Permalänk
Medlem

Ultrawide och Hdmi 2.0

Har idag en laptop med enbart Hdmi 2.0 den saknar dp. Kör en 27a kopplad till den med upplösningen 2560X1440 144hz. Funderar på att köpa en ultrawide men stödjer min laptop den upplösningen som blir på en ultrawide eller är jag låst till den upplösningen jag har på laptopens skärm?

Bifogar en länk till laptopen

https://www.komplett.se/product/1204905?noredirect=true

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ongeh:

[...] stödjer min laptop den upplösningen som blir på en ultrawide eller är jag låst till den upplösningen jag har på laptopens skärm?

https://www.komplett.se/product/1204905?noredirect=true

Din laptop begränsar inte upplösning till samma som den inbyggda skärmen såvida du inte klonar skärmen.
Du kan köra Ultrawide, tror HDMI 2.0 klarar 3440x1440@144Hz ganske precis om jag inte räknar fel. Men i värsta fall får du dra ner uppdateringsfrekvensen bara.

Permalänk
Bildexpert 📺

3440x1440 över 18 Gbps (aka "HDMI 2.0") räcker för 100 Hz. 2560x1440 är max 144 Hz.

Nu kan laptopen ha DP alt mode över USB-C och därigenom köra DP för full fart så länge kabeln/adaptern är av tillräcklig kvalitet. I vanlig ordning är tillverkarna inte tydliga med sådana specar och vad jag kan googla mig fram till saknas detta tyvärr på MSI GL66.

Permalänk
Medlem

Datorn har enligt MSIs specifikation HDMI 2.1, men de säger att max är 4K@60Hz vilket är HDMI 2.0-bandbredd. Så som vanligt gäller att fråga efter funktion och inte version.

Ultrawide är inte heller någon specifik upplösning, så vi kan inte säga något om huruvida din dator klarar det eller ej. Men t.ex. Wikipedia har en tabell över vad HDMI klarar för bildfrekvens vid olika upplösningar. Om vad MSI säger är korrekt så är det "600 MHz TMDS"-kolumnen du ska kolla på i så fall.

Permalänk
Medlem

Tacksam för svar förstår det som att det skulle fungera med en 3440x1440 då 👍🥳

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ongeh:

Tacksam för svar förstår det som att det skulle fungera med en 3440x1440 då 👍🥳

Ja, fast i lägre refreshrate.