9 av 10 vill att polisen granskar chattar vid brottsmisstanke

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SuperSverker:

Grundbulten ska såklart vara när bekräftad brottsmisstanke finns

Det är ju inte chat control där man vill öppna alla chattar för att läsa allt och det är en satans skillnad

Edit*
Dvs så ska fasen inte polisen få gå in och avlyssna mig bara för att min granne har dumma saker för sig förrän de har skäl eller goda grunder att anse att jag i så fall är delaktig

Är det verkligen vad som föreslagits med chat control?
Är det inte snarare så att endast bild och rörlig bild ska kollas? Alltså inte text?
Som jag förstått det med hashar mot befintligt olagligt material till en central som jobbar med just den typen av brottslighet.
Det innebär väl då inte att allt ska kunna läsas. Text får de inte in alls om jag förstått det rätt.
Mottagaren av hasharna har väl inte riktigt fri insyn av materialet heller riktigt. Alla bilder/filmer ska inte skickas in heller.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Vid brottsmistanke är en sak, men konstant är en annan.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nördigg:

detta är en sån dålig rationalisering om chatcontrol o ren propaganda.
äldigt stor skillnad att avlyssna någon som redan är misstänkt för brott emot att avlyssna alla för att döma folk för brott.
alla borde inse att chatcontrol inte kommer komma åt grovkriminella utan bara svensson som säger något fel.
detta banar bara till rationalisering som i UK att polisen jagar dig på twitter för att du sa x politiker är en idiot.
detta är nu ett riktigt fall i tyskland att någon kalla en tjej fet.
vad sen är misstanke kan breddas ut till polisen misstänker alla över småsaker.

Nu har väl undersökningen planerats tidigare där undersökningen ska utformas, frågorna ska besvaras och ha ett slutdatum och sedan ska rapport sammanställas. Det här har rimligen inte gjorts av evil masterminds för att politiker förra veckan röstade kring just chat control.
En undersökning gjordes 2023 - och en 2024.
Så jag köper väl kanske inte riktigt propagandasnacket.

För övrigt har den här debatten om möjlighet till avlyssning vid faktisk brottsmisstanke varit uppe en del innan. e2e-krypteringen ställer till det lite på den fronten nämligen. Och det börjat bli rejält utbrett.
Hur ska utformningen se ut för att bereda tillgång för rättsväsendet för avlyssning vid faktisk brottsmisstanke när e2e-kryptering används?

Jag tycker nog det bör finnas utrymme nog i debatten att kunna hantera de olika frågorna.

Sedan handlar väl inte chat control om någon total insyn. Vad jag sett så ska text inte behandlas alls. Chat control kommer i så fall inte snappa upp om du säger något fel.
Det verkar röra sig om automatiserad genomgång av bild och rörlig bild. Och de som tar emot det här är ett center som jobbar med barnporrbrott. Inte all polis.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Det tror jag inte alls när det faktiskt gäller att det ska finnas brottsmisstanke.

En gängmedlem anmäler att personen de är intresserade av har begått något brott, eller har något olagligt material, och deras insider använder sedan detta för att få tillgång till deras information?

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, precis. Hur ska man möjliggöra genomsökning av chattar vid misstankar om grova brott utan någon form av "bakdörr" som ska kunna användas i dessa fall?
Och om man väl har en sådan "bakdörr" som bara får användas vid misstankar om grova brott, hur säkerställer man att den inte missbrukas?

Det var just det jag ville peka ut. Jag tycker självfallet att polisen ska få utreda brott, och vid misstankar läsa chatt-loggar. Är det inte krypterat - go for it!

Men, inga "bakdörrar"/förbud mot e2e kryptering, då det inte går att göras säkert på något sätt. Polisen får jobba lite hårdare eller annat sätt istället för att befolkningen ska ge upp sin personliga säkerhet.

"Rättigheter" är tyvärr något som nästan alltid tas, och inte ges ut. Har man lite koll på världen och vår historia bör de flesta se en tydlig negativ trend för gemene man.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, det är en möjlig lösning teoretiskt. Jag har lite svårt att se det fungera i verkligheten med de här techbolagen med superuppskalad användarbas men "typ ingen" som jobbar där.

Spontant smakar det mer som att det blir "yes to all", för annars blir det ett jäkla liv och/eller arbete som driver kostnader för bolaget.

Ja det finns många frågor på området.
ITjättarna kan säkerligen hotas med att slänga ut eller få massiva böter om de vägrar samarbeta med rättsväsendet. De är rimligen ganska enkla att få med på tåget egentligen.

Men hur gör man med små communitys/chattar? Det kan rimligen inte vara EU block på allt smått tills man tillhandahar det här. Vilka går under radarn?

Det är inte särskilt enkla svar här. Klart är väl att rättsväsendet inte riktigt hunnit med på senare år från all internetutveckling. Det kommer fler förändringar framöver som kommer täppa till en del luckor i har i nuläget.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drenmi:

En gängmedlem anmäler att personen de är intresserade av har begått något brott, eller har något olagligt material, och deras insider använder sedan detta för att få tillgång till deras information?

Nu är det ju så att en simpel anmälan inte alls behöver leda till någon misstanke om brott, och är vår polismyndighet så infiltrerad av kriminella nätverk som du antyder ligger problematiken på en helt annan nivå och hela vårt polisiära system/myndighet är... i brist på ett bättre ord... helt körd.

Och under en utredning är det inte EN individ (insider i detta fall) som jobbar och därmed helt oinskränkt och utan någon annans vetskap får tillgång till att "avlyssna" någons digitala kommunikation. Det skulle avslöjas rätt fort om någon på den nivån satte sådant i system för "egen vinning" då allt rörande detta dessutom måste dokumenteras etc.

Så nej, jag tror inte gemene mans åsikt förra sekelskiftet hade varit annorlunda om det krävs brottsmisstanke och en utredning för att få utnyttja denna övervakning.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av nördigg:

detta banar bara till rationalisering som i UK att polisen jagar dig på twitter för att du sa x politiker är en idiot.
detta är nu ett riktigt fall i tyskland att någon kalla en tjej fet.

Varför lyfter du exempel utan källhänvisning på detta sätt?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Exemplet låter mer som kritik mot att polisen skulle ha tillgång till batonger än tillgång till FRA.
[Edit: Sedan är ju frågan varför polisen har tillgång till FRA när det lovades att så inte skulle bli fallet vid införandet - men det är ett helt eget kapitel ]

Det går antagligen att hitta trista exempel med alla polisens verktyg. Frågan är om samhället skulle bli så bra om polisen fråntogs alla verktyg däremot. Det här är milt sagt en komplex fråga.
Men jag är inte övertygad om att gränsdragningen blir bäst vid noll verktyg riktigt.

Poängen är inte att en enstaka polis(ett befäl!) är våldtäktsman och får fortsätta tjänstgöringen eller att åklagaren kallar sodomi försvarligt.

Poängen jag försöker framföra är att konsekvenser för polisen knappt existerar, vilket lätt kan leda till maktmissbruk.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jeaj:

Poängen är inte att en enstaka polis(ett befäl!) är våldtäktsman och får fortsätta tjänstgöringen eller att åklagaren kallar sodomi försvarligt.

Poängen jag försöker framföra är att konsekvenser för polisen knappt existerar, vilket lätt kan leda till maktmissbruk.

Ja det är en rimlig poäng! Inga men där.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Misstanke. Självklart. Så länge det finns regler kring det och det krävs anledning samt att tredje part är med och styr (domstol).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Är det verkligen vad som föreslagits med chat control?
Är det inte snarare så att endast bild och rörlig bild ska kollas? Alltså inte text?
Som jag förstått det med hashar mot befintligt olagligt material till en central som jobbar med just den typen av brottslighet.
Det innebär väl då inte att allt ska kunna läsas. Text får de inte in alls om jag förstått det rätt.
Mottagaren av hasharna har väl inte riktigt fri insyn av materialet heller riktigt. Alla bilder/filmer ska inte skickas in heller.

Krypteringsnycklar är problemet

Man kräver bakvägar in i E2E-kryptering vilket gör krypteringen…ja, värdelös

Vad de gör skiter jag i, att man vill ha bakvägar in i alla onlinetjänster är inte bara korkat, det är skitfarligt…

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Den här kakan är svår att både äta och ha.

Ska polisen kunna få tillträde till chattar vid brottsutredning när det är så vanligt med e2e-kryptering så behöver det väl lösas på något sätt.
Jag säger inte att det är omöjlgit - men frågan är hur implementationen ska se ut för att rättsväsendet ska beredas tillgång till e2e-krypterat chattinnehåll.

Windows Recall? Eller motsvarande. Med obligatorisk keylogger på alla dina enheter så blir e2e poänglöst.

Säger inte att politikerna tänker så, men vi är nog där snart.

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SuperSverker:

Krypteringsnycklar är problemet

Man kräver bakvägar in i E2E-kryptering vilket gör krypteringen…ja, värdelös

Vad de gör skiter jag i, att man vill ha bakvägar in i alla onlinetjänster är inte bara korkat, det är skitfarligt…

Njäe. Om vi tar fallet med chat control så är väl tanken att låta krypteringskedjorna vara helt orörda. Från krypteringens start till krypteringens slut finns ingen inblandning.
Det är när bild/rörlig bild redan är avkrypterat i respektive ände (i klienten) det automatiskt exempelvis kan hashas och jämföras mot en databas med olagligt material (som också hashats). Hashar som skickas krypterat i en annan kanal (lite som att din onlinestatus, dina inställningar och användarmönster, inloggningssystemet och liknande skickas till andra ställen än mottagaren). Här kommer då inga krypteringsnycklar på vift och det finns inte bakdörrar rakt in i allt heller.

Oavsett så skulle det inte göra krypteringen värdelös.
På lite liknande sätt som wifikryptering inte är värdelös trots att trafiken inte har samma kryptering i nätverket hos ISPn sen. Krypteringen skyddar från att vem som helst får insyn - även om det finns möjlighet från en betrodd part. Det finns skillnader här såklart. Men det är en massiv skillnad att ha grejer helt i klartext jämte att innehållet är krypterat - men där en part har insyn.
Så har vi det väl ungefär vid telefonavlyssning exempelvis.

Anyhow. Vad chat control är komplext. Helt klart!
Även jag missförstår grejer på området fortfarande och kan absolut inte allt.
Jag tror på att det är viktigt att bena ut vad förslaget faktiskt innehåller. För det råder så mycket missuppfattningar på området även på tekniksiter i nuläget.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ford Prefect:

Windows Recall? Eller motsvarande. Med obligatorisk keylogger på alla dina enheter så blir e2e poänglöst.

Säger inte att politikerna tänker så, men vi är nog där snart.

Ja privata aktörer har väl redan total insyn i precis allt. Där är vi väl sedan länge till och med.
Vi vet att alla mail gås igenom - av flera parter. Whatsapp exempelvis innehåller varken annonser eller några kostnader. Vad tjänar de pengar på?
Datainsamling om oss rimligen va? Hur? Det är ju e2e-krypterat. Ja men inte i ändarna. Vad rapporterar appen in kring vårt innehåll där? Vi vet att bilder/videos behandlas av appen alltid iaf. Innehållet komprimeras för att spara datamängder. Så vi vet att all video/bild redan algoritmbbehandlas av whatsapp.
Och det är bara den lilla delen. Våra apoteksköp skickas automatiskt till facebook.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/apoteket-lamnade-ut-inform...

Våra smarta bilar tar sig rätten att registrera våra sexvanor
https://foundation.mozilla.org/en/blog/privacy-nightmare-on-w...

Våra smarta högtalare lyssnar väl konstant. Allt vi faktiskt ber dem göra skickas iaf in till techjättar som suger ut allt.
Exemplen kan väl fortsätta i det oändliga här.

Varenda tangent som trycks ner i mobilens tangentbord sparas och analyseras av mjukvara. Och förbättras konstant för det ska ju upp i molnet.

Så för privata företag är vi mitt i att få precis allt analyserat av allt vi gör - hela tiden.

Staten är bra mycket mer försiktig på det här området vill jag påstå.
När man införde rätten att använda trojaner för avlyssning så skulle det införas lagar vilket är bra mycket mer publik deklaration av syfte än techbolagen tillämpar. Och det ska frågas om lov i domstol per tillfälle om det får användas.

Men ja - visst lever vi redan i övervakningens tidsålder.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Njäe. Om vi tar fallet med chat control så är väl tanken att låta krypteringskedjorna vara helt orörda. Från krypteringens start till krypteringens slut finns ingen inblandning.
Det är när bild/rörlig bild redan är avkrypterat i respektive ände (i klienten) det automatiskt exempelvis kan hashas och jämföras mot en databas med olagligt material (som också hashats). Hashar som skickas krypterat i en annan kanal (lite som att din onlinestatus, dina inställningar och användarmönster, inloggningssystemet och liknande skickas till andra ställen än mottagaren). Här kommer då inga krypteringsnycklar på vift och det finns inte bakdörrar rakt in i allt heller.

Oavsett så skulle det inte göra krypteringen värdelös.
På lite liknande sätt som wifikryptering inte är värdelös trots att trafiken inte har samma kryptering i nätverket hos ISPn sen. Krypteringen skyddar från att vem som helst får insyn - även om det finns möjlighet från en betrodd part. Det finns skillnader här såklart. Men det är en massiv skillnad att ha grejer helt i klartext jämte att innehållet är krypterat - men där en part har insyn.
Så har vi det väl ungefär vid telefonavlyssning exempelvis.

Anyhow. Vad chat control är komplext. Helt klart!
Även jag missförstår grejer på området fortfarande och kan absolut inte allt.
Jag tror på att det är viktigt att bena ut vad förslaget faktiskt innehåller. För det råder så mycket missuppfattningar på området även på tekniksiter i nuläget.

Skrivet av ChatControl:

”Är totalsträcks­krypterade tjänster undantagna i Chat Control 2.0-förslaget?”

(Totalsträckskryptering är alltså E2E-kryptering fast på 70-tals datalogisvenska)

Nej. Trots att det är tekniskt omöjligt för tjänste­leverantören att skanna innehållet i totalsträcks­krypterade konversationer omfattas även totalsträcks­krypterade tjänster. Se förslagets inledande skäl, paragraf 26

Om det byggs in bakdörrar så blir tekniken värdelös på samma sätt som ett lås på huvudingången och en öppen bakdörr dödar all din fysiska säkerhet, för oavsett hur ”säkra” dessa bakdörrar är så kommer de, i 100% av fallen, till slut att knäckas vilket är hela poängen till varför detta är ett apkasst förslag

Edit*
Och då har vi inte ens pratat om hur detta kommer att missbrukas in i absurdum i nivåer som får IPRED att framstå som vettigt

Edit2
Jag blev nyfiken och gick in och kollade.

Skrivet av lex EU:

För att säkerställa att dessa ätgärder är effektiva, möjliggöra skräddarsydda lösningar, förbli teknikneutrala och undvika att spärningsskyldigheterna kringgäs bör sadana ätgärder vidtas oavsett vilken teknik de berörda leverantörerna använder när de tillhandahäller sina tjänster.

Teknikneutraliteten i detta innefattar då alltså även E2E så vi inte ”kringgår spårningsskyldigheten”….

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Sedan handlar väl inte chat control om någon total insyn. Vad jag sett så ska text inte behandlas alls. Chat control kommer i så fall inte snappa upp om du säger något fel.
Det verkar röra sig om automatiserad genomgång av bild och rörlig bild. Och de som tar emot det här är ett center som jobbar med barnporrbrott. Inte all polis.

Alltså den här typen av argumentation är så korkad. Allting handlar om att chat control ska ge staten bakdörrar rakt in i krypterad kommunikation. Gör man det kan detta utökas när som helst i framtiden och kan aldrig ta tillbaks.

Ska vi leva i ett övervakningssamhälle utan privat kommunikation i framtiden? Om inte måste skräpet stoppas. NU.

Visa signatur

Nostalgidator: Intel Core i7 3820 @ 4.3 ghz | 2 x XFX 7970 Black Editon OC | MSI X79A-GD45 | Corsair HX 850W | Corsair Cooling Hydro H80 | Corsair Force 3 SSD | Corsair Vengeance RAM 16 GB | Fractal Design Arc Miditower |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Vette 17, men lawline säger såhär:
https://lawline.se/answers/nar-far-polisen-avlyssna-samtal

Så det verkar som dom inte måste meddela, troligen beroende på person och omständigheter.
Det låter ju vettigt om det handlar om yrkesbrottslingar.

En lawline från 2021 gäller inte ny lagstiftning, som ger utökade befogenheter.

Men som sagt idag är folket mest bara ett hinder för politiken och styra, så fort det är något som påverkar individer, liksom denna lag så kommer det finnas människor som kritiserar politikerna för deras körning och styrning på socialamedier.

Och det har gjort att styra ett land är svårare och svårare och göra, och det har i sin tur lett till att politikerna vill ha mer och mer kontroll och översikt av innevånarna.

Och mer och mer begränsa.

Skulle inte förvåna mig om Europa blir som Kina inom ett årtionden med extrema övervakningar.

Man ser tydliga tecken från den Europiska unionen styre som allt mer och djupare inskränker i folks privatliv.
Vilket lär inte båda gott för någon.

Visa signatur

▰ MSI RTX 4060 Gaming 16GB ▰ Intel Core I7 14 700K 3.4Ghz ▰ be quiet! Straight Power 12 Platinum 1500W ▰ MSI Z790 Gaming Plus WiFi ▰ Define R5 ▰ Samsung 980 1TB & 3 x Kingston KC3000 4TB
▰ Kingston 64GB 2x32GB DDR5 5600MHz ▰ be quiet! BL097 ▰ Alienware AW3225QF

Permalänk
Medlem

De frågade väl en specifik grupp för att få svaret de ville ha.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

De frågade väl en specifik grupp för att få svaret de ville ha.

Så brukar de flesta undersökningarna göras i min erfarenhet, eller ställer väldigt vaga eller ledande frågor för att få det resultat man vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Hur kan de veta att jag använt ett sådant program om det inte finns någon bakdörr?

Du har diskuterat användandet av det via ett annat som har det. Eller så har dess förekomst framkommit genom bakdörren i helt andra program eller operativsystemet.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

"mer änn 6 av 10 tror att mobilen tjuvlyssnar på dem"

vadå tror, det gör den ju 100% har provat detta vid flertal tillfällen om flera olika ämnen man aldrig kollat / pratar eller sökt om tidigare.

har ju varit så här i flera år, räcker att ha den i fickan, prova prata om kattmat / köpa båt / svetsa eller vad som helst en stund så ska ni se vad ni får reklam om senare, funkar varje gång

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Polisen hinner inte med många brott som det är, att ha folk anställda till att läsa chattar är därför idiotiskt. (Jag vet att det går att använda AI, men det är fortfarande inte bra nog, kanske för att flagga vad som en människa bör kika närmare på)
De riktigt farliga brottslingarna kommer inte använda internetchattar ändå, inte utan Steganografi.
Vi har redan alldeles för många lagar och regler som inte ens Polisen kan hålla reda på, hur ska vanliga människor då kunna klara det.

När integriteten väl bryts, så går den ju inte att få tillbaks och kommer skapa otrygghet.

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.
AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Laggzor:

"mer änn 6 av 10 tror att mobilen tjuvlyssnar på dem"

vadå tror, det gör den ju 100% har provat detta vid flertal tillfällen om flera olika ämnen man aldrig kollat / pratar eller sökt om tidigare.

har ju varit så här i flera år, räcker att ha den i fickan, prova prata om kattmat / köpa båt / svetsa eller vad som helst en stund så ska ni se vad ni får reklam om senare, funkar varje gång

Nej, du sprider en vandringssägen.

Det är 100% hittepå från människor som inte förstår hur mycket batteri och data som skulle gå åt om en telefon gjorde det där kontinuerligt, det hade märkts väldigt tydligt.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SuperSverker:

Om det byggs in bakdörrar så blir tekniken värdelös på samma sätt som ett lås på huvudingången och en öppen bakdörr dödar all din fysiska säkerhet, för oavsett hur ”säkra” dessa bakdörrar är så kommer de, i 100% av fallen, till slut att knäckas vilket är hela poängen till varför detta är ett apkasst förslag

Men vad definierar du som en bakdörr? Chat control behöver inte kunna styra över appen alls. Det går att bygga ett verktyg som skickar hashar. Det är liksom inte likställt med att fjärrstyra appen. Den där chattappen rapporterar för övrig in data på flera andra kanaler redan. Exempelvis rapporteras ditt användarmönster in på en kanal. Onlinestatus på en annan. uppdaterar du din profilbild så är det en typ av data som skickas till appen som går till annat ställe an avsändaren också. Alltså inrapporteringskanaler från appar finns redan på plats - flertalet av dem. Är de också bakdörrar? Antagligen inte va?
Är du rädd att de andra kanalerna knäcks också? För de finns ju redan på plats. Litar du på krypteringen för de andra så bör du kunna ha samma tillit till den här. Om inte - varför?

Dessutom är det så att krypteringen av innehåll fortsatt är skyddat - även om en part kan få begränsad insyn. Det är skyddat från alla andra som inte har mottagarservern dit hashar kan skickas. Ellerhur?

Skrivet av SuperSverker:

Edit*
Och då har vi inte ens pratat om hur detta kommer att missbrukas in i absurdum i nivåer som får IPRED att framstå som vettigt

Åkej. Anta att du skulle kunna knäcka hur vänlistor syncas till appen, hur ditt användarmönster i appen loggas, att se andras onlinestatus och liknande då.
Hur skulle du missbruka att få syn på hashar om du inte har databasen med hashningar av olagligt material?
Vad skulle du exempelvis göra med en sådan här sträng?
Pch.Y:-)%mNrZ6sQ/ufVk[Q5b6mK$T'2+JZ!{d(DW;Y:M_@/p5cmKvV(,.3H4{=uN!qa"'z.E}4[Wg~3-+y6ujPdsJr_8w6nuH}UTBkec?Sv9*Lp3tP8%DBU.qgTE,${uj[K9aSV?}4J;R6:N)'(f+X#2b*_dA!-fU]7R8Dh!bgex-F;5"s3/Tvy'B#E%=[+r<Ckn6}4M9Q?ZdJG)guP[dq#)?+sK!x6=n8DcYpJRA'75tV`EC~$3%Lr:2yG{,NSm.T

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är mest häpnadsväckande denna naivitet kring frågan och man förmår bara att diskutera frågans positiva aspekter istället för att kritisera lagar som gynnar rättsväsendet men också skadar gemene mans personliga integritet. Det påverkar dig inte idag men hur detta kommer vidareutvecklas och användas i framtiden är faktiskt omöjligt att förutse.

Människor har blivit så vana att bli i fråntagna sin egen personliga integritet och frihet att man till och med har slutat ifrågasätta och blundar för verklighetens mörka sidor? Det är mycket bekvämare att vara ett tryggt får i flocken och följa herdens blinda ord.

Att SweClockers ens tycks ha en politisk agenda i denna frågan får mig att vilja avsluta medlemskapet. Felriktad rubrik, hur långt tänkte ni här egentligen?

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waste:

Jag tycker det är mest häpnadsväckande denna naivitet kring frågan och man förmår bara att diskutera frågans positiva aspekter istället för att kritisera lagar som gynnar rättsväsendet men också skadar gemene mans personliga integritet. Det påverkar dig inte idag men hur detta kommer vidareutvecklas och användas i framtiden är faktiskt omöjligt att förutse.

Människor har blivit så vana att bli i fråntagna sin egen personliga integritet och frihet att man till och med har slutat ifrågasätta och blundar för verklighetens mörka sidor? Det är mycket bekvämare att vara ett tryggt får i flocken och följa herdens blinda ord.

Att SweClockers ens tycks ha en politisk agenda i denna frågan får mig att vilja avsluta medlemskapet. Felriktad rubrik, hur långt tänkte ni här egentligen?

Det är därför så kallade "slippery slopes" har använts länge, skohornar in något obetydligt som sedan öppnar upp för mer och mer och mer övervakning. Folk har inmutas i att det är för X säkerhet, tänk på barnen osv.. Sedan så har vi ju dessa "men jag har rent mjöl i påsen"-folket som gärna krattar manegen åt mer övervakning..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Waste:

Jag tycker det är mest häpnadsväckande denna naivitet kring frågan och man förmår bara att diskutera frågans positiva aspekter istället för att kritisera lagar som gynnar rättsväsendet men också skadar gemene mans personliga integritet. Det påverkar dig inte idag men hur detta kommer vidareutvecklas och användas i framtiden är faktiskt omöjligt att förutse.

Människor har blivit så vana att bli i fråntagna sin egen personliga integritet och frihet att man till och med har slutat ifrågasätta och blundar för verklighetens mörka sidor? Det är mycket bekvämare att vara ett tryggt får i flocken och följa herdens blinda ord.

Att SweClockers ens tycks ha en politisk agenda i denna frågan får mig att vilja avsluta medlemskapet. Felriktad rubrik, hur långt tänkte ni här egentligen?

Vad jag sett är majoriteten av medlemmar här starkt mot massavlyssning inkl t ex Chat Control, men när det gäller avlyssning av de som är misstänkta för brott är det en helt annan sak.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Vad jag sett är majoriteten av medlemmar här starkt mot massavlyssning inkl t ex Chat Control, men när det gäller avlyssning av de som är misstänkta för brott är det en helt annan sak.

Jag misstänker att du har utfört brottet att gå mot röd gubbe.. Dags att övervaka dig och allt du gör, ser och hör..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av VinterSolen:

Jag misstänker att du har utfört brottet att gå mot röd gubbe.. Dags att övervaka dig och allt du gör, ser och hör..

Faktum är att jag inte går mot röd gubbe. Så det så.
Men nej, det är inte ett brott som leder till avlyssning... det är högre krav än så.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS