Anpassa Samsung för pensionär

Permalänk
Medlem

Anpassa Samsung för pensionär

Hej! Finns det nåt bra sätt att anpassa en Samsung smartphone för äldre?
I det här fallet så har den gamla Doro mobiltelefonen med knappar gett upp och jag har en A32 som inte används så tänkte vi skulle försöka använda den istället. För att förklara hur dålig på teknik personen är så har det varit omöjligt att lära sig att använda en miniräknare och det har knappt gått att använda Doron heller. Har lyckats lära sig att ringa men ibland har det glömts bort, ibland lyckas hon skicka iväg nåt meddelande men det är väldigt sällsynt.

Har försökt anpassa smartphonen så gott jag kan med extra stora bokstäver, ta bort så det bara är en startskärm, bara telefonappen på startskärmen, ingen kod för att låsa upp, etc

Hittade call shorts i widgetar som jag ska testa, nackdelen med det är att det inte kommer tränas på att använda telefonappen lika mycket.

Går det låsa telefonappen så det enbart går att använda knappsatsen och inget annat? Lyckas hon virra in sig på senaste samtal och kontakter så är det kört. Lyckas hon få upp nån annan meny genom att man råkar hålla inne appikonen t.ex så är det också kört.

Kan man eventuellt låsa så att det endast är telefonappen som går att komma åt, typ genom att lägga den låst till startskärmen?

Har ni några andra bra tips?

Permalänk
Keeper of Traditions

Finns även ett inbyggt "easy mode", men vet inte hur bra eller användbart det faktiskt är.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Dom flesta android-telefoner har väl någon typ av "föräldrakontroll" där man kan låsa ner vilka appar och funktioner som kan användas. Jag är inte insatt i hur Samsung hanterar det men det bör finnas bra guider med lite googlande misstänker jag
Sen kanske det går att kombinera med "accessibility features" som gör det enklare för personen att använda telefonen.

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns ju stationära knappmobiler som i princip både ser ut som och är lika osmarta som en traditionell kabeltelefon.

https://www.clasohlson.com/se/Doro-4100H-bordstelefon-med-SIM...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har varit lite i den där situationen själv, pga jag ser så dåligt på nära håll och allting är för smått på mobilen. Sitta där med både glasögon och förstoringsglas.. Jo jag kan använda mobilen, men det är inte lätt med så liten skärm och små pidutter som batteriindikator mm som inte går läsa.

Min lösning var att skaffa "fast mobil telefon", alltså en liten puck med bara antenn på, inga knappar, och sätt simkortet i den. Ställs i fönstret. Koppla till den en helt vanlig gammaldags sladdtelefon utan mer knappar än bara 0-9 * # på, ingen display eller annat sånt otyg.
Lyft luren från bordet, kopplingston, bara att knappa numret, som på 80-talet.
Är personen oförmögen att minnas telefonnummer, sätt en lättläst telefonlista på väggen intill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Finns även ett inbyggt "easy mode", men vet inte hur bra eller användbart det faktiskt är.

Ska kika på det nästa gång jag är där, tack.

Skrivet av tonii:

Dom flesta android-telefoner har väl någon typ av "föräldrakontroll" där man kan låsa ner vilka appar och funktioner som kan användas. Jag är inte insatt i hur Samsung hanterar det men det bör finnas bra guider med lite googlande misstänker jag
Sen kanske det går att kombinera med "accessibility features" som gör det enklare för personen att använda telefonen.

Tack för tipset hittade Samsung Kids, verkar som jag kan låsa det mesta där när jag har testat här. Just nu går det bara att komma åt telefonappen och ska man göra nåt annat så måste man slå in en kod, perfekt. Går fortfarande komma åt senaste och kontakter i telefonappen, men nu är telefonen mer låst åtminstone
Det enda som hade varit användbart är att kunna se klocka och batterinivå, går det att låsa statusbaren så den alltid syns?

Skrivet av mrqaffe:

Det finns ju stationära knappmobiler som i princip både ser ut som och är lika osmarta som en traditionell kabeltelefon.
https://images.clasohlson.com/medias/sys_master/hb6/h4f/68351786287134.jpg
https://www.clasohlson.com/se/Doro-4100H-bordstelefon-med-SIM...

Det är en mobiltelefon som hon behöver kunna ha med sig.
Edit: ser nu att mitt första inlägg kan misstolkas, ska försöka fixa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

Jag har varit lite i den där situationen själv, pga jag ser så dåligt på nära håll och allting är för smått på mobilen. Sitta där med både glasögon och förstoringsglas.. Jo jag kan använda mobilen, men det är inte lätt med så liten skärm och små pidutter som batteriindikator mm som inte går läsa.

Min lösning var att skaffa "fast mobil telefon", alltså en liten puck med bara antenn på, inga knappar, och sätt simkortet i den. Ställs i fönstret. Koppla till den en helt vanlig gammaldags sladdtelefon utan mer knappar än bara 0-9 * # på, ingen display eller annat sånt otyg.
Lyft luren från bordet, kopplingston, bara att knappa numret, som på 80-talet.
Är personen oförmögen att minnas telefonnummer, sätt en lättläst telefonlista på väggen intill.

Mot originalinlägg var lite otydligt ursäkta för det, har redigerat det nu. Det handlar om en mobiltelefon som behöver kunna tas med sig. Men det här var ändå ett bra tips för den "stationära" mobiltelefonen som är där hemma.

Permalänk

Har du tittat på Launchers? Sök på t.ex. "launcher senior" i Ggogle Play så får du upp ett flertal anpassade för äldre/synsvaga.

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera Senior Homescreen som launcher. Funkar klockrent och man kan anpassa den utifrån vad man behöver. Byta namn på ikoner osv. Pro versionen kostar en tjuga men väl värt.