Jag förstår inte hur man gör ett word dokument efter SIS standaren, då jag inte kan separera texterna på samma rad i dokumentet

Permalänk
Inaktiv

Jag förstår inte hur man gör ett word dokument efter SIS standaren, då jag inte kan separera texterna på samma rad i dokumentet

Jag är i akut stress och jag får ingen hjälp från min lärare som så klart som säger att jag måste klara mig själv. Skolan hänvisar inte till någon bok heller och säger att internet måste användas. Jag har suttit och stressat med detta i hela veckan för att försöka lämna in den här uppgiften tidigare. Texten för utgivare, dokumenttyp med mera är helt färdig dock, även meddelande fält.

Det problemet som jag har i word, det är att texten dokumenttyp och utgivare ska ha olika inställningar när det kommer till centimeter. Jag har fått information om vilka CM som texterna ska ha från överkant och vänsterkant osv, men jag kan inte hitta någon information om hur man ställer in det utan att det knasar till sig.

Enligt skolan ska utgivaren vara längst upp till vänster och 2,1 cm från pappers vänsterkant. Dokumenttyp ska vara 11,3 cm från vänsterkanten och 1,7 cm från överkanten. Det som är mitt problem, det är att skolan säger att båda dem här ska vara på samma rad, det jag inte fattar är hur man kan ställa in dem olika utan att det påverkas? För jag har provat markera dokumenttyp texten och börja ställa in den, men då påverkas den andra också. Jag har hållit på i 4 dagar nu och blir galen, jag är väldigt nära på att säga upp mig från kursen, vilket jag egentligen inte vill. Men som sagt jag får ingen hjälp från skolan och får vända mig till er nu. Jag har provat med linjalen och provat skapa tabbar men det har inte hjälpt.

Det enda jag vill göra är att ändra vänsterkantens centimeter på båda texterna och behålla dem på samma rad.

Permalänk
Medlem

Jag skulle leta på nätet, verkar finnas en del sis-mallar:

https://www.lnf.infn.it/sis/preprint/wordtemp.html

Man kan ju bli kraftigt ’inspirerad’ i alla fall

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av medbor:

Jag skulle leta på nätet, verkar finnas en del sis-mallar:

https://www.lnf.infn.it/sis/preprint/wordtemp.html

Man kan ju bli kraftigt ’inspirerad’ i alla fall

Jag får inte tanka och använda dem mallarna. Det är plagiat. Om du har en tutorial/förklaring istället så är jag tacksam.

Permalänk
Medlem

Klart du kan hämta dem och se hur de är uppsatta, sen göra samma sak i ett eget dokument

Min känsla är att göra sidhuvud, sidfot, flera textkolumner, såklart marginaler (ser du linjalerna?), … finns hur mycket som helst att leka med och pilla

Permalänk
Medlem

Står inget om höjd på utgivaren? Så båda på 1,7cm? Som medbor säger, gör två kolumner och flytta dem med linjalerna. Så kan man skriva olika långa ord i respektive kolumn utan att de flyttar på varandra. Kan inte testa själv, har inte word hemma

Permalänk
Skrivet av anon347081:

Jag är i akut stress och jag får ingen hjälp från min lärare som så klart som säger att jag måste klara mig själv. Skolan hänvisar inte till någon bok heller och säger att internet måste användas. Jag har suttit och stressat med detta i hela veckan för att försöka lämna in den här uppgiften tidigare. Texten för utgivare, dokumenttyp med mera är helt färdig dock, även meddelande fält.

Det problemet som jag har i word, det är att texten dokumenttyp och utgivare ska ha olika inställningar när det kommer till centimeter. Jag har fått information om vilka CM som texterna ska ha från överkant och vänsterkant osv, men jag kan inte hitta någon information om hur man ställer in det utan att det knasar till sig.

Enligt skolan ska utgivaren vara längst upp till vänster och 2,1 cm från pappers vänsterkant. Dokumenttyp ska vara 11,3 cm från vänsterkanten och 1,7 cm från överkanten. Det som är mitt problem, det är att skolan säger att båda dem här ska vara på samma rad, det jag inte fattar är hur man kan ställa in dem olika utan att det påverkas? För jag har provat markera dokumenttyp texten och börja ställa in den, men då påverkas den andra också. Jag har hållit på i 4 dagar nu och blir galen, jag är väldigt nära på att säga upp mig från kursen, vilket jag egentligen inte vill. Men som sagt jag får ingen hjälp från skolan och får vända mig till er nu. Jag har provat med linjalen och provat skapa tabbar men det har inte hjälpt.

Det enda jag vill göra är att ändra vänsterkantens centimeter på båda texterna och behålla dem på samma rad.

https://i.imgur.com/smMjBED.png

Du ska använda inställningarna för sidmall, sidbrytning, kolumnbrytnining, styckesbrytning, radavstånd, tabbstopp och sidhuvud / sidfot.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av OldComputer:

Du ska använda inställningarna för sidmall, sidbrytning, kolumnbrytnining, styckesbrytning, radavstånd, tabbstopp och sidhuvud / sidfot.

?? Det står inte så i mina uppgifter?? Har du guide eller något?

Permalänk

Som tidigare sagt du får fortfarande kolla hur andra löst det och göra din egen variant sålänge den inte är kopierad rakt av.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Jag kan ge dig ett färdigt resultat också, men det vill du nog inte ha. Däremot kan jag bolla dig med ideer och frågor som du kan ställa till dig själv och på så vis lär du dig.

Börja med att rita pappret så du får en grov skiss hur det ska se ut.

Jag kan fortsätta imorgon via pm om du vill.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rouge of Darkness:

Som tidigare sagt du får fortfarande kolla hur andra löst det och göra din egen variant sålänge den inte är kopierad rakt av.

Och var hittar jag dem filerna? Det ni har skickat nu vill ju inte ens word öppna för att Word 2.0 har blockerats osv eller vad det stod...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon347081:

Och var hittar jag dem filerna? Det ni har skickat nu vill ju inte ens word öppna för att Word 2.0 har blockerats osv eller vad det stod...

Länken innehåller tydligen gamla mallar från 90-talet

Googla på typ ’sis word template’ så bör du finna exempel

Eller bara någon generell guide till avancerad layout i word, finns nästan hur mycket som helst:
https://www.google.se/search?q=advanced+layout+word+side+foot...

Permalänk
Inaktiv

Jag fick godkänt av läraren igår på uppgiften och ska berätta nu hur man gör ifall någon annan behöver hjälp med detta.

När man väl är inne i word. Då ska du trycka på tabb tills markören är där du vill ha den. Kolla även så du har vänsterställt tabbstopp, den som är inringad på bilden här nedanför.

När du har tabbat till 5an eller 12an som på bilden nedanför. Då gör du följande, tryck på linjalen för att vänstertabbstopp ska sättas. Sen kan du tabba vidare till 12an och trycka på linjalen igen för att sätta en ny tab. Prova nu tabba mellan 5an och 12an så ser du att de går direkt från 5an till 12an. Det du kan göra också är att ta tag i tabben på linjalen och dra omkring den. Tabb används för att skriva texter på olika positioner och går bra att använda för att skapa dokument enligt SIS.

Du kan även dubbeltrycka på tabben på linjalen för att ändra exakta centimeter.