Efter 90 år – anrika Fröken Ur byter arbetsplats

Permalänk
Melding Plague

Efter 90 år – anrika Fröken Ur byter arbetsplats

Sedan 1934 har du kunnat ringa Fröken Ur för att få reda på vad klockan är, men nu byter tjänsten från Telia till Rise.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Ringde så sent som idag från min arbetstelefon, det gick inte fram av någon anledning🤔

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: ASUS ROG Swift PG32UCDM 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem

Kul! Svenne är riktigt kunnig på Rise. Jag har själv varit där och träffat honom och fått en tour av labben och fått lite historia om just Rise och fröken Ur. Riktigt fräckt.

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

vad var numret =)?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk

Jag tycker allt Svea rike kan anställa en fysisk person som svarar i telefonen. Det behövs endast 3st personer för vardagar, sedan 2st som kör 12h pass på helgerna. Sedan har de lite semester, någon är sjuk. Så minst 7st personer fixar uppgiften.

När man ringer till Fröken ur får man då svaret, du är på plats 509 i kön, beräknad väntetid är 17timmar och 24minuter, tryck fyrkant för att bli uppringd när det är din tur, en avgift på 299kr tillkommer.

Jag har faktisk aldrig använt fröken ur. Jag minns jag ställde klockan när jag var liten efter tvn och det kunde man göra tidigt på morgonen då klockan visades i testbilden. Sedan visades klockan innan aktuellt. När texttvn kom, så förstod jag mig inte på syftet med fröken ur.

*edit*
Telefonväckning som är närliggande vet jag folk som har använt. Men de flesta har väckarklocka på mobilen idag.

Permalänk
Medlem

Otroligt könsdiskriminerande att det enbart varit kvinnor som bistått med röster till Fröken Ur sedan start.
Borde växlat vartannat, Herr Ur och Fröken Ur.
Så här kan vi inte ha det i vårt ultra-jämställda Sverige!!!
Blir ett samtal till DO imorgon samt rasa lite i Aftonbladet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

vad var numret =)?

90510. Var så rädd att komma försent till saker sent 90tal så ringde alltid 2-3 gånger om dagen, armbandsur till trots.

Permalänk
Medlem

Aldrig ringt fröken ur, det hade väl sin funktion förr men idag vet jag inte vad man ska med det till.

Permalänk
Medlem

Under Högvakten, för många år sen, var att ringa dit en av sakerna man sysselsatte sig med och som dessutom uppmuntrades att göra för att klockorna verkligen skulle gå rätt.
För tydligen fanns det tokar i Sthlm som bevakade flagghissning och -halning, så att det skedde med sekundprecision.

Vore intressant med statistik över hur mycket det används idag och jämfört med tidigare.

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av egbold:

Otroligt könsdiskriminerande att det enbart varit kvinnor som bistått med röster till Fröken Ur sedan start.

Nu vet jag inte hur seriös du är, men detta kommer från en tid då saker och ting var genomtänkta med god funktion och stabilitet, inte som idag när saker ska styras och bestämmas utefter känslor. Känslor är instabila (text med glimt i ögat)

Herr Gårman

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Ringer minst 1 gång i månaden när mobilen inte kopplar upp, så man ser att att uppkopplingen funkar, och att det är mottagaren som suger När fröken UR svarar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Nu vet jag inte hur seriös du är, men detta kommer från en tid då saker och ting var genomtänkta med god funktion och stabilitet, inte som idag när saker ska styras och bestämmas utefter känslor. Känslor är instabila (text med glimt i ögat)

Herr Gårman

Jag trodde det räckte att man skrev "rasa" och "Aftonbladet" i samma mening så blev det per automatik ironi

Permalänk
Medlem
Skrivet av egbold:

Gör en herr ur som alltid går 15 min före 👍🏻

Permalänk
Medlem

Det är ett betalnummer hos de flesta operatörer. Inga större summor per samtal, men tänk på det.
Det gjorde inte jag och blev förvånad över att mina samtalsavgifter inte var 0 en månad.

Permalänk
Medlem

Kände några äldre arbetare på Telia som vidarebefordrade sina mobiltelefoner till Fröken UR när de ville ha lite lugn och ro i arbetet..

Surfa så slipper ni eventuella avgifter. https://www.90510.se/

Permalänk
Bildexpert

Vem ska Peter nu synka med?!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tycker allt Svea rike kan anställa en fysisk person som svarar i telefonen. Det behövs endast 3st personer för vardagar, sedan 2st som kör 12h pass på helgerna. Sedan har de lite semester, någon är sjuk. Så minst 7st personer fixar uppgiften.

När man ringer till Fröken ur får man då svaret, du är på plats 509 i kön, beräknad väntetid är 17timmar och 24minuter, tryck fyrkant för att bli uppringd när det är din tur, en avgift på 299kr tillkommer.

Jag har faktisk aldrig använt fröken ur. Jag minns jag ställde klockan när jag var liten efter tvn och det kunde man göra tidigt på morgonen då klockan visades i testbilden. Sedan visades klockan innan aktuellt. När texttvn kom, så förstod jag mig inte på syftet med fröken ur.

*edit*
Telefonväckning som är närliggande vet jag folk som har använt. Men de flesta har väckarklocka på mobilen idag.

Hrm, lär bli en viss omsättning på de tjänsterna, och det lokala mentalsjukhuset blir nog överbelagt. Har faktiskt svårt att tänka mig ett värre jobb än att rycka lur och rapa upp klockslag dagarna i ända

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Under Högvakten, för många år sen, var att ringa dit en av sakerna man sysselsatte sig med och som dessutom uppmuntrades att göra för att klockorna verkligen skulle gå rätt.
För tydligen fanns det tokar i Sthlm som bevakade flagghissning och -halning, så att det skedde med sekundprecision.

Vore intressant med statistik över hur mycket det används idag och jämfört med tidigare.

Ja dessa person kallas pensionärer som inte har något annat att göra på morgonen än att ringa in och säga att flaggan hissades lite för sent på slottet eller kastellet

Är man på stan kan man också gå riktigt analog och kolla på närmaste kyrktorn.

Permalänk
Medlem

Kan det vara cirka 25 år sedan sista samtalet? När Windows XP 2001 fick en koppling till en tidsserver och alla skaffat mobiltelefon som automatiskt synkroniserade mot mobilnätet försvann ju helt behovet av tjänsten. Var ju i samma vända som nästan alla valde att lägga bort sina klockor.

Permalänk
Medlem

Oldschool NTP 😄

Ringde fröken ur på 90 talet, men känns som museeverksamhet idag när de flesta klockor synkar automatiskt..

Permalänk
Medlem

Fröken ur var superviktig på 80 talet och första halvan av 90 talet.

Dom flesta klockor var i för sig batteridrivna men man var aldrig riktig säker på tiden +/- 5 minuter. Man var alltid tio minuter tidigt till bussen. och

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Corsair Vengeance RGB RT 32GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sensei

Permalänk
Skrivet av robbankentor:

Fröken ur var superviktig på 80 talet och första halvan av 90 talet.

Dom flesta klockor var i för sig batteridrivna men man var aldrig riktig säker på tiden +/- 5 minuter. Man var alltid tio minuter tidigt till bussen. och

Fast varför inte endast ställa tiden emot tvn? Klockan visades väldigt ofta på tvn, morgonen innan program, sedan inför vissa program som aktuellt och rapport. På 90talet så hade många texttv och direkt kunde se klockan.
Jag själv såg inget behov av fröken ur då. Det skulle ha varit om man med sin mobiltelefon hade behov att kolla klockan exakt och man hade varit slarvig med att ställa in sin vanliga klocka rätt, eller att man såklart inte hade en vanlig armbandsklocka men hade en mobiltelefon.

*edit*
Fröken ur kanske var mer exakt sett på några hundradelssekunder. Men typ alla jag kände ställde sin klocka just emot texttvn. Så den som hade en klocka som gick helt rätt, ja dens klocka gick ändå lite fel emot alla andra klockor i bygden som var justerade enligt texttvns klocka.

Sedan när man ställde in klockan så blev det ej exakt enligt texttvn, men väldigt nära.

Varför folk ställde emot tvn var såklart att det var gratis och enkelt. Det var mycket omständligare att ringa fröken ur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Fast varför inte endast ställa tiden emot tvn? Klockan visades väldigt ofta på tvn, morgonen innan program, sedan inför vissa program som aktuellt och rapport. På 90talet så hade många texttv och direkt kunde se klockan.
Jag själv såg inget behov av fröken ur då. Det skulle ha varit om man med sin mobiltelefon hade behov att kolla klockan exakt och man hade varit slarvig med att ställa in sin vanliga klocka rätt, eller att man såklart inte hade en vanlig armbandsklocka men hade en mobiltelefon.

*edit*
Fröken ur kanske var mer exakt sett på några hundradelssekunder. Men typ alla jag kände ställde sin klocka just emot texttvn. Så den som hade en klocka som gick helt rätt, ja dens klocka gick ändå lite fel emot alla andra i bygden som körde efter texttns klocka.

Sedan när man ställde in klockan så blev det ej exakt enligt texttvn, men väldigt nära.

Varför folk ställde emot tvn var såklart att det var gratis och enkelt. Det var mycket omständligare att ringa fröken ur.

Det fanns nog många andra sätt än fröken ur, men det blev ofta fröken ur

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Corsair Vengeance RGB RT 32GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sensei

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Det är ett betalnummer hos de flesta operatörer. Inga större summor per samtal, men tänk på det.
Det gjorde inte jag och blev förvånad över att mina samtalsavgifter inte var 0 en månad.

Oj! Har nog inte själv stött på ett betalnummer på riktigt länge. Tack för varningen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Oj! Har nog inte själv stött på ett betalnummer på riktigt länge. Tack för varningen!

Det är småpengar men när man har fast pris så blir man lite fundersam när fakturan inte är på samma belopp som den brukar vara. Jag hade ringt fröken ur på grund av någon artikel för att det var kul att testa. Tror det var när man tyckte att hon sa fel månad (det gör hon inte men det låter så pga komprimerat ljud).

Edit
Verkar som att det varierar hos operatörerna. Gratis hos vissa. När jag googlar hittar jag bara kostnader i ganska gamla prislistor. 2021 fick jag i alla fall betala några kronor till Tre för fröken ur. Helt onödiga samtal men jag kände mig nostalgisk 😉

Permalänk

Kul! Fröken Ur i sig är kanske inte något som man använder i modern tid, men tjänsten är kopplad mot en riksmätplats i Sverige (RISE) som tillhandahåller extremt precis tidsdata som används bland annat för flera GPS-system.

https://www.ri.se/sv/nyheter/kalendarium/froken-ur-och-den-sv...

Har precis som radx längre upp i tråden varit på plats och sett hela uppsättningen, riktigt coolt! Väldigt kunnigt folk som jobbar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Kan inte vara många, nåt enstaka tusental samtal per år på sin höjd.
Ungefär lika många som inte har en smartphone eller digital klocka skulle jag tro.

Permalänk
Medlem

När min bror jobbade i kontrollrummet för TV1000 så var det en hel del manuellt arbete (undertexter ofta på diskett). Det var en del samtal till fröken ur som sen var på i högtalare för att man skulle följa tiderna för saker exakt. Jag var med i kontrollrummet en kväll och natt men skickades till arkivet kl 00 (av en viss anledning). Banden fick man skifta manuellt också men det gick rykten om att de skulle få en robot. Det var tider det. 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

När min bror jobbade i kontrollrummet för TV1000 så var det en hel del manuellt arbete (undertexter ofta på diskett). Det var en del samtal till fröken ur som sen var på i högtalare för att man skulle följa tiderna för saker exakt. Jag var med i kontrollrummet en kväll och natt men skickades till arkivet kl 00 (av en viss anledning). Banden fick man skifta manuellt också men det gick rykten om att de skulle få en robot. Det var tider det. 😉

Fick du inte hänga med Ylva-Maria?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Fick du inte hänga med Ylva-Maria?

Nä. Inte danskarna heller. På sändningen till Danmark la man en svart ruta över bilden.