Tullverket vägrar numera ta emot ansökan via mail

Permalänk
Medlem

Tullverket vägrar numera ta emot ansökan via mail

Tänkte hos Tullverket ansöka om återbetalning av fel moms på ett utländskt inköp. Tullverket skriver på webben att man ALLTID kan kontakta dem via mail. Skickade därför in ansökan via mail.

Fick svar att Tullverket vägrar acceptera min ansökan via mail, och säger att jag istället måste först skapa en blankett på deras webb, sedan måste jag SKRIVA UT den, underteckna och insända den per post som förstås måste FRANKERAS.

Tullverkets handläggare påstår också att tidigare gick det bra att maila in en ansökan, men rutinen är ändrad sedan december 2022.

Är det verkligen rimligt (tillåtet) att Tullverket numera kräver att privatpersoner måste köpa en egen skrivare för att kunna skriva ut ansökan på papper och sedan måste betala porto för att kunna skicka in en ansökan per post.

Undrar om Tullverket verkligen har stöd i förvaltningslagen för att inte längre acceptera en ansökan via mail, något som alltså gått bra tidigare? Någon som vet?

Stavfel
Permalänk
Medlem

Att skicka in fysiska blanketter/ansökningar till myndigheter har varit norm sedan lååång tid tillbaka, det är mest på senare år som många myndigheter blivit mer digitala. Så i förvaltningslagen har du nog inte mycket att hämta på den punkten. Myndigheter har även krav på att fastställa en identitet för de ärenden de behandlar, vilket kanske är orsaken till att de inte tar ansökningar via mail längre.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phiplex:

Är det verkligen rimligt (tillåtet) att Tullverket numera kräver att privatpersoner måste köpa en egen skrivare för att kunna skriva ut ansökan på papper och sedan måste betala porto för att kunna skicka in en ansökan per post.

Är det verkligen rimligt att komma med sådana här påståenden?

Du behöver ingen telefon, du behöver ingen dator och du behöver ingen skrivare. Skrivare finns att tillgå på varenda bibliotek. Vill du inte gå till ett bibliotek finns det tjänster för att posta hem din utskrift till dig, du kan också beställa frimärken över postorder. Kan du inte ta dig till en brevlåda behöver du antingen någon form av assistans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFraja:

Att skicka in fysiska blanketter/ansökningar till myndigheter har varit norm sedan lååång tid tillbaka, det är mest på senare år som många myndigheter blivit mer digitala. Så i förvaltningslagen har du nog inte mycket att hämta på den punkten.

Javisst, fysiska dokument har ju funnits mycket längre än elektroniska dylika.

MEN förvaltningslagen säger faktiskt

5 §  Myndigheterna skall ta emot besök och telefonsamtal från enskilda. Om särskilda tider för detta är bestämda, skall allmänheten underrättas om dem på lämpligt sätt.

Myndigheterna skall också se till att det är möjligt för enskilda att kontakta dem med hjälp av telefax och elektronisk post och att svar kan lämnas på samma sätt.

Kommentar
Allmänheten ska ha god tillgång till myndigheterna, inte minst för att kunna ta del av allmänna handlingar eller lämna in handlingar för registrering. I paragrafen regleras därför möjligheten att kunna kommunicera med myndigheterna via fax och e-post, samt vissa minimiöppettider.

Allt enl https://lagen.nu/1986:223#P5S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phiplex:

Javisst, fysiska dokument har ju funnits mycket längre än elektroniska dylika.

MEN förvaltningslagen säger faktiskt

5 §  Myndigheterna skall ta emot besök och telefonsamtal från enskilda. Om särskilda tider för detta är bestämda, skall allmänheten underrättas om dem på lämpligt sätt.

Myndigheterna skall också se till att det är möjligt för enskilda att kontakta dem med hjälp av telefax och elektronisk post och att svar kan lämnas på samma sätt.

Kommentar
Allmänheten ska ha god tillgång till myndigheterna, inte minst för att kunna ta del av allmänna handlingar eller lämna in handlingar för registrering. I paragrafen regleras därför möjligheten att kunna kommunicera med myndigheterna via fax och e-post, samt vissa minimiöppettider.

Allt enl https://lagen.nu/1986:223#P5S1

Om du ska leka förvaltningsrättslig expert får du kanske börja med att hänvisa till nu gällande lagstiftning, istället för äldre upphävda lagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phiplex:

Javisst, fysiska dokument har ju funnits mycket längre än elektroniska dylika.

MEN förvaltningslagen säger faktiskt

5 §  Myndigheterna skall ta emot besök och telefonsamtal från enskilda. Om särskilda tider för detta är bestämda, skall allmänheten underrättas om dem på lämpligt sätt.

Myndigheterna skall också se till att det är möjligt för enskilda att kontakta dem med hjälp av telefax och elektronisk post och att svar kan lämnas på samma sätt.

Kommentar
Allmänheten ska ha god tillgång till myndigheterna, inte minst för att kunna ta del av allmänna handlingar eller lämna in handlingar för registrering. I paragrafen regleras därför möjligheten att kunna kommunicera med myndigheterna via fax och e-post, samt vissa minimiöppettider.

Allt enl https://lagen.nu/1986:223#P5S1

Du väljer ju att övertolka (inte bara hänvisa till gamla lagar som inte är aktuella), jag kan inte kommunicera med min lokala Tingsrätt via telefax.

Det hänger ju helt på att Tullverket inte har något system för att signera handlingar med bankid eller freja eid+.

Vill du ställa frågor kan du göra det på e-post.

Permalänk
Medlem

Nädå, jag vill inte leka expert på lagen alls - det är därför jag ställer frågan här. Jag har bara läst mig till på nätet om vad jag uppfattade förvaltningslagen säger. Men har jag hittat fel ställe, och denna lag inte gäller längre, får du hemskt gärna rätta mig och hänvisa till det som gäller numera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phiplex:

Men har jag hittat fel ställe, och denna lag inte gäller längre, får du hemskt gärna rätta mig och hänvisa till det som gäller numera.

Du har redan länkat lagen. Den finns i din länk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du har redan länkat lagen. Den finns i din länk.

Ja, den gamla som är upphävd genom den nya 2017:900, som sagt. Det står "Upphävd författning" tvärs över sidan, även om det inte är riktigt lika tydligt mobilt då det hamnar bakom kommentarerna när man bläddrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du har redan länkat lagen. Den finns i din länk.

Märkligt, för där kan jag tyvärr bara läsa det som jag också kopierade in längre upp. Det måste vara något jag inte begriper, eller inte klara av. Stämmer det alltså inte längre att en myndighet ska kunna kommunicera via e-post, som jag läste där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Ja, den gamla som är upphävd genom den nya 2017:900, som sagt. Det står "Upphävd författning" tvärs över sidan, även om det inte är riktigt lika tydligt mobilt då det hamnar bakom kommentarerna när man bläddrar.

Skrivet av Phiplex:

Märkligt, för där kan jag tyvärr bara läsa det som jag också kopierade in längre upp. Det måste vara något jag inte begriper, eller inte klara av. Stämmer det alltså inte längre att en myndighet ska kunna kommunicera via e-post, som jag läste där?

I länken längst ner:

@ztenlund länkar den också ovan.

Men nej, det finns ingen formulering likt "[S2]Myndigheterna skall också se till att det är möjligt för enskilda att kontakta dem med hjälp av telefax och elektronisk post och att svar kan lämnas på samma sätt." i den nya.

Permalänk
Medlem

Intressant! Jag fick ett SMS från postnord som vill att jag ska betala tullavgift på kosttillskott från USA som jag inte brukar behöva betala för. Jag följde länken på postnords sida för att överklaga/bestrida det och fyllde i ett snyggt och prydligt formulär med diverse info. Detta var typ 5 maj och jag har inte hört nåt än. 30 maj är sista betalningsdagen så jag åker nog på att betala, åtminstone till en början...

I övrigt håller jag helt med dig. Myndigheterna existerar för att serva oss skattebetalare, och att göra det krångligare att få den service vi betalar för är för mig helt uppåt väggarna.

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12600K | ASUS B660-I STRIX | EVGA Nvidia Geforce 2080 Ti XC | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem

Man kan ju tycka att de år 2023 ändå ska haft bra med tid att implementera BankID som digital signatur. Man kan väl både deklarera hos skatteverket eller logga in på 1177 för att förnya recept och dylikt. Då känns det inte helt orimligt att Tullverket också skulle klara av det. Visst, det blir väl en kostnad att implementera och kan ta lite tid, men tiden de skulle spara på att slippa hantera (så många) fysiska brev bör täcka den kostnaden ganska snabbt.

Det här med att skicka in fysiska papper känns lite som de företag/myndigheter som fortfarande har en "vanlig" telefonkö, där man måste sitta och vänta och höra "Du har plats # i kön, tack för att du väntar" var 15:e sekund. Det är ju mycket bättre när man bara kan knappa in sitt telefonnummer och de ringer upp när det är ens tur. Vid det här laget känns det som ett medvetet val av de som fortfarande har det gamla vanliga telefonkö-systemet för att få folk att lägga på och därmed minska belastningen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phiplex:

insända den per post som förstås måste FRANKERAS.

Är ju inte så hemskt, bara att skaffa en portokod via Postmords app och skriva i hörnet på kuvertet. Funkar så bra mycket enklare än att leta frimärken.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen att peka mig till rätt nu gällande Förvaltningslag. Jag kände tyvärr inte till att den hade ändrats (sedan jag studerade den). I den nya lagen kan inte jag heller hitta något explicit som talar om vilken teknik som kan användas vid kontakt med myndigheter. Gissar att man ville vara ”teknikneutral” i nya lagtexten. Det står dock:

6 § En myndighet ska se till att kontakterna med enskilda blir smidiga och enkla.

[S2]Myndigheten ska lämna den enskilde sådan hjälp att han eller hon kan ta till vara sina intressen. Hjälpen ska ges i den utsträckning som är lämplig med hänsyn till frågans art, den enskildes behov av hjälp och myndighetens verksamhet. Den ska ges utan onödigt dröjsmål.

Jag kan ha fel även avseende min tolkning av första stycket §6, men jag uppfattar inte att det är smidigt och enkelt, om Tullverket numera tagit bort möjligheten att skicka in en ansökan per e-post. Något som man alltså kunde göra tidigare.

Jag kan inte annat än att uppfatta det som tvärt om krångligare, än tidigare, eftersom jag nu först måste skaffa mig en skrivare, för att kunna skriva ut blanketten som man först ska fylla i på webben, underteckna den, och sedan skaffa frimärke och behöva gå till en postlåda för att posta ansökan, med allt underlag (som också ursprungligen bara finns elektroniskt numera i form av kontoutdrag mm).

Beträffande undertecknandet så går även det utmärkt idag att göra elektroniskt mha digitala signaturer.

Utöver behovet av att ha (behöva köpa) en skrivare för att kunna skriva ut, har Tullverket inte heller tagit någon hänsyn till personer som kan tänkas ha t.ex rörelsesvårigheter eller andra hinder att ta sig till en postlåda för att fysiskt skicka iväg dokumenten.

Är det verkligen så att medborgare genom nya förvaltningslagen har fått sämre möjligheter och rättigheter i hur man kan kontakta och kommunicera med myndigheter (Tullverket)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Är ju inte så hemskt, bara att skaffa en portokod via Postmords app och skriva i hörnet på kuvertet. Funkar så bra mycket enklare än att leta frimärken.

Du behöver i.o.f.s. inte appen, finns på Skicka Direkt också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phiplex:

Tack för hjälpen att peka mig till rätt nu gällande Förvaltningslag. Jag kände tyvärr inte till att den hade ändrats (sedan jag studerade den). I den nya lagen kan inte jag heller hitta något explicit som talar om vilken teknik som kan användas vid kontakt med myndigheter. Gissar att man ville vara ”teknikneutral” i nya lagtexten. Det står dock:

6 § En myndighet ska se till att kontakterna med enskilda blir smidiga och enkla.

[S2]Myndigheten ska lämna den enskilde sådan hjälp att han eller hon kan ta till vara sina intressen. Hjälpen ska ges i den utsträckning som är lämplig med hänsyn till frågans art, den enskildes behov av hjälp och myndighetens verksamhet. Den ska ges utan onödigt dröjsmål.

Jag kan ha fel även avseende min tolkning av första stycket §6, men jag uppfattar inte att det är smidigt och enkelt, om Tullverket numera tagit bort möjligheten att skicka in en ansökan per e-post. Något som man alltså kunde göra tidigare.

Jag kan inte annat än att uppfatta det som tvärt om krångligare, än tidigare, eftersom jag nu först måste skaffa mig en skrivare, för att kunna skriva ut blanketten som man först ska fylla i på webben, underteckna den, och sedan skaffa frimärke och behöva gå till en postlåda för att posta ansökan, med allt underlag (som också ursprungligen bara finns elektroniskt numera i form av kontoutdrag mm).

Beträffande undertecknandet så går även det utmärkt idag att göra elektroniskt mha digitala signaturer.

Utöver behovet av att ha (behöva köpa) en skrivare för att kunna skriva ut, har Tullverket inte heller tagit någon hänsyn till personer som kan tänkas ha t.ex rörelsesvårigheter eller andra hinder att ta sig till en postlåda för att fysiskt skicka iväg dokumenten.

Är det verkligen så att medborgare genom nya förvaltningslagen har fått sämre möjligheter och rättigheter i hur man kan kontakta och kommunicera med myndigheter (Tullverket)?

Du kan ju kontakta dom med mail men du måste använda rätt formulär för att ansök aom rättelse inget konstigt med det. Du hade varit klar med det hela om du hade gjort det istället för att sitta här

Det är skillnad, på kommunikation och att ansöka etc.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phiplex:

Tack för hjälpen att peka mig till rätt nu gällande Förvaltningslag. Jag kände tyvärr inte till att den hade ändrats (sedan jag studerade den). I den nya lagen kan inte jag heller hitta något explicit som talar om vilken teknik som kan användas vid kontakt med myndigheter. Gissar att man ville vara ”teknikneutral” i nya lagtexten. Det står dock:

6 § En myndighet ska se till att kontakterna med enskilda blir smidiga och enkla.

[S2]Myndigheten ska lämna den enskilde sådan hjälp att han eller hon kan ta till vara sina intressen. Hjälpen ska ges i den utsträckning som är lämplig med hänsyn till frågans art, den enskildes behov av hjälp och myndighetens verksamhet. Den ska ges utan onödigt dröjsmål.

Jag kan ha fel även avseende min tolkning av första stycket §6, men jag uppfattar inte att det är smidigt och enkelt, om Tullverket numera tagit bort möjligheten att skicka in en ansökan per e-post. Något som man alltså kunde göra tidigare.

Jag kan inte annat än att uppfatta det som tvärt om krångligare, än tidigare, eftersom jag nu först måste skaffa mig en skrivare, för att kunna skriva ut blanketten som man först ska fylla i på webben, underteckna den, och sedan skaffa frimärke och behöva gå till en postlåda för att posta ansökan, med allt underlag (som också ursprungligen bara finns elektroniskt numera i form av kontoutdrag mm).

Beträffande undertecknandet så går även det utmärkt idag att göra elektroniskt mha digitala signaturer.

Utöver behovet av att ha (behöva köpa) en skrivare för att kunna skriva ut, har Tullverket inte heller tagit någon hänsyn till personer som kan tänkas ha t.ex rörelsesvårigheter eller andra hinder att ta sig till en postlåda för att fysiskt skicka iväg dokumenten.

Är det verkligen så att medborgare genom nya förvaltningslagen har fått sämre möjligheter och rättigheter i hur man kan kontakta och kommunicera med myndigheter (Tullverket)?

Första fetade förutsätter något sätt att kontrollera signaturen, det finns inget du kan skicka via e-post som är betrott av myndigheter.

Det andra vet jag inte varför du fortsätter spinna vidare på, rörelsehindrade har rätt att få hjälp i vardagen enligt LSS – vilket var varför jag använde ordet assistans förut.

Tullverket har ingen e-tjänst mot privatpersoner som använder bankid/freja eid+ idag så det är en hel del utveckling/upphandling som skulle behöva göras. Postboxen har de redan för andra ärenden. Vad det gäller myndighetens kostnader tänk också på att det kostade att hantera bristfälliga e-post om omprövning som inte innehöll alla uppgifter.

Då porto är så dyrt som 15 kr och många bibliotek tillåter enstaka utskrifter avgiftsfritt, men i min kommun tar de 2 kr/sida – så är i praktiken portot det stora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av knewt:

Intressant! Jag fick ett SMS från postnord som vill att jag ska betala tullavgift på kosttillskott från USA som jag inte brukar behöva betala för. Jag följde länken på postnords sida för att överklaga/bestrida det och fyllde i ett snyggt och prydligt formulär med diverse info. Detta var typ 5 maj och jag har inte hört nåt än. 30 maj är sista betalningsdagen så jag åker nog på att betala, åtminstone till en början...

I övrigt håller jag helt med dig. Myndigheterna existerar för att serva oss skattebetalare, och att göra det krångligare att få den service vi betalar för är för mig helt uppåt väggarna.

Varför skulle du inte behöva betala tullavgift för något från Usa?

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Du kan ju kontakta dom med mail men du måste använda rätt formulär för att ansök aom rättelse inget konstigt med det.

Jag har faktiskt använt rätt elektroniska formulär som Tullverket låtit mig fylla i på deras webbsida. Sedan har jag undertecknat det elektroniska dokumentet med en elektronisk digital signatur, samt elektroniskt kopierat allt elektroniskt underlag jag hade från PostNord, min bank och leverantören. Slutligen skickat in allt via mail, dvs så som Tullverket accepterat tidigare att man gjorde. Men tyvärr numera gjort det krångligare för privatpersoner - vilket jag inte tycker stämmer med varken den nya förvaltningslagen §6 eller den gamla §5.

Stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Varför skulle du inte behöva betala tullavgift för något från Usa?

Glömde visst nämna att fraktalternativet hos försäljaren (iherb) hade förbetalat tullavgifter. ”Including taxes and duties”.

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12600K | ASUS B660-I STRIX | EVGA Nvidia Geforce 2080 Ti XC | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem
Skrivet av knewt:

Glömde visst nämna att fraktalternativet hos försäljaren (iherb) hade förbetalat tullavgifter. ”Including taxes and duties”.

Kontakta avsändaren istället. De får lösa det via sin speditör eller skicka en ny försändelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Första fetade förutsätter något sätt att kontrollera signaturen, det finns inget du kan skicka via e-post som är betrott av myndigheter.

Det andra vet jag inte varför du fortsätter spinna vidare på, rörelsehindrade har rätt att få hjälp i vardagen enligt LSS – vilket var varför jag använde ordet assistans förut.

Tullverket har ingen e-tjänst mot privatpersoner som använder bankid/freja eid+ idag så det är en hel del utveckling/upphandling som skulle behöva göras. Postboxen har de redan för andra ärenden. Vad det gäller myndighetens kostnader tänk också på att det kostade att hantera bristfälliga e-post om omprövning som inte innehöll alla uppgifter.

Då porto är så dyrt som 15 kr och många bibliotek tillåter enstaka utskrifter avgiftsfritt, men i min kommun tar de 2 kr/sida – så är i praktiken portot det stora.

Du verkar ju kunnig inom mycket, så förklara varför det inte stämmer beträffande digitala signaturer som t.ex Visma Sign säger om den sorts digitala signaturer, vi använder i mail vid kontakt med andra myndigheter, t.ex Bolagsverket, från vår Brf. Visma Sign skriver :
Är digitala signaturer juridiskt bindande?
Digital signatur är ett fullt juridiskt bindande och säkert sätt att signera dokument. Den digitala signaturens bindande kraft tillhandahålls av EU-lagstiftningen. Digitala signaturer är ännu säkrare och tillförlitligare än traditionella signaturer eftersom integriteten och originaliteten hos varje dokument kan bekräftas.

Sedan och kanske viktigast - det har ju gått att ansöka tidigare via mail, men numera inte längre. Det har alltså blivit krångligare på alla sätt för medborgare.

Varför tycker du vi ska acceptera en försämring?

Edit-Tillägg:
Och tycker du verkligen allt det krångel du beskriver som kan bli aktuellt för en rörelsehindrad stämmer med det som står i §6 att man ska kunna kommunicera smidigt och enkelt.

Stavfel + tillägg
Permalänk
Medlem
Skrivet av Phiplex:

Du verkar ju kunnig inom mycket, så förklara varför det inte stämmer beträffande digitala signaturer som t.ex Visma Sign säger om den sorts digitala signaturer, vi använder i mail vid kontaktat med andra myndigheter, t.ex Bolagsverket, från vår Brf. Visma Sign skriver :
Är digitala signaturer juridiskt bindande?
Digital signatur är ett fullt juridiskt bindande och säkert sätt att signera dokument. Den digitala signaturens bindande kraft tillhandahålls av EU-lagstiftningen. Digitala signaturer är ännu säkrare och tillförlitligare än traditionella signaturer eftersom integriteten och originaliteten hos varje dokument kan bekräftas.

Sedan och kanske viktigast - det har ju gått att ansöka tidigare via mail, men numera inte längre. Det har alltså blivit krångligare på alla sätt för medborgare.

Varför tycker du vi ska acceptera en försämring?

Bedrägeririsk.

Enklare att hantera felaktiga ansökningar, så istället för att bara få in någon random e-post där någon skriker som behöver 15 svar innan de kompletterar ansökan och lämnar in en komplett som tar resurser från de som ska läsa e-post så får de en egen hantering av ansökningarna så resurserna kan användas på rätt sätt. Porto brukar man få stå för, men det hade varit snällt om de kunde stå för det här.

Visma Sign är ingen gratislösning som du kan använda för att signera egna filer via e-post med. Jag vet inte vad du inte förstår med utveckling/upphandling – och det är en plattform som i sin tur använder BankID eller Freja eID som du tar upp som exempel. Det är inget du kan skicka inuti ett e-postmeddelande eller bifogad fil. Signaturraden betyder ingenting utan Visma Signs plattform.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Bedrägeririsk.

Enklare att hantera felaktiga ansökningar, så istället för att bara få in någon random e-post där någon skriker som behöver 15 svar innan de kompletterar ansökan och lämnar in en komplett som tar resurser från de som ska läsa e-post så får de en egen hantering av ansökningarna så resurserna kan användas på rätt sätt. Porto brukar man få stå för, men det hade varit snällt om de kunde stå för det här.

Visma Sign är ingen gratislösning som du kan använda för att signera egna filer via e-post med. Jag vet inte vad du inte förstår med utveckling/upphandling – och det är en plattform som i sin tur använder BankID eller Freja eID som du tar upp som exempel. Det är inget du kan skicka inuti ett e-postmeddelande eller bifogad fil. Signaturraden betyder ingenting utan Visma Signs plattform.

Som jag sagt tidigare, så verkar du kunnig i mycket. Men beträffande det du skriver ovan vågar jag påstå att du har fel och jag håller inte med dig och tillåter mig ha en annan uppfattning.

Stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Phiplex:

Som jag sagt tidigare, så verkar du kunnig i mycket. Men beträffande det du skriver ovan vågar jag påstå att du har fel och jag så håller jag inte med dig och tillåter mig ha en annan uppfattning.

Tack för att du argumenterar sakligt.

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att tro att Tullverket kan ignorera en handling som du har skickat in på det sätt du beskriver det, med rätt formulär i elektronisk form. Som jag tolkar förvaltningslagen måste de ta någon form av beslut i ärendet. Begär ett skriftligt beslut, med motivering, om du inte redan har fått ett sådant.

Beslutet kan naturligtvis bli att handlingen inte är korrekt och behöver kompletteras på ett visst sätt. Framför allt verkar myndigheten ha rätt att kräva att handlingen "bekräftas" och då kan de säkert tycka att en underskrift i orginal är något värt. Jag tänker inte berätta vad jag vet om myndigheter och deras verifiering av digitala signaturer...

Edit: Ser nu att detta berördes ovan. Det finns för övrigt lite halvintressanta formuleringar kring detta i propositionen.

Om du kan bevisa att Tullverket förut har accepterat digitala signaturer så skulle jag säga att de numera får svårt att leva upp till den allmänna serviceskyldigheten, ifall de i stället propsar på en analog underskrift -- men jag tycker att du ska pressa dem på ifall det är där skon klämmer.

Ifall det inte är signaturen som är problemet ser jag absolut inte hur de ska kunna leva upp till serviceskyldigheten om skillnaden bara är papper vs samma dokumet i digitalt format. Det tar inte många minuter att skriva ut ansökan på myndighetens skrivare och skicka det till en scanningstjänst eller - vilket verkar vettigare - ladda upp den i handläggningssystemet (där den antagligen hamnar automatiskt ändå, som inkommen e-post).

För övrigt så blev inte mitt intryck av regeringen Löven bättre av att skumma propositionen till ny förvaltningslag. "Vi gör allt så flummigt som möjligt så blir det säkert bra".

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:


1) Begär ett skriftligt beslut, med motivering, om du inte redan har fått ett sådant.

2) Det finns för övrigt lite halvintressanta formuleringar kring detta i propositionen.

3) Om du kan bevisa att Tullverket förut har accepterat digitala signaturer

Många tack för dina, som det förefaller, insiktsfulla synpunkter.

1) Jag ska göra som du föreslår och begära ett beslut, med besvärshänvisning. Jag inser att jag kan uppfattas som en rättshaverist, men tar risken

2) Ska leta reda på den och läsa - då jag blivit intresserad.

3) Det jag kan bevisa är det uttalande i skrift jag fått från handläggaren som vägrade acceptera min ansökan via mail. Där nämndes endast att man tidigare accepterat ansökan via mail, inget nämndes där om digitala signaturer.

Permalänk
Medlem

Håller med till viss del. Blir ju svårare om de behöver ha signatur. Som det pratas i tråden behöver de då bygga en lösning där man kan signera digitalt.

Visste inte hur tredje part kan verifiera tex. visma signaturer. Men google och vismas support-sidor gav mig svaret att man kan se om dokumentet är intakt direkt i tex. adobe reader. Men en minoritet som har tillgång till att göra det, så krävs extra rutiner hos mottagaren.

Vi behövde ett utdrag som skatteverket på jobbet för ca 1-2år sedan. Man var tvungen att begära det på underskriven blankett. Som antingen skulle skicka via snigelpost eller fax. Och tyvärr var personen som behövde det sent ute. Visste inget annat företag i närheten som råkade ha kvar sin fax. Efter ett samtal till skatteverket var det ok att maila den scannad. Vilket löste problemet.

Tycker att de borde kunna ta emot underlaget digitalt, scannat. Ingen skillnad mot post. Och så slipper istället deras scanning-central scanna dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Håller med till viss del. Blir ju svårare om de behöver ha signatur. Som det pratas i tråden behöver de då bygga en lösning där man kan signera digitalt.

Visste inte hur tredje part kan verifiera tex. visma signaturer. Men google och vismas support-sidor gav mig svaret att man kan se om dokumentet är intakt direkt i tex. adobe reader. Men en minoritet som har tillgång till att göra det, så krävs extra rutiner hos mottagaren.

Vi behövde ett utdrag som skatteverket på jobbet för ca 1-2år sedan. Man var tvungen att begära det på underskriven blankett. Som antingen skulle skicka via snigelpost eller fax. Och tyvärr var personen som behövde det sent ute. Visste inget annat företag i närheten som råkade ha kvar sin fax. Efter ett samtal till skatteverket var det ok att maila den scannad. Vilket löste problemet.

Tycker att de borde kunna ta emot underlaget digitalt, scannat. Ingen skillnad mot post. Och så slipper istället deras scanning-central scanna dem.

Javisst är det märkligt att fax med underskrift fortfarande är ett juridiskt bindande dokument, men inte om samma dokument är inskannat och skickat i mail. Fax ger avsevärt sämre kvalitet och skulle gå mycket lättare att förfalska en signatur på originalet.

Även med Adobe Acrobat Pro har jag för länge sedan (över 15 år sedan) skapat självsignerade underskrifter (inkl analog underskrift i dokumentet). Det accepterade redan då min bank vid utbetalningar på stora (7-siffriga) belopp.

Ibland går utvecklingen långsamt - och som i detta fall till och med baklänges.