Framtidens skärmar bygger du själv

Permalänk
Melding Plague

Framtidens skärmar bygger du själv

Modulära skärmar där användaren kan ändra storleken och formfaktorn på panelen är en möjlig framtid enligt HP.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jaha.. Space invaders.

Permalänk
Medlem

Tror jag inte (att de blir mainstream) men jag hade tyckt om moduläritet.. ifall det inte hade några nackdelar. Framtiden är mer VR/skärm intill ögonen tror jag.

De här blir dyrare, tar mer plats (fler stativ), och var ska man ha de andra delarna när man inte använder dem? Och vem orkar ta på/av dem? Och gör man inte det ja, vad var poängen med att köpa de från första början.

Permalänk
Medlem

Nej, tack.

Permalänk
Medlem

Väck mig när tekniken finns till rimligt pris så kan vi snacka om saken. Att spå om framtiden har väl alltid varit populärt, men att omsätta spådomar till praktik är ju en annan sak. Har ju pratats om allt möjligt från digitala skärmar som vi kan använda på samma sätt som vi gör med papper idag, till holografiska gränssnitt där allt bara är en projektion, men likväl sitter vi fortfarande här med våra otympliga monitorer och springer omkring med papper, eller på sin höjd en iPad eller motsvarande. Kul koncept, men jag tror jag avvaktar med champagnen ett tag till.

Permalänk
Medlem

Intressant teknik för videoväggar kanske, men för datorskärmar på ett skrivbord: Nej.

Visa signatur

"Våga vägra Windows"
-- motto för Mac och Amiga-användare från tidiga 90-talet till idag

Permalänk

Vill ha så strömsnål laptopskärm som möjligt hellre. Under 1 watt.

Permalänk

Skärmar är ett stort problem och det blir ofta några dåliga lösningar. Klassisk är att man köper det som är billigt, som 3st 27" för totalt 6000kr.

Om vi bortser från pris. Så hur vill man ha skärmen framför sig? Det är väldigt oklart för mig, jag vet inte ens vad jag vill ha.
Modulärt som man kan ändra precis hur som helst vore drömmen, jag har svårt att se att det blir bra.

Permalänk
Medlem

En enda liten pusselbit skulle kunna visa systemets status.. temp, klockning m.m.

Permalänk
Medlem

Ja tack, jag skulle också vilja ha en modulär TV, tänk att kunna uppgradera exempelvis boxen när man behöver stöd för nyare versioner av HDMI, snabbare CPU o.s.v utan att behöva byta hela panelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Ja tack, jag skulle också vilja ha en modulär TV, tänk att kunna uppgradera exempelvis boxen när man behöver stöd för nyare versioner av HDMI, snabbare CPU o.s.v utan att behöva byta hela panelen.

Den sitter ju i en av de utvändigt lediga 5,25 platserna................

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Känn bättre med nån form av projector och dra hur stora bild och format man vill ha

Permalänk
Medlem

HP kan inte ens göra -vanliga- skärmar på ett bra sätt. Finns inte en enda HP skärm som jag skulle välja framför motsvarande Dell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panthro:

Känn bättre med nån form av projector och dra hur stora bild och format man vill ha

Även om jag själv gillar projektorer och haft några så låter dom mycket mer, kräver mer anpassningar i form av fria zoner framför TV:en oavsett om det är short throw osv. sen är ljusstyrkan kanske inte optimal i vissa områden.

Personligen så kommer jag uppgradera till Oled 85-95 tum närmaste åren (har 77 nu), men även om priset i framtiden går ner på 100+ så är det för bökigt att bära in eller fixa lyftkran till rätt våning. Där kan jag se detta modulära alternativ som något väldigt bra när man helt enkelt inte kan få in något genom t.ex. vanliga dörrar, osv...

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Hedersmedlem

Intressant koncept men det känns som man måste köpa alla delar samtidigt för att det ska bli bra.

Hur länge tänker de att varje serie ska finnas tillgänglig? Hur hanteras att bibehålla korrekt färgåtergivning när man sätter dit nya delar på en några år gammal skärm? Hur gör de om en del går sönder?

Jag ser många intressanta användningsområden, speciellt om man ska bygga upp arbetsplatser. Men ser även vissa bekymmer som behöver lösas för att det ska bli mer än "en kul grej".

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Bra funderingar av @OSkar000 här ovan!

För egen del tror jag det faller på något ännu mer fundamentalt: jag tror inte de klarar fixa osynliga skarvar mellan panelerna, och det är en dealbreaker för egen del med de småsnuttar de bygger ihop skärmarna med.

I det stora hela lär det inte vara värt besväret.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Intressant koncept men det känns som man måste köpa alla delar samtidigt för att det ska bli bra.

Hur länge tänker de att varje serie ska finnas tillgänglig? Hur hanteras att bibehålla korrekt färgåtergivning när man sätter dit nya delar på en några år gammal skärm? Hur gör de om en del går sönder?

Jag ser många intressanta användningsområden, speciellt om man ska bygga upp arbetsplatser. Men ser även vissa bekymmer som behöver lösas för att det ska bli mer än "en kul grej".

Framförallt tänker jag på framtida förbättrade kontakter och nya formfaktorer, hur ska det fungera med äldre modeller? Hur länge kommer V1 ens finnas på marknaden sett till reservdelar och annat.

Nästa fråga: Hur ser mjukvarustödet ut när skärmen ser ut som en pusselbit med diverse hål och utstickande delar? Stödjer ens windows 11 att flytta på taskbar till en partiell nederkant, eller kommer saker bara klippas bort?

Håller med Roger: Känns mer som en ogenomtänkt pr-kupp

Permalänk
Medlem

Hade varit perfekt att sätta dit en skärm/utöka under jobbtimmarna och ta bort den på fritiden. 2 skärmar tar för mycket plats på skrivbordet.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Kan äntligen bygga min drömskärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Kan äntligen bygga min drömskärm

<Uppladdad bildlänk>

Varannan är böjd va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Varannan är böjd va?

Stämmer bra. Har dessutom flippat varannan 180 grader så att de bildar en våg-form.

Permalänk
Medlem

Min teori är att HP gjort sitt för "innovation" och kan gå i pension med flaggan i topp.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Att göra konceptet halvvägs kanske skulle funka: för att sätta ihop två fristående skärmar på ett sätt så att skarven inte syns.

Skärmkanter brukar ha ett syfte: det är där man håller och drar när man justerar skärmens vinkel och höjd. Men det skulle kunna vara möjligt att skruva bort sidokanterna från baksidan och istället skruva fast en list som håller ihop två skärmar. En enkel och elegant helt mekanisk lösning.

Visa signatur

"Våga vägra Windows"
-- motto för Mac och Amiga-användare från tidiga 90-talet till idag

Permalänk
Medlem

Om det låter mig bygga en 4K 16:10 skärm så visst, kör på.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Bildexpert 📺

Den här tekniken existerar redan om än en annan skala om för mer tresiffriga storlekar. Du har i många år kunnat tapetsera en vägg med modulära LED-paneler i valfri teknik så länge du har pengarna som krävs, ca 10 000–20 000+ kr per tum får man räkna med. Det finns en ekonomi i detta eftersom det handlar om teknik som kostar miljontals kronor per installation vilket är gångbart då den 250 tum stora LED-väggen endast är en liten del av den totala projektbudgeten.

För att lyckas mot något som kan motsvara en modulär 32-something tum på skrivbordet måste tekniken krympas(*) ned med faktor x10 vilket i sig är en utmaning. Jag tror de flesta som sett en modulär LED-vägg på nära håll har noterat skarvarna och variationerna mellan modulerna i sådant som ljusstyrka och färgbalans. Detta blir ju inte mindre tydligt på ett skrivbord.

Jag har svårt att se hur någon ska lyckas med konststycket att skapa små moduler vilka fortfarande är så pass precisa att man som slutanvändare kan pussla ihop dem fritt utan nämnda skavanker. Jag har också svårt att se hur någon ska lyckas massproducera moduler med den tekniska precisionen för prislappar som ens är x10 billigare än dagens moduler.

Det är fortfarande möjligt och behovet finns om än inte som konsumentlösningar. Ifall någon lyckas med konceptet lär en 32-tums 14:9-skärm (eller vad man nu vill ha) fortfarande kosta magnituder mer än man väntar sig. Skalar man dagens teknik och priser till 32 tum är det fortfarande hundratusentals kronor för den 32-tummaren. Det måste alltså till en så mycket större förändring än att själva teknik is sig blir möjlig.

En förutsättning för att vi idag kan köpa en adekvat 27-tums spelskärm för mindre än 4 000 kronor är masstillverkning med enorma volymer av monolitiska paneler. Därav det ofta lite väl begränsade utbudet i storlekar och formfaktor på dagens skärmar. För allt som går ifrån normen av 16:9 blir genast dyrare pga tillverkningsekonomin.

---

(*) Krympas är en liknelse. Rent tekniskt kommer det vara tvärtom där modulerna handlar om att någon lyckas få till dagens små Micro-LED-moduler att växa i storlek och samtidigt minska ordentligt i tillverkningskostnader. Utvecklingen av OLED tog fart på 90-talet och vi vet mycket väl hur lång tid det tog innan det nådde konsument.

Jag såg modulära OLED-väggar på ISE 2011, alltså något år innan LG släppte sin första OLED-TV på 55 tum för 100 000 kronor. Då kunde man köpa OLED-moduler som jag tror var 5x5 tum för ≈3 000 dollar styck. Sätter man 40 sådana moduler i en 8x5-matris får man en ≈45 tums 16:10-skärm till priset av 120 000 dollar. Jag var imponerad minns jag. Tyvärr har jag tappat bort bilderna jag tog på detta.

Även om man idag hade fått ned priset på dessa 5x5-OLED-moduler med faktor x10 – likt hur LG har fått ned sina priser – då hade en sådan modulär skärm ändå kostat 12 000 dollar. Vilket då ska jämföras med de 42- och 45-tums OLED man kan köpa idag. Man kommer nog aldrig i från att monolitisk masstillverkning är det som vinner i slutändan. Helt modulär teknik blir mest önskedrömmar.

Om man inte har pengarna då förstås.

Permalänk
Medlem

Fantasier från HP’s sida.