Följ Black Week på SweClockers

Spelar det någon roll var man köper en Mac?

Permalänk
Medlem

Spelar det någon roll var man köper en Mac?

Tänkte beställa en MacBook Air (M2) åt mina föräldrar, spelar det någon större roll var man köper en Mac? Aldrig köpt en Mac tidigare.

Ser att NetOnNet, Mediamarkt och Dustin säljer dem billigare än Inet som i sin tur är billigare än om man beställer direkt från Apple.

Permalänk
Inaktiv

Butiken närmast dig eller dina föräldrar är enklast om du behöver lämna in den, några andra skillnader ser jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon347775:

Butiken närmast dig eller dina föräldrar är enklast om du behöver lämna in den, några andra skillnader ser jag inte.

Okej då gör vi så. Tackar och bockar Finländaren och ni som uppduttade svaret!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon347775:

Stämmer inte riktigt. ”Premium återförsäljare” har andra regler än ”elgigaten och netonnet”. Detta gäller främst vid behov av service och företagsköp (för DEP).

I praktiken innebär det två saker om du köper från ”premium återförsäljare”:

Dom har skyldighet att själva kunna reparera datorn/enheten. (Netonnet och elgiganten måste skicka den till Apple eller annan ”behörig reparatör”)

Köper man en dator till ett företag är det bara premium återförsäljare som kan ”DEPa” en enhet, dvs skriva enheten på företaget utan att den behöver packas ut ur förpackningen. Vilket i sin tur innebär att företaget kan beställa enheter direkt till sina användares hemadresser där dom automatiskt konfigueras utan att ”IT” på företaget behöver röra datorn. (Detta har jag satt upp på jobbet)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tearzyo:

Stämmer inte riktigt. ”Premium återförsäljare” har andra regler än ”elgigaten och netonnet”. Detta gäller främst vid behov av service och företagsköp (för DEP).

I praktiken innebär det två saker om du köper från ”premium återförsäljare”:

Dom har skyldighet att själva kunna reparera datorn/enheten. (Netonnet och elgiganten måste skicka den till Apple eller annan ”behörig reparatör”)

Köper man en dator till ett företag är det bara premium återförsäljare som kan ”DEPa” en enhet, dvs skriva enheten på företaget utan att den behöver packas ut ur förpackningen. Vilket i sin tur innebär att företaget kan beställa enheter direkt till sina användares hemadresser där dom automatiskt konfigueras utan att ”IT” på företaget behöver röra datorn. (Detta har jag satt upp på jobbet)

Och hur stor skillnad tror du det är för TS föräldrar? Jag tror nog prisskillnaden är av tyngre vikt för de flesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon347775:

Och hur stor skillnad tror du det är för TS föräldrar? Jag tror nog prisskillnaden är av tyngre vikt för de flesta.

Mja, samma dag reparation är ganska bra när man väl behöver det

Permalänk
Skrivet av harmacy:

Tänkte beställa en MacBook Air (M2) åt mina föräldrar, spelar det någon större roll var man köper en Mac? Aldrig köpt en Mac tidigare.

Ser att NetOnNet, Mediamarkt och Dustin säljer dem billigare än Inet som i sin tur är billigare än om man beställer direkt från Apple.

Generellt sett inte några problem. Som någon nämnde kan vissa återförsäljare också serva enheter lokalt, men min erfarenhet är att det inte är några problem att ringa Applesupporten om vilken som helst Appleprodukt oavsett var den är köpt, och de i sin tur rekommenderar en närbelägen officiell reparatör eller skickar ett paket så man så enkelt som möjligt kan skicka in prylen för reparation.

Permalänk
Medlem

En fördel med att köpa från Apple är också att man kan anpassa datorn efter ens behov.
Men Apple vet att ta betalt för fabriksuppgraderingarna och
ska man ändå bara köpa baskonfiguration rakt av spelar det ingen roll.