Permalänk
Medlem

HDMI till OLED tv från dator

Tja,

Har köpt en HDMI kabel från Nördic som jag vill använda för att koppla dator och tv. Då tvn är väldigt långt bort från datorn fick det bli en ganska lång. TV:n är en LG OLED C3 65".

Nu till problemet. Jag får ingen bild på tv:n. Datorn upptäcker tv:n, finns med i alla inställningar och man får en popup från NVidia att det finns en skärm ansluten som är kompatibel med G-sync. Men ändå får jag ingen bild? Kabeln är helt ny. Har testat alla utgångar på tv:n, på grafikkortet funkar bara ett HDMI uttag (använder det uttaget till min vanliga skärm så jag vet att den funkar). Har ändrat upplösning och Hz frekvens, uppdaterat drivrutiner till senaste osv men ändå funkar det inte. Jag har kört med kort "vanlig" HDMI kabel innan till tvn (och flyttat datorn närmare såklart), då funkade det. Har jag köpt fel kabel eller är den kass?

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Rekordmedlem

Har du vänt kabeln åt rätt håll ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Möjligt att "väldigt långt kabel" kräver en "aktiv" kabel. Låter som mest troliga då enda som sägs är att en kortare löste problemet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Möjligt att "väldigt långt kabel" kräver en "aktiv" kabel. Låter som mest troliga då enda som sägs är att en kortare löste problemet.

Det är en aktiv kabel.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du vänt kabeln åt rätt håll ?

Jaha, är kabeln ”enkelriktad?”

EDIT: se på fan… TACK!

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Buzz996:

Jaha, är kabeln ”enkelriktad?”

Många aktiva kablar är det och det är då i vart fall riktningspilar på kabeln du länkade till.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺

Man kan ju ge sig tusan med man helt ovetandes om att aktiva kablar är riktade lyckas pricka med 50% chans just fel ände

Orsaken till att datorn ändå såg TV:n beror på att endast själva TMDS eller FRL-länkarna överförs optiskt, alltså den del som kräver alla gigabits för att fungera och därmed är besvärlig över långa längder. Handskakning och överföring av EDID via DDC samt Hot Plug Detect etc. går på sin vanliga pinnar över koppartråd fortfarande eftersom det inte alls är lika känsligt för långa längder. Den kommunikationen är på serieportsnivå.

Rena fiberlösningar som enbart överför optiskt kräver istället en sändare och mottagare där man får träna in och emulera displayens EDID i sändaren så att den kan förmedla rätt handskakning till källorna. Typiskt att man tar sändarenhetern till Displayen, trycker in en "Learn EDID"-knapp och sedan är det fixat. Är också kämpigare eftersom en modern TV ofta varierar vilken EDID den skickar beroende på andra inställningar.

AOC-kablar gör detta enklare med att de är hybridkablar. Det går dock fortfarande ström genom kabeln vilket är okey för så gott som all användning hemma i vardagsrummet. Men kanske inte lämpligt vid andra typer av installationer.