Han snackar tyvärr bara en massa skit, som inte har någoting att göra med saken alls.
I kontext av uppdateringshastighet så har solen ingen frekvens. Frekvens är händelser per sekund, för en bildskärm innebär detta att alla pixlar på skärmen uppdateras ett visst antal gånger per sekund. 60 Hz skärm? Varje pixel uppdateras 60 gånger i spannet av en sekund. Solen har inget motsvarande. Den producerar en oändlig ström av fotoner som frigörs av solens kärnreaktioner.
När vi pratar om solen och frekvenser så är det något helt annat, nämligen frekvensen på den elektromagnetiska strålningen, eller ljus, som solen producerar. Den dominanta frekvensen (peak frequency) för solen ligger runtomkring 600 Thz, vilket faller inom frekvensspannet för strålning som är synligt för våra ögon (som ligger mellan 400 till ca 770-780 THz). Men som sagt, detta är något helt annat än en skärms uppdateringsfrekvens.
Rent allmänt när man diskuterar ljus, så brukar man prata om våglängder istället för frekvens, dock är de direkt sammanlänkade, då rent matematiskt så beskrivs våglängden som ljusets hastighet dividerat på frekvensen.
Våglängd = V/f, där V är hastighet och f är frekvensen.
Likväl kan frekvensen på ljuset beräknas genom att multiplicera våglängden med ljusets hastighet med:
f = V * våglängden.
Hela 24-26 fps myten däremot är bara ren smörja utan någon som helst vetenskaplig grund. Anledningen till att film spelades in i 24 fps förr i tiden är på grund av tekniska och ekonomiska anledningar. 24 fps var den lägasta frekvensen man kunde komma undan med för att synka ljud och bild på 1920-talet, utan att ljudkvaliten blev fullständigt kass. Film var dyrt, inget mer, sedan så lever standarden kvar då den har blivit förknippad med 'filmkänslan'.