Följ Black Week på SweClockers

Helgsnack: Hur prioriterar du komponentköp?

Permalänk
Medlem

Köper långsiktigt. Sakerna ska hålla, både kvalitetsmässigt och prestandamässigt, och det ska kunna gå att uppgradera i framtiden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Långsiktig användning. Uppgraderar bara när något rasar och då blir det vad som hamnar framför fötterna. Inte nödvändigtvis det senaste alltså. Men jag har fått ett speciellt intresse för Ryzen, där jag bygger lite olika varianter på AM4 (blandar och ger, provar och testar..)

Mina privata datorer genom åren. Samtliga har i första hand fått rulla Linux i någon form. (Hade en liten laptop som jag testade BSD på också vi något tillfälle.)
Årtalet är när processorn släptes, inte nödvändigtvis det år jag hoppade på tåget.

1997 HemPC Deschutes Pentium II 450 2001 Köpt Palomino AMD Athlon XP 1800+ 2002 Kasserad Northwood Pentium 4 HT 2009 Kasserad Deneb Phenom II X4 2017 Köpt Summit Ridge Ryzen 1700

Minns inte vad 1800+ systemet gick på, men långt under priset för HemPC. Den senaste ropade jag in för <2000 kr utan grafikkort. Kör något gammalt skrotat Radeon HD 2400 PRO/XT just nu då fläkten på det ännu äldre äldre kortet började väsnas alltför mycket.

Permalänk
Medlem

Köper det jag vill ha. Kostnad är ointressant.

Permalänk
Medlem

Försöker generellt få ut så mycket pang för pengarna jag kan. Inte nödvändigtvis de bästa grejorna men kan ibland vara det.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Processor är prio för min del, och ett bra grafikkort. Behöver inte vara det bästa kortet på marknaden, men ändå duligt. Kylning och SSD är lite mindre prio dock, så länge det gör jobbet!

Permalänk
Avstängd

1. Moderkort
2. GFX
3. CPU lägst upplåst i5a
4. PSU alltid lägst gold

Permalänk
Medlem

Beror väl på hur vi tolkar frågan.
Om man spelar och vill ha ett hyggligt grafikkort så är väl i princip det alltid den dyraste komponenten? Och tex en PSU kommer aldrig vara det dyraste.
Får väl istället toka det som kostnad på en komponent i förhållande till vad kompenenten i genomsnit eller i toppris ligger på jämfört med andra märken av samma komponent.
För mig så är det då jämnt skägg för de flesta delar då jag siktar på prisvärdhet för en skaplig prestandakomponent, vilket betyder att jag väjer tex Intel i5 13600k för CPU, Geforce 4070-ti för grafikkortet etc. Dvs snabba prylar i lägre delen av toppskiktet (eller om du vill se det som högsta delen av mellanskiktet). Runt 10000 kr är ändå mer än mellanskikt för ett grafikkort tycker jag.
PSU lägger satasr jag på en riktigt bra överdimensionerad som håller många år. Den som sitter i nu är sanslöst nog 13 år gammal, 850 Watt från ett Sandy Bridge bygge.
Moderkort som CPU o graffe. Ett i Z-serien för intel som tillåter bra överklockning och har tillräckligt av det jag vill ha men som inte är svindyrt i något toppskikt av just den serien (siom redan kostar mer änd de lägre)
Ram-minnen är nog det jag siktar på rent mellanskikt elle högre lågbudget där pris är mkt avgörande. Fast inte lägsta skitet.
Samma med SSD.

Permalänk

Jag brukar köpa typ ett steg över lågbudget, det är ofta en bra nivå där det är billigt men ändå tillräckligt bra. Saker har jag kvar tills de absolut inte fungerar längre. Gillar DIY projekt så nätagg kan driva LED eller ventilationsfläkt i hemmet om det inte sitter i en pc. Hårddiskar kan åka in en kabinett och bli externa lagringar. CPU har jag inte haft någon som gått sönder än så om jag byter innan dess kan jag skänka delar jag inte behöver.

Jag tror att många komponenter i dyrare segmentet är en slippery slope, Har man en 4k skärm eller en med 360hz behövs väl minst ett 4080 för att nyttja det och då krävs också ett nätagg på 800w och då är det dumt att snåla på CPU, visst vore det bra med wifi i moderkortet också, samt nån extra m.2 plats? Då kan man ju inte köra 16gb RAM heller.
Ojdå, kvittot landade på 25k, tur att det finns klarna.

Eller är det bara min småländska sida som spökar?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Eestimees:

Jag tror att många komponenter i dyrare segmentet är en slippery slope, Har man en 4k skärm eller en med 360hz behövs väl minst ett 4080 för att nyttja det och då krävs också ett nätagg på 800w och då är det dumt att snåla på CPU, visst vore det bra med wifi i moderkortet också, samt nån extra m.2 plats? Då kan man ju inte köra 16gb RAM heller.
Ojdå, kvittot landade på 25k, tur att det finns klarna.

Eller är det bara min småländska sida som spökar?

Så är det ju absolut, men jag kör nästan den prisklassen på grejer med 1440p/165 Hz. Har visserligen även en 4K/120-TV nu också som jag inte hade när jag köpte dator senast.

Lägger väldigt mycket (alldeles för mycket) tid vid datorn, så att den kostar c:a 20-22k var 4:e år känns inte farligt alls. Har ingen annan pryl som kostar mer än så (ingen bil).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Jag köper det som behövs.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Tror egentligen att mina första prioriteringar är tillräckligt med RAM, är så jävla tråkigt annars. Sedan tillräckligt med CPU-kärnor. Sedan ett mobo och PSU med tillräckliga funktioner och kontakter. Sedan GPU och sist lagring. Har man snabb internetanslutning behöver man knappast mer än 1-2TB även om det är bekvämt. Och GPU hjälper inte i annat än spel. Går att snåla rätt bra på GPU, de är så kraftiga nuförtiden och drivrutiner är sjukt optimerade, och det finns oftast bara några få grafikinställningar som drar ner det mesta av frameraten. Skulle nog vara fullt nöjd med ett 4060 egentligen. (Förutsätter att man har en begränsad budget annars är diskussionen meningslös.)

Visa signatur

8800 XT

Permalänk
Medlem

Prioriterar de viktigaste komponenterna för prestanda, d.v.s. CPU och GPU.

När det gäller grafikkort köper jag dock ofta en av de billigaste modellerna inom en viss prestandaklass. Ofta kostar de fabriksöverklockade korten med dunderkylning så mycket mer att man lika gärna kan gå upp ett steg i prestandaklass för nästan samma pris om man tar en av de billigaste modellerna ett snäpp upp i prestandaklass, vilket ger mer än någon 5% fabriksöverklockning.

När det gäller chassi och PSU tar jag något i mellansegmentet. Det är dumt att snåla men samtidigt behöver jag inte effektivitet i absolut toppklass. Billiga chassin är tråkiga att jobba i, med dåligt luftflöde, vassa kanter och tunn plåt, men jag behöver inte heller en massa RGB, fönster och "bling" till något som ska stå i ett mörkt hörn under skrivbordet.

Som lagring funkar billiga SSD:s för mig eftersom jag inte kör något som kräver mycket konstant skrivning. Tycker hysterien kring TBW är överdriven, jag har flera gamla 120 - 500 GB SSD's som fortfarande fungerar utmärkt (vissa används fortfarande, andra ligger i någon byrålåda). När en SSD väl är utsliten är den så utdaterad att man ändå behöver ersätta den.

RAM kör jag med något i mellansegmentet och den mängd som är standard för tillfället.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD