröjer länge innan det blir påtryckning från det hållet med spel som kräver mer.

Det är först när prestanda per krona börjar gå upp, inte bara prestanda oavsett pris, som den stora massan kommer börja uppgradera och det blir lönt för spelutvecklare att optimera för nyare/snabbare grafikkort.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av cerb1980:

Trodde aldrig jag skulle köpa en mobil för över 10000kr för ett antal år sedan, men man vänjer sig nog dessvärre.

Jag har inte och kommer nog aldrig att köpa en mobil för över 10000, det finns många fina mobiler för under 10000 om man inte trånar efter iPhones/Samsungs senaste topp modeller som också är helt skevt prissatta..

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst tråden och detta har ju självklart redan skrivits.

GPU-priser är kajko. (ja jag köpte men långt ifrån alla har den möjligheten).
DLSS och FSR förlänger livslängden på tidigare GPU.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

De som köper 40xx nu riskerar att spelutvecklarna drar i handbromsen och flera generationer kort hinner passera innan de skruvar upp grafiska utvecklingen igen.
Då sitter de som köpt 40xx-serien med överkapacitet under en lång period för att sedan hastigt behöver uppgradera.

Dåliga tider på flera sätt att köpa senaste nu mao.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Jag har inte och kommer nog aldrig att köpa en mobil för över 10000, det finns många fina mobiler för under 10000 om man inte trånar efter iPhones/Samsungs senaste topp modeller som också är helt skevt prissatta..

Där är jag skyldig, har bytt varannat år men nu mär kronan sjunker, räntorna går upp och ekonomin för landet börjar bli riktigt skev så kommer jag sitta längre på min mobil än jag gjort tidigare.
Jag tycker en telefon är viktigare än ett grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Fast ditt första där är bara fel ju? Vill man ha fps idag så antingen vill man köra spel med rt eller så köper man amd.

Det dumma med att komma med sådana kommentarer (Rätt / Fel) är att man kan behöva kolla först.

De 16 första grafikkorten som används på Steam är Nvidia.

AMD kommer med sitt första kort på plats 17.

Edit*
Jag förstår att det blir en annan fråga pga det jag skriver ovan, men det jag menar är att hade man velat ha konkurrens, så hade det varit 50\50 eller ens i närheten, vilket det inte är idag.
AMD har tappat bollen såpass hårt senaste generationerna att den ligger så långt efter att det knappt är en tävling ens -> Detta ger oss 30.000kr grafikkort som dessutom säljs slut vilket är det sjukaste av allt.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Det dumma med att komma med sådana kommentarer (Rätt / Fel) är att man kan behöva kolla först.

<Uppladdad bildlänk>

De 16 första grafikkorten som används på Steam är Nvidia.

AMD kommer med sitt första kort på plats 17.

Edit*
Jag förstår att det blir en annan fråga pga det jag skriver ovan, men det jag menar är att hade man velat ha konkurrens, så hade det varit 50\50 eller ens i närheten, vilket det inte är idag.
AMD har tappat bollen såpass hårt senaste generationerna att den ligger så långt efter att det knappt är en tävling ens -> Detta ger oss 30.000kr grafikkort som dessutom säljs slut vilket är det sjukaste av allt.

Det jag menar är att för priset av ett 3070 ti så får man ett 6800 xt som ligger mellan en bit över 3080 om man bortser från ray tracing. Är fps prio ett så är nvidia idag ändast ett alternativ om priset inte spelar någon roll.

Sen kan jag hålla med om att mer eller mindre hela världen lider av att vara en aning nvidia fanboys, speciellt med tanke på hur mycket strul det börjar bli med deras drivrutiner.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

De som köper 40xx nu riskerar att spelutvecklarna drar i handbromsen och flera generationer kort hinner passera innan de skruvar upp grafiska utvecklingen igen.
Då sitter de som köpt 40xx-serien med överkapacitet under en lång period för att sedan hastigt behöver uppgradera.

Dåliga tider på flera sätt att köpa senaste nu mao.

Håller inte med. Det är lite av en missuppfattning att RTX 4090 är overkill rent allmänt: Det är bara "overkill" i 1440p 60 Hz eller lägre. I 1440p 144 Hz och eller 4K rent allmänt är det definitivt inte overkill, f.a. inte med Raytracing.

Tror inte många som skaffar RTX 4090 spelar i 1080p eller 1440p 60 Hz dock.

Om något så lär spelutvecklarna brassa på lite mer snarare då det nu finns hårdvara som klarar av att driva deras spel.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Det jag menar är att för priset av ett 3070 ti så får man ett 6800 xt som ligger mellan en bit över 3080 om man bortser från ray tracing. Är fps prio ett så är nvidia idag ändast ett alternativ om priset inte spelar någon roll.

Sen kan jag hålla med om att mer eller mindre hela världen lider av att vara en aning nvidia fanboys, speciellt med tanke på hur mycket strul det börjar bli med deras drivrutiner.

En grov förenkling. Vid låga upplösningar som 1080p ja, då flaskar CPUn långt innan men går du upp till 4K finns inte ens AMD med på kartan.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Rent ut sagt så behöver man inte tjäna 50k+ för att köpa ett 4090, beror ju lite på ens.... hmm... prioriteringar ... och hur mycket man sparar.

Köp ett 4090. Sälj det två år senare och köp ett 5090... Sälj det två år senare och köp ett 6090... osv, behöver ju inte bli mycket dyrare än betala för ett större tv-paket om man då istället skulle ... prioritera ... att titta på sport. Eller några krogbesök i månaden om man nu ... prioriterar ... det.

Problemet är mer att ha pengar sparade så att man inte får för sig att köpa det första kortet på avbetalning. Men att kunna spara undan pengar löser man ju genom att ... prioritera ... saker...

Väldigt många Svenskar kan inte "spara" utan lever på lön till lön.
Spara är ett privilegium.
Avbetalning är inte att tala om.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

Väldigt många Svenskar kan inte "spara" utan lever på lön till lön.
Spara är ett privilegium.
Avbetalning är inte att tala om.

Lever man lön till lön och inte kan spara till något är väl det oväsentligt vad kostnaden är för lyxprylar ändå däremot.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

En grov förenkling. Vid låga upplösningar som 1080p ja, då flaskar CPUn långt innan men går du upp till 4K finns inte ens AMD med på kartan.

Kolla sweclockers prestanda index och jämför vad korten kostar idag.
RTX 3070 ti runt 8000kr, rx 6800 runt 8000kr och rx kortet är bättre i alla upplösningar.
RTX 3060 runt 4000-5000kr och 6600 xt runt samma pris och bättre även de i allt utom 4k där dom ligger 4 enheter bakom
RTX 3080 runt 11 000 - 13 000 kr med 6900 xt runt 9000-11 000kr och 6950 runt 10 000-14 000 kr där 6900 xt ligger över 3090 i 1080 och 1440 men mitt imellan 3080 och 3090 i 4k medans 6950 xt ligger över 3090 ti i 1080p och 1440p och strax under i 4k.

Så enligt sweclockers prestanda index så är det snarare tvärt om att nvidia inte är med på kartan sätt till vad korten faktiskt kostar.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Inte konstigt...Uppgraderade inte först nu under black friday där man kunde få ett RX 6750 XT för ett humant pris (5699 kr). Innan dess satt jag på ett 1070 från ett bygge jag köpte 2016.

Äntligen kunde man få en bra speldator för runt 15k igen nu under denna rea

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Lever man lön till lön och inte kan spara till något är väl det oväsentligt vad kostnaden är för lyxprylar ändå däremot.

Sant.
Fast har ingen chans alls nu.
Förr så kostade en highend PC ~15k
Nu kostar bara ett kort 25K
Och det beror inte enbart på inflation.<
Smärtgränsen för de flesta tror jag ligger på runt 15k för en dator
För entusiaster så kanske 20k
För rika 1% så spelar det ingen roll

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Kolla sweclockers prestanda index och jämför vad korten kostar idag.
RTX 3070 ti runt 8000kr, rx 6800 runt 8000kr och rx kortet är bättre i alla upplösningar.
RTX 3060 runt 4000-5000kr och 6600 xt runt samma pris och bättre även de i allt utom 4k där dom ligger 4 enheter bakom
RTX 3080 runt 11 000 - 13 000 kr med 6900 xt runt 9000-11 000kr och 6950 runt 10 000-14 000 kr där 6900 xt ligger över 3090 i 1080 och 1440 men mitt imellan 3080 och 3090 i 4k medans 6950 xt ligger över 3090 ti i 1080p och 1440p och strax under i 4k.

Så enligt sweclockers prestanda index så är det snarare tvärt om att nvidia inte är med på kartan sätt till vad korten faktiskt kostar.

Asså, jag läste fel. Sorry! Nu när jag läser ditt inlägg igen vet jag inte vad jag tänkte förra gången

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Vågar man hoppas på lite bättre deals på gpu under mellandagsrean månntro? Känns som att det varit väldigt sparsmakat med detta under bf. Antar att återförsäljarna ser hur små sänkningar de kan komma undan med och ändå tömma hyllorna. Paniken lär väl komma till våren om lagren inte sålts ut, utan bara ligger och kostar hyllplats.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Vågar man hoppas på lite bättre deals på gpu under mellandagsrean månntro? Känns som att det varit väldigt sparsmakat med detta under bf. Antar att återförsäljarna ser hur små sänkningar de kan komma undan med och ändå tömma hyllorna. Paniken lär väl komma till våren om lagren inte sålts ut, utan bara ligger och kostar hyllplats.

Jag hoppas det, amd har haft okej rea på vissa modeller dock.
Får väl annars eventuellt testa 7900xt/x...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25