Följ Black Week på SweClockers
Permalänk

Trasigt moderkort?

Hej.

Misstänker att mitt moderkort är trasigt, men testar att fråga här ändå utifall att jag har missat något.

Datorn i fråga fungerade bra för ca 2 år sedan. Den användes i går för första gången sedan dess.

När datorn startar får jag ingen bild på skärmen. Skärmen "hoppar till", så någon sorts signal går nog fram, d.v.s. jag får inget felmeddelande, "no signal".

Jag har testat:
1. Två olika grafikkort samt integrerad grafik.
2. Två olika CPU*.
3. 6 olika stickor RAM (en i taget). En sticka testades i vardera slot, övriga i samma.
4. Ett annat nätaggregat.
5. Bytt CMOS batteri.

* Det kan mycket möjligt ha varit så att moderkortet hade för gammal BIOS version utan stöd för den ena CPU:n.

Samtliga komponenter fungerar med ett annat moderkort.

Kan jag med gott samvete konstatera att moderkortet är trasigt?

Moderkortet i fråga är ett ASUS H81M-A.

Tack!

Permalänk
Medlem

Använde du samma skärm/kabel när du testade andra datorn? Om inte är det väl en potentiell men osannolik felkälla. Annars låter det som om du har uteslutit det mesta.

Om du är osäker på ena cpu är kompatibel vore det förstås värt att testa med en tredje. Eller cpu i annat moderkort.

Edit: Såg att alla komponenter fungerar med annat moderkort. Då vågar du nog avfärda moderkortet som trasigt. (Iaf enligt min amatörmässiga bedömning 🙂)

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk

Tack för svar.

Både integrerad grafik och ett av grafikkorten testades med en fungerade HDMI-kabel (testade inte med DVI/VGA för jag har ej sådana kablar). Det andra grafikkortet testades med fungerande DP-kabel.