Efterlängtad Noctua-kylare släpps i juni

Permalänk
Skrivet av Yrch:

Jag har en Thermalright Archon med två 150 mm fläktar. Köpte den 2012. De är fortfarande tyst.

150mm är ju iofs inte 140mm och problemet är inte dB utan ljudbilden, fläktar ger ett speciellt doft missljud på större fläktar än 120mm som är väldigt svårt att få bort.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

150mm är ju iofs inte 140mm och problemet är inte dB utan ljudbilden, fläktar ger ett speciellt doft missljud på större fläktar än 120mm som är väldigt svårt att få bort.

Jag har 180mm chassifläktar... Så de överröstar väl CPU-kylaren. Vet inte om jag skulle kalla det "dovt missljud" men det är ju ett annat ljud än det där ettriga ljudet som små moderkortsfläktar (när de fanns) gjorde som snurrade i ett par tusen RPM. Men visst, stör man sig på det kanske man inte skall skaffa något större än 120mm.

Permalänk
Skrivet av Yrch:

Jag har 180mm chassifläktar... Så de överröstar väl CPU-kylaren. Vet inte om jag skulle kalla det "dovt missljud" men det är ju ett annat ljud än det där ettriga ljudet som små moderkortsfläktar (när de fanns) gjorde som snurrade i ett par tusen RPM. Men visst, stör man sig på det kanske man inte skall skaffa något större än 120mm.

Om du någon gång kör en 140mm fläkt eller större på typ 40-50% så hör man en frekvens i dem som kan störa. Inte högljudd men tydlig

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Låter för bra för att vara sant. Fysiskens lagar kan man inte rubba på.

Berätta gärna mer om fysikens lagar och hur det är helt omöjligt utifrån den bristfälliga information som är släppt så här långt. Jag är genuint nyfiken.

Visa signatur

Intel Core i7 14700k (Noctua NH-D15) | MSI Z790 Gaming Plus | Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600Mhz | MSI GeForce RTX 4090 Gaming X Trio | Asus ROG Strix Aura 850W | Samsung 990 Pro M2 4TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saodie:

Berätta gärna mer om fysikens lagar och hur det är helt omöjligt utifrån den bristfälliga information som är släppt så här långt. Jag är genuint nyfiken.

Lite som att spekulera om en ny generation Boeing 737 crash edition 2.0 och om den kommer att var mer än dubbelt så snabbt som den förra generationen, när max-hastigheten för "normala" passagerarflygplan inte har förändrats nämnvärt på 40år.
För den enkla anledningen att de fysiska lagarna sätter gränser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Den är inte i närheten av "Enligt Noctua ska kylaren hålla 60 grader i 15 minuter vid 600 watts last på processorn,"

Peerlees är runt 240W

Löjligt att stirra sig blind på tillverkarens påståenden och gå till deras försvar innan produkten ens finns ute.

Enligt gamers nexus tester, vid 35db ljudnivå, på en Amd cpu 198watt så slår Peerless assasin 120 Noctua d15 med 2 grader. Och om jag minns rätt så enligt Noctua själva kommer Gen2 d15 anpassad för Amd cpuer vara ca 4 grader bättre än gammla d15. Och om peerless assasin 120 är bättre än gammla d15, och nya peerless assasin 140 är bättre än 120, så logiskt sätt borde de vara nära nog nya d15 för en tredje del av priset.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem

Inte för att det lär hända men vore kalas om de släppte en vit kylare med vita fläktar för oss som inte vill påminnas av vinterkräksjukan när vi tittar in i burken

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Är den värd att köpa istället för en peerless assassin?

Stort tvek på den.

Thermalright kostar ca 1/3. De släpper även nya förbättrade varianter dom med så.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Spännande! Ser ingen anledning än att uppgradera från min gamla d15, men kommer följa testerna spänt

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

För att säkerställa att kylaren ska fungera bra på en bred mängd processorer kommer den finnas tillgänglig i tre olika varianter med olika grad av böjning på basplattan. Detta då dagens processorer, speciellt Intels LGA-1700-processorer, har en tendens att böja sig i sockeln och med en böjd basplatta kan bättre kontakt, och bättre värmeledningsförmåga, säkerställas.

Där kom det till slut. Tog en stund med tanke på hur länge contact frames har varit ute för att bekämpa detta fenomen.
Jag rekommenderar att man tittar på GNs video. Att ha en böjd basplatta kan även ge bättre prestanda på AMD.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Lite som att spekulera om en ny generation Boeing 737 crash edition 2.0 och om den kommer att var mer än dubbelt så snabbt som den förra generationen, när max-hastigheten för "normala" passagerarflygplan inte har förändrats nämnvärt på 40år.
För den enkla anledningen att de fysiska lagarna sätter gränser.

Förstår inte liknelsen. Har Boeing någonsin påstått att 737 MAX skulle vara dubbelt så snabbt?

Noctua har sagt att nya kylaren ska kunna hantera X effekt under Y tid. Vi vet inte vilken processor och vi vet inte vad premisserna är. Fysikens lagar säger tydligen att det är omöjligt - det är det jag bad om att få utvecklat.

Låter det bra, typ för bra för att vara sant? Potentiellt. Vet vi tillräckligt för att bara kunna säga att det är BS och att Noctua drar största lögnen i modern tid? Nej.

Visa signatur

Intel Core i7 14700k (Noctua NH-D15) | MSI Z790 Gaming Plus | Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600Mhz | MSI GeForce RTX 4090 Gaming X Trio | Asus ROG Strix Aura 850W | Samsung 990 Pro M2 4TB |

Permalänk
Skrivet av Oneirogen:

Löjligt att stirra sig blind på tillverkarens påståenden och gå till deras försvar innan produkten ens finns ute.

Enligt gamers nexus tester, vid 35db ljudnivå, på en Amd cpu 198watt så slår Peerless assasin 120 Noctua d15 med 2 grader. Och om jag minns rätt så enligt Noctua själva kommer Gen2 d15 anpassad för Amd cpuer vara ca 4 grader bättre än gammla d15. Och om peerless assasin 120 är bättre än gammla d15, och nya peerless assasin 140 är bättre än 120, så logiskt sätt borde de vara nära nog nya d15 för en tredje del av priset.
<Uppladdad bildlänk>

198W är för lågt för att säga att den är prisvärd, det klarar väldigt många kylare. Noctua hävdar 600W vilket är avsevärt mer.

Men vi får vänta och se

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Vad den "klarar" var inte riktigt min poäng. Jag pratar om relativ prisvärdhet för gemene man som kör normal cpu från typ 88watt till 200-250watt ...helt meningslöst vilken kylare är bättre 300 watt plus eller vad den klarar som högst.

Om peerless assasin 140 är 1-2 grader ifrån d15 gen2 för 1/3 av priset, så är detta enligt mig en Win.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem

Ska bli riktigt intressant att se hur den dels presterar i tester och dels hur den funkar över tid. Har själv en Noctua NH-U12S och den har tuffat på utan problem i över 8 år nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saodie:

Förstår inte liknelsen. Har Boeing någonsin påstått att 737 MAX skulle vara dubbelt så snabbt?

Noctua har sagt att nya kylaren ska kunna hantera X effekt under Y tid. Vi vet inte vilken processor och vi vet inte vad premisserna är. Fysikens lagar säger tydligen att det är omöjligt - det är det jag bad om att få utvecklat.

Låter det bra, typ för bra för att vara sant? Potentiellt. Vet vi tillräckligt för att bara kunna säga att det är BS och att Noctua drar största lögnen i modern tid? Nej.

För det var en hypotetisk frågeställning , vilket var orsaken den fick ett mer passade namn.
Tycker min liknelse var ganska klockren..
Orkar jag inte granska om siffrorna som har uppgetts här stämmer, men en assassin är något bättre än en D15 gen 1.
Att Noctua skulle mer än fördubbla den siffran strider mot de fysiska lagarna, finns bara så mycket att skruva på innan man träffar på en vägg och vi står redan vid väggen. Noctua har inte uppfunnit hjulet 2.0, de har tryckt dit några extra heat-pipes och ökat arean på kylflänsen något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Om du någon gång kör en 140mm fläkt eller större på typ 40-50% så hör man en frekvens i dem som kan störa. Inte högljudd men tydlig

Vad är 40-50% för rpm? 40-50% säger ju ingenting.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Skrivet av frong:

Vad är 40-50% för rpm? 40-50% säger ju ingenting.

Spelar ingen roll för rpm, alla får det speciella ljudet. Turbulens runt bladet

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Spelar ingen roll för rpm, alla får det speciella ljudet. Turbulens runt bladet

Så klart det spelar roll. Och jag skulle gärna se källan för det där väldigt udda påståendet. Jag åberopar tjurbajs.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Så klart det spelar roll. Och jag skulle gärna se källan för det där väldigt udda påståendet. Jag åberopar tjurbajs.

https://www.reddit.com/r/Noctua/comments/k6w264/low_hum_noise...

https://www.techpowerup.com/forums/threads/noctua-a14-resonan...

Notera att det har inget med Db utan enbart frekvens/turbulens/hum ljud från ca 40-50% av rpm (500ish börjar det på), man hör det väldigt väl på alla 140mm fläktar jag testat. Har inte testat senaste be quiet silent wing dock.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Den blir dyrare, eftersom när de skulle designa fläkten så fick de deformationer på lång sikt. Noctua värnar om kvalitet och deras 10år-garanti, alltså dög inte den tidigare billiga plastramen de hade. De var tvungna att ha även ramen i nån annan typ av dyrare plast som är samma för fläkten, och då blir det dyrare :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wesslan1:

Sen att luft nu letar sig över 1600 kr är läskigt i sig.

Personligen tycker jag det är lite märkligt att det inte hänt för länge sen...
En luftkylare må vara något sämre på att kyla 150-200w kontinuerlig uta att höras. MEN!
Den går aldrig sönder, blir aldrig för gammal, kommer aldrig läcka, har ingen pump med livslängd, har inga fula slangar som dessutom alltid är för korta för att radiatorn ska gå att sätta där man vill.
Visst kan väl någon fläkt gå åt fanders under en tioårsperiod, men mycket mer bekymmer än så har de ju inte.
Så med det sagt betalar jag gärna 1600:- alla dar i veckan för en luftkylare framför en AIO. 😀

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Skrivet av NcLr:

Personligen tycker jag det är lite märkligt att det inte hänt för länge sen...
En luftkylare må vara något sämre på att kyla 150-200w kontinuerlig uta att höras. MEN!
Den går aldrig sönder, blir aldrig för gammal, kommer aldrig läcka, har ingen pump med livslängd, har inga fula slangar som dessutom alltid är för korta för att radiatorn ska gå att sätta där man vill.
Visst kan väl någon fläkt gå åt fanders under en tioårsperiod, men mycket mer bekymmer än så har de ju inte.
Så med det sagt betalar jag gärna 1600:- alla dar i veckan för en luftkylare framför en AIO. 😀

Största problemet är ju storleken på dem, man kan inte köra itx

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Största problemet är ju storleken på dem, man kan inte köra itx

Varför skulle du inte kunna köra en sån på ett ITX moderkort? Du kanske inte kan köra den i vilket ITX-chassi som helst men det är ett val som du gör att välja estik framför prestanda.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Skrivet av Tempel:

Varför skulle du inte kunna köra en sån på ett ITX moderkort? Du kanske inte kan köra den i vilket ITX-chassi som helst men det är ett val som du gör att välja estik framför prestanda.

Vilket chassi har clearance för 160mm kylare och enbart itx stöd? Inte många iaf

Edit
Här är dem som klarar peerless på 155mm
https://www.inet.se/kategori/417/mitx?filter=%7B%22propertyFi...

Ingen av dessa är något man ser ITX byggen använda/drömma om

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Vilket chassi har clearance för 160mm kylare och enbart itx stöd? Inte många iaf

Edit
Här är dem som klarar peerless på 155mm
https://www.inet.se/kategori/417/mitx?filter=%7B%22propertyFi...

Ingen av dessa är något man ser ITX byggen använda/drömma om

Exakt, du väljer ett chassi med enbart ITX-stöd. Moderkortet klarar fortfarande av kylaren men du väljer en fånigt liten låda och det finns chassin för µATX som inte grejar den kylaren heller men som sagt det är ett aktiv val av köparen att välja en för liten låda. De flesta stora chassin har stöd för ITX moderkort om inte alla idag... och det går givetvis att skapa chassin som bara grejar ITX och ändå husera den kylaren...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Skrivet av Tempel:

Exakt, du väljer ett chassi med enbart ITX-stöd. Moderkortet klarar fortfarande av kylaren men du väljer en fånigt liten låda och det finns chassin för µATX som inte grejar den kylaren heller men som sagt det är ett aktiv val av köparen att välja en för liten låda. De flesta stora chassin har stöd för ITX moderkort om inte alla idag... och det går givetvis att skapa chassin som bara grejar ITX och ändå husera den kylaren...

Jo fast ingen väljer väl ett ITX moderkortet som oftast kostar 2-3ggr så mycket som matx moderkort? Om man ändå skall ha Atx chassi.

Min kommentar var att väljer man att köra itx så är luftkylare oftast undermåliga. Oftast enbart https://www.inet.se/produkt/5324827/noctua-nh-l9x65-chromax-b...
Med tdp runt 90-100W man kan välja

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25