Youtube är helt förstört (2024)

Permalänk
Medlem

Youtube är helt förstört (2024)

Jag är alltid inloggad och har genom diverse ad blocks aldrig haft reklam. Men nu är UT galet, jag har ingen reklam den stoppas direkt men med lång pause innan videon fortsätter eller så måste jag starta videon igen där den slutade. Jag brukar se spel på YT. Sjukt irriterande att sitta och vänta eller trycka på spela upp hela tiden. Jag mixtrar med olika ad blocks hela tiden. Jag har inte uBlock Origin aktiverad, däremot andra. Det här är inte ok av YT liksom vad har dom att vinna på detta? Kommer aldrig någonsin att betala för YT, liksom varför. Tips? Hur gör ni?

Permalänk
Medlem

Använder Brave, ser aldrig reklam.

Permalänk
Medlem

1. Ha bara 1 annonsblockerare aktiverad, aldrig mer eftersom det kan skapa problem. Detta inkluderar även Privacy Badger, DDG Privacy Essentials, Ghostery och andra tillägg som blockerar saker. Rekommenderar Firefox med enbart uBlock Origin till att börja med.
2. Prova att inaktivera alla andra webbläsartillägg du har, förutom annonsblockeraren.
3. Om du använder en DNS/VPN från tredje-part som blockerar spårning - prova med att inaktivera den.

Annars finns en full troubleshoot guide till uBlock Origin här: https://www.reddit.com/r/uBlockOrigin/comments/1etvawp/youtub...
(Scrolla ner till: "Make sure your uBO version is").

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Whäää jag vägrar betala men ska ha samma som dem som betalar?

Visa signatur

If you play a Nickelback song backwards you’ll hear messages from the devil. Even worse, if you play it forwards you’ll hear Nickelback. - Dave Grohl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Jag är alltid inloggad och har genom diverse ad blocks aldrig haft reklam. Men nu är UT galet, jag har ingen reklam den stoppas direkt men med lång pause innan videon fortsätter eller så måste jag starta videon igen där den slutade. Jag brukar se spel på YT. Sjukt irriterande att sitta och vänta eller trycka på spela upp hela tiden. Jag mixtrar med olika ad blocks hela tiden. Jag har inte uBlock Origin aktiverad, däremot andra. Det här är inte ok av YT liksom vad har dom att vinna på detta? Kommer aldrig någonsin att betala för YT, liksom varför. Tips? Hur gör ni?

Well tycker det Google gör är en bra sak..

Vill du inte betala för mat i affären går du in och bara tar det du behöver där också?

Bara att leva med reklamen eller betala, finns i min a ögon inget annat alternativ! Speciellt då om alla va som dig så skulle Youtube försvinna helt.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Du frågar vad de har att vinna. Vad har de att förlora snarare? Du betalar inte och ser inte på reklam så du ger dem ingenting. Samtidigt drar du bandbredd av dem.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Skrivet av dagas:

Du frågar vad de har att vinna. Vad har de att förlora snarare? Du betalar inte och ser inte på reklam så du ger dem ingenting. Samtidigt drar du bandbredd av dem.

Om att inte betala fungerar likabra som att betala, varför ska folk då betala? Så det finns poäng i att inte låta det fungera perfekt om man kringgår det.

Problemet tycker jag dock är att många är i princip tvingade att betala för youtube, denna extrema reklammängd gör tjänsten obrukbar. Jag pratar om så fort man hoppar i ett klipp så kan man få reklam.

Det känns som om det borde finnas ett gratisalternativ för dessa videoklipp och det kommer det nog komma om youtube bara fortsätter med att motverka adblocks.

Permalänk
Medlem

YT är för mig typ den enda video-tjänst värd att betala för känns det som, då jag använder det 25-50ggr mer än andra streaming-tjänster. Har AdGuard + pluginet "Enhancer for YouTube" och har ingen reklam utan att betala iofs, men kände att det efter många år av flitig användning var ok att ge tillbaka lite och sa upp mitt Spotify istället.

Det är ju totalt obrukbart med alla annonser annars, och du kan ju inte direkt vänta dig att de ger dig det gratis med deras enorma kostnader med trafik och infrastruktur.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Jag är alltid inloggad och har genom diverse ad blocks aldrig haft reklam. Men nu är UT galet, jag har ingen reklam den stoppas direkt men med lång pause innan videon fortsätter eller så måste jag starta videon igen där den slutade. Jag brukar se spel på YT. Sjukt irriterande att sitta och vänta eller trycka på spela upp hela tiden. Jag mixtrar med olika ad blocks hela tiden. Jag har inte uBlock Origin aktiverad, däremot andra. Det här är inte ok av YT liksom vad har dom att vinna på detta? Kommer aldrig någonsin att betala för YT, liksom varför. Tips? Hur gör ni?

bästa abonnemanget jag köpt är just Youtube premium, kan även liksom stänga av skärmen på mobilen å låta videon gå, denna funktionen fanns i gratisversionen förr men enbart tillgängligt för premium.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det känns som om det borde finnas ett gratisalternativ för dessa videoklipp och det kommer det nog komma om youtube bara fortsätter med att motverka adblocks.

Infrastruktur är inte gratis, så något mer gratis än reklamfinansierad kommer vi aldrig se.

Med det sagt så är youtube den streaming-tjänst som är mest värd att betala för, säger hellre upp max, prime, neflix osv innan youtube får mycket mer värde ur youtube personligen.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Skaffa YouTube Premium. Enda videotjänsten jag betalar för och det är så värt det när jag kollar Youtube praktiskt taget dygnet runt. Reklamfritt både på datorn, telefonen o TVn.

Visa signatur

Main: MacBook Pro 16" [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM]
Spel: Steam Deck LCD, PS5

Permalänk
Medlem

Man ska inte behöva betala för allting. Många små summor blir enorma till slut. Jag bytte till Opera och problemet är löst.

Permalänk
Medlem

Betalar, easy och stödjer samtidigt dom jag kollar på.
Men men allt ska ju vara gratis nu för tiden, och även då ska folk gnälla...

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Well tycker det Google gör är en bra sak..

Vill du inte betala för mat i affären går du in och bara tar det du behöver där också?

Bara att leva med reklamen eller betala, finns i min a ögon inget annat alternativ! Speciellt då om alla va som dig så skulle Youtube försvinna helt.

Brukar affären du handlar i kartlägga samtliga dina intressen, beteendemönster, rörelsemönster, relationer och vaken tid för att sälja denna data till andra företag samtidigt som de tar betalt för mjölken? Spännande jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Brukar affären du handlar i kartlägga samtliga dina intressen, beteendemönster, rörelsemönster, relationer och vaken tid för att sälja denna data till andra företag samtidigt som de tar betalt för mjölken? Spännande jämförelse.

Är du medlem så har dom definitivt koll på vad du köper och med vilken frekvens. Varför tror du Youtube har koll på vad du tittar på? För att kunna mata dig med material som ökar ditt engagemang och öka mängden annonser du ser. Utan annonser tjänar dom ingenting på dig.

Vill du inte att dom ska leva på dina annonser så betala med pengar istället. Det är inte bara Youtube som tjänar pengar på att du tittar på annonser - de som skapar innehållet du konsumerar ska ju också ha nåt.

Är inte för Youtube och hur hårt deras algoritmer jobbar för att skapa mer beroende och promota saker som skapar "mer engagemang", men att hosta flera miljarder timmar material och tillåta flera miljoner strömmar och dessutom betala pengar till innehållsskaparna är knappast gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Brukar affären du handlar i kartlägga samtliga dina intressen, beteendemönster, rörelsemönster, relationer och vaken tid för att sälja denna data till andra företag samtidigt som de tar betalt för mjölken? Spännande jämförelse.

De flesta handlare har medlemskap som de kör data-mining på för att bättre kunna rikta reklam och då även från "samarbetspartners" samtidigt som de tar betalt för mjölken.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Är du medlem så har dom definitivt koll på vad du köper och med vilken frekvens. Varför tror du Youtube har koll på vad du tittar på? För att kunna mata dig med material som ökar ditt engagemang och öka mängden annonser du ser. Utan annonser tjänar dom ingenting på dig.

Vill du inte att dom ska leva på dina annonser så betala med pengar istället. Det är inte bara Youtube som tjänar pengar på att du tittar på annonser - de som skapar innehållet du konsumerar ska ju också ha nåt.

Är inte för Youtube och hur hårt deras algoritmer jobbar för att skapa mer beroende och promota saker som skapar "mer engagemang", men att hosta flera miljarder timmar material och tillåta flera miljoner strömmar och dessutom betala pengar till innehållsskaparna är knappast gratis.

Hela argumentet är ju att de dataminar trots att man betalar för premium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Hela argumentet är ju att de dataminar trots att man betalar för premium.

Precis som din ica/coop/lidl/willys handlare gör, man betalar för maten och trots det datamine:ar de friskt för egen räkning och även för "samarbetspartners". Det där är big-business nu för tiden.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Brukar affären du handlar i kartlägga samtliga dina intressen, beteendemönster, rörelsemönster, relationer och vaken tid för att sälja denna data till andra företag samtidigt som de tar betalt för mjölken? Spännande jämförelse.

Ungefär som att din Androidlur fyller googles databaser med allt du gör (och kanske säger)

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Firefox + ublock funkar galant på pc
Revanced funkar galant på Android (du kan dock inte casta i appen)

Den dagen adblock inte funkar så brukar jag inte tjänsten längre

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Tänker absolut inte ifrågasätta att man kan använda reklamfinansierad som "gratis-version" samtidigt som man erbjuder en premium för att slippa.

MEN det går längre och längre och reklamerna blir MYCKET längre än tidigare som inte går att skippa, nu är det inte alls ovanligt med 45-60 sekunders reklam. Såg häromdagen 4 olika reklamer innan klippet startade, som var 12 minuter långt och innehöll 2 20sek reklaminlägg ytterligare. Och råkar man inte trycka på skip på vissa får man automatiskt upp 20-30 sek nya reklamer som inte går att hoppa förbi... och råkar man lämna enheten för något så får man upp 99+ där reklam fortsätter i evighet tills man trycker på skip.

De betalar inget för content/produktion och det finns rätt strikta regler om när/hur du kan monetize en kanal, samt att de helt godtyckligt kan "stänga av det" för x antal videos etc.

Så frågan tycker jag mer övergår i; är det verkligen en gratisversion (när man urholkar och gör det så extremt "dåligt" att använda) att endast premium är "fungerande"?

Och att "backbone" minsann kostar massor av pengar... är det en kostnad som helt skall läggas på konsumenten eller bör en del falla på de som faktiskt då lägger upp material? Istället har man en "plattform" där de får gratis material av användare som de kan mjölka på pengar via reklam och ge VISSA skapare en liten del av det - rätt lysande affärsidé.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av izzie:

Brukar affären du handlar i kartlägga samtliga dina intressen, beteendemönster, rörelsemönster, relationer och vaken tid för att sälja denna data till andra företag samtidigt som de tar betalt för mjölken? Spännande jämförelse.

Ja det vill jag påstå att butikerna gör så mycket de kan. De erbjuder medlemskap för att kunna samla data om respektive kund bättre - för att kunna pusha mer sales. Wifi används för att kartlägga exakt hur varje individ rör sig i butikerna. Onlineshopparna samlar mängder av användardata för att kunna pusha vidare reklam i andra kanaler.
Var väl nån apotekskedja som exempelvis delade alla köp kunder gjort direkt till facebook. Det ska till ganska långtgående analysintressen av kundbeteenden för att det där ska kunna uppstå ;).
And so on.

Man får nog räkna med att allt som går samlas om en alltid - även om man betalar. Inte för att jag gillar det heller. Im with you. Men vi lever väl i den världen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Man ska inte behöva betala för allting. Många små summor blir enorma till slut. Jag bytte till Opera och problemet är löst.

Du tycker att folk ska jobba gratis åt dig, eller vad menar du nu? Jag förstår att du tycker reklamen är olidlig, det gör jag också. Men att begära att få saker gratis bara för det är ju väldigt konstigt, och enfaldigt...

Skrivet av izzie:

Brukar affären du handlar i kartlägga samtliga dina intressen, beteendemönster, rörelsemönster, relationer och vaken tid för att sälja denna data till andra företag samtidigt som de tar betalt för mjölken? Spännande jämförelse.

Ja, delvis faktiskt. De använder spårning via bluetooth och wifi pings mot din mobil, kör du självscanningsdosa kan de tracka ditt rörelsemönster ännu mer exakt, och handlar du med betalkort/klubbkort så förs statistik den vägen också. Om de säljer den datan vet jag inte dock.

Permalänk
Medlem

Kör uBlock istället, skulle det krångla är det bara invänta en uppdatering så brukar det fixa sig!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Hela argumentet är ju att de dataminar trots att man betalar för premium.

Hela argumentet är att Ica inte kartlägger dig eftersom man betalar för sin mjölk, men det gör dom definitivt. Kunde man få mjölk gratis mot att se annonser i butiken, eller betala 100kr/månaden och få fri mjölk utan annonser så skulle dom behöva samla på sig betydligt mer data för att kunna gå med vinst.

Youtube kanske skulle klara sig utan reklam om man fick betala för varje visning av varje video motsvarande kostnad för infrastruktur, bandbredd, ersättning till skapare samt vinstmarginal på det. Ungefär som att hyra film men att hyra videoklipp. Frågan är om någon skulle vara beredd att betala för allt sitt slötittande på det sättet? Frågan är då också varför man menar att man ska få allt detta helt gratis istället, utan att dom ska få något annat som de kan tjäna pengar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Man ska inte behöva betala för allting. Många små summor blir enorma till slut. Jag bytte till Opera och problemet är löst.

Då är det helt ok att jag kommer och rensar ditt kylskåp, lånar din bil och lämnar tillbaka den otankad? För jag vill ju inte heller betala för allt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 Nätagg: Cooler Master v700
Processor: AMD Ryzen 5600X Moderkort: Gigabyte B550M DS3H
Kylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition Gpu: Gigabyte GTX 2060
Ram: HyperX 16GB DDR4 3600MHz CL17
SSD: Kingston M2 512GB Skärm: Gigabyte M27Q

Permalänk
Medlem

Fungerar fortsatt fint för mig med Edge och uBlock. Men den dagen det inte funkar (och den kommer nog snart) så slantar jag upp för Premium för att slippa reklamen.

Permalänk
Medlem

Det är sådana här trådar som får mitt leende att bli ännu större Jag använder inte youtube.com, men får ändå tillgång till materialet på YouTube.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

Youtube premium är fan det bästa som har hänt! Hur orkar man krångla för att slippa betala den ynka summan det handlar om?

Permalänk
Medlem

Ja, Youtube är helt trasigt, reklammängden är total. Dock så betalar jag inget och får således skylla mig själv. Betalade dock för Youtube Premium Lite när det fanns som alternativ men är inte ett dugg intresserad av Youtube Music så sade upp det hela då de tog bort det alternativet.

Men men, de skall få pengar på något vis, så jag tragglar vidare med reklamen.