Läckta dokument avslöjar hur Googles sök funkar

Permalänk
Melding Plague

Läckta dokument avslöjar hur Googles sök funkar

De läckta dokumenten går emot Googles egna uttalanden om hur algoritmerna fungerar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad oväntat.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Jo, att Google sök har en vinkling har man känt av i åratal nu

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Tekniskt sett står det inte längre i deras policy "Don't be evil", så fritt fram i guess...

Visa signatur

i7-14700K | RTX 3070 Ti | Samsung 980 PRO

Permalänk
Medlem

Valpåverkan antar jag är ok om det är till "den goda sidans" fördel.

Visa signatur

Z690,14700K,4080

Permalänk
Medlem
Skrivet av ABC80:

Valpåverkan antar jag är ok om det är till "den goda sidans" fördel.

Problemet är väl snarare vad som definierar den goda sidan.

Så direkt har man sagt Det är okej sålänge de håller med och tycker det jag tycker och vips har man censur och subversion vilket jag gissar du tycker mindre bra om...

Missförstå mig rätt - Det klart en viss modering kan ske men man ska vara förbannat försiktig för bara för att man tycker att man agerar på goda grunder så kan det bli väldigt fel

Edit*
Jag kan tycka att detta bidrar till att skapa ett större problem - Om jag har en viss åsikt men upplever att den försvinner i vanliga sökmotorer, då kommer jag att leta mig till en bubbla som accepterar mina åsikter och vips har du Truth Social och en grymt värre situation jämfört med om du inte gjorde det

Edit2*

Det går såklart att applicera på nyheter och media med samma resultat...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av ABC80:

Valpåverkan antar jag är ok om det är till "den goda sidans" fördel.

men vem avgör vilken som är "den goda sidan"? Google?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Problemet är väl snarare vad som definierar den goda sidan.

Så direkt har man sagt Det är okej sålänge de håller med och tycker det jag tycker och vips har man censur och subversion vilket jag gissar du tycker mindre bra om...

Missförstå mig rätt - Det klart en viss modering kan ske men man ska vara förbannat försiktig för bara för att man tycker att man agerar på goda grunder så kan det bli väldigt fel

Det var hans poäng, men mycket kortare.

Skrivet av bacardi_avt:

men vem avgör vilken som är "den goda sidan"? Google?

Tror du misstolkar hans kommentar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ABC80:

Valpåverkan antar jag är ok om det är till "den goda sidans" fördel.

ja, det är väl ofta "den goda" sidan som kräver fram sånt här för att öh *checks list* "skydda demokratin från odemokratiskt far-right-wing". facebook tvingades också filtrera bort politiska inlägg tillhörande en viss sida senaste valet för att förhindra "valpåverkan"...

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det var hans poäng, men mycket kortare.

Tror du misstolkar hans kommentar.

Jag sa att det kan ske, inte att det borde

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

ja, det är väl ofta "den goda" sidan som kräver fram sånt här för att öh *checks list* "skydda demokratin från odemokratiskt far-right-wing". facebook tvingades också filtrera bort politiska inlägg tillhörande en viss sida senaste valet för att förhindra "valpåverkan"...

Cambridge Analytica hände valet innan. Därför tvingades FB agera (de fick böter på miljarder om jag inte missminner mig). Så ta bort situationstecken på valpåverkan 😎

Det sker - Fråga Jimmie Åkesson annars 😘

Permalänk
Avstängd

Oj, ännu en konspirationsteori som är verklig.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem

Tror inte att någon här på SC blir förvånad av detta det minsta.

Permalänk
Sötast

Det har kostat 'lite' energi och tid.

Men utöver faktumet att jag har en gmail address kvar som en eftersändning tills det slutar komma in brev så har jag till så stora delar möjligt de-googled min existens.

Från att jag varit initiellt tacksam till google för att de levererat fantastiska tjänster under flera år tills att jag började få en nästan paranoid krypande känsla i kroppen till varför de är så bra och gratis?

Google search var gamechanger
Gmail var ju gamechanger när det släpptes.
Google maps ÄR den bästa kartjänsten
Google plus var en.... haha ok lite humor får man väl ha.

Gäller att vara öppensinnad och fördomsfri och även delvis byta en koloss mot en annan om man inte vill seriöst stympa sig själv till online-döds.

Men det känns i eferhand bra mycket bättre
Synd att jag spåras mer eller mindre exakt lika mycket som innan genom att de flesta sidor har google-kod körandes på deras webbsidor, men det är ganska mycket utom sin egen kontroll tyvärr.

Permalänk
Medlem

Skönt att få bekräftat att man gör rätt

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mo0rbid:

Jo, att Google sök har en vinkling har man känt av i åratal nu

Ett företag finns oftast för att tjäna pengar och har strategier för detta... Inte konstigt.

Det större problemet är inte media. Det är människor som konsumerar det utan att lärt sig grundläggande källkritik där det ingår att jämföra olika källor med varandra oavsett om du tycker om svaren eller ej. Vilket är väldigt bra att det ingår i läroplanen nuförtiden.

Tyvärr har vi kommit till stadiet att man kan neka bevis och uppenbara händelser om man inte "håller med" verkligheten.

Permalänk
Medlem

Hoppas någon använder information för att skapa en ny söktjänst som beter sig som när google faktiskt var bra. (https://www.sweclockers.com/nyhet/38705-darfor-ar-googles-sok...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Synd att jag spåras mer eller mindre exakt lika mycket som innan genom att de flesta sidor har google-kod körandes på deras webbsidor, men det är ganska mycket utom sin egen kontroll tyvärr.

De flesta AdBlockers förhindrar väl detta?

Själv använder jag Brave och den blockerar exempelvis Google Analytics 😀

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caoz:

Cambridge Analytica hände valet innan. Därför tvingades FB agera (de fick böter på miljarder om jag inte missminner mig). Så ta bort situationstecken på valpåverkan 😎

Det sker - Fråga Jimmie Åkesson annars 😘

Angående Cambridge Analytica så är dokumentären "The Great Hack" rätt intressant (finns på Netflix om jag minns rätt).

OffTopic: Citationstecken (citattecken), inte situationstecken. Att säga/skriva situationstecken är väldigt vanligt, varför språkpolisen i mig kände sig tvungen att påpeka detta.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Angående Cambridge Analytica så är dokumentären "The Great Hack" rätt intressant (finns på Netflix om jag minns rätt).

OffTopic: Citationstecken (citattecken), inte situationstecken. Att säga/skriva situationstecken är väldigt vanligt, varför språkpolisen i mig kände sig tvungen att påpeka detta.

Tack, tar till mig det - Ska skriva rätt nästa gång 🥳

Permalänk
Sötast
Skrivet av Superfrog:

De flesta AdBlockers förhindrar väl detta?

Själv använder jag Brave och den blockerar exempelvis Google Analytics 😀

Hmm.. Du har helt rätt. Blev vurpa i inlägget där.
Det jag tänkte på var om manifest v3 får ett totalt genomslag.

Det är ju knappast chans att Google och andra stora aktörer gått ihop och gått över till Chrome(ium)som grundmotor för deras webbläsare.

Bara Chrome ensamt hade väl över 80% marknadsandelar? Lägger man till alla forkar så äger storföretagen majoriteten av all internettrafik.

Jag antar att det till sist leder till att man antingen går över till Chrome eller renderas inte webbsidan.

Sedan lär alla apparna bli tvingade att köras genom ett Chrome lager och tada!

I Dont have a tinfoil hat i swear!( I embedded it into my walls for increased efficiency)

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Det har kostat 'lite' energi och tid.

Vilken sökmotor använder du ist för google?
Samt vilken epost

Visa signatur

Mutant and proud

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Allexz:

Det har kostat 'lite' energi och tid.

Men utöver faktumet att jag har en gmail address kvar som en eftersändning tills det slutar komma in brev så har jag till så stora delar möjligt de-googled min existens.

Från att jag varit initiellt tacksam till google för att de levererat fantastiska tjänster under flera år tills att jag började få en nästan paranoid krypande känsla i kroppen till varför de är så bra och gratis?

Google search var gamechanger
Gmail var ju gamechanger när det släpptes.
Google maps ÄR den bästa kartjänsten
Google plus var en.... haha ok lite humor får man väl ha.

Gäller att vara öppensinnad och fördomsfri och även delvis byta en koloss mot en annan om man inte vill seriöst stympa sig själv till online-döds.

Men det känns i eferhand bra mycket bättre
Synd att jag spåras mer eller mindre exakt lika mycket som innan genom att de flesta sidor har google-kod körandes på deras webbsidor, men det är ganska mycket utom sin egen kontroll tyvärr.

Skrivet av Ozzed:

Skönt att få bekräftat att man gör rätt

Om ni tror att andra företag och tjänster inte beter sig som Google så har ni mycket att lära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Hmm.. Du har helt rätt. Blev vurpa i inlägget där.
Det jag tänkte på var om manifest v3 får ett totalt genomslag.

Det är ju knappast chans att Google och andra stora aktörer gått ihop och gått över till Chrome(ium)som grundmotor för deras webbläsare.

Bara Chrome ensamt hade väl över 80% marknadsandelar? Lägger man till alla forkar så äger storföretagen majoriteten av all internettrafik.

Jag antar att det till sist leder till att man antingen går över till Chrome eller renderas inte webbsidan.

Sedan lär alla apparna bli tvingade att köras genom ett Chrome lager och tada!

I Dont have a tinfoil hat i swear!( I embedded it into my walls for increased efficiency)

Läste på lite om Manifest v3 och det känns lite illavarslande med begränsningarna för vissa API:er, som riskerar att försvåra eller omöjliggöra exempelvis blockering av Google Analytics. Om jag tolkade det hela rätt vill säga

Brave använder ju också Chromium, så ska bli intressant att se hur de väljer att gå vidare om hela Manifest v3 går igenom.

Och du har helt rätt i att det inte är en slump att de stora företagen gått ihop och använder Chromium.

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Sötast
Skrivet av MaxEisenhardt:

Vilken sökmotor använder du ist för google?
Samt vilken epost

Har testat duckduck ett tag men är inte särkilt nöjd.
Funderar på att testa en av de sökmotorerna som kommer till en kostnad. Utöver ev politisk eller dylik färgning så är det förhoppningsvis mycket mindre intressent att visa träffar som generar adrevenue iallfall. Men gärna helst också ideologier som Google står bakom...

Krypterad epost via Proton mail

Största delen av det jag använder är self hosted och datan min egen ❤️
Det går dock att betala för att få samtliga tjänster i cloud om man så vill.

Lösenord med bitwarden
Automatisera reklam och spårningsfritt youtube med ytdl-sub
Personligt cloud med nextcloud
Libretranslate ( bör bytas.... Lite väl dålig ibland)
Collabora för office (10/10 bättre än 365 imo men använder inte Excel så kanske fallerar där)
Apple maps
Lämnat Android för Apple. <- mest smärtsam av allt
Degoogled android hade nog känts bättre men jag är lika beroende av min telefon som andra svenskar med swish och bankid etc och vill inte hamna i en evig självsupport på sådant viktigt.

Jag lämnade windows för två år sedan då jag anser att de helt tappat kulan samt jag alltid gillat Linux. Däremot så är jag inte alltid en fan av Linux desktop då det saknas vissa grejer.

Gick med Macbook istället och wow. Hårdvaran är grym och operativet må vara strikt men det försöker iallfall inte sälja onedrive... Jag väntar med spänning på att Asahi Linux skall mogna och går nog över dit till slut.

Har skrivet allt detta på mobilen så stannar här xD

Skrivet av Retarderad:

Om ni tror att andra företag och tjänster inte beter sig som Google så har ni mycket att lära.

Går inte riktigt att dra alla personer och företag över en kam. Det finns helt klart entiteter på planeten som inte enbart jobbar för kortsiktig och eller långsiktig ekonomisk vinst. Det är ju dock inte sällan att man ser att nyckelpersoner i organisationer som säger sig göra en sak kanske inte delar samma värderingar själv.

Proton är ett företag jag litar igenom deras produktlista samt deras värderingar. Deras inkomster är inte baserade på att sälja mig till högstbjudande eller via reklam.

De säljer produkten och jag betalar för den med pengar och förhoppningsvis inte själ.

PS open source är ett botemedel mot cancern som växer i storbolagen.... Kanske inte alltid som lösning... Men åtminstone som filosofi och för att hela själen mot ett konstant förtryck online.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Retarderad:

Om ni tror att andra företag och tjänster inte beter sig som Google så har ni mycket att lära.

Ok? Min kommentar handlade om att jag verkar ha gjort rätt vad gäller SEO för min domän. Vad har det med hur Google eller andra företag "beter sig" att göra. Felcitering månne?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Har testat duckduck ett tag men är inte särkilt nöjd.
Funderar på att testa en av de sökmotorerna som kommer till en kostnad. Utöver ev politisk eller dylik färgning så är det förhoppningsvis mycket mindre intressent att visa träffar som generar adrevenue iallfall. Men gärna helst också ideologier som Google står bakom...

Frågan var vilken sökmotor du faktiskt använder, inte vilka du testat eller funderat på att testa.

Det ruttna förgiftade äpplet kommer jag aldrig ta i igen. Är ju för fan ren scam från början till slut. Fake affärer som säger att ska betala 1000 dollar för en reparation för något som i själva verket tar en minut att fixa. Det finns gott om videor som avslöjar det äckliga bluffmakeriföretsget.

Visa signatur

Mutant and proud

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Ok? Min kommentar handlade om att jag verkar ha gjort rätt vad gäller SEO för min domän. Vad har det med hur Google eller andra företag "beter sig" att göra. Felcitering månne?

Tolkade det som att du tillhörde skaran som gjort sig "fri" från Google. Fel av mig.

Skrivet av Allexz:

Går inte riktigt att dra alla personer och företag över en kam. Det finns helt klart entiteter på planeten som inte enbart jobbar för kortsiktig och eller långsiktig ekonomisk vinst. Det är ju dock inte sällan att man ser att nyckelpersoner i organisationer som säger sig göra en sak kanske inte delar samma värderingar själv.

Proton är ett företag jag litar igenom deras produktlista samt deras värderingar. Deras inkomster är inte baserade på att sälja mig till högstbjudande eller via reklam.

De säljer produkten och jag betalar för den med pengar och förhoppningsvis inte själ.

PS open source är ett botemedel mot cancern som växer i storbolagen.... Kanske inte alltid som lösning... Men åtminstone som filosofi och för att hela själen mot ett konstant förtryck online.

Du får gärna tro att företag är din vän bara för att man kör open source eller för att man påstår sig göra, eller inte, göra saker. Sanningen är dock något helt annan.

Permalänk
Sötast
Skrivet av MaxEisenhardt:

Frågan var vilken sökmotor du faktiskt använder, inte vilka du testat eller funderat på att testa.

Det ruttna förgiftade äpplet kommer jag aldrig ta i igen. Är ju för fan ren scam från början till slut. Fake affärer som säger att ska betala 1000 dollar för en reparation för något som i själva verket tar en minut att fixa. Det finns gott om videor som avslöjar det äckliga bluffmakeriföretsget.

Skrev helt enkelt fel.
Använder primärt duckduckgo för tillfället.

Även jag gillar Louis Rossmann, riktigt härlig kille.

Om du frågar för att gå i Retarderads spår nedan så slipper jag gärna. Vet att duckduckgo inte är våran frälsare jesus.

Skrivet av Retarderad:

Tolkade det som att du tillhörde skaran som gjort sig "fri" från Google. Fel av mig.

Du får gärna tro att företag är din vän bara för att man kör open source eller för att man påstår sig göra, eller inte, göra saker. Sanningen är dock något helt annan.

Jag har ingen aning vad din poäng faktiskt är här.
Att ett företag följer lagarna i det land företaget är baserat? Att den enda information som de kunde delge i detta fallet var en recovery adress till hans apple konto som använders för att identifiera honom?

Som sagt vet jag inte riktigt poängen, du får gärna fylla i det.

Jag har valt att lämna till den grad jag kan ett företag som öppet har varit hyfsat tydliga från början att de använder vår data för sina tjänster och för inkomst.

Jag har valt ett företag som jag anser vara bättre.
Jag har inte någonsin sagt att ett företag skulle vara någons vän, tvärtom kan du se i min historik att jag emotsätter mig det helt och hållet.

Med tanke på ditt svar till Ozzed så antar jag att du ogillar personer som inte vill spåras av google....... okay? great..?

Det känns konstigt att skulle behöva försvara mina val, inse sanningar jag inte är smart nog att förstå eller dumförklara mig själv.
Jag gjorde mitt val och redogjorde för hur. Huruvida det gör ont i dig eller inte vet jag inte hur det är relevant.

Men som sagt, jag kanske helt misstolkar. Vad är du ute efter?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Allexz:

Jag har ingen aning vad din poäng faktiskt är här.
Att ett företag följer lagarna i det land företaget är baserat? Att den enda information som de kunde delge i detta fallet var en recovery adress till hans apple konto som använders för att identifiera honom?

Som sagt vet jag inte riktigt poängen, du får gärna fylla i det.

Jag har valt att lämna till den grad jag kan ett företag som öppet har varit hyfsat tydliga från början att de använder vår data för sina tjänster och för inkomst.

Jag har valt ett företag som jag anser vara bättre.
Jag har inte någonsin sagt att ett företag skulle vara någons vän, tvärtom kan du se i min historik att jag emotsätter mig det helt och hållet.

Med tanke på ditt svar till Ozzed så antar jag att du ogillar personer som inte vill spåras av google....... okay? great..?

Det känns konstigt att skulle behöva försvara mina val, inse sanningar jag inte är smart nog att förstå eller dumförklara mig själv.
Jag gjorde mitt val och redogjorde för hur. Huruvida det gör ont i dig eller inte vet jag inte hur det är relevant.

Men som sagt, jag kanske helt misstolkar. Vad är du ute efter?

Min poäng är som jag redan skrivit, att inget företag är din vän, och om man tror det har man mycket att lära.

Om du tror att jag bryr mig om att folk väljer "bort" Google så får du tro det. Det är lika sant som att Proton håller sitt ord om att inte spara eller lämna ut information om sina kunder. 2023 hade man 6378 förfrågningar och lämnade i 5971 fall ut information om sina kunder.

Att jag ovan skriver "bort" inom citationstecken är för att du inte behöver använda Googles produkter för att man ska kunna spåra dig då miljontals sidor använder deras reklam- och analysmjukvara.

Och för att avsluta min del i diskussionen. Att du valt bort Google för Apple är lite komiskt, med tanke på följande.