Permalänk

skolarbete

ska göra ett skolarbete och funderar på vad jag ska göra, har funderat på stungun, mini tezla mm vill ha roliga och lagom svåra förslag.

Visa signatur

Prescott 2.8GHz l 1024Mb ram l Asus 9600XT l Audigy2 l
Seagate 120Gb l Nec ND1300 l
Logitech Z-2200 l Samsung 172X l

Permalänk
Medlem

själv när man ska göra projektarbete så har jag tänkt mej göra något av följande saker:
Eget chassi, robot, tezlacoil eller vatten/kompressor-kylning

Visa signatur

|< #1 Fisken i valnötslådan kände lusten att suga tomater på arbetet >|
|< #2 Bögens lutfisk suger torrt i skafferiet >|

Permalänk
Medlem

hehe teezlacoil vore nice som i red alert..

Visa signatur
Permalänk
Vila i frid

Jag gjorde ett eget chassi med vattenkylning.
Då det blev lite tajt med tid så ser chassit förjävligt ut.
Och blocket gick sönder 5 minuter efter redovisningen.
Men funkade undertiden vilket gav mig G iaf.

Permalänk

lite rittningar på en tezla skulle vara grymmt

Visa signatur

Prescott 2.8GHz l 1024Mb ram l Asus 9600XT l Audigy2 l
Seagate 120Gb l Nec ND1300 l
Logitech Z-2200 l Samsung 172X l

Permalänk
Medlem

Här kanske du/ni kan hitta lite ritningar m.m. på tesla coils.

http://205.243.100.155/frames/build1.html
http://www.hills2.u-net.com/tesla.htm

Visa signatur

Självklart!

Permalänk

tack
vad behöver man och var kan man köpa det?

Visa signatur

Prescott 2.8GHz l 1024Mb ram l Asus 9600XT l Audigy2 l
Seagate 120Gb l Nec ND1300 l
Logitech Z-2200 l Samsung 172X l

Permalänk
Medlem

Lite svårt att göra en "äkta" stunngun då vissa av komponenterna ej finns tillgängliga för privatpersoner lagligt. Gör en tesla det brukar fysiklärarna gilla. Själv höll man på med coil/railguns.

Visa signatur

Close the world. Open the nExt.

Permalänk

va e det #ser ut som ett fån#

Visa signatur

Prescott 2.8GHz l 1024Mb ram l Asus 9600XT l Audigy2 l
Seagate 120Gb l Nec ND1300 l
Logitech Z-2200 l Samsung 172X l

Permalänk
Medlem

coilgun är om jag inte missminner mig en i grunden vanlig pistol, men sedan är det elektromagneter satta runt loppet dessa sätts igång förskjutna och gör att kulan går snabbare. (kulan dras mot den första elektromagneten, när kulan är så nära den som den kan komma stängs den av och nästa elektromagnet sätts igång osv.)

Railguns är extremt elaka... om man bygger dom korrekt kan dom skjuta snabbt som "h-vete" dom fungerar enligt metoden att ström tänder patronen istället för en hane som slår... lättare att visa med biler än att förklara... sök lite på det så ser du säkert bra bilder!

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem

Fel du har spelat för mycket Planetside. Coilgun drar fram projektilen genom att skapa ett megnetiskt fält framför den. Detta uppnås med spolar därav namnet. När projektilen närmar sig spolen så släcks den medans nästa tänds (placerade i en serie) så att projektilen fortsätter accelereras. Enkel beskrivning. Kulan måste vara ferromagnetisk vilkett en vanlig blykula inte är.

Railgun "tänder" inte någon patron. En railgun är två parallela skenor som man skickar myscket ström igenom. När man placerar ett ledande föremål mellan skappas någott som kalla lorentz kraft och den försöker göra så att spolen some hella kretsen bildar uttvidgas. Därför kommer projektilen accelerera längst skenorna tills spolen är så stor som möjligt men vid det ögonblicket kommer den att ha såpass mycket energi att den fortsätter frammåt.

En railgun är mer effektiv (energi på projektlen) än vad en coilgun är. Men det billdas extrema krafter inuti därför är den svår att skala upp.

P.S. Beskrev en elektromagnetisk coilgun orkar inte gå in på induktiva nu.
D.S. En railgun inehaver rekordet i snabbast accelererade föremålet om man inte räkanr med partikellacceleratorerna som i sin tur är väldigt stora coilguns.

Visa signatur

Close the world. Open the nExt.

Permalänk

samma fråga igen vad behövs för en tezla?

Visa signatur

Prescott 2.8GHz l 1024Mb ram l Asus 9600XT l Audigy2 l
Seagate 120Gb l Nec ND1300 l
Logitech Z-2200 l Samsung 172X l

Permalänk
Medlem

www.google.com är vad som är en bra start.

Visa signatur

Close the world. Open the nExt.