Permalänk

teknisk döds metall?

ja, vad är detta egentligen?

stod och diskuterade hård musik med en bekant och jag blev nästan utskrattad när jag nämnde band som canibal corpse och marduk, att sådan musik var för snäll och inte hård alls och fick då höra om nått jag aldrig har hört förut, teknisk döds metall.

har ni hört talas om det och vad finns det för bra grupper inom ämnet?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Moderator
Moderator
Permalänk
Skrivet av mangemani:

ja, vad är detta egentligen?

stod och diskuterade hård musik med en bekant och jag blev nästan utskrattad när jag nämnde band som canibal corpse och marduk, att sådan musik var för snäll och inte hård alls och fick då höra om nått jag aldrig har hört förut, teknisk döds metall.

har ni hört talas om det och vad finns det för bra grupper inom ämnet?

Kanske detta ?
https://youtu.be/0CS_TDabluo

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus Prime Z690-A, Gigabyte RTX 3070 Gaming OC, Corsair 32GB DDR5 5600Mhz, Noctua NH-D15 Chromax, Samsung 980 Pro M.2 NVMe 256 GB-OS, be quiet! Dark Base 900, Corsair RM 850X V2, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Ulcerate, Fractal Generator, Xoth, Stortregn, Imperial Triumphant är väl alla i varierande mån tech death, men instämmer ang gatekeeping ovan. Men jag vet inte om tech death är ”tyngre” än Cannibal Corpse. Sök på Slam eller Brutal death i såfall. Inte min kopp te.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mangemani:

ja, vad är detta egentligen?

stod och diskuterade hård musik med en bekant och jag blev nästan utskrattad när jag nämnde band som canibal corpse och marduk, att sådan musik var för snäll och inte hård alls och fick då höra om nått jag aldrig har hört förut, teknisk döds metall.

har ni hört talas om det och vad finns det för bra grupper inom ämnet?

Vet inte riktigt vad den genren innebär men musiktekniskt avancerad musik ?
Alltså nått som få musiker tekniskt klarar av göra, behöver väl nödvändigtvis inte bli "hårt" utan snarare svårt
Lorna Shores mästerverk To the hellfire, man behöver inte gilla det utan man kan bara häpna över att man kan göra sånt här.

Postade nyss den nedan i metalltråden och att gå snubblande nära full opera i dödsmetall kräver definitivt bra teknik, kontrasterna blir en del av det som gör det intressant.
Nele Messerschmidt som sjunger i Elvellon.

Bra dödsmetall, klassiskt och opera ligger ganska nära varann.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

ja, vad är detta egentligen?

stod och diskuterade hård musik med en bekant och jag blev nästan utskrattad när jag nämnde band som canibal corpse och marduk, att sådan musik var för snäll och inte hård alls och fick då höra om nått jag aldrig har hört förut, teknisk döds metall.

har ni hört talas om det och vad finns det för bra grupper inom ämnet?

När jag tänker på technical death metal tänker jag spontant på Beyond Creation och Rings of Saturn.
Enligt mig måste det inte nödvändigtvis hårt, snarare tekniskt svårt att spela.
Jag tycker t.ex. att Judas Priest Painkiller är en jävligt hård låt även om jag främst lyssnar på hårdare genrer generellt.

Permalänk
Medlem

Som en del är inne på här så handlar det väl inte om hur hårt/tungt det är utan snarare som namnet antyder till, att det är tekniskt avancerat. Det är iallafall så jag har tolkat det i alla år. En liten snabb koll så brukar bl.a. dessa klassas som teknisk death metal:
Revocation
Gorod
Obscura
The Zenith Passage
Allegaeon
m.fl.

Permalänk
Medlem

SOm ovan skrev så är väl Lorna Shore ett exempel på "hård" musik i den bemärkelsen att det är en jävla fart och tekniskt avancerat.

Men sen att vara så historielös och inte förstå att Lorna Shore aldrig hade funnits om inte Cannibal Corpse, At the Gates och alla "Legender" gjorde det dem gjorde för 30-40 år sen. Musiken utvecklas otroligt fort, och det som spelas idag var inte möjligt för 40 år sedan.

Sedan så är tex Cannibal Corpse och marduk bra mycket hårdare om man ser till mer än bara musikens teknikalitet och "tyngd".

De du pratade med är idioter!

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vet inte riktigt vad den genren innebär men musiktekniskt avancerad musik ?
Alltså nått som få musiker tekniskt klarar av göra, behöver väl nödvändigtvis inte bli "hårt" utan snarare svårt
Lorna Shores mästerverk To the hellfire, man behöver inte gilla det utan man kan bara häpna över att man kan göra sånt här.
https://www.youtube.com/watch?v=qyYmS_iBcy4

Postade nyss den nedan i metalltråden och att gå snubblande nära full opera i dödsmetall kräver definitivt bra teknik, kontrasterna blir en del av det som gör det intressant.
Nele Messerschmidt som sjunger i Elvellon.
https://www.youtube.com/watch?v=6Fls-FW_vvk

Bra dödsmetall, klassiskt och opera ligger ganska nära varann.

Tack för att du tog upp Lorna Shore, vad det första jag tänkte på. Själv orkar jag inte med sånt längre, eventuellt överdoserade jag dåligt producerad grindcore och annan döds under det tidiga 90-talet. Gojira och Meshuggah är väl det hårdaste jag orkar med dessa dagar som 50+ gubbe.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Oh, finns mycket bra skit att gräva i här. Allegaeon nämnde någon, det är värt att lyssna på. Vill även slå ett slag för Fallujah som nog är det tekniska dödsmetalbandet jag lyssnat mest på. Både skivorna Dreamless och Sapphire är bra skit. Börja med typ The Void Alone, det är ganska lättsmält, väldigt melodisk men samtidigt hårt och tekniskt. Sen kommer jag från power metal-hållet så har en förkärlek till band där det melodiska väger tungt.

Permalänk
Medlem

Skulle lätt addera DISEMBODIED TYRANT/SYNESTIA - DEATH EMPRESS
https://www.youtube.com/watch?v=N4N58uzzrj0

Om man gillar en variant på Vivaldis fyra årstiderna:
DISEMBODIED TYRANT/SYNESTIA - WINTER
https://www.youtube.com/watch?v=J9aJQHJq4nc