Vad stöter man på för PROBLEM idag i en modern Linuxdist?

Permalänk
Skrivet av ROGBear:

Debian skulle jag föreslå. Den funkar bra och är enkel att komma igång med. Dessutom är det en riktigt bra installerare i den så man enkelt kan välja hir man vill ha systemet, t.ex om man vill ha KDE eller annat som skrivbordsmiljö, grundprogramvaror och så vidare.

Helt klart en bra distro att börja med.

Men inte Debian LTS va? Hade problem med screen tearing (Nvidia) som jag inte löst än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROGBear:

Jag tar 7 Ultimate eller 10 LTSC i VM alla veckans dagar, hela året under Linux över att köra 11an direkt på hårdvaran ens för dessa programvaror.

Smått otroligt vad minimalt det maximalt bloatade Windows 7 Ultimate är jfm Windows 11 Enterprise LTSC 2024. Trodde det först var ett skämt när jag såg alla services som ligger och tuggar i bakgrunden i 11:an.

Har Windows 7 Ultimate fullt uppdaterat (ESU) på en äldre laptop här. I övrigt är det Windows 10 LTSC 2019 samt Ubuntu 24.04.1 som gäller för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Men inte Debian LTS va? Hade problem med screen tearing (Nvidia) som jag inte löst än.

Vad menar du med Debian LTS? Kör den senaste stabila utgåvan (nu Debian 12). Vet dock inte om det skulle hjälpa när det kommer till screen tearing. När du skriver Debian LTS får åtminstone jag intrycket att du talar om någon utgåva som är under LTS-stöd (alltså förra stabila utgåvan, Debian 11), och det är väl kanske inte riktigt att rekommendera när det gäller en skrivbordsmaskin. En del tycker ju till och med att aktuella stabila utgåvan har för gamla paket.

Permalänk
Skrivet av gusnan:

Vad menar du med Debian LTS? Kör den senaste stabila utgåvan (nu Debian 12). Vet dock inte om det skulle hjälpa när det kommer till screen tearing. När du skriver Debian LTS får åtminstone jag intrycket att du talar om någon utgåva som är under LTS-stöd (alltså förra stabila utgåvan, Debian 11), och det är väl kanske inte riktigt att rekommendera när det gäller en skrivbordsmaskin. En del tycker ju till och med att aktuella stabila utgåvan har för gamla paket.

Long Term Support (supportas till 2028). Den jag installerade heter Debian bookworm, vilket efter en kort googling informerar om att det är edition nummer 12.7. Släpptes i somras.
Bara att hitta och installera Nvidias egna drivisar var lite krångligt jämfört med t ex opensuse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Long Term Support (supportas till 2028). Den jag installerade heter Debian bookworm, vilket efter en kort googling informerar om att det är edition nummer 12.7. Släpptes i somras.
Bara att hitta och installera Nvidias egna drivisar var lite krångligt jämfört med t ex opensuse.

Ja, att jag reagerar är väl för att den inte räknas till LTS förrän den går ur "standard"-supporten, vilket 12an inte har än. I annat fall är väl ALLA debianutgåvor LTS.

Skulle det vara svårt att installera Nvidia-drivare i Debian?

apt install nvidia-driver

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROGBear:

Debian skulle jag föreslå. Den funkar bra och är enkel att komma igång med. Dessutom är det en riktigt bra installerare i den så man enkelt kan välja hir man vill ha systemet, t.ex om man vill ha KDE eller annat som skrivbordsmiljö, grundprogramvaror och så vidare.

Helt klart en bra distro att börja med.

Håller inte med. Debians paket är gamla om du inte kör Sid, och om du ska köra Debian Sid kan du lika gärna köra något annat. Vill man slippa krångla som ny användare vill man förmodligen inte upptäcka att man har för gamla paket och behöva forska i hur man får in nyare repos. Bättre då att ta något som har någorlunda nya paket direkt. Typ Mint, om det inte vore för att Cinnamon inte stöder Wayland än (för kommer man från Windows till X11 så känns det som att köra över RDP, vilket man iofs i någon mening faktiskt gör om än lokalt).

Dessutom vill jag minnas att Debian är rätt strikta med fri och ofri programvara, vilket så klart är helt ointressant för någon som är van vid Windows där typ ingenting är fritt.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag förstår att du gillar Linux och avskyr W11 men det du beskriver är inte speciellt simpelt för en familje far, speciellt om något börjar krångla.

VM är dessutom relativt segt om jag inte missminner mig om man inte har en starkare + modernare pc.

Jag förstår inte vad som brukar krångla för dig så mycket med Windows Uppdate, om jag bortser från en uppdatering så har jag personligen aldrig haft problem med uppdate förutom att den vill start om. Vilket tar under 60s inklusive sin uppdaterings progress.
Det finns ingen Windows Uppdate som man måste installera.

Linux är inte redo som operativ ännu och att behöva dessutom emulera Windows för att kunna använda saker är inte fördel för normal användaren.

Om man tittar i denna tråd så ser man att även de som försöker använda Linux har haft irriterande problem i olika grader med olika distros.

Jag försvarar inte Windows som operativ men när det gäller normal användaren så är det enklare

Det markerade, håll den tanken för det ger andra möjligheter
För rent krasst ser jag inte hur "10x utvecklare" skulle kunna vara möjligt om inte så många envisas med att hålla fast vid Windows i fall där Linux är så brutalt mycket bättre.

Det skriver, finns absolut fall där Linux strular mer och presterar (något) sämre i genomsnitt: spel är det som i första hand kommer upp. Huvudorsaken är att spel i praktiken betyder "Windows-spel". Att de fungerar så pass bra som ändå är fallet i Linux är imponerande, men gör inte Linux till en bättre spelplattform.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av gusnan:

I annat fall är väl ALLA debianutgåvor LTS.

Det är väl hårklyverier men inte alla debianutgåvor blir LTS, bara de som från början är stable. Sen har du ju unstable, testing, nightly osv.

Skrivet av Icetec:

Debians paket är gamla om du inte kör Sid

Sen när är det här ett praktiskt problem egentligen? Vad är det för paket som är så gamla att en nybörjare inte ens kan använda dem? Har man något specifikt paket som behöver en nyare version är det ju i regel inga större problem att installera det heller.

Skrivet av Icetec:

Dessutom vill jag minnas att Debian är rätt strikta med fri och ofri programvara, vilket så klart är helt ointressant för någon som är van vid Windows där typ ingenting är fritt.

Det har tidigare vart en fråga om att lägga till det ofria repot, och sedan 12 får du frågan vid installationen om du vill aktivera det direkt. D.v.s det här är en till sån där hittepågräns man ofta hör om Debian, att deras krav på fri programvara i grund-oset på något sätt ska hämma användningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Det är väl hårklyverier men inte alla debianutgåvor blir LTS, bara de som från början är stable. Sen har du ju unstable, testing, nightly osv.

Visst. Det som är testing är dock "nästa stabila utgåva", så den blir ju LTS också tillslut efter den har blivit aktuell stabil utgåva. Men det är som du säger hårklyverier.

Med "Nightly" vet jag dock inte vad du syftar på (i Debian-sammanhang).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

...

Nja, Debian LTS är ett speciellt projekt som sköts av volontärer och en del företag som har intresse av att förlänga stabila utgåvors livslängd till minst 5 år. Dock ska framhållas att LTS-versionerna inte alls underhålls av Debian-teamet och att de inte heller är kostnadsfria, vilket allt är som Debian-teamet jobbar med.

Nuvarande LTS-utgåva är “Bullseye” som underhålls till och med 2026-08-31 och kommande blir "Bookworm" som kommer underhållas från 2026-06-11 till och med 2028-06-30.

Märk alltså att LTS-teamet är fristående från Debians utvecklingsteam och egentligen inte har någon annan koppling till Debian än att de är användare av Debians produkter och tar över säkerhetsansvaret för en utgåva när Debians säkerhetsteam släpper taget om den.

Sen är det inte alla utgåvevarianter som finns med i LTS-utgåvorna utan "endast" i386-, amd64-, armhf- och arm64-varianterna. Det har också varierat genom åren.

Någon "Nightly"-utgåva finns inte.

stavfel rättade
Permalänk
Medlem
Skrivet av gusnan:

Med "Nightly" vet jag dock inte vad du syftar på (i Debian-sammanhang).

Skrivet av serafim:

Någon "Nightly"-utgåva finns inte.

Förlåt, daily. Glömde att hårklyverierna var viktiga. Klyftan här är väl om det bara finns en utgåva, stable, och Sid inte är någon riktig utgåva eller om man åtminstone i vardagligt tal kan få kalla de olika varianterna för utgåvor eftersom det med Debian är så lätt att förstå vad man menar.

Skrivet av serafim:

Nja, Debian LTS är ett speciellt projekt som sköts av volontärer och en del företag som har intresse av att förlänga stabila utgåvors livslängd till minst 5 år. Dock ska framhållas att LTS-versionerna inte alls underhålls av Debian-teamet och att de inte heller är kostnadsfria, vilket allt är som Debian-teamet jobbar med.

Tror du blandat ihop det med ELTS. LTS drivs till största delen av ordinarie debianutvecklare och är konstadsfritt. Det är inte alls så fristående, i praktiken, som du får det att låta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Förlåt, daily. Glömde att hårklyverierna var viktiga. Klyftan här är väl om det bara finns en utgåva, stable, och Sid inte är någon riktig utgåva eller om man åtminstone i vardagligt tal kan få kalla de olika varianterna för utgåvor eftersom det med Debian är så lätt att förstå vad man menar.

Det jag känner till i Debian angående nightly eller daily (som visar sig heta daily) är helt enkelt nya versioner för testning av _installeraren_ som installerar uttestningsutgåvan, och inte en utgåva i sig.

Skrivet av Kamouflage:

Tror du blandat ihop det med ELTS. LTS drivs till största delen av ordinarie debianutvecklare och är konstadsfritt. Det är inte alls så fristående, i praktiken, som du får det att låta.

Från wikin:

Citat:

Debian Long Term Support (LTS) is a project to extend the lifetime of all Debian stable releases to (at least) 5 years. Debian LTS is not handled by the Debian Security and Release teams, but by a separate group of volunteers and companies interested in making it a success.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gusnan:

Från wikin:

De är ungefär lika separata, i praktiken, som Bruce Banner och Hulken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Jodå LTS-teamet är fristående från Debian, möjligt att enstaka Debianmedarbetare är inblandade i LTS men inte vad jag vet.

ELTS är ett helt och hållet kommersiellt projekt som drivs av Freexian (freexian.com) där man driver LTS-versionerna vidare i ytterligare 5 år efter att LTS-teamet har slutat säkerhetsuppdatera LTS-utgåvorna.

Just nu driver de vidare “Jessie”, “Stretch” och “Buster” som ELTS-utgåvor medan LTS-teamet driver “Bullseye” vidare som LTS-utgåva.

Freexian har en del annat för sig (konsultverksamhet, bl.a.) men deras huvudsakliga verksamhet är centrerad kring Debian och en del av den verksamheten är att driva vidare Debian-utgåvor som "övergivits" av både Debian och LTS så att livslängden för utgåvorna sträcks ut till 10 år.

En del av Freexians personal jobbar parallellt med Debianutveckling.

Det är klart att man alltid kan kalla andras påpekanden om de fel man gör för hårklyverier men det är bättre att pudla istället för att förringa de som rättar felen.

Daily är förresten färdiga "sid"-avbildningar (alltså "unstable") som genereras regelbundet, ofta flera gånger om dagen, hur ofta beror på hur mycket uppdateringar man har under dagen. De är inte så intressanta för gemene man eftersom man, om man installerar "sid" ju får regelbundna uppdateringar ändå, det är mera praktiskt för att den som har lite bråttom att installera "sid"-utgåvan kan komma igång snabbare då antalet uppdateringar efter installation minimeras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Daily är förresten färdiga "sid"-avbildningar (alltså "unstable") som genereras regelbundet, ofta flera gånger om dagen, hur ofta beror på hur mycket uppdateringar man har under dagen. De är inte så intressanta för gemene man eftersom man, om man installerar "sid" ju får regelbundna uppdateringar ändå, det är mera praktiskt för att den som har lite bråttom att installera "sid"-utgåvan kan komma igång snabbare då antalet uppdateringar efter installation minimeras.

Jag tippar att det bara är installeraren som är från unstable i daily-utgåvorna - det som installeras verkar vara testing- se

https://cdimage.debian.org/cdimage/daily-builds/sid_d-i/20240...

där det är testing även i filnamnet, och det är det som länkas från

https://cdimage.debian.org/cdimage/daily-builds/

Permalänk
Medlem
Skrivet av gusnan:

Jag tippar att det bara är installeraren som är från unstable i daily-utgåvorna - det som installeras verkar vara testing- se

https://cdimage.debian.org/cdimage/daily-builds/sid_d-i/20240...

där det är testing även i filnamnet, och det är det som länkas från

https://cdimage.debian.org/cdimage/daily-builds/

Sant, borde läst på, gamla minnen funkar inte alltid.

Permalänk
Skrivet av gusnan:

Ja, att jag reagerar är väl för att den inte räknas till LTS förrän den går ur "standard"-supporten, vilket 12an inte har än. I annat fall är väl ALLA debianutgåvor LTS.

Skulle det vara svårt att installera Nvidia-drivare i Debian?

apt install nvidia-driver

Och då har jag missförstått Debians koncept. Bookworm är alltså en vanlig utgåva som supportas i 3 år och sen övergår den till LTS i ytterligare 2 år.

Nja, jag minns att förfarandet för att installera Nvidia var knepigare än så.
Installerade inte via terminalen utan gui.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Sen när är det här ett praktiskt problem egentligen? Vad är det för paket som är så gamla att en nybörjare inte ens kan använda dem? Har man något specifikt paket som behöver en nyare version är det ju i regel inga större problem att installera det heller.

Det har tidigare vart en fråga om att lägga till det ofria repot, och sedan 12 får du frågan vid installationen om du vill aktivera det direkt. D.v.s det här är en till sån där hittepågräns man ofta hör om Debian, att deras krav på fri programvara i grund-oset på något sätt ska hämma användningen.

Vill man ha möjligheten att spela spel någorlunda smärtfritt vill man förmodligen ha senaste versioner av en del saker, typ wine och den biten. Hela grejen med att Debian är "stabilt" för att det är utdaterat är rätt överskattat. Kanske om du ska ha en server eller något men inte ens den mest bleeding edge rolling release-distron är direkt instabil så för en vanlig användare som inte behöver mäta uptime med fyra decimaler så finns det ju ingen anledning att köra på Debian från första början. Tycker jag då. Alla gör ju som de vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROGBear:

Jag kör VM varje dag. Var exakt ligger svårigheten i att starta VMWare och väcka sin VM de gånger man behöver "det där spelet"?

Det tar mig ungefär tio sekunder eller något att väcka min VM ur hibernate.

Om jag kör Windows 11 (vilket jag tyvärr gör på en enhet) kommer min "speltimme" att relativt snart övergå till lite trevlig felsökning, framförallt om Windows Update är i full fräs. Med en VM kan jag i allra värsta fall återskapa en snapshot och vara igång.

Vänligen notera att man med en VM endast behöver starta systemet EN gång, därefter kan man i praktiken använda hibernation.

Om jag ens skulle fundera på att köra W11 på min primärdator hade det endast kunnat ske som VM för då kan jag åtminstone ha bra backup och snapshots när (inte om) MS ställer till det.

Det är ju också långt enklare att ha Linux direkt på hårdvaran och en backuppad VM med Windows som man använder till Windowsspecifika saker än att sitta och ominstallera det senare när det börjar strula, vilket är lätt hänt i ett system som 11an där MS gärna lägger in nya features som buggar (Moment-uppdateringar... någon).

Om jag har allting i 11an och den börjar strula tar det ett tag att ominstallera systemet och ovanpå det ominstallera alla program och spel.

Det låter som att det "enklaste" är att köra W11 (inte direkt enkelt, dock om man inte är överens med MS om konfigurationen och vilken programvara man skall ha) och att det svåra är att använda exakt samma system i en VM, ungefär som om VMWare (som jag använder) kräver en närmast DOS-liknande manöver för att starta och sedan konfigurera upp den virtuella maskinen. Det tar mig ungefär tio minuter eller något från att jag dubbelklickar på VMWare tills jag är inne i ett nyinstallerat Windows i en VM, detta är alltså första gången man skapar det senare. Det fina är att man kan ta backup på hela klabbet så om man behöver blåsa burken är det endast systemet direkt på hårdvaran man får installera om, när man kopierat tillbaka sin VM är den redan körklar.

Ur "enkelhetssynvinkel" finner jag kombinationen Linux och Windows 10 långt smidigare än min enhet som kör 11 Enterprise.

Såhär "svårt" är det annars att köra igång en Windows-VM:

1. Ladda ner och installera VMWare Workstation.
2. Ladda ner en Windows-ISO.
3. När man startat VMWare, välj att skapa en ny VM. Välj "Windows 11 x64" om det är det man installerar.
4. Ställ in hårdvaran, alltså mängden RAM, storlek på disken o.dyl.
5. Välj ISOn som källa.
6. Starta den virtuella maskinen och installera Windows som vanligt.

Om barnen har varsin dator kan man t.o.m kopiera sin VM mellan dem, alltså att båda har varsin kopia av samma VM. Då slipper man installera samma saker två gånger.

Jag har kört virtualisering sedan jag började med Windows 98 i VirtualPC och kan definitivt inte hålla med om att det är "krångligt" att köra systemet i sådan miljö.

Annars kan jag ju även påpeka att jag har spel bl.a. som är mycket bökiga att köra under nyare Windowsversioner än XP. I det läget skulle jag lika gärna kunna argumentera att mitt "enkla alternativ" vore att installera XP direkt på hårdvaran för denna kompatibilitet och försöka få det att lira på nyare hårdvara istället för att virtualisera det.;)

Trots allt kan jag ju antingen sitta och försöka få spelet att fungera i Windows 10 med olika guider eller slänga in en XP-VM på några minuter och köra det där. Jag väljer det sistnämnda alternativet alla veckans dagar.

Samma sak i Linux: Om programmet är mycket besvärligt i WINE kör jag det i en Windows-VM istället. Visst vore det underbart om det fanns ett enda operativsystem som kunde köra allting men så fint är det inte och då är virtualisering och emulering lösningen. Då kan man dels köra ett operativsystem man gillar OCH ha full kompatibilitet med den mjukvara som kräver ett annat dito.

Denna princip fungerade mycket bra under alla mina år med Mac och den fungerar lika bra i Linux.

Håller med dig, man behöver köra Linux i Windows och tyvärr även ibland Windows i Linux så ser verkligheten ut.
Sen skulle jag inte rekommendera någon att köra VMware. Dels är det väl en typ 2 hypervisors ? Men även att de har blivit väldigt duktiga på att ta betalt sedan broadcom tog över.

I Linux bör man köra kvm och i Windows Hyper-v så man får fullfjädrad typ 1 hypervisor.( Om man bryr sig om prestanda vill säga)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Håller inte med. Debians paket är gamla om du inte kör Sid, och om du ska köra Debian Sid kan du lika gärna köra något annat. Vill man slippa krångla som ny användare vill man förmodligen inte upptäcka att man har för gamla paket och behöva forska i hur man får in nyare repos. Bättre då att ta något som har någorlunda nya paket direkt. Typ Mint, om det inte vore för att Cinnamon inte stöder Wayland än (för kommer man från Windows till X11 så känns det som att köra över RDP, vilket man iofs i någon mening faktiskt gör om än lokalt).

Själv kör jag OpenSUSE Tumbleweed och skulle väl egentligen rekommendera den distron men samtidigt är det ju frågan om en ny användare är redo att hoppa rakt på det rullande tåget eller om det är bättre med en mer LTS-liknande lösning?

Annars är Tumbleweed mycket stabil och bra, den bara fungerar här.

Jag bytte från Debian p.g.a avsaknaden av KDE Plasma 6 som jag gärna ville prova, efter lite forskande blev det OpenSUSE och som sagt, den rullar på fint.

Det är dock lite svårt för mig att tala om rena "nybörjardistros" då jag har mina egna prioriteringar, dock skulle jag generellt säga att något med KDE Plasma 6 är att rekommendera då denna miljö är både kraftfull, flexibel och lättanvänd på samma gång.

Jag har provat Ubuntu men klarar inte av GNOME.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klusbert:

Håller med dig, man behöver köra Linux i Windows och tyvärr även ibland Windows i Linux så ser verkligheten ut.
Sen skulle jag inte rekommendera någon att köra VMware. Dels är det väl en typ 2 hypervisors ? Men även att de har blivit väldigt duktiga på att ta betalt sedan broadcom tog över.

I Linux bör man köra kvm och i Windows Hyper-v så man får fullfjädrad typ 1 hypervisor.( Om man bryr sig om prestanda vill säga)

Broadcom har definitivt ställt till det med VMWare. Min egen plan är att på sikt antingen köra Linux direkt på hårdvaran med Windows i en VM (10 LTSC för spel, 7 Ultimate för Windowsproduktivitet) eller virtualisera hela rasket (ungefär som VMWare ESXi).

Trots allt ser jag inga andra alternativ, det mesta kan jag flytta till Linux, det som är "kvar" i Windows är framförallt spel och en del äldre programvaror, t.ex Adobe CS6.

Det jag vet med säkerhet är att jag inte avser att köra Windows 11 direkt på hårdvaran. Bra stöd för Linux är prio 1 för nästa maskin. Sedan är det som sagt frågan huruvida jag virtualiserar allt eller kör Windows-VM under Linux. IOMMU är ett krav då en dGPU till Windowsspelsystemet är en del av planen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Smått otroligt vad minimalt det maximalt bloatade Windows 7 Ultimate är jfm Windows 11 Enterprise LTSC 2024. Trodde det först var ett skämt när jag såg alla services som ligger och tuggar i bakgrunden i 11:an.

Har Windows 7 Ultimate fullt uppdaterat (ESU) på en äldre laptop här. I övrigt är det Windows 10 LTSC 2019 samt Ubuntu 24.04.1 som gäller för mig.

Jag har labbat med 11 LTSC och visst, den är att föredra över Pro och standard-Enterprise men jag ser inte en enda liten sak den erbjuder som jag skulle vilja ha och som inte finns i 10 LTSC 2019 eller 2021.

Windows 7 Ultimate är definitivt min favoritversion av Windows, har även en fullt konfigurerad VM med den. Jämfört med Windows 11 är det rena paradiset.

Samma paradis upplever jag med KDE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROGBear:

Själv kör jag OpenSUSE Tumbleweed och skulle väl egentligen rekommendera den distron men samtidigt är det ju frågan om en ny användare är redo att hoppa rakt på det rullande tåget eller om det är bättre med en mer LTS-liknande lösning?

De allra flesta kommer väl från Windows eller MacOS som är rolling release i den egentliga meningen eftersom uppdateringar till program och OS kommer löpande, om än från en massa olika källor istället för ett och samma repo. Jag förstår verkligen inte varför så många känner att en rolling release skulle vara svårare eller mer abstrakt för nya personer när det förmodligen är det de är vana vid.

Den enda jag hade rekommenderat LTS för är företag som inte har ork eller råd att hantera slumpmässiga problem som kan uppstå från uppdateringar som har oväntade konsekvenser någonstans i en känslig kedja. D.v.s. företag som förmodligen slantar upp till Red Hat för att få support, eller som kör typ Ubuntu ändå.

Jag menar, om någon visar lite intresse och minsta antydan till teknisk kompetens och undrar vilken distro de ska köra för att de vill lära sig Linux hade jag sagt att Arch eller Gentoo är perfekt att börja med. Extremt väl dokumenterade och installationsprocessen ger en bra tutorial till hur Linux är upplagt och vad olika komponenter gör. Sen om man vill ha något som är mer paketerat efteråt kan man ju köra på Ubuntu, Fedora eller OpenSUSE eller vad som helst sen men då slipper man ju stå helt handfallen så fort något bråkar för att konceptet av vad en kernel eller bootloader är är helt abstrakt och okänt.

Permalänk
Medlem

*Sur på Fedora KDE för strulet med att komma åt filer i androidmobilen via usb-sladd och måste använda KDE-appen för att överföra filer vilket känns lite läskigt ifall det kommer gå bra om man väljer många&stora filer*

TS frågade om program efter uppdatering och det har ni andra garanterat pratat klart om, men klämmer ändå in att jag inte tycker det blir strul, men det börjar bli som Windows att du behöver starta om datorn efter uppdateringen för undvika att det spökar.
- Jag minns att jag som nykomling var imponerad av att man vid uppstart, kan välja 3(?) tidigare versioner eller nödläge.
Sällan jag valt nödläget.

Men man installerar en biljon saker, och jag är rädd för att avinstallera för man får vara lite insatt vad man väljer "ja" till så inte massa andra saker raderas också som huvudprogrammet delar med andra program. (Ifall man gör det via konsolen, men via andra sätten så känns det safe.)

För er som läser och är påväg att prova så kan jag tipsa att ai-chattar löser rätt mycket problem som jag stött på. Jag installerade Davinchi häromdagen vilket sägs vara en frustration för många att lyckas med på Fedora, men ai-chatten löste det.
- Samma med alla finesser som man kan köra i terminal/konsol, jag begriper inget men ai-chatten ger svaren.

Permalänk
Medlem

Gick tillbaka till Windows efter att ha kört Linux i typ 8 år som mitt primära operativsystem, som ett desktop OS så är det fortfarande för många saker som inte funkar bra. Som en utvecklare så vill jag lägga min tid på att utveckla min egen mjukvara, inte behöva lägga 25% av min tid på att fixa random saker som går sönder så fort man uppdaterar något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagnusL:

Gick tillbaka till Windows efter att ha kört Linux i typ 8 år som mitt primära operativsystem, som ett desktop OS så är det fortfarande för många saker som inte funkar bra.

Av ren nyfikenhet, vilken Linux-dist körde du?

Är snart inne på 5:e året med Ubuntu LTS här utan ominstallation. Distrohoppade en hel del innan dess, men återvänder alltid till Debian/Ubuntu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Av ren nyfikenhet, vilken Linux-dist körde du?

Är snart inne på 5:e året med Ubuntu LTS här utan ominstallation. Distrohoppade en hel del innan dess, men återvänder alltid till Debian/Ubuntu.

Kubuntu, jag körde dock inte LTS då mjukvaran som följer med i LTS är alldeles för gammal, dock så är ju mjukvaran som följer med i icke-LTS varianterna också relativt gammal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagnusL:

Gick tillbaka till Windows efter att ha kört Linux i typ 8 år som mitt primära operativsystem, som ett desktop OS så är det fortfarande för många saker som inte funkar bra. Som en utvecklare så vill jag lägga min tid på att utveckla min egen mjukvara, inte behöva lägga 25% av min tid på att fixa random saker som går sönder så fort man uppdaterar något.

1.
Vore bra om du berättar vilka problem du stött på (vilket ju är vad tråden handlar om ) och inte svävande bara säger "för många saker som inte funkar bra".

2.
Undrar också lite över hur många år sedan det var som du bytte tillbaka till Windows. Jag har använt Linux i drygt 30 år och har de senaste 18 åren aldrig råkat ut för att en uppdatering orsakat att "random saker går sönder". Och ja, jag har använt Linux för att utveckla och underhålla stora komplexa system som sedan sjösatts och körts på Linux-servrar där jag varit ansvarig för både drift och säkerhet. Jag har aldrig upplevt att någon enda del av min tid gått åt till att fixa saker som går sönder på grund av uppdateringar. Då har jag ju i. o. f. s. haft noggranna strategier för uppdatering och underhåll och bara använt programvaror som testats och godkänts av de som utvecklat och uppdaterat systemen och deras programarkiv, vilket (väl) är vad man gör när man håller på med professionell utveckling och drift av programvaror.

3.
En del uppdateringar har jag varit extra försiktig med, inte för att programvarorna varit undermåliga, utan för att det hänt att man vid uppgradering av programvaror känt sig tvingade att göra sådana ändringar att t.ex. databaser måst konverteras till nya interna format och då har det alltid annonserats av utvecklarna så att man kunnat undanta uppdateringar av de programvarorna tills man hunnit utföra de nödvändiga konverteringarna. Till det har det alltid funnits mjukvara som tillhandahållits av programutvecklarna och sådant har utförts genom att jag lagt in extra regler i underhållsskripten, vilket aldrig tagit mer än ett par minuter i anspråk.

4.
Jag har haft datorer där jag kört s k "bleeding edge"-versioner av Linuxdistributioner men då har det varit just för att testa alfa- och betaversioner av programvaror och aldrig på de datorerna som varit för utveckling och drift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

En del uppdateringar har jag varit extra försiktig med, inte för att programvarorna varit undermåliga, utan för att det hänt att man vid uppgradering av programvaror känt sig tvingade att göra sådana ändringar att t.ex. databaser måst konverteras till nya interna format och då har det alltid annonserats av utvecklarna så att man kunnat undanta uppdateringar av de programvarorna tills man hunnit utföra de nödvändiga konverteringarna. Till det har det alltid funnits mjukvara som tillhandahållits av programutvecklarna och sådant har utförts genom att jag lagt in extra regler i underhållsskripten, vilket aldrig tagit mer än ett par minuter i anspråk.

En "vanlig" användare vill kunna trycka på uppdatera och inte känna sig oroad om att saker ska gå sönder för de inte följde announcements från varje utvecklare för varje mjukvara och de bestämde sig för att göra någon ändring man behövde vara medveten om.

Windows är ju inte heller så speciellt bra på det då vissa windows uppdateringar kan förstöra grejer med, dock så är åtminstone windows update separat från individuella program uppdateringar. I linux så som en "vanlig" användare kör man en update och så uppdateras allt oavsett tillsammans på samma gång vilket är jäkligt smidigt men ökar potentiellt risken för att något går fel för mer saker uppdateras samtidigt. Sen går allt att ställa in så det fungerar exakt som man vill i linux med lite jobb men det är inte speciellt intressant för casual användare som bara vill använda datorn för att göra det de behöver.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

En "vanlig" användare vill kunna trycka på uppdatera och inte känna sig oroad om att saker ska gå sönder för de inte följde announcements från varje utvecklare för varje mjukvara och de bestämde sig för att göra någon ändring man behövde vara medveten om.

Windows är ju inte heller så speciellt bra på det då vissa windows uppdateringar kan förstöra grejer med, dock så är åtminstone windows update separat från individuella program uppdateringar. I linux så som en "vanlig" användare kör man en update och så uppdateras allt oavsett tillsammans på samma gång vilket är jäkligt smidigt men ökar potentiellt risken för att något går fel för mer saker uppdateras samtidigt. Sen går allt att ställa in så det fungerar exakt som man vill i linux med lite jobb men det är inte speciellt intressant för casual användare som bara vill använda datorn för att göra det de behöver.

Håller med till 100% men i det aktuella inlägget framhåller @MagnusL att han håller på med mjukvaruutveckling och då hamnar det på en helt annan nivå. Han skriver "Som en utvecklare så vill jag lägga min tid på att utveckla min egen mjukvara, inte behöva lägga 25% av min tid på att fixa random saker som går sönder så fort man uppdaterar något.".

Jag tycker inte att en utvecklare är en "casual användare" och dessutom att om man är utvecklare så är man extra mån om sitt utvecklingsverktyg.

Dessutom har jag under mina drygt 30 år som Linuxanvändare även använt Linux som mitt enda OS, alltså även på mina hemmadatorer och har inte heller där haft några problem de senaste 18 åren och på hemmadatorerna använder jag mig av skript som automatiskt sköter alla uppdateringar. Jag använder Linux Mint numera och varje dag uppdateras systemet (om det finns uppdateringar) utan att jag går in och väljer vad som ska uppdateras och det har fungerat utan problem sen jag började använda skriptet. Så jag ser inte varför @MagnusL ska "behöva lägga 25% av min tid på att fixa random saker som går sönder så fort man uppdaterar något" om han inte medvetet leker med programvaror som inte är uttestade och det i sin tur rimmar illa med ett programutvecklingssystem.

Sen, hur det är i Windows har jag ingen aning om eftersom jag aldrig använt det. Jag kommer från OS som TOPS, VMS, Ultrix, OS/360, OS/370, MVS, UNIX med flera till Linux. Har i omgångar ett kort tag använt MacOS men aldrig Windows.

rättade felstavning